Sunday 17 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "stesen"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "stesen" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Eskalator stesen monorel Putrajaya Sentral
  2. Mereka dalam perjalanan berkonvoi di stesen minyak.
  3. Bapa Jimmie yang merupakan seorang ejen stesen J.U.
  4. Kereta api jenis ini tidak berhenti di stesen stesen kecil.
  5. Pembinaan stesen ini dijangka akan disiapkan pada tahun 2010.
  6. Jambatan ini akan bersambung dengan stesen ERL Cyberjaya/Putrajaya.
  7. Keluasan setiap stesen monorel ini ialah seluas 2,500 kaki persegi.
  8. Seramai tiga orang angkasawan bertugas di stesen ini pada satu-satu masa.
  9. Bagaimanapun, stesen juga menyiarkan satu rancangan asing yang berkualiti.
  10. Kereta api yang berhenti pada setiap stesen dinamakan kereta api setempat.
  11. Kerja pembesaran termasuk membina 80 stesen baru (64 stesen sudah sedia ada).
  12. Bahan-bahan pembinaan dihantar ke stesen lalu dipasang oleh angkasawan-angkasawan.
  13. Beliau menubuhkan satu rangkaian stesen pendengaran akustik (sebelum radar digunakan).
  14. Namun, pembinaan stesen angkasa ini sering dilambatkan oleh kos yang semakin meningkat.
  15. TV3 juga merupakan stesen perdagangan pertama di Ghana dengan menubuhkan TV3 Network Ltd.
  16. Terdapat tiga stesen Komuter di Shah Alam, iaitu stesen Batu Tiga, Shah Alam dan Padang Jawa.
  17. Nama kesemua stesen monorel ini masih belum diketahui, meskipun perhentian utama sudah disahkan.
  18. pada 1878 sebagai pasukan pekerja dari stesen Keretapi Lancashire dan Yorkshire di Newton Heath.
  19. Hingga kejatuhan Saddam Hussein, stesen radio yang paling popular di Iraq adalah "Suara Pemuda".
  20. Proses penukaran gas asli kepada gas asli cecair ini bermula di stesen pengambilan gas yang sama .
  21. Disebabkan itu, sangat mustahil untuk membina stesen di sini kerana tiada kawasan darat yang tetap.
  22. Sistem ini menghubungkan Shah Alam dengan hub pengangkutan utama di stesen KL Sentral di Kuala Lumpur.
  23. Empat buah stesen televisyen siaran bebas dari Australia disiarkan di dalam zon waktu yang sama dengan Perth.
  24. Malaysia juga pernah mengibarkan bendera Malaysia di Woodland, Singapura dan di stesen keretapi Tanjung Pagar.
  25. Rangka pembinaan ini masih dapat dilihat dari stesen keretapi yang utama hingga ke lapangan terbang Don Muang.
  26. Sebelum itu, pada Januari 1882 beliau telah menghidupkan stesen kuasa janaan wap di Holborn Viaduct di London.
  27. Pada praktiknya, purata bacaan daripada semua stesen pencerapan diambil selepas pelarasan bagi mendapat nilai.
  28. Sekiranya menaiki kereta api, anda boleh turun di stesen keretapi Sungai Petani yang terletak di pusat bandar.
  29. NBC mempunyai 10 stesen milikan dan kendalian sendiri serta hampir 200 anggota sekutu di AS dan wilayah-wilayahnya.
  30. Sebelum Medan Kangar dibina, tapak tersebut adalah merupakan tapak Sekolah Menengah Kangar, berek polis, stesen bas.
  31. Malah Astro juga mendahului stesen televisyen lain apabila memperkenalkan saluran khusus Angkasa1 menerusi saluran 588.
  32. kawasan perniagaan runcit iaitu pasar malam yang dibuka pada setiap malam rabu dan sabtu terletak berdekataan stesen bas.
  33. Pada mulanya di tahun 1909, tambak ini hanya mengandungi sebatang landasan dari stesen keretapi Johor Bahru ke Singapura.
  34. A ialah persiaran maksimum seismograf Wood-Anderson, fungsi empirik A0 bergantung hanya pada jarak epipusat stesen tersebut, .
  35. Selepas Perang Dingin, Amerika Syarikat telah bersetuju membina satu stesen angkasa dengan pihak Eropah, Rusia, Jepun dan Kanada.
  36. Letupan di stesen kereta api komuter Mumbai, India terjadi pada hari Selasa, 11 Julai 2006 membunuh 200 nyawa melalui bom kereta.
  37. Pihak kerajaan Brunei juga mengendalikan lima stesen radio iaitu Nasional FM, Pilihan FM, Nur Islam FM, Harmoni FM dan Pelangi FM.
  38. Kereta api penumpang bergerak antara stesen, dan jarak antara stesen berbeza antara kurang daripada 1 km sehingga ribuan kilometer.
  39. Lokasi restoran ini terletak di Jalan Jelawat Taman Banang berdepan dengan Bank Muamalat dan berdekatan dengan stesen minyak Caltex.
  40. Para pemberontak mula menyelaras serangan ke atas bandar minyak di Seria , stesen polis dan kemudahan kerajaan di sekitar kawasan ini.
  41. Tujuh letupan berasingan di stesen kereta api penumpang di Jalan Matunga , Mahim, Bandra, Khar Road, Jogeshwari, Bhayandar dan Borivali.
  42. Fasa pertama melibatkan pembinaan sebuah depot dan landasan monorel dalam bandar sepanjang 8.6 kilometer dengan 11 buah stesen perhentian.
  43. Perkhidmatan dalam talian MSN, stesen televisyen kabel MSNBC dan majalah dalam talian Microsoft Slate semuanya digolongkan di bawah bahagian ini.
  44. Sistem bekalan DC tersebut membekalkan elektrik kepada lampu jalanan dan beberapa perumahan persendirian dalam jarak terdekat dari stesen tersebut.
  45. Stesen Angkasa Antarabangsa ialah sebuah stesen kemudahan penyelidikan antarabangsa yang sekarang ini masih lagi dipasang di dalam orbit rendah bumi.
  46. Saluran televisyen di Selangor terbahagi kepada tujuh stesen siaran percuma, satu rangkaian televisyen satelit dan dua perkhidmatan televisyen internet.
  47. Kota Bharu tidak juga mempunyai rangkaian kereta api tetapi boleh menggunakan stesen kereta api terdekat di Wakaf Bharu 5 kilometer ke utara Kota Bharu.
  48. Cadangan ini dipersetujui oleh pihak Berkuasa di Johor Bahru dan dengan demikian stesen kereta api yang dinamakan Stesen Kluang siap di bina pada tahun berikutnya.
  49. Apabila mereka memulakan pengepongan, pihak penyerang percaya bahawa mereka akan dapat mengalahkan polis dan mengawal stesen polis tersebut dalam tempoh yang singkat.
  50. Microsoft terus memperluas perniagaannya ke pasaran baru pada tahun 1996, bermula dengan usahasama dengan NBC untuk menubuhkan stesen berita kabel 24 jam iaitu MSNBC.
  51. Pada tahun 1978, BBC mogok sejurus sebelum Hari Krismas dan dengan itu, menyekat semua penyiaran kedua-dua saluran televisyen dan menyatukan keempat-empat stesen radionya.
  52. Fasa kedua pula melibatkan pembinaan 11 buah stesen perhentian dan landasan monorel 12 kilometer di sepanjang tebing Sungai Klang projek pembangunan Kuala Lumpur Linear City.
  53. Menurut Lake lagi , sebuah penempatan bernama Londang 75 km daripada stesen kerajaan di Kuala Sembrong didiami oleh Penghulu Che Ma Dagang bersama-sama beberapa orang Melayu.
  54. Pada tahun 1936, Sukan Olimpik di Berlin disiarkan kepada stesen televisyen di Berlin dan Leipzig di mana orang awam boleh menyaksikan acara-acara temasya sukan secara langsung.
  55. Memandangkan tanah hutan di sekitar Mengkibol sedang diusahakan bagi penanaman getah maka NMB bercadang untuk membina sebuah stesen kereta api di kawasan tersebut dalam tahun 1910.
  56. Talian 275 kV ini akan mengalirkan tenaga dari Empangan Bakun ke sebuah stesen pencawang di Bintulu, dan seterusnya ke grid elektrik Sarawak yang dikendalikan oleh Syarikat SESCO Berhad.
  57. Projek yang turut membabitkan hotel di setiap stesen persinggahan dengan jarak sejauh 18.4 kilometer akan dibangunkan dalam dua fasa dan dijadualkan siap sepenuhnya pada suku pertama 2012.
  58. Beberapa stesen televisyen dan laman web berkaitan ramalan cuaca juga melapurkan status keluhuran daun-daun tersebut pada sepanjang musim tersebut sebagai perkhidmatan kepada pelancong-pelancong.
  59. Saluran satelit pertama negara, Astro dilantik sebagai pusat transmisi di Malaysia yang akan menyiarkan secara langsung pengembaraan dua angkasawan ini kepada semua stesen televisyen di Malaysia.
  60. Pesawat ini adalah satu pengembangan pesawat latihan jenis Canadair Tutor, dan diberikan enjin yang lebih berkuasa dan dilengkapkan dengan stesen persenjataan di sayap yang boleh memuatkan bom dan roket.
  61. Stesen Kereta Api Segamat merupakan laluan kereta api terdekat yang terletak kira-kira 80 kilometer ke utara Muar.Pengunjung boleh menggunakan stesen KTM Segamat seterusnya menaiki bas atau teksi ke Muar.
  62. Walaupun laluan ini telah diteruskan dengan beberapa perubahan yang baru, perubahan ini hanya sehingga ke stesen U-Bahn, Platform-Segitiga dan perkhidmatan ini menggunakan platform yang sudah tidak dipakai.
  63. Kawasan yang dikenali sebagai Yoshiwara, berhampiran stesen Minowa pada Hibiya Line, kini dikenali sebagai Senzoku Yon-chō-me dan masih mengekalkan sejumlah besar soapland dan faxades lain bagi khidmat seks.
  64. Monorel ini mempunyai dua stesen utama iaitu Stesen Monorel Hang Jebat yang terletak di berebelahan Taman Rempah di Pengkalan Rama dan Stesen Monorel Hang Tuah yang terletak berhampiranstesen bas lama Melaka.
  65. Sebuah sistem keretapi bawah tanah telah dilancarkan pada Julai 2004, yang menyambung stesen keretapi dari utara, Bang Sue ke stesen Hua Lamphong di tengah-tengah bandar, yang melalui kawasan timur bandar Bangkok.
  66. Pada 2004, laluan shuttle dari stesen Tun Sambanthan ke Mid Valley Megamall dan pengembangan selatan aliran berhampiran dengan Kuala Lumpur Sentral telah dicadangkan, tetapi tidak diluluskan, sehingga Disember 2009.
  67. Semenjak pelancarannya, TV3 telah mendahului stesen televisyen lain di Malaysia dan telah dua kali menjangkau 41% bahagian penonton , peratusan penonton tertinggi pernah dicapai oleh sebuah stesentelevisyen Malaysia.
  68. Pengunjung yang ingin ke puncak bukit mesti menaiki Land Rover yang disediakan Pejabat Taman Peranginan Bukit Larut di kaki bukit dengan dikenakan tambang RM6 bagi dewasa dan RM3 untuk perjalanan dua hala ke stesen atas bukit.
  69. Bagi membolehkan Sheikh Muszaphar meraikan Hari Raya Aidilfitri pada 13 Oktober, 2007 bersamaan hari Sabtu, bekalan seperti kuih-biskut dan sate dibekalkan bagi dimakan bersama angkasawan-angkasawan yang ada di stesen angkasa lepas.
  70. Beliau menyertai program ini di bawah perjanjian bersama Russia menerusi program Angkasawan, dan telah kembali ke Bumi bersama ahli-ahli Ekspedisi 15, Fyodor Yurchikhin dan Oleg Kotov selepas sembilan hari berada di stesen berkenaan.
  71. Antara yang pernah disiarkan ialah laporan terkini status angkasawan serta ketibaan Soyuz di stesen ISS pada 12 Oktober, jam 10.30 malam disusuli laporan serta liputan aktiviti angkasawan di pusat berkenaan pada 13 Oktober, jam 12.05 tengah malam.
  72. Fasa pertama Aerorel Melaka membabitkan RM586 juta meliputi pembinaan 10 stesen persinggahan bermula dari Plaza Tol Ayer Keroh hingga ke Dataran Pahlawan di Bandar Hilir, manakala fasa kedua bernilai RM807 juta membabitkan jarak sejauh 8.7 kilometer.
  73. Sebagai tambahan, Chapman telah dilaporkan telah mengepalai penamaan semula stesen tempatan London Underground dari "Gillespie Road" kepada "Arsenal" pada tahun 1932, menjadikan stesen itu sebagai satu-satunya stesen Tube yang dinamakan sempena sebuah kelab bolasepak.
  74. Sistem penyiaran yang terkecil merupakan sistem siar raya berinstitusi yang memancarkan perbualan dan muzik dalam lingkungan tempat-tempat terbatas seperti sekolah atau hospital, dan stesen radio atau televisyen berkuasa rendah yang memancarkan program dalam kawasan setempat yang kecil.
  75. Sembilan stesen lain yang akan dibina adalah Zoo Melaka, Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka , Dataran Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Melaka Mall, Hospital Melaka, Stesen Melaka Sentral, Hang Tuah Mall, Menara Jam Besar (Bangunan Stadthuys) dan Mahkota Medical Centre (Dataran Pahlawan).
  76. Pada Mei 2007, terdapat satu cadangan untuk meluaskan liputan landasan LRT ke kawasan Subang Jaya dengan menyambungkan Aliran Kelana Jaya ke kawasan-kawasan stesen KTM Komuter Subang Jaya, SS14, SS15, SS16, Bandar Sunway, USJ 1 dan USJ 8 sebagai peruntukan pembangunan di bawah Rancangan Malaysia Ke-9.
  77. Tiga daripada tujuh siaran percuma dikendalikan oleh Radio Televisyen Malaysia, yang dimiliki oleh syarikat media kerajaan persekutuan yang beribu pejabat di Kuala Lumpur, manakala empat stesenkomersial yang lain dimiliki oleh Media Prima, sebuah syarikat media bersepadu yang beribu pejabat di Bandar Utama, Selangor.
  78. Jalan-jalan raya di Yogyakarta kini sudah lebih rapi dan bersih, berbanding dengan tahun-tahun terdahulu kerana komitmen pemerintah daerah Yogyakarta untuk menjadikan Yogyakarta sebagai sebuah kota pelancongan (terbukti dengan ditempatkannya sebuah TV raksasa di salah satu jalan raya Yogyakarta serta juga papan stesen kereta api).
  79. Akhir 1998, Surayud dilantik sebagai Ketua Angkatan Tentera Thailand dengan kontroversi kerana ramai lagi pegawai tentera yang lebih senior.Beliau melantik ramai rakan sedarjah di Kelas 12 SRMA untuk jawatan penting.Antaranya ialah Leftenan JeneralSompong Maivichit yang mengendalikan stesen televisyen Channel 5.Beliua juga menggantikan Jenderal Pang Malakul na Ayudhya , Leftenan Jeneral Boonrod Somtap dan Jeneral Charn Boonprasert.
  80. Alor Setar dihubungkan dengan negeri-negeri di utara Semenanjung Malaysia dengan sebuah lapangan terbang, iaitu Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim yang baru siap dibina pada 2006 yang hanya berkhidmat untuk penerbangan domestik tetapi turut menyediakan penerbangan antarabangsa hanya untuk jemaah haji, melalui Lebuhraya Utara-Selatan iaitu keluar masuk menerusi plaza tol Alor Setar Utara, plaza tol Alor Setar Selatan dan plaza tol Alor Setar Hutan Kampong, stesen kereta api di Pusat Bandaraya Alor Setar, stesen bas Shahab Perdana serta pengangkutan keluar dari tanah besar ke pulau Langkawi melalui Terminal Feri Kuala Kedah.
  81. Fasa kedua projek monorel ini pada mulanya dirancang dengan landasan yang sedia ada akan disambung dengan 1.6 kilometer lagi landasan bermula di Jambatan Chan Koon Cheng ke The Stadhuys.Namun begitu, ianya diubah dari Stesen Hang Jebat di Taman Rempah ke Jalan Tun Mutahir dan Jalan Tun Ali ke Stesen Hang Tuah di Jalan Bunga Raya sepanjang 1.3 kilometer.Fasa kedua projek itu juga akan mengandungi satu stesen penyelenggaraan di persimpangan Jalan Tun Ali dan Jalan Tun Mutahir bagi memastikan sistem monorel itu menepati piawaian yang ditetapkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat .Antara penambahbaikan yang dilakukan pada fasa kedua projek ini adalah terdapat pintu bantuan kecemasan di gerabak, menyediakan laluan antara gerabak, pusat kawal trafik dan sistem pemindahan automatik selain generator.Proses pembinaan fasa dua bermula pada bulan Disember 2011 dan dijangka siap pada Februari 2013.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...