Friday 22 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "sedemikian"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sedemikian" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Alat sedemikian dikenali sebagai "flut fipple"".
  2. Aturcara sedemikian dikenali sebagai Terjemahan Mesin.
  3. Pengetahuan sedemikian mempunyai kepentingan moral dan saintifik.
  4. Bantuan sedemikian telah membantu melewatkan kemaraan Jepun di China.
  5. Sistem-sistem sedemikian bukanlah topik yang dibincangkan dalam rencana ini.
  6. Sungai Melantai kadang-kala dipanggil sedemikian keranan melintasi Kluang Kampung.
  7. Sungguhpun begitu, kacukan sedemikian masih dibakakan dalam taman haiwan persendirian di China.
  8. Bidang sains yang menyiasat objek kecil menggunakan alat sedemikian dikenali sebagai mikroskopi.
  9. Beliau telah membuat sedemikian dengan Sedna setahun sebelumnya, dan telah dikritik dengan beratnya.
  10. Pada tahun 357, Funan menjadi jajahan China, dan kekal sedemikian sehingga pemecahannya pada abad ke 6.
  11. Sesetengah orang mengkaji bagaimana peranti sedemikian berfungsi secara am, sebagai sebahagian dari fizik.
  12. Ada pula yang mengatakan nama bandar ada hubungan dengan bangsa China, kerana bunyinya yang sedemikian rupa.
  13. Tempat sedemikian dikenali sebagai "rumah berhantu"; kitaran yang mereka lakukan dikenali sebagai "menghantui".
  14. Keadaan sedemikian mungkin mendorong timbulnya tuduhan harimau itu dipelihara seseorang dalam kampung tersebut.
  15. Akan tetapi, tidak Zhang mahupun laporan Xinhua memberi sebarang indikasi akan perlawaan sedemikian akan menjadi.
  16. Wanita sedemikian boleh bertukar peranan dari perempuan simpanan dan (courtesan) bergantung kepada keadaan dirinya dan sekeliling.
  17. Ramai warga Israel sedemikian menganggapnya sebagai wira perang yang membantu mempertahankan negara itu ketika detik paling getirnya.
  18. Berpaling tadah sedemikian memutuskan ikatan individual dengan kumpulan tersebut, dan dia tidak lagi boleh mencapai modal sosial unitnya.
  19. Dalam zaman sekarang, HindÄ« dalam erti sedemikian kian kurang diterima; sebaliknya maksudnya hanya merupakan bahasa yang membawa nama ini.
  20. Eukariot dinamai sedemikian kerana kehadiran nukleus, iaitu gabungan perkataan Yunani ευ dan κάρυον (karyon, "kacang" atau "inti").
  21. Di luar kawasan tropika, Matahari tidak sesekali pun mencapai titik betul-betul di atas dan betul-betul di bawah sedemikian sepanjang tahun.
  22. Kebanyakan ukuran padang hoki pada asalnya diteteapkan menggunakan nombor integer ukuran imperial dan dituliskan sedemikian dalam rencana ini.
  23. Rejim demi rejim yang bersilih-ganti pada abad ke-19 menangani tekanan sedemikian dengan pembaharuan yang tidak bersungguh-sungguh serta penindasan.
  24. Begitu juga, andai manusia sudah dikenal pasti sebagai primat, tetapi tiada persaudaraan lain yang jelas, maka taksonomi primat berupa sedemikian pula:
  25. Permintaannya bagi sejumlah besar pesawat yang memeranjatkan daripada kerajaan British dan Belanda dengan alasan bahawa jumlah pesawat sedemikian tiada.
  26. Meletakkan kuasa dan motif sedemikian kepada orang mati boleh ditafsirkan sebagai taktik menakutkan mereka yang mungkin menimbangkan untuk membunuh seseorang.
  27. Lebuhraya sedemikian (atau jalan lingkaran) adalah ciri biasa bagi Kuala Lumpur, Johor Bahru, Pulau Pinang, Melaka dan Seremban yang kesemuanya adalah ibu negeri.
  28. Secara teori, bukanlah mustahil bagi menggunakan kod Big5 untuk memetakan set glif aksara mudah yang lebih kecil, sungguhpun pasaran untuk produk sedemikian amat kecil.
  29. Syarikat monorel melaporkan bahawa mana-mana insiden sedemikian adalah "tidak mungkin" sama sekali kerana 6 bol pada roda perlu dicabut untuk menyebabkan kejadian tersebut.
  30. Contoh peperangan sedemikian adalah campur tangan tentera di Afghanistan untuk membolehkan kewujudan satu kawasan penampan di antara jajahan British India dan Empayar Rusia.
  31. Perlumbaan F1 bukan kejohanan dilangungkan selama beberapa tahun, namun oleh sebab kos penganjuran yang makin tinggi, perlumbaan sedemikian yang terakhir diadakan pada 1983.
  32. Namun, gangguan sedemikian memberikan kelebihan kepada beliau dalam memberikan gambaran mengenai hasil kajiannya dengan lebih jelas sebelum memindahkannya ke atas kertas kerja.
  33. Sungguhpun berhadapan dengan kesukaran sedemikian pada jam 12.45 pagi, gelombang pertama kapal pendarat yang mengangkut tentera di bawah pimpinan Kolonel Masu menghala ke pantai dalam empat baris.
  34. Yang menariknya, sungguhpun institusi-institusi sedemikian merupakan penubuhan berteraskan agama Buddha (terutamanya Nalanda dan Vikramashila) pengajian kitab Veda dan Brahman tidak juga kurang pentingnya.
  35. Filem-filem tersebut mendorong kepada ketaksuban rakyat masa itu kepada perkara-perkara kurafat, yang akhirnya menyebabkan filem-filem sedemikian diharamkan penghasilan dan disekat daripada saluran kerajaan.
  36. Ramai orang Cina seberang laut juga menyambut ulang tahun ini, sama ada sebagai "Hari Sepuluh Ganda" atau "Ulang Tahun Revolusi Xinhai", dan acara-acara sedemikian biasanya diadakan di Chinatown seluruh dunia.
  37. Ia perlu diperhatikan bahawa pesawat tentera juga boleh menujukan sasaran darat yang berada jauh dalam kawasan musuh; serangan sedemikian jauh dibelakang barisan hadapan musuh dikenali sebagai penyekatan udara.
  38. Kejayaan beliau untuk mendapatkan kelulusan sedemikian telah mendapatkan beliau anugerah "Ketua Pegawai Eksekutif Cemerlang dalam Industri Farmasi" oleh Wall Street Transcript (1980) dan Financial World (1981).
  39. Kata-kata ganti tanya juga menerima tanda bunyi sedemikian dalam soalan-soalan langsung dna tidak langsung; lebih-lebih lagi sebilangan kata penunjuk ( xse, xste, aquxl, dsb.) boleh ditanda apabila digunakan sebagai kata ganti nama.
  40. Ia menciptakan idea perang proksi, di mana kedua-dua kuasa besar tidak akan turut berperang di negara lain, memaksa rakyat di negara yang mengalami kemusnahan dan kematian yang terlibat dalam peperangan di antara negara-negara sedemikian besar.
  41. Penyelidikan mendalam dalam senjata biologi telah dilakukan oleh Amerika Syarikat , dan Soviet Union, dan kemungkinannya Negara utama lain sepanjang era Perang Dingin, sungguhpun ia dipercayai bahawa senjata sedemikian tidak pernah digunakan selepas Perang Dunia II.
  42. Kegunaan dalam industri kereta juga biasa meskipun terdapat banyak bukti bahawa kimpalan menggunakan karbon dioksida adalah rapuh berbanding yang dilakukan dalam atmosphera lebih stabil - inert, dan kimpalan sedemikian merosot semakin lama akibat pembentukan asid karbonik.
  43. Dalam buku itu, dia mengkritik sekolah awam, dan mempersoalkan sama ada kedua-dua ibu bapa dalam keluarga perlu bekerja ataupun tidak, dan menuduh wanita yang memilih untuk bekerja sebagai mementingkan diri sendiri dan membuat sedemikian kerana ia 'memberikan mereka lebih kuasa'.
  44. Masalah kecenderungan menentang, masalah sukar menumpukan perhatian, dan masalah personaliti merupakan antara contoh gejala yang dianggap sebagai penyakit dalam masyarakat Amerika Utara kini tetapi tidak pernah dianggap sedemikian dalam kebudayaan Amerika abad lalu atau bagi masyarakat lain pada masa kini.
  45. Kewujudan infrabunyi semulajadi, di mana berlaku pada bawah frekuensi yang boleh didengari manusia , mampu menjelaskan kecenderungan merasakan "kehadiran" dalam bilik, atau menjelaskan perasaan gelisah atau seram, kerana frekuensi infrasonik tertentu diketahui menghasilkan perasaan sedemikian kepada tubuh manusia.
  46. Dalam bidang hidrologi, dikira bahawa curahan hujan monsun berlaku di mana-mana kawasan yang menerima kebanyakan besar hujannya pada musim tertentu; oleh itu hujan monsun bukan sahaja turun di kawasan monsun bahkan juga tempat-tempat lain di dunia yang mengalami curahan hujan sedemikian (iaitu tidak dipastikan kewujudan sistem monsun).
  47. Sehingga baru-baru ini, Arsenal tidak pernah layak ke peringkat separuh akhir kejohanan Champions League; bagaimanapun dalam 2005-06, mereka telah mara ke perlawanan akhir (di mana mereka menetang Barcelona pada May 17, 2006), menjadikan mereka kelab London yang pertama untuk berbuat sedemikian dalam lima puluh tahun sejarah kejohanan ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...