Sunday 17 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "stabil"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "stabil" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Benua-benua buat pertama kali stabil pada era ini.
  2. Sejak itu Kenya menjadi negara paling stabil dan makmur di Afrika.
  3. Mahathir dalam keadaan yang stabil dan begitu kukuh pada ketika itu.
  4. Costa Rica adalah negara demokrasi yang stabil sejak akhir tahun 1800an.
  5. Vanuatu politik tidak stabil dan akhirnya mengakibatkan kerajaan yang lebih terdesentralisasi.
  6. Pertumbuhan penduduk yang stabil tetap berlangsung hingga menjangkitnya wabak pada tahun 1657.
  7. Tatarajah aerodinamik bagi pesawat Su-30MK sangat tidak stabil pada kedudukan longitude triplane.
  8. Uruguay juga merupakan salah satu negara yang paling stabil dari segi politik dan ekonomi di Amerika Selatan.
  9. Kerajaan-kerajaan Kepulauan Solomon diketuai oleh parti-parti politik yang lemah dan gabungan tidak stabil dalam Parlimen.
  10. Hubungan biasanya stabil dan sekurang-kurangnya separa kekal; bagaimanapun, pasangan ini tidak hidup bersama secara terang-terangan.
  11. Sejak masa itu, Australia telah mengekalkan sistem politik demokratik liberal yang stabil dan tetap merupakan sebahagian Alam Komanwel.
  12. KDNK telah berkembang secara sedang namun stabil selepas menandatangani Perjanjian Perdamaian pada tahun 1992 dalam bidang makroekonomi.
  13. Tetapi keadaan yang tidak stabil seperti Perang Larut dan pergaduhan antara kongsi gelap Cina mengganggu perniagaan bijih timah ketika itu.
  14. Walau bagaimanapun, atom emas yang baru itu telah menjadi isotop yang tidak stabil di mana ia hanya bertahan selama 5 ketika sebelum terurai semula.
  15. Kebanyakan cubaan penukaran gagal apabila ahli alkimia secara tidak sengaja mencipta unsur yang tidak stabil ditambah dengan keadaan yang tidak selamat.
  16. Keamanan negara yang diperkukuhkannya telah menarik pelabur luar untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang stabil dari segi politik dan ekonomi.
  17. Mauritius merupakan sebuah negara demokrasi yang stabil dengan pilihan raya bebas serta rekod hak asasi manusia yang baik berbanding dengan kepulauan yang lain.
  18. Saat adalah tempoh 9,192,631,770 tempoh sinaran yang berlaku akibat peralihan antara antara dua tahap stabil bagi keadaan asas atom caesium 133 pada suhu 0 Kelvin.
  19. Istilah organism boleh secara luasnya memaksudkan sehimpunan molekul yang berfungsi sebagai satu jasad yang sedikit sebanyak stabil dan menunjukkan sifat-sifat kehidupan.
  20. Kerak Bumi yang stabil dipercayai wujud menjelang 4,400 juta tahun yang lalu kerana hablur zirkon dari Australia Barat telah ditarikhkan sebagai 4,404 juta tahun yang lalu.
  21. Sejarah awal El Salvador sebagai negara merdeka - seperti yang lain di Amerika Tengah - ditandai oleh beberapa revolusi; tidak sampai tempoh 1900-30 keadaan yang relatif stabil tercapai.
  22. Ini berlainan dengan bentuk badan kapal selam nuklear moden yang mempunyai profil silinder, yang lebih hidrodinamik apabila menyelam dan tidak berapa stabil apabila berada di permukaan air.
  23. Oleh kerana peraturan IAU memerlukan satu nama daripada ciptaan mitologi bagi objek-objek dengan orbit stabil melangkaui orbit Neptun, pasukan itu juga mempertimbangkan kemungkinan berkenaan.
  24. Sebuah tempoh politik yang tidak stabil menyusul, diburukkan oleh kejatuhan pasaran dunia untuk pewarna axil , keluaran eksport Guatemala yang utama ke Eropah, disebabkan oleh rekaan pewarna tiruan.
  25. Sungguhpun negara ini agak stabil sejak tahun 1996, sejarah Guatemala baru-baru ini telah dilanda oleh perang saudara dan rampasan kuasa ketenteraan yang telah melembapkan proses pembangunan negara.
  26. Homeostasis merupakan keupayaan sesebuah sistem mengekalkan keadaan dalamannya demi mencapai keadaan yang stabil melalui keseimbangan dinamik berganda yang dikawal oleh mekanisme kawal atur berhubung.
  27. Walau bagaimanapun, semasa 1990-an ekonomi negara-negara Dunia Pertama seperti Amerika Syarikat, Kanada, Ireland, Australia dan Korea Selatan mengalami pertumbuhan ekonomi yang stabil pada hampir-hampir sepanjang dekad.
  28. Kedudukannya yang baik di hulu air Sungai Volga menghasilkan pembangunan yang tetap dan selama banyak tahun, Moscow menjadi sebuah kerajaan yang stabil serta makmur, dan menarik banyak orang pelarian dari seluruh Rusia.
  29. Menderita akibat Zaman Meleset, syarat-syarat Persetiaan Versailles yang agak keras dan kerajaan tidak stabil yang silih berganti menyebabkan khalayak umum di Jerman semakin tidak menghiraukan sistem politik demokrasi berparlimen.
  30. Bentuk aksara Cina tradisional yang moden muncul buat pertama kali dengan kemunculan skrip perkeranian semasa Dinasti Han, dan telah mengekalkan bentuk yang lebih kurang stabil sejak abad ke-5 semasa Dinasti-dinasti Selatan dan Utara.
  31. Kemungkinan, negara-negara itu berkembang maju dan menjadi stabil dengan cara yang sesama dengan Eropah selepas Perang Dunia II melalui Rancangan Marshall; walau bagaimanapun, pertumbuhan ekonomi mereka telah dijejaskan oleh krisis minyak.
  32. Kegunaan dalam industri kereta juga biasa meskipun terdapat banyak bukti bahawa kimpalan menggunakan karbon dioksida adalah rapuh berbanding yang dilakukan dalam atmosphera lebih stabil - inert, dan kimpalan sedemikian merosot semakin lama akibat pembentukan asid karbonik.
  33. Maka , untuk mengadaptasi kepada perubahan ini, organ-organ tertentu dalam badan organisma berfungsi untuk mengimbangi, mengawal, mengstabilkan, menyesuaikan, dan mengekalkan persekitaran dalam supaya berada dalam keadaan yang stabil untuk sel-sel terus hidup dan berfungsi secara optimum.
  34. Plat India yang asal kini tinggal Semenanjung India, aitu bahagian yang tertua dan paling stabil dari segi geologi di India, mencapai sejauh banjaran Satpura dan banjaran Vindhya di India tengah; banjaran-banjaran selari ini terbentang dari pantai Laut Arab di Gujarat ke Penara Chota Nagpur yang kaya dengan arang di Jharkhand.
  35. Dari tahun 1980 hingga 2001, emas mempunyai nilai simpanan yang rendah dan tidak mempunyai nilai yang stabil apabila harga emas turun daripada $850 per auns kepada $255 per auns, dan ia juga diukur dalam dolar yang juga nilai rugi, maka pada ketinggian yang pada 1980 akan jadi lebih kurang $1600 per auns, tetapi nilai tepat adalah mustahil untuk diukur.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...