Wednesday 27 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "diketuai"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "diketuai" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sekretariat diketuai oleh Setiausaha Agung.
  2. Rawatan pakar diketuai Prof Andreas B.Imhoff.
  3. Majlis diketuai oleh bekas Perdana Menteri Malaysia.
  4. Briged Infantri India Ke-8 yang diketuai oleh Brigadier B.W. Mahmud.
  5. Perancis diketuai raja-raja sehingga Revolusi Perancis pada tahun 1789.
  6. Gate telah berkhidmat sebagai ahli bipartisan commission diketuai oleh James A.
  7. Kuala Lumpur juga berada di bawah kuasa lawan, yang diketuai oleh wakil parti DAP.
  8. Suruhanjaya AU diketuai oleh seorang Pengerusi, iaitu Alpha Oumar Konarx dari Mali.
  9. Kehakiman bebas India terdiri daripada Mahkamah Agung yang diketuai Ketua Hakim India.
  10. Bahagian ini diketuai oleh Asisten Ketua Staf berpangkat Brigedier Jeneral atau setaraf.
  11. Ia diketuai oleh Yang di-Pertua Negeri yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong Malaysia.
  12. Sebahagian besar kuasa ekesekutif terletak pada kabinet yang diketuai oleh Perdana Menteri.
  13. Negeri-negeri ini termasuk Sabah dan Sarawak yang diketuai oleh seorang Yang di-Pertua Negeri.
  14. Athens dan Sparta yang diketuai jalan dalam menangkis Empayar Parsi dalam satu siri peperangan.
  15. Pada tahun 1958, satu cari gali yang diketuai oleh Tom Harrisson dan isterinya Barbara Harrison.
  16. Saat ini MPR diketuai oleh Taufiq Kiemas, DPR oleh Marzuki Alie, sedangkan DPD oleh Irman Gusman.
  17. Orang Jawa yang diketuai oleh Haji Ibrahim telah membuka kebun-kebun kelapa dan kopi di kampung itu.
  18. Pada abad ke-9, datangnya kaum Magyar yang diketuai xrpxd ke tanah Pannonia untuk menduduki Pannonia.
  19. Wilayah Pentadbiran Khas Hong Kong adalah diketuai oleh Ketua Eksekutif yang merupakan Ketua Kerajaan.
  20. Penempatan tetap kulit putih yang pertama terbentuk dengan kedatangan kumpulan yang diketuai oleh Arthur A.
  21. Ketika itu balai polis itu diketuai oleh Ketua Polis Balai Sarjan Ray Dancey, yang pernah berkhidmat di Palestin.
  22. Kerajaan kecil Wallachia, Moldavia dan Transylvania diketuai oleh putera Wallachia Mihai Viteazul pada tahun 1600.
  23. Di bawah perlembagaan lama, Kenya terdiri daripada lapan wilayah masing-masing diketuai oleh Pesuruhjaya Wilayah .
  24. Cabang eksekutif terdiri daripada Presiden, Naib Presiden, dan Majlis Menteri-menteri yang diketuai Perdana Menteri.
  25. Sekumpulan penduduk yang diketuai oleh Penghulu Mukim, Ali Mustafa dari Kampung Tui diiringi oleh 13 anggota AP/HG .
  26. Indonesia mengamalkan sistem demokrasi yang diketuai oleh seorang presiden, dan Pancasila ini merupakan jiwa demokrasi.
  27. EXCO, yang diketuai oleh Menteri Besar, memegang kuasa eksekutif dan merupakan badan yang membuat dasar kerajaan negeri.
  28. Angkatan Tentera Malaysia diketuai oleh Panglima Angkatan Tentera (PAT) berpangkat Jeneral, Laksamana atau Jeneral TUDM.
  29. Kabinet diketuai oleh Perdana Menteri dan merupakan sebuah majlis menteri-menteri yang bertanggungjawab kepada Parlimen.
  30. Kerajaan-kerajaan Kepulauan Solomon diketuai oleh parti-parti politik yang lemah dan gabungan tidak stabil dalam Parlimen.
  31. Kemudian orang Belanda diketuai oleh Gerrit van Wuysthoff mudik di Sungai Mekong hingga ke Vientiane, Laos pada 1641-1642.
  32. Kesemua negeri di Semenanjung Malaysia diketuai oleh sultan atau raja kecuali Wilayah Persekutuan, Melaka, dan Pulau Pinang.
  33. EXCO, yang diketuai oleh Menteri Besar Kedah, memegang kuasa eksekutif dan merupakan badan yang membuat dasar kerajaan negeri.
  34. Pada 1940-an 30 komrad yang menerima latihan ketenteran di Jepun diketuai Aung San telah mengasaskan Tentera Kemerdekaan Burma.
  35. Setiap Mahkamah Agung yang terdiri daripada sebuah Mahkamah Tinggi dan sebuah Mahkamah Rayuan diketuai oleh Ketua Hakim Negara.
  36. EXCO, yang diketuai oleh Menteri Besar sendiri, memegang kuasa eksekutif dan merupakan badan yang membuat dasar kerajaan negeri.
  37. Sebagai jajahan British, pulau ini diketuai oleh Ratu Elizabeth II dan diwakili oleh seorang Gabenor yang dilantik oleh baginda.
  38. Angkatan polis diketuai oleh seorang pesuruhjaya yang dilantik oleh Gabenor-Jeneral dan bertanggungjawab kepada Perdana Menteri.
  39. Sebuah kerajaan Soviet yang dianjurkan, yang diketuai oleh Parcham ini Babrak Karmal tetapi termasuk kedua-dua puak, penuh vakum.
  40. Senat diketuai oleh presiden, yang dipilih oleh anggotanya, dan bertanggung jawab untuk debat dan pengajuan RUU yang digolkan Dewan.
  41. Setiap daerah ada sebuah Pejabat Daerah yang diketuai oleh seorang Pegawai Daerah yang berurusan terutamanya dengan hal-ehwal tanah.
  42. Mereka diketuai Secretary to the Delegates, yang bertindak sebagai ketua eksekutif OUP dan wakil OUP di dalam badan-badan universiti.
  43. 205 RAF yang diketuai oleh Pegawai Penerbangan Bedell, ditembak jatuh oleh pesawat Jepun semasa cuba memantau kemajuan angkatan Jepun.
  44. Pakatan pembangkang Barisan Alternatif, yang telah diketuai oleh Parti Islam Se-Malaysia (PAS), telah meningkatkan kerusinya kepada 42.
  45. Pentadbiran Akrotiri dan Dhekelia diketuai oleh seorang Pentadbir yang dilantik oleh Ratu United Kingdom atas nasihat Menteri Pertahanan.
  46. Setiap kementerian diketuai oleh seorang ahli kabinet, yang dibantu oleh seorang setiausaha tetap yang mengarahkan kakitangan kementerian.
  47. Malaysia ialah sebuah negara beraja elektif berperlembagaan persekutuan yang diketuai oleh Yang di-Pertuan Agong, ketua negara persekutuan.
  48. Pada tahun 1512, negeri Navarre ditempur dan berjaya ditawan oleh bala tentera Castille dan Aragon yang diketuai Fadrique xlvarez de Toledo.
  49. Pada 14 Jun 1775, Kongres Kebenuaan yang bersidang di bandar Philadelphia, menubuhkan Tentera Kebenuaan yang diketuai oleh George Washington.
  50. Dalam tahun 1922 dan 1923, Liverpool menang kejuaraan Liga Inggeris dua tahun berturut-turut, dengan pasukan yang diketuai Ephraim Longworth.
  51. Sejak pilihan raya umum 1996, Parti Campuran Liberal/Nasional yang diketuai oleh Perdana Menteri John Howard telah memegang kuasa di Canberra.
  52. Pada tahun 1920, dengan mempunyai 5 =,000 orang penduduk, Lembaga Bandaran Kluang telah ditubuhkan dengan diketuai oleh seorang Merinyu Kesihatan.
  53. Beliau juga menyertai misi Februari 1956 yang diketuai oleh Tunku Abdul Rahman ke London untuk menuntut kemerdekaan Malaya daripada pihak British.
  54. Serangan pertama diketuai oleh Awi Chakra melalui darat pada tahun 1445, tetapi telah ditewaskan oleh Tun Perak dan Tun Hamzah tidak jauh dari Muar.
  55. Pelbagai bukti sokongan telah dikemukakan seperti peta, gambar-gambar, dan rakaman suara telah dikemukakan oleh pasukan Singapura yang diketuai oleh:
  56. Penghormatan penuh istiadat ketenteraan di Dataran Merdeka dilakukan oleh Batalion 1, Rejimen Askar Melayu Diraja yang diketuai oleh Mejar Hamdan Musa.
  57. Di antaranya adalah di dalam bidang perlumbaan kereta di mana Petronas telah memberikan US$3 juta kepada pasukan Sauber yang diketuai oleh Peter Sauber.
  58. Perbadanan Labuan yang diketuai oleh seorang Pengerusi adalah pihak berkuasa tempatan yang bertanggungjawab terhadap pembangunan dan pentadbiran Labuan.
  59. Kerajaan campuran tengah-kiri diketuai oleh Parti Demokratik Sosial (SDP) sehingga November 2003, apabila HDZ yang dibaharui membentuk kerajaan minoriti.
  60. Gelombang pertama, yang terdiri daripada tujuh buah pesawat dan diketuai oleh Leftenan Penerbangan Lockwood, melakukan serangan pertama sekitar 02.10 pagi.
  61. Kuasa eksekutif dilaksanakan bersama oleh Majlis Menteri-Menteri yang diketuai oleh seorang Presiden yang juga digelar primo ministro (“perdana menteri”).
  62. Pada 9 Disember 2007, Naib Presiden Pas, Mohamad Sabu telah ditahan oleh polis Perak diketuai oleh Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perak, SAC II Ismail Yatim .
  63. Hal-ehwal tempatan dikendalikan oleh Majlis Komunal yang terdiri daripada 15 orang alhi yang dipilih melalui pilihan raya dan yang diketuai oleh Datuk Bandar.
  64. Cabang Eksekutif diketuai oleh Perdana Menteri Slovenia dan Majlis Kabinet Slovenia yang dianggotai Menteri-Menteri Slovenia yang dilantik oleh Parlimen Slovenia.
  65. Selepas kematian Juxrez, anarki telah berlaku dan berlarutan selama 30 tahun bermula dengan Pemberontakan Mexico yang diketuai oleh Porfirio Dxaz pada tahun 1910.
  66. Pada tahun 1798, tentera Perancis yang diketuai Napoleon Bonaparte menyerang Switzerland dengan memecahbelahkan hubungan persekutuan lalu membentuk Republik Helvetia.
  67. Subang Jaya dibangunkan oleh Sime UEP Berhad, bahagian pembangunan hartanah konglomerat Malaysia Sime Darby Berhad yang diketuai oleh Dato' Syed Abdul Bari Shahabudin.
  68. Akibatnya, orang-orang Melayu mulai bertindak-balas terhadap kekejaman anggota komunis Bintang Tiga, seperti pasukan yang diketuai oleh Panglima Salleh Selempang Merah.
  69. Sebagai tindak balas, pihak berkuasa dimulakan kes jenayah terhadap Tedo Sakhokia dan pemimpin daripada "pihak Georgia" yang aktif di Abkhazia, yang diketuai oleh Sakhokia.
  70. Pihak British telah diketuai oleh R.R Gouling membuat dua garisan penandaan dan pihak Siam kemudiannya sama-sama bersetuju garisan pertama yang dinyatakan seperti berikut:-
  71. Di samping itu, setiap negeri di Afrika Selatan mempunyai satu penggubal undang-undang negeri dan Majlis Eksekutif yang diketuai oleh seorang Perdana Menteri atau "Premier".
  72. Kapal-kapal tersebut membawa sekitar 5,200 orang askar daripada Detasmen Takumi, diketuai Mejar Jeneral Hiroshi Takumi yang berada di atas kapal pengangkut IJN Awajisan Maru.
  73. Setiap Pejabat Field Office adalah diketuai oleh seorang Ejen Khas Special Agent in Charge , kecuali cawangan-cawangan di Los Angeles, Bandar raya New York, dan Washington, D.C.
  74. Sembilan negeri Melayu diketuai oleh seorang Raja turun-temurun selaku ketua negeri diiringi seorang Menteri Besar eksekutif sebagai ketua kerajaan yang bertanggungjawab politik.
  75. Markas Angkatan Tentera Malaysia adalah markas pemerintahan tertinggi yang diketuai oleh seorang Ketua Staf berpangkat Leftenan Jeneral, Laksamana Madya atau Leftenan Jeneral TUDM.
  76. Sungguhpun dengan kekuatan anggota yang sedikit, pihak polis yang diketuai oleh Sgt Jamil Mohd Shah, enggan menyerah, meskipun berkali-kali diseru oleh komunis agar mereka menyerah.
  77. Kerajaan Georgia diketuai oleh Zviad Gamsakhurdia diisytiharkan menang pilihan raya ini dan Ossetia Selatan terbatal dan kesemua status berautonomi dibatalkan pada 11 Disember 1990.
  78. Kabinet adalah badan pembuat dasar paling senior dan ia diketuai oleh Perdana Menteri yang juga adalah, di dalam persidangan merupakan ketua parlimen parti pemerintah atau perikatan.
  79. Kenya dibahagikan kepada 47 daerah semi-autonomi yang akan diketuai oleh gabenor yang akan dipilih dalam pilihan raya umum yang pertama di bawah perlembagaan baru pada bulan Ogos 2012.
  80. Pada tahun 1456, Siam melancarkan serangan kedua pada 1456 yang diketuai oleh Awi Dichu melalui laut, dan sekali lagi Tun Perak telah berjaya menewaskan mereka dan kali ini, dengan mudah.
  81. Perlembagaan menyatakan dengan jelas bahawa kuasa eksekutif, secara teorinya di bawah kuasa ketua kerajaan, dilaksanakan oleh Kabinet atau Jemaah Menteri yang diketuai oleh Perdana Menteri.
  82. Penemuan ini adalah hasil dari penyelidikan yang dibuat oleh Malaysian Archaeological Research Centre USM yang diketuai oleh Datuk Prof Zuraini Majid, dengan kerjasama Jabatan Muzium Malaysia.
  83. Walaupun merupakan negeri pertama mengasaskan Kesultanan Melayu, Melaka kini tidak mempunyai seorang Sultan, sebaliknya negeri ini diketuai oleh seorang Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri.
  84. Berhadapan dengan pembangkang bersenjata menggalakkan, Amanullah Khan dipaksa turun takhta pada Januari 1929 selepas Kabul jatuh kepada pasukan pemberontak yang diketuai oleh Habibullah Kalakani.
  85. Dipercayai juga beberapa kumpulan yang asalnya hanya di ketuai dan dianggotai oleh bangsa Cina telah diketuai dan dianggotai oleh bangsa2 lain seperti 08,18,24,30,35,36,360,77,99,313 dan lain-lain.
  86. Namun, pada 14 Jun 2007, Presiden Palestin, Mahmoud Abbas telah membubarkan parlimen dan memecat kerajaan Palestin bersatu yang diketuai oleh Hamas akibat pertempuran antara Hamas dan Fatah di Gaza.
  87. Pada Mac 2003 satu rampasan kuasa tentera yang diketuai oleh General Francois Bozize telah menjatuhkan kerajaan awam pimpinan Presiden Ange-Felix Patasse dan telah menubuhkan kerajaan peralihan disana.
  88. Kerajaan negeri diketuai oleh Menteri Besar untuk negeri-negeri Melayu atau Ketua Menteri di negeri-negeri tanpa raja, yang merupakan ahli dewan undangan negeri dari parti majoriti di Dewan Undangan Negeri.
  89. Diberikan kuasa oleh Majlis Keselamatan PBB, sebuah angkatan tentera campuran yang terdiri daripada 34 buah negara, diketuai oleh Amerika Syarikat, bertempur dalam Perang Teluk Arab untuk membebaskan Kuwait.
  90. Pertempuran di Singapura bermula dari 7 Februari 1942 hingga 15 Februari 1942 dan mengakibatkan kejatuhan Singapura ke tangan Jepun dan penyerahan diri terbesar anggota tentera diketuai British dalam sejarah.
  91. EXCO, yang diketuai oleh Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid bin Ibrahim daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) sejak 10 Mac 2008, memegang kuasa eksekutif dan merupakan badan yang membuat dasar kerajaan negeri.
  92. Pada kurun ke-7, Maharaja Yang dari Dinasti Sui menghantar lebih kurang 1 juta askar untuk menawan Goguryeo tetapi pihak Korea yang diketuai oleh Jeneral Eulji Mundeok berjaya menewaskan bala tentera Cina ini.
  93. Lagu rasmi negeri Perak "Allah Lanjutkan Usia Sultan" ini telah dipilih menjadi lagu kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu oleh jemaah hakim yang diketuai oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj pada 5 Ogos 1957.
  94. Rancangan Malayan Union yang akan melibatkan Negeri-Negeri Selat, tetapi tidak termasuk Singapura, akan terdiri daripada Majlis Perundangan dan Majlis Mesyuarat Kerajaan yang diketuai oleh seorang Gabenor British.
  95. Suruhanjaya ini yang diketuai oleh musuhnya yang paling ketat Biskop Agung Desmond Tutu telah mendapati bahawa beliau bersalah kerana mengarahkan pengeboman ibupejabat Majlis Gereja-Gereja Afrika Selatan di Johannesburg.
  96. Pada Jun 2003, satu pasukan berbagai negara yang diketuai oleh Australia yang dipanggil "Misi Bantuan Wilayah ke Kepulauan Solomon" tiba di negara tersebut untuk mengembalikan keamanan dan melucutkan senjata tentera awam etnik.
  97. Pada bulan Ogos 2010, berikutan perjanjian penajaan jersi tiga tahun dengan King Power Group, Mandarić menjual kelab itu kepada konsortium Thailand, Asian Football Investments diketuai oleh King Power Group, Vichai Raksriaksorn.
  98. Reaksi terhadap keadaan ini adalah penyatuan semua kerajaan-kerajaan Eropah dibawah satu perikatan yang diketuai Gereja Roman Katolik, keadaan yang tidak pernah berlaku meskipun semasa pemerintahan Empayar Rom sendiri sebelum itu.
  99. Pada masa yang sama orang-orang Bugis yang diketuai oleh Daeng Kemboja telah memasuki Negeri Sembilan membuat huru hara dan memaksa orang-orang Negeri Sembilan keturunan Minangkabau mengakui Daeng Kemboja sebagai raja di Negeri Sembilan.
  100. Penempatan tetap British di luar negara didirikan pada tahun 1607 di Jamestown yang diketuai oleh Kapten John Smith dan diuruskan oleh Syarikat Virginia, dan cawangannya juga mendirikan satu koloni di Bermuda yang ditemui pada tahun 1609.
  101. Walaupun Hoover pada awalnya tidak percaya dengan kewujudan jaringan jenayah terancang di AS, biro ini telah melaksanakan beberapa operasi untuk menjatuhkan sindiket jenayah ini, termasukkan geng yang diketuai Sam Giancana dan John Gotti.
  102. Perkembangan AFA bermula pada tahun 1886, apabila sekumpulan guru bahasa dari Perancis dan United Kingdom yang diketuai pakar bahasa dari Perancis bernama Paul Passy, memebentuk satu pertubuhan yang bakal digelar Persatuan Fonetik Antarabangsa.
  103. Kontinjen ini diketuai oleh Australia dan New Zealand Satu agak besar keselamatan antarabangsa kontinjen 2,200 pasukan polis dan pasukan-pasukan, dipimpin oleh Australia dan New Zealand, dan diwakili oleh sekitar 20 buah negara lain dari Pasifik.
  104. Menurut saksi, terdapat sekitar 200 orang pengganas komunis daripada Kompeni Bebas ke-4 yang menyerang dan menurut kandungan buku "Memoir Abdullah C.D.", diketuai oleh Muhammad Indera, seorang Komunis Melayu yang memimpin 2 platun komunis Melayu, .
  105. Bekas penempatan dan jajahan mahkota British iaitu Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak, setiap satunya diketuai seorang Gabenor pada nama lantikan persekutuan, iaitu Yang di-Pertua Negeri, diiringi Ketua Menteri sebagai ketua kerajaan eksekutif.
  106. Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu ini diketuai oleh Pesuruhjaya Tinggi British yang mempunyai kuasa-kuasa eksekutif dengan dibantu dan dinasihati oleh Majlis Mesyuarat Kerja Persekutuan Tanah Melayu dan Majlis Mesyuarat Undangan Persekutuan Tanah Melayu.
  107. Perlembagaan 1963 telah diganti dengan pelbagai Mahkamah Rayuan dan satu Mahkamah Persekutuan Malaysia, yang diketuai oleh Ketua Hakim Mahkamah Persekutuan, bersama tiga Mahkamah Tinggi, yang masing-masing diketuai oleh Ketua Hakim, seperti di bawah ini:
  108. Pada 1897–98, rakyat Amerika bertambah marah akan laporan tentang kekejaman Sepanyol, dan selepas penenggelaman misteri kapal perang Maine di pelabuhan Havana, menjadikan kerajaan yangdiketuai oleh Presiden William McKinley, seorang anggota Republican, berperang.
  109. Ekoran bidaan yang diketuai oleh bekas jaguh Olimpik, Sebastian Coe dan Datuk Bandar London ketika itu, Ken Livingstone, London terpilih selaku tuan rumah pada 6 Julai 2005 di Sesi IOC ke-117 di Singapura, mengatasi bidaan dari Moscow, Bandar Raya New York, Madrid dan Paris.
  110. Pada 21 Julai, 2000, Vicente Fox Quesada daripada parti pembangkang barisan Persekutuan untuk Perubahan atau "Alliance for Change", yang diketuai oleh Parti Tindakan Nasional , telah dipilih sebagai Presiden dalam satu pilihan raya yang dianggap terbersih dan paling bebas dalam sejarah Mexico.
  111. Penyertaan kerabat diraja dan wizurai dalam pentadbiran kerajaan adalah terhad, namun; secara amali, penggunaan kuasa eksekutif mereka diarah oleh Jemaah Menteri yang terdiri daripada menteri-menteri Mahkota yang bertanggungjawab kepada Dewan Rakyat dan diketuai oleh Perdana Menteri Kanada selaku ketua kerajaan.
  112. Tarian limbai di iringi oleh irama kulintangan.Kumpulan muzik ini mengandungi enam orang pemain yang diketuai oleh seorang wanita yang memainkan kulintangan, dua orang pemukul gendang, dua orang pemain gong dan seorang pemain bebandil.Tarian ini mengiringi anggota-anggota rombongan pengantin lelaki naik ke rumah.
  113. Menjelang Oktober 1518, Wolsey telah mengatur Perjanjian London yang diketuai oleh Paus untuk memberi tanggapan kemenangan diplomasi luar negeri Inggeris, dan menempatkan England di tengah sebuah perikatan Eropah yang baru dengan tujuan untuk menangkis serangan-serangan Moor melalui Sepanyol, iaitu tujuan asal Paus.
  114. Martabat institusi-institusi British pada abad ke-19 dan pertumbuhan Empayar British memperlihatkan model kerajaan berkabinet British, yang diketuai oleh seorang Perdana Menteri, ditiru secara meluas oleh kedua-dua negara-negara Eropah yang lain serta wilayah-wilayah jajahan British ketika mengembangkan pemerintahan sendiri.
  115. Taksub kepada agama Buddha dan selepas besar terlibat secara langsung kepada aktiviti sami Buddha dan tidak menonjolkan diri dalam aktiviti politik Thailand.Surayud menjadi sami Buddha selama tiga bulan sebelum dilantik ke Majlis Privi, badan penasihat tertinggi kepada Raja Bhumibol Adulyadej yang diketuai oleh bekas Perdana Menteri, Jeneral Prem Tinsulanonda.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...