Tuesday 26 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "beratus-ratus"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "beratus-ratus" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Insiden ini mengorbankan 14 orang dan berpuluh-puluh yang lain tercedera serta penahanan beratus-ratus orang.
  2. Ada yang menganggarkan seni ini telah berusia beratus-ratus tahun dan diperturunkan dari generasi ke generasi.
  3. Setelah Suharto berkuasa, beratus-ratus ribu warganegara Indonesia yang disyaki memihak kepada komunis telah dibunuh.
  4. Sepanjang lembah sungai ini, ia telah membiayai berjuta-juta penduduk tanah Melayu sejak beratus-ratus tahun yang lalu.
  5. Walaupun beratus-ratus bahasa yang dituturkan di Indonesia, namun bahasa Indonesia selaku bahasa rasmi republik ini merupakan bahasa perantaraannya.
  6. Perang itu mengakibatkan beratus-ratus ribu pelarian daripada kedua-dua pihak, dan beribu-ribu orang dibunuh, baik dalam perang mahupun oleh penghapusan bangsa.
  7. Menjelang tahun 1879, beliau dapat menghasilkan konsep baru, iaitu lampu rintangan tinggi dalam vakum yang amat tinggi, yang mampu membara selama beratus-ratus jam.
  8. Pertempuran meningkat pada Mac-April 2007 , November 2007 dan April 2008 dengan beratus-ratus orang awam terbunuh.Pada Oktober 2008, BBC melaporkan ,separuh daripada penduduknya terbunuh, pindah atau hilang.
  9. Negara China telah menghantar sebuah pesawat untuk memindahkan beratus-ratus pelarian Cina daripada rusuhan tersebut dan lebih ramai askar Australia dan New Zealand dikerahkan untuk meredakan ketegangan di sana.
  10. Bagaimanapun, beliau mengalami serangan yang berterusan bagi kebanyakan tempoh kepresidenannya kerana dikatakan "terlalu lembut terhadap Komunisme." Lagi satu masalah politik dalam negeri ketika itu ialah tanggapan bahawa ahli-ahli pentadbirannya terlibat dalam rasuah: beratus-ratus orang yang dilantiknya terpaksa meletakkan jawatan, akibat skandal-skandal kewangan yang berturut-turut.
  11. Sebelum kelahiran Nabi Muhammad lagi, puak-puak dari seluruh Semenanjung Arab akan melakukan haji di Makkah pada setiap tahun meskipun ketika itu, kepercayaan anutan puak-puak tersebut adalah berbeza antara satu sama lain.Para sejarawan Islam merujuk zaman sebelum kerasulan Muhammad sebagai zaman jahiliah di mana pada zaman itu, binaan Kaabah dikelilingi oleh beratus-ratus jenis patung berhala.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...