Monday 25 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "dipimpin"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dipimpin" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kota Pontianak dipimpin oleh seorang walikota.
  2. Hingga kini Kota Pontianak pernah dipimpin oleh:
  3. Kementerian ini dipimpin oleh Mustapa Mohamed pada ketika itu.
  4. RRC kini dipimpin oleh Presiden Hu Jintao dan Perdana Menteri Wen Jiabao.
  5. Pada 639 M., Mesir dikuasai oleh kerajaan Arab yang dipimpin oleh Khalifah.
  6. Kuasa eksekutif ditetapkan oleh kabinet yang dipimpin oleh Perdana Menteri.
  7. Pertahanan daerah tempatan dipimpin oleh pegawai tertinggi, raja atau ketua.
  8. Penentangan ini dipimpin oleh golongan bangsawan yang dikenali sebagai patrician.
  9. Badan kerajaan eksekutif ialah kabinet, dipimpin oleh PM yang merupakan ketua kerajaan.
  10. Daerah selatan (yang dipimpin Tassos Papadopoulos) mengatakan "tidak" kepada persatuan.
  11. Tugas menyekat kemaraan Tentera Jepun diberikan kepada III Kor India yang dipimpin oleh Lt.
  12. Pada tahun 1778 kolonialis Belanda dari Batavia memasuki Pontianak dengan dipimpin oleh Willem Ardinpola.
  13. Ia terjumpa sebuah penempatan kecil Melayu di kuala Sungai Singapura yang dipimpin oleh seorang gabenor Johor.
  14. Misalnya, sewaktu Perang Dunia II, raja Jepun bergabung dengan kerajaan tentera yang dipimpin seorang diktator.
  15. Katipunan menyebarkan ke beberapa wilayah, dan Revolusi Filipina pada tahun 1896 dipimpin oleh para anggotanya.
  16. Kini, bandar yang dikatakan antara yang tercantik di Qatar telah dipimpin oleh Sheikh Hamad Bin Khalifa Al-Thani.
  17. Hizbullah yang dipimpin leh Sayyid Hassan Nasrallah menguasai segenap pemikiran dan keperluan masyarakat Syiah khususnya .
  18. Ia berlaku antara Athens dan Plataea yang dipimpin oleh Miltiades dengan tentera Parsi yang dipimpin oleh Artaphernes dan Datia.
  19. Perkasa yang dipimpin Datuk Ibrahim Ali mengadakan perhimpunan awal di padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur.
  20. Pada tahun 1456, tentera Siam yang dipimpin oleh Laksamana Awi Di Chu telah menduduki Batu Pahat dahulu sebelum menyerang Melaka.
  21. Pada masa pemerintahan baginda, berlaku peperangan dengan Kelantan yang dipimpin oleh Long Muhammad ibni Long Yunus, Raja Kelantan.
  22. Pada tahun 490 Darius melancarkan penjajahan keduanya, kali ini dipimpin oleh anak saudaranya, Artaphernes dan bangsawan Medean, Datia.
  23. Nick Joaquin berpendapat bahawa Revolusi 1896 yang dipimpin oleh Cavitenos dibezakan daripada pemberontakan Bonifacio yang gagal di Manila.
  24. Semenjak Kuala Lumpur menjadi sebuah Wilayah Persekutuan pada 1 Februari 1974, bandaraya ini pernah dipimpin oleh sembilan orang Datuk Bandar.
  25. Pemerintahan Suriname dipimpin langsung oleh seorang gabenor dengan didampingi oleh sebuah dewan polis yang bertugas sebagai penasihat Gabenor.
  26. Pada tahun 9 M, tiga legion Romawi yang dipimpin oleh Varus telah dikalahkan oleh pemimpin Cheruscan bernama Arminius di Perang Hutan Teutoburg.
  27. Badan eksekutifnya dipimpin oleh dua orang, iaitu kini Menteri Pertama Peter Robinson dan Timbalan Menteri Pertama Martin McGuinness (Sinn Fxin).
  28. Sejak kemerdekaannya dari Kesatuan Soviet, Turkmenistan dipimpin oleh Saparmurat Atayevich Niyazov, bahkan beliau menamakan dirinya sebagai Turkmenbashi .
  29. Apabila Perang Dunia II meletus, Hungary bersekutu dengan Kuasa Paksi yang dipimpin Jerman Nazi dan Itali Fasis sebelum mengakui kekalahan pada tahun 1945.
  30. Dalam sebuah Persidangan Meja Bulat pada tahun 1961, wakil-wakil Suriname yang dipimpin oleh Perdana Menteri pengel menuntut dibentuknya sebuah kerajaan sendiri.
  31. Pada Julai 2000, Parti Tindakan Nasional (PAN) yang dipimpin oleh Vicente Fox Quesada telah berjaya merampas negara ini dari PRI melalui pilihan raya yang bebas.
  32. Projek Internet Explorer bermula pada tahun 1994 oleh Thomas Reardon, kemudian dipimpin oleh Benjamin Slivka,[meragukan – bincang] mencungkil kod sumber dari Spyglass, Inc.
  33. Yang di-Pertuan Agong dipilih dari kalangan sembilan Raja Melayu untuk sepenggal lima tahun; tanpa penyertaan empat negeri lain yang hanya dipimpin oleh Yang di-Pertua Negeri.
  34. Kemusnahan ekonomi dan sosial akibat Perang Dunia Pertama mendorong sesetengah rakyat Itali cenderung beralih arah kepada Parti Fasis Negara yang dipimpin oleh Benito Mussolini.
  35. Dalam kisah ini, Rahab dianggap sebagai pahlawan, dan kerana itu ia diselamatkan sementara seluruh kota Yerikho hancur ketika diserang oleh tentara Israel yang dipimpin oleh Yosua.
  36. Sementara Persatuan Melayu Selangor yang dipimpin oleh Tengku Ismail Tengku Muhammad Yasin dikuasai oleh golongan bangsawan,slogan KMM ialah “satu untuk semua:semua untuk satu”.
  37. Sistem politik di Myanmar dikawal oleh Majlis Pembangunan dan Keamanan Negara yang menguasai kerajaan sejak 1992, dan dipimpin oleh kerajaan junta tentera di bawah Jeneral Than Shwe.
  38. Pada masa yang sama, berlaku permusuhan dua kongsi gelap Cina, Ghee Hin yang dipimpin oleh Chin Ah Yam dan Hai San yang dipimpin oleh Chung Keng Quee untuk merebut lombong bijih timah.
  39. Pasukan ini mengandungi 1,515 orang soldadu terutamanya suku Iban dan Dayak yang dilatih dalam seni pertempuran hutan yang dipimpin oleh kakitangan perkhidmatan Awam Eropah Rejim Brooke.
  40. Ketika negara dipimpin oleh Tun Mahathir bin Mohamad, Malaysia menikmati pertumbuhan ekonomi sepanjang 1980-an dan 1990-an, meskipun disampuk oleh kemelesetan pasaran harta pada tahun 1985-86,.
  41. Pihak Maois selama ini menggesa sistem beraja dibubarkan dan Raja Gyanendra digulingkan, memberi laluan kepada Nepal menjadi negara demokratik persekutuan yang dipimpin ketua negara yang terpilih.
  42. Disebabkan bantahan orang Melayu yang dipimpin oleh Dato Onn Jaafar, Malayan Union dibubarkan dan digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu, yang mengembalikan kedudukan simbolik raja-raja Melayu.
  43. Menara 1 dibina oleh konsortium Jepun yang dipimpin oleh Hazama Corporation manakala Menara 2 dibina oleh dua kontraktor Korea Selatan, iaitu Samsung C&T dan Kukdong Engineering & Construction.
  44. Sebuah pergerakan hak awam yang dilambangkan dan dipimpin oleh kaum Amerika Afrika seperti Rosa Parks, Martin Luther King, Jr., dan James Bevel, menggunakan cara tanpa keganasan untuk melawan pengasingan dan diskriminasi kaum.
  45. Asal usul Raja Jayanasa dan kedudukan sebenar Minanga Tamwan masih diperdebatkan ahli sejarah, ada yang berpendapat armada yang dipimpin Jayanasa ini berasal dari luar Sumatera, berkemungkinan besar dari Semenanjung Tanah Melayu.
  46. Pada Julai 2003, pasukan polis dan tentera dari Australia dan negara-negara Pasifik tiba di Solomon di bawah naungan misi yang dipimpin oleh Australia yang dikenali sebagai RAMSI atau Regional Assistance Mission to Solomon Islands.
  47. Pertempuran ini bermula dengan kegagalan Raja Abdullah untuk menangani pertikaian yang timbul diantara pengikut Tok Bandar Yasih, wakil Raja Abdullah di Kuala Lumpur, dengan masyarakat Batu Bara di Kuala Lumpur yang dipimpin oleh Mohamed Akib.
  48. Rencana meminta satu kumpulan dari Santo Domingo dipimpin oleh Mxximo Gxmez, satu kumpulan dari Costa Rica yang dipimpin oleh Antonio Maceo, dan lain dari Amerika Syarikat mendarat di tempat yang berbeza di pulau itu dan merangsang adat revolusi.
  49. Kontinjen ini diketuai oleh Australia dan New Zealand Satu agak besar keselamatan antarabangsa kontinjen 2,200 pasukan polis dan pasukan-pasukan, dipimpin oleh Australia dan New Zealand, dan diwakili oleh sekitar 20 buah negara lain dari Pasifik.
  50. Cabang eksekutif itu sendirinya dipimpin dua orang ketua, iaitu: Presiden Republik yang diundi secara langsung oleh hak undi dewasa universal untuk penggal 5 tahun dan merupakan Ketua Negara, dan Kerajaan, yang dipimpin Perdana Menteri yang dilantik oleh Presiden.
  51. Peristiwa paling penting adalah huru-hara petani El Savador 1932, biasa disebut sebagai La Matanza (pembunuhan beramai-), dikepalai oleh Farabundo Martx dan pembalasan yang dipimpin oleh kerajaan Martxnez, di mana sekitar 30.000 orang asli dan Tapol dibunuh, dipenjara, atau dibuang.
  52. Antara tahun 1995 hingga 1997, ringgit diniagakan sebagai mata wang terapung bebas pada sekitar 2.50 sedolar Amerika Syarikat, tetapi kemudian menjunam ke bawah paras 3.80 sedolar menjelang tahun akhir 1997 semasa itu Menteri Kewangan dipimpin oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, ekoran krisis kewangan Asia Timur pada tahun berkenaan.
  53. Dia menambah bahawa dasar Thailand untuk tidak menyiasat rasuah, pembunuhan dan pencabulan hak asasi manusia yang dilakukan oleh Bangkok yang dipimpin pentadbiran dan anggota tentera terhadap penduduk Melayu muslim merupakan hambatan untuk mencapai keamanan dan penyembuhan luka-luka mendalam dilayan sebagai warga negara kelas ketiga.
  54. Pada 2011, Libya terjebak dalam Perang Saudara akibat daripada tempias Revolusi Arab 2011 yang menyaksikan kejatuhan kerajaan Tunisia pimpinan Zine El Abidine Ben Ali dan Mesir,pimpinan Hosni Mubarak.Pada 27 Februari 2011,Pihak Pro-Demokrasi mengisytiharkan penubuhan Kerajaan Sementara Libya yang dinamakan Majlis Peralihan Nasional,yang dipimpin oleh Mustafa Abdul Jalil,bekas Menteri Kehakiman Libya yang telah berpaling tadah dari Kerajaan Jamahiriya pimpinan Gaddafi.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...