Friday 22 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "pembentukan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pembentukan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Asal pembentukan planet tidak diketahui dengan pasti.
  2. Proses pembentukan air kencing terdiri daripada 3 proses iaitu:
  3. Cadangan pembentukan kumpulan seperti ini diutarakan oleh Malaysia pada 1990.
  4. Mana-mana unsur radioaktif yang terbentuk semasa pembentukan Bumi sudah reput.
  5. Ia merupakan warna yang utama dalam pembentukan warna-warna yang lebih pelbagai.
  6. Keputusan undian menunjukkan lebih 98% rakyat Iran bersetuju dengan pembentukan itu.
  7. Terdapat beberapa pendapat yang berlainan mengenai sejarah pembentukan negeri Perlis.
  8. Kemasukan DNA secara transformasi hanya boleh berlaku sebelum pembentukan dinding sel.
  9. Kepulauan Spratly dipercayai berasal dari pembentukan gunung berapi aktif di bawah laut.
  10. Larutan kalsium hidroksida bertukar menjadi keruh disebabkan pembentukan kalsium karbonat.
  11. Kuala Lumpur kekal sebagai ibu negara selepas pembentukan Malaysia pada 16 September 1963.
  12. Bayi yang membesar melalui pembesaran cepat dan pertukaran semsas proses pembentukan fetal.
  13. Taiping merupakan kawasan pembentukan pasukan keselamatan terawal di Malaysia oleh British.
  14. Pandangan ke atas, terdapat pembentukan awan yang dapat dilihat jelas pada saat-ketika dakian.
  15. Pada Disember 1997, Malaysia mencadangkan pembentukan ASEAN + 3 sebagai alternatif kepada EAEC.
  16. Burhanuddin membawa PKMM ke arah pembentukan Melayu Raya iaitu gabungan Indonesia dan Tanah Melayu.
  17. Sabah sebelum ini dikenali sebagai Borneo Utara sebelum pembentukan Persekutuan Malaysia pada 1963.
  18. Pada 16 September 1963, TLDM dinamakan sebagai Tentera Laut Diraja Malaysia setelah pembentukan Malaysia.
  19. Sebelum pembentukan Malaysia pada tahun 1963, terdapat tiga Mahkamah Agung di dalam Komanwel Asia Tenggara:
  20. Haiwan Ovipar adalah haiwan yang bertelur, dengan sedikit atau tiada langsung pembentukan lain dalam ibunya.
  21. Ini menyebabkan pembentukan Bloc Quxbxcois di Quebec serta pencergasan Parti Pembaharuan Kanada di Kanada Barat.
  22. Masa Archaeozoic merupakan masa awal pembentukan batuan kerak bumi yang kemudian berkembang menjadi protokontinen.
  23. Ini adalah kerana ASEAN + 3 lihat lebih memberikan kesan yang mendalam dalam proses pembentukan Komuniti Asia Timur.
  24. Selepas kekalahan Perancis dalam Perang Perancis-Prusia, Austria keluar daripada pembentukan Empayar Jerman yang baru.
  25. Ini adalah pengiktirafan 150 tahun sejak pembentukan English Football Association, persatuan bola sepak tertua di dunia.
  26. Filipina akan berdepan taufan kedua kerana satu pembentukan angin dikesan lebih 2,000 kilometer ke timur Manila, Filipina.
  27. Dalam kongres itu, pembentukan UMNO diisytiharkan dan Dato Onn Jaafar, Menteri Besar Johor, dipilih sebagai Presiden pertama.
  28. Beberapa cara yang berbeza dalam pembuatan pedang telah ada dalam masa lalu, termasuk, yang paling terkenal, pembentukan pola.
  29. Masalah kesesakan lalulintas yang semakin menjadi-jadi mencetuskan pembentukan rangkaian rel bandar setempat yang pertama di dunia.
  30. Sosiobiologi menyiasat tingkah laku sosial, seperti corak mengawan, pergaduhan untuk wilayah, pemburuan dan pembentukan naluri sosial.
  31. Sebelum pembentukan bandar raya Shanghai, Shanghai merupakan sebahagian kaunti Songjiang yang diperintah oleh wilayah Suzhou (蘇州府).
  32. Asas Empayar British diletakkan pada masa sebelum pembentukan Great Britain, ketika England dan Scotland merupakan negara yang berasingan.
  33. Setelah pembentukan Malaysia pada tahun 1963, Kuching juga tetap dikekalkan menjadi ibu negeri dan mendapat status bandar pada tahun 1988.
  34. Sesetengah bakteria juga mengandungi kapsul atau lapisan lendir yang memudahkan pembentukan biofilem dan pelekatan bakteria kepada permukaan.
  35. ketumpatan yang unik membenarkan pembentukan persekitaran berstratum yang akhirnya mengawal ciri-ciri kimia dan biologi persekitaran akuatik.
  36. Proses integrasi ini telah menyaksikan pembentukan Zimbabwe National Army (ZNA) dan Air Force of Zimbabwe (AFZ) sebagai entiti yang berasingan.
  37. Strain ini juga boleh menguntungkan perumah mereka dengan menghasilkan vitamin K2,, dan dengan mencegah pembentukan bakteria patogen dalam usus.
  38. Percantuman beberapa Asid Amino dinamakan tindakbalas kondensasi dengan dicirikan berlakunya pembentukan ikatan peptida dan pembentukan molekul air.
  39. Terdapat pembentukan pengawal belakang Parsi yang tersusun bagi melindungi pengunduran mereka, dan kebanyakan pasukan tersebut berjaya melarikan diri.
  40. Pada hari yang sama juga, Menteri Luar Korea Selatan telah mencadangkan pembentukan Kumpulan Wawasan Asia Timur dalam usaha membentuk komuniti Asia Timur.
  41. Selain itu, sistem Monsun juga diketahui selalunya terjadi ketika pembentukan benua-benua raksasa seperti Pangea bersama dengan cuaca kontinental yang ekstrim.
  42. Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina untuk pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September pada tahun yang sama.
  43. Dua jenis kamar dikontemplasikan oleh Artikel 26: pertamanya, kamar untuk kategori kes-kes khas, dan kedua, pembentukan kamar ad hoc untuk mendengar pertikaian khusus.
  44. Oleh itu, bentuk dwilapisan lipid biasanya dikekalkan sepenuhnya oleh daya bukan kovalen yang tidak melibatkan sebarang pembentukan ikatan kimia antara satu-satu molekul.
  45. Dasar berpakat dengan musuh yang dibangkang sesetengah pihak, mencetuskan pembentukan Angkatan Pembebasan Perancis di luar Perancis serta penentangan Perancis dalam negara.
  46. Inilah lumrah evolusi, yang mana setiap orang mempunyai peranggu gen yang sedikit berlainan daripada orang-orang lain, kecuali kembar seiras yang sama pembentukan genetiknya.
  47. Kekayaan yang sangat besar yang didapati dari minyak, sangat membantu permainan dan pembentukan kekuatan peranan dari keluarga Kerajaan Saudi baik di dalam mahupun luar negeri.
  48. Pada masa yang sama, Thailand secara rasminya menandatangani Persefahaman Persahabatan dengan kerajaan Imperial Jepun, yang melengkapkan pembentukan perikatan tentera yang longgar.
  49. Satu Enakmen diluluskan di Parlimen dikenali sebagai Ordinan Tentera Udara 1958 yang memberikan kuasa pembentukan sebuah pasukan dikenali sebagai "Tentera Udara Diraja Persekutuan".
  50. Selepas pembentukan Malaysia, gelaran ini ditukar kepada 'Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Sabah', dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atau Raja Malaysia.
  51. Presidennya, Datuk Seri Ong Tee Keat berkata MCA menyeru Najib mengekalkan kuota parti itu - rakan komponen kedua terbesar dalam BN - seperti sejak pembentukan gabungan itu pada 1974.
  52. Pada 28 Februari 2008, Presiden Kibaki dan Perdana Menteri Odinga menandatangani perjanjian mengenai pembentukan pakatan kerajaan di mana Odinga akan menjadi Perdana Menteri kedua Kenya.
  53. Zaman kemerdekaan awal menyaksikan kemuncak "Konfrontasi" dengan Indonesia kerana pembentukan Malaysia, pengunduran diri Singapura pada tahun 1965, dan rusuhan antara kaum pada tahun 1969.
  54. Sebelum pembentukan Malaysia sehingga tahun 1966, Indonesia telah mengamalkan dasar bermusuhan ke atas pihak British yang berselindung disebalik Tanah Melayu, dan apabila wujudnya Malaysia.
  55. Tarikh yang dicadangkan untuk pembentukan Malaysia adalah 31 Ogos 1963, sempena sambutan kemerdekaan Tanah Melayu dan penerimaan pemerintahan sendiri kepada Sarawak oleh Sabah oleh British.
  56. Kebanyakan buku-buku Inggeris menyatakan salah satu daripada sebab utama untuk pembentukan 'Malayan Union' ialah hasrat kerajaan British untuk menyediakan Tanah Melayu terhadap kemerdekaan.
  57. Disertai oleh kira-kira 200 orang wakil Melayu daripada 41 buah persatuan, kongres itu membincangkan pembentukan gerakan nasional Melayu, serta kempen terselaras untuk menentang Malayan Union.
  58. Banyak kontroversi yang menyelubungi asal-usul pembentukan Rwanda, sebelum kedatangan Orang Eropah, bagaimanapun, Kerajaan Rwanda telah mempertikaikan peranan sejarah Eropah dalam sejarah Rwanda.
  59. Pada awal tahun-tahun selepas pembentukan kelab di rumah asal mereka Queen's Park, permainan dimainkan pada lokasi yang pelbagai sehingga akhirnya kelab menetap ke lokasi semasa mereka di Loftus Road.
  60. Penyakit anemia sel sabit melibatkan pewarisan satu jenis gen yang boleh mencetuskan pelbagai masalah kepada jantung, hati, buah pinggang, dan mata disebabkan pembentukan sel darah merah yang abnormal.
  61. Filipina dan Indonesia secara rasminya bersetuju untuk menerima pembentukan Malaysia apabila majoriti di daerah yang menghadapi konflik membuat pilihan dalam satu pungutan suara yang dikelolakan oleh PBB.
  62. Gunung berapi adalah suatu proses geologi yang melibatkan pembentukan daratan yang dijana daripada letusan menerusi permukaan planet dipanggil magma, batuan cair yang meleleh keluar daripada bahagian dalam planet.
  63. Gerakan ini bermula pada tataran budaya, hasilnya adalah pendirian kesusasteraan bahasa Estonia, teater, dan muzik profesional dan membuka jalan bagi pembentukan jatidiri kebangsaan Estonia dan kebangkitan nasional Estonia.
  64. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, terdapat tindak balas yang hebat terhadap kesan persekitaran luaran yang diakibatkan oleh pertanian aliran utama, khususnya pencemaran air, yang membawa kepadapembentukan gerakan organik.
  65. Akan tetapi, upacara pengisytiharan persekutuan Malaysia ditunda hingga 16 September 1963 kesan tentangan kerajaan Indonesia pimpinan Sukarno serta cubaan Parti Rakyat Bersatu Sarawak untuk menangguhkan pembentukan Malaysia.
  66. Pembentukan Kabinet baru pada 27 Mac 2004 oleh Perdana Menteri Malaysia ke 5, Datuk Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badawi telah disertakan dengan pembentukan sebuah Kementerian yang baru iaitu Kementerian Wilayah Persekutuan .
  67. Konfrontasi Sukarno telah berubah dari sekadar perang kata-kata menjadi konfrontasi ketenteraan, hal ini berlaku selepas Suruhanjaya khusus PBB yang dibentuk untuk mengumpul pendapat rakyat setempat tentang pembentukan Malaysia.
  68. Ini merupakan titik permulaan peperangan untuk kemerdekaan yang dikenali sebagai Perang Kemerdekaan Mexico atau "Mexican War of Independence" yang berakhir dengan kemerdekaan pada 1821 danpembentukan Empayar Mexico yang Pertama.
  69. Konsep keturunan linguistik adalah tidak begitu ketara berbanding konsep keturunan biologi; umpamanya dalam kes-kes pertembungan bahasa yang berketerlaluan, khususnya dalam pembentukanbahasa-bahasa kreol dan bahasa-bahasa campuran.
  70. Kajian kontemporari dalam dasar-dasar matematik sering memberi fokus pada pembentukan bahagian mana dalam matematik yang boleh diformalkan dalam sistem formal tertentu, daripada cuba mencari teori yang dapat mengembangkan matematik.
  71. Nyamuk betina memerlukan protin untuk pembentukan telur dan oleh kerana diet nyamuk terdiri daripada madu dan jus buah, yang tidak mengandungi protin, kebanyakan nyamuk betina perlu menghisap darah untuk mendapatkan protin yang diperlukan.
  72. Kanada mengambil alih Rupert's Land dan Wilayah Barat Laut untuk membentuk sebuah Wilayah Barat Laut baru, tetapi ini memarahkan kaum Mxtis sehingga mencetuskan Pemberontakan Red River disusuli oleh pembentukan provinsi Manitoba pada Julai 1870.
  73. Dari awal abad ke-18 sehinggalah ke pertengahan abad ke-20, TLD merupakan salah satu tentera laut terbesar dan terkuat di dunia, ia memainkan peranan penting dalam pembentukan Empayar British sebagai satu kuasa dominan abad ke-19 dan awal abad ke-20.
  74. Di selatannya, daratan semenanjung yang selebihnya, iaitu penara Deccan, diapit pada kiri dan kanannya oleh banjaran pesisiran, iaitu masing-masing Ghat Barat dan Ghat Timur, mengandungipembentukan batu tertua di India pada usia kira-kira sebilion tahun.
  75. Tempohnya bermula sejak pembentukan Bumi pada sekitar 4,500 juta tahun yang lalu hingga evolusi haiwan makroskop bercangkerang keras yang menandakan permulaan zaman Kambria, kala pertama untuk era pertama eon Fanerozoik, pada sekitar 542 juta tahun yang lalu.
  76. Versi rasmi pertama AFA dikeluarkan pada tahun 1888, dua tahun setelah pembentukan Persatuan Fonetik Antarabangsa, berdasarkan huruf Romik ciptaan Henry Sweet, yang turut dibentuk daripada Phonotypic Alphabet ciptaan bersama Isaac Pitman dan Alexander John Ellis.
  77. Proses pembentukan geologinya bermula 75 juta tahun dahulu, apabila benua kecil India yang ketika itu merupakan sebahagian benua besar selatan Gondwana, mula beralir ke arah timur laut selama 50 juta tahun, merentasi Lautan Hindi yang ketika itu belum terbentuk lagi.
  78. Sungguhpun digambarkan pada tahun 1938 sista sebagai kelihatan mikroskopik pada pankreas, fibrosis sista merupakan contoh masalah genetik yang namanya dikaitkan dengan penbentukan fiber pada salur of the duktus sistik dan tidak membabitkan sebarang pembentukan sista.
  79. Mengikut sejarah lisan, pembentukan dan perkembangan budaya sosial kaum Iban khasnya atau bangsa Dayak amnya terjadi semasa zaman kegemilangan Kerajaan Dayak di Tampun Juah, sebelum kaum Iban dan bangsa Dayak berpecah kepada beberapa subsuku-subsuku yang ada sekarang.
  80. Sejarah Tentera Laut Diraja Malaysia boleh bermula dengan pembentukan Tentera Laut Simpanan Sukarelawan Negeri Selat - Straits Settlement Naval Volunteer Reserve - yang telah ditubuhkan oleh kerajaan kolonial British Negeri-negeri Selat pada 27 April 1934 di Singapura.
  81. Kegunaan dalam industri kereta juga biasa meskipun terdapat banyak bukti bahawa kimpalan menggunakan karbon dioksida adalah rapuh berbanding yang dilakukan dalam atmosphera lebih stabil - inert, dan kimpalan sedemikian merosot semakin lama akibat pembentukan asid karbonik.
  82. Antara jenis maklumat biologi yang diproses dan dikaji pasa permulaan era bioinformasi ialah pembentukan struktur interaksi sosial yang kompleks dengan menggunakan peraturan mudah seperti tingkah laku yang akan dikumpulan untuk penyelenggaraan dalam model evolusi prebiotik.
  83. Bidang kajian juga dikelaskan kepada dua cara: menurut perkara, biasanya menurut kawasan angkasa (contoh astronomi galaksi) atau masalah (seperti pembentukan bintang atau kosmologi); dan menurut cara pakar astronomi mendapatkan data (contoh astronomi optikal atau radioastronomi)
  84. Cakera kepak amat kecil sehinggalah instar larva terakhir, apabila ia bertambah besar dengan begitu cepat, dilanda oleh trakea yang bercabang dari tapak kepak yang mendahului pembentukan urat kepak, dan mula mengembangkan corak-corak yang berkaitan dengan beberapa tanda tempat kepak.
  85. Penemuan D-Lysergic Acid Diethylamide atau akronimnya LSD dan kaedah eksperimentasi saintifik mengenainya telah membantu pembentukan istilah istilah baru seperti halusinogen, psikedelik, psikotomimetik, psikolitik, schizophrenogenic, cataleptogenic, mysticomimetic, dan psychodysleptic.
  86. Ciri-ciri orbit lebih spesifik dikategorikan sebagai sebuah objek cakera berselerak , atau sebuah TNO yang dipercayai "diselerakkan" daripada lingkaran Kuiper ke tempat lebih jauh dan unusual orbitnya yang di luar kebiasaan berikutan interaksi gravitinya dengan Neptun disebabkan pembentukan Sistem Suria.
  87. Konfrontasi Indonesia-Malaysia adalah pembangkang politik dan tentera Indonesia kepada pembentukan Malaysia atau penyatuan Persekutuan Tanah Melayu dengan tanah jajahan mahkota / naungan British di Sabah dan Sarawak (secara kolektif dikenali sebagai British Borneo, Malaysia Timur) pada bulan September 1963.
  88. Palembang merupakan bandar tertua di Indonesia, hal ini didasarkan dari Batu Bersurat Kedukan Bukit yang diketemukan di Bukit Siguntang sebelah barat Kota Palembang, yang menyatakanpembentukan sebuah wanua yang ditafsirkan sebagai kota yang merupakan ibukota Kerajaan Sriwijaya pada tarikh 16 Jun 682 Masihi.
  89. Pertukaran cuaca dan/atau terlebih ragut sekitar 8000 SM mula mengeringkan padang ragut di Mesir, yang akhirnya mendorong kepada pembentukan Sahara , dan puak-puak awal dengan sendirinya terdorong untuk berpindah ke sungai Nil di mana mereka memajukan ekonomi pertanian setempat dan masyarakat yang lebih berpusat.
  90. Di mana ia dilihat sebagai satu usaha untuk memanjangkan lagi tempoh penjajahan British di Tanah Melayu dengan cara berpura-pura berusaha untuk memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu, sedangkan kuasa pemerintah Tanah Melayu ketika itu, iaitu Sultan-sultan telah pun dilucutkan melalui pembentukan Malayan Union.
  91. Walaupun selepas kemerdekaan Malaya dan pembentukan Malaysia, menurut perjanjian antara Her Majesty The Queen dan Baginda Yang di-Pertuan Agong, dan Artikel 131 daripada Perlembagaan Persekutuan, keputusan kehakiman daripada Mahkamah Persekutuan boleh diambil di atas rayuan ke Judicial Committee of the Privy Council di London.
  92. Duli-Duli yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu dan Tuan-Tuan Yang Terutama Gabenor-Gabenor dalam satu Persidangan Majlis Raja-Raja menjelang pembentukan Malaysia telah memperkenankan iaitu reka bentuk Bendera Malaysia hendaklah mengikut reka bentuk Bendera Persekutuan Tanah Melayu dengan pengubahsuaian pada bilangan jalur-jalur dan bintang pecah 14 bagi menunjukkan 14 buah negeri baru bagi Persekutuan Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...