Monday 25 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "komunis"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "komunis" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dasar komunis mirip Rusia dilaksanakan pada peringkat awal.
  2. 1980-an bertindak terhadap terhadap komunis di sempadan Kampuchea.
  3. Anggota-anggota komunis PKM telah bertindak dengan zalim dan melulu.
  4. Tambahan pula, para komunis Cina memberontak terhadap kerajaan pusat.
  5. Bapanya telah menyertai komunis selepas tamat sebagai pegawai tentera.
  6. Kemudian tentera komunis dari China berjaya menguasai semula Mongolia.
  7. Menjelang awal 1950, ia merupakan tumpuan pergerakan pihak komunis di situ.
  8. Tujuan penubuhan PKM adalah untuk menubuhkan sebuah republik komunis di Tanah Melayu.
  9. Dalam kejadian ini, 17 orang anggota polis dan hampir 40 orang komunis telah terkorban.
  10. Pemerintahan komunis mendirikan rejim yang terutamanya dilaksanakan melalui Securitate .
  11. Pihak komunis kemudiannya menyerang dari segenap sudut, terutamanya dari bahagian hadapan.
  12. Dalam detik terakhir pertempuran hebat itu, komunis membakar berek kelamin dan balai polis.
  13. Pihak komunis akhirnya berundur selepas membakar pejabat kampung dan merompak beberapa kedai.
  14. Pada tahun 1947, kaum komunis memaksa Raja Mihai I untuk turun takhta dan meninggalkan negara.
  15. Pihak komunis turut melontar mereka yang tercedera dan mayat mereka yang terkorban ke dalam api.
  16. Pihak komunis terus menembak mereka yang cuba lari daripada balai polis yang sedang terbakar itu.
  17. Rundingan dengan komunis yang mahu PKM diiktiraf sebagai sebuah parti bebas tentulah tidak wajar.
  18. Tambahan pula Baling merupakan kawasan berhampiran sempadan di mana komunis dipercayai masih berkubu .
  19. Pada 1945, selepas Perang Dunia II, Bulgaria menjadi sebuah negara komunis serta sebahagian Blok Timur.
  20. Pada tahun 1935, komunis memberontak di serata negara dan membuat percubaan merampas kuasa tetapi gagal.
  21. Juga terdapat satu petempatan tentera bagi mengawasi dan menghalang pengaruh komunis di kawasan tersebut.
  22. Pada tahun-tahun yang berikutnya, Castro mengubah Cuba menjadi negara komunis pertama di Hemisfera Barat.
  23. Tujuannya antara lain untuk memenangi anasir komunis dan aktiviti keganasan di sempadan Thailand - Kemboja.
  24. Hanya selepas lima jam bertempur, baru pihak komunis berjaya menawan balai polis dan membakar balai tersebut.
  25. Mereka diserang hendap oleh komunis dalam perjalanan sekitar setengah kilometer dari balai polis Bukit Kepong.
  26. Kerajaan komunis di tanah besar menentang ini dan berjanji akan berperang dengan Taiwan semula jika ia berlaku.
  27. Pihak komunis mengepung Balai Polis dengan separuh di bahagian hadapan, bakinya mengelilingi balai polis tersebut.
  28. Hubungan ketenteraan Amerika Syarikat dan China tidak dekat semenjak satu kerajaan komunis mendapat kuasa di China.
  29. Setelah Suharto berkuasa, beratus-ratus ribu warganegara Indonesia yang disyaki memihak kepada komunis telah dibunuh.
  30. Pihak komunis Bintang Tiga kemudiannya mulai mengangkat senjata dan beberapa siri serangan dan serangan telah berlaku.
  31. Sekitar pukul 0700H, pihak komunis menawan seorang isteri polis Mariam Ibrahim, isteri kepada Mata-Mata Mohamad Jaafar.
  32. Lagipun kerajaan dengan bantuan tentera negara-negara Komanwel hampir melumpuhkan pemberontakan bersenjata komunis di dalam hutan.
  33. Pada tahun 1950-an, beliau mendekatkan Indonesia dengan Komunis China yang akhirnya menjemput lebih ramai komunis dalam kerajaannya.
  34. Pihak komunis hendak menjadikan contoh dari serangan itu tentang apa yang akan terjadi kepada mereka yang menentang perjuangan Komunis.
  35. Selepas pengambilalihan komunis pada tahun 1949, kebanyakan syarikat asing memindahkan pejabat-pejabat mereka dari Shanghai ke Hong Kong.
  36. Apabila Mata-Mata Jaffar bin Hassan mencabar dan menembak mati seorang pengganas komunis yang sedang memotong kawat berduri balai tersebut.
  37. Dengan itu, pihak komunis akan menjadi pemenang dalam pertempuran yang tidak dapat dielakkan dengan pihak Nasionalis untuk penguasaan China.
  38. Peristiwa Balai Polis Bukit Kepong adalah kejadian serangan komunis semasa keadaan darurat di Persekutuan Tanah Melayu selepas Perang Dunia II.
  39. Dalam kejadian tersebut, balai polis Bukit Kepong diserang oleh segerombolan 180 orang komunis bermula sekitar jam 5.00 pagi pada 23 Februari 1950.
  40. Misi utama MNF ialah mengawasi pesisir pantai Tanah Melayu bagi menghalang pengganas komunis daripada memperoleh bantuan bekalan melalui jalan laut.
  41. Krisis ini mencetuskan tindakan keras terhadap parti komunis, dan sehingga setengah juta orang "tersangka komunis" dibunuh dalam panik anti komunis itu.
  42. Kembalinya British dengan pentadbiran tenteranya dalam tempoh yang singkat menyebabkan komunis Bintang Tiga tidak berjaya mengembangkan pengaruh mereka.
  43. Selepas kemerdekaan daripada Perancis pada 1949, Laos menghadapi perang saudara yang berakhir pada 1975 apabila kumpulan komunis Pathet Lao merampas kuasa.
  44. Pihak British bertindak balas dengan mengharamkan pemimpin politik daripada mengetuai kesatuan pekerja, dengan itu melemahkan kedudukan komunis Bintang Tiga.
  45. China : Pihak komunis membiarkan tentera Nasionalis melakukan kebanyakan pertempuran dengan Jepun, sementara menjalankan perang gerila terhadap tentera Jepun.
  46. Selain itu, kerajaan komunis Soviet telah berusaha untuk mengembangkan sayapnya ke negara-negara luar termasuk negara jirannya seperti Finland dan Afghanistan.
  47. Manakala dari segi penglibatan negara luar pula, Parti Kuomintang dari China memainkan peranan yang penting untuk menyebarkan perfahaman komunis ke Tanah Melayu.
  48. Perkara ini menyebabkan pembahagian Korea kepada dua; Korea Utara yang diperintah rejim komunis dan Korea Selatan, sebuah negara demokrasi yang kapitalis dan bebas.
  49. Walau bagaimanapun, golongan komunis di Tanah Melayu menubuhkan Parti Komunis Nanyang tetapi diharamkan pada tahun 1930 kemudian menubuhkan pula Parti Komunis Malaya.
  50. Bagaimanapun, ancaman komunis ini dijadikan alasan untuk Vargas melancarkan satu lagi rampasan kuasa pada tahun 1937 supaya Brazil menjadi negara diktator sepenuhnya.
  51. Perang saudara yang berlaku berakhir pada tahun 1949 dengan penubuhan Republik Rakyat China, negara komunis yang baru ciptaan Parti Komunis China di tanah besar China.
  52. Akibatnya, orang-orang Melayu mulai bertindak-balas terhadap kekejaman anggota komunis Bintang Tiga, seperti pasukan yang diketuai oleh Panglima Salleh Selempang Merah.
  53. Selepas ambil alih komunis pada tahun 1949, Shanghai menjadi lembap di bawah pencukaian kerajaan pusat yang begitu berat serta penyingkiran kebanyakan unsur borjuisnya.
  54. Lenin. Golongan Bolshevik (yang memanggil diri mereka komunis pada 1918) telah berjaya menewaskan Bolshevik selepas perang saudara yang berlarutan selama tiga tahun (1918-21).
  55. Sungguhpun dengan kekuatan anggota yang sedikit, pihak polis yang diketuai oleh Sgt Jamil Mohd Shah, enggan menyerah, meskipun berkali-kali diseru oleh komunis agar mereka menyerah.
  56. Selama berdekad-dekad, pengaruh budaya luar dihindari dan penekanan diberi kepada penghargaan dan perkongsian budaya negara komunis seperti Kesatuan Soviet, China, Cuba dan lain-lain.
  57. Pada ketika ini hanya dua pasukan tersebut mempunyai pesawat tempur yang menyokong operasi ketenteraan khususnya dalam perjuangan menentang pengganas-pengganas komunis semasa Darurat.
  58. Selepas perang, Finland berada dalam keadaan yang merbahaya sebagai negara penampan buffer state antara kuasa besar komunis Kesatuan Soviet dan negara-negara demokratik yang lain di Eropah.
  59. Pada tarikh 1 Oktober 1949, Mao Zedong dengan bangganya telah mengistiharkan penubuhan negara baru komunis Republik Rakyat China dengan tangisan air mata dan berkata 'Orang China telah berdiri'.
  60. Mereka diserang hendap oleh komunis yang ditugaskan untuk menghalang sebarang bantuan dari luar dan beberapa orang kampung serta pihak komunis juga turut terkorban dalam pertempuran dikawasan itu.
  61. RRC dianggap oleh beberapa orang ahli sains politik sebagai salah sebuah daripada lima negara komunis terakhir , namun semenjak 1980-an, struktur politik RRC sudah mustahil dicirikan dengan tepat.
  62. Keupayaan senjata mereka amat terhad berbanding pengganas komunis yang menggunakan senjata automatik dan separa automatik berbanding raifal, shotgun dan revolver yang dibekalkan kepada penduduk kampung.
  63. Di negara komunis seperti bekas Soviet Union, paten tidak diperakui dan sebaliknya sijil diberikan kepada pencipta untuk mempastikan mereka mendapat satu bentuk ganjaran untuk rekaan ataupun ciptaan mereka.
  64. Pada masa yang sama, komunis di tanah besar mengishtiharkan kewujudan Republik Rakyat China dan mendakwa menjadi negara suksesor kepada ROC di seluruh negara China dan kerajaan Nationalis di Taiwan tidak sah.
  65. Di sebelah sayap kiri pula, pergerakan komunis seperti Liga Spartacus, mahu memansuhkan sistem yang mereka anggap sebagai "pemerintahan kapitalis" dengan sistem komunisme majlis yang dipanggil "Rxterepublik".
  66. Suami Fatimah, Mata-Mata Abu Bakar Daud yang bertugas sebagai pemandu bot di sungai Muar, turut berjuang menentang pihak komunis sehingga cedera setelah ditembak di dada dan tangan, ketika mempertahankan botnya.
  67. Semasa Darurat Tanah Melayu dan perang dengan Komunis sehingga 1970-an, pemberontak komunis biasanya menyeberang masuk ke Thailand, balik semula ke Malaya untuk mengelakkan penangkapan oleh Malaya dan tentera Komanwel.
  68. Beliau mempergunakan perintah presiden untuk memulakan desegregasi angkatan tentera Amerika Syarikat dan melancarkan sebuah sistem pemeriksaan kesetiaan untuk memecat beribu-ribu pesimpatikomunis dari perkhidmatan awam.
  69. Setelah kekalahan Jepun dalam Perang Dunia Kedua iaitu zaman peralihan antara kekalahan dan pemerintahan semula kerajaan British, Tanah Melayu ketika itu telah dikuasai oleh pengganas komunis atau dipanggil Bintang Tiga .
  70. Akibat kegagalan komunis Bintang Tiga merampas Tanah Melayu dengan gerakan bersenjata, telah membawa kepada persetujuan pembubaran tentera MPAJA dan perletakan senjata api disamping pembayaran saguhati kepada gerila-gerila terbabit.
  71. Semasa pentadbirannya pada temboh darurat, usaha membenteras pengganas komunis di hutan dan bandar telah diperhebatkan malah golongan yang bersimpati dengan aliran komunis dipulihkan menerusi gerakan-gerakan pengitipan yang dikatakan berjaya.
  72. Kerajaan RRC sering kali disifatkan sebagai negara komunis dan sosialis, bahkan juga negara autoritarian dengan sekatan-sekatan ketat dalam pelbagai segi, khususnya dalam Internet, akhbar, kebebasan berhimpun, hak pembiakan, dan kebebasan beragama.
  73. Menurut saksi, terdapat sekitar 200 orang pengganas komunis daripada Kompeni Bebas ke-4 yang menyerang dan menurut kandungan buku "Memoir Abdullah C.D.", diketuai oleh Muhammad Indera, seorang Komunis Melayu yang memimpin 2 platun komunis Melayu, .
  74. Dalam abad ke-20, cuti berkenaan mendapat persetujuan daripada Kesatuan Soviet; perayaan dalam negara-negara komunis semasa era Perang Dingin sentiasa mengandungi perarakan ketenteraan dan menunjukkan rakyat biasa di dalam keadaan menyokong kerajaan.
  75. Peristiwa-peristiwa dan arah aliran politik pada 1980-an memuncak dengan penggulingan kerajaan tentera dan rejim autoritarian, termasuknya setiap negara komunis dalam Pakatan Warsaw di Eropah Timur yang menghasilkan penamatan Perang Sejuk berdekad-dekad.
  76. Di bawah pentadbirannya, angkatan bersenjata Malaysia telah diperbesarkan dan dipermodenkan apatah lagi pada ketika itu, rantau di Asia Tenggara telah menjadi gempar ekoran jatuhnya kerajaan Vietnam Selatan ke tangan komunis dan terbinalah cita-cita "Teori Domino" komunis.
  77. Masalah utama yang dihadapi Filipina kini ialah tuntutan puak pemisah Islam di pulau Mindanao di bahagian selatan untuk berpisah dari Filipina, ancaman puak komunis di utara, dan kerosakan habitat dan alam sekitar disebabkan oleh pencemaran dan pembangunan yang tidak dirancang.
  78. Kemboja merupakan sebuah "negeri pasaran bebas sedikit komunis dengan kerajaan campuran agak autoritarian yang memerintah negara demokrasi superfisial." Negara ini berdepan dengan banyak cabaran dan isu sosiopolitik, termasuklah kemiskinan berleluasa, amalan rasuah berleluasa, kurangnya kebebasan berpolitik, pembangunan insan rendah, dan kadar kelaparan yang tinggi.
  79. Kesukaran yang dihadapi oleh Greece selepas perang dalam meredakan pemberontakan komunis di samping tuntuan Kesatuan Soviet untuk membina pangkalan tentera di Selat Turki, menyeru Amerika Syarikat untuk mengisytiharkan Doktrin Truman pada tahun 1947, yang mengemukakan niat AS untuk menjamin keselamatan Turki dan Greece, sehingga kedua-dua negara itu menerima sokongan tentera dan ekonomi AS.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...