Tuesday 26 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "askar"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "askar" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Mereka kekurangan alatan peperangan dan askar yang terlatih.
  2. Dalam pertempuran itu, askar Australia terkepung dan dikalahkan.
  3. Lebih daripada 2 juta orang awam dan askar terbunuh dalam peperangan.
  4. Tindakan ini adalah supaya tiada askar yang enggan bertempur kerana takut.
  5. Pasukan FRU di keluarkan dari Kampung Baru dan askar dari Rejimen Renjer ambil alih.
  6. Permainan ini dibawa ke negara tersebut oleh askar dan kakitangan British pada 1892.
  7. Contohnya, askar yang enggan bertempur atau lari daripada tugasan boleh dihukum mati.
  8. Ramai juga anggota dari 45 Briged dapat melepaskan iri daripada kepungan askar Jepun.
  9. Kesan-kesan tinggalan askar kini dijadikan sebuah sekolah agama bagi anak-anak tempatan.
  10. Yamashita hanya mempunyai melebihi 30,000 orang askar daripada tiga buah divisyen, iaitu:
  11. Dalam peperangan ini puluhan ribu nyawa, baik penduduk awam mahupun askar Iran, terkorban.
  12. Pertempuran ini adalah pertama kalinya askar Australia bertembung dengan askar-askar Jepun.
  13. Firaun tidak mempunyai askar sepenuh masa, dan tidak mempunyai pasukan bersenjata kebangsaan.
  14. Pada tahun 2007, Uganda menghantar askar ke dalam misi pengamanan Kesatuan Afrika di Somalia.
  15. Setelah dua hari bertempur, pasukan askar Australia berundur melalui Gemas ke Estet Fort Rose.
  16. Selepas Belanda menewaskan Portugis di Melaka, mereka membawa masuk askar upahan Bugis dari Sulawesi.
  17. Sebulan kemudian, sebuah kontinjen sebesar 2200 anggota polis dan askar tiba di bawah Operasi Helpem Fren.
  18. Malangnya beberapa askar Askar Melayu turut masuk ke kedai-kedai emas Cina dan mengambil harta benda di sana.
  19. Empat hari kemudian, satu lagi pertembungan di antara askar Australia dan askar Jepun berlaku di Parit Sulong.
  20. Sebaik sahaja beliau diangkat sebagai Presiden, dia telah mengarah semua askar segera berundur dari negeri tersebut.
  21. Semasa mengarahkan tembakan ke arah kedudukan askar Turki, Bennett mengalami kecederaan dan dipindahkan ke hospital.
  22. Pada 30 Disember 1942, Kuantan telah jatuh ke tangan askar Jepun yang menyerang Asia Tenggara semasa Perang Dunia Kedua.
  23. Oleh sebab Xenophon menyarankan pasukan askar berkuda untuk menggunakan peadang jenis ini (Makhaira) dibandingkan Xiphos.
  24. Moorhead, Krohcol mempunyai kekuatan 2 batalion askar infantri dengan bantuan satu kompeni Angkut dari Tentera Australia.
  25. Pasukan tentera yang dipertanggungjawabkan menahan kemaraan askar Jepun tidak berdaya menyekat kemaraan askar-askar Jepun.
  26. Perang itu menyebabkan penyahtenteraan Shanghai yang melarang China menempatkan sebarang askar di dalam bandar raya sendiri.
  27. Manakala di pasar pula askar melayu telah menembak orang cina yang melanggar perintah berkurung dengan kereta perisai mereka.
  28. Pertempuran Jambatan Gemencheh adalah satu pertempuran di antara askar-askar Australia dengan askar Jepun semasa Perang Dunia II.
  29. Kanada menghantar askar ke Afghanistan pada tahun 2001, tetapi tidak menghantar tentera ke Iraq apabila AS menyerang pada tahun 2003.
  30. Tetapi pada tahun 1679, Laksamana Tun Abdul Jamil mengupah askar upahan Bugis untuk bersama-sama dengan tentera Johor menentang Jambi.
  31. Malah ada askar Melayu yang menembak ke atas rumah kedai orang Cina kerana mereka telah membaling botol ke arah askar Melayu tersebut.
  32. Selain penghormatan lain, bekas Presiden dan keluarga terdekat mereka berhak kepada tidak kurang daripada tiga askar sebagai pengawal.
  33. Tanpa pengetahuan Sultan Muhammad Jiwa, Light telah membuat perjanjian pemberian perlindungan askar tanpa kebenaran Syarikat Hindia-Timur British.
  34. Dengan itu, beliau telah ke Fort Henry sebagai perdana menteri, beliau bertanya kepada askar disana dan memberitahu tentang perlukan kesesateriaan.
  35. Pada awalnya, pasukan askar Australia mencapai kejayaan baik semasa serang hendap pimpinan ”Black Jack” Galleghan ke atas pasukan Jepun di Gemas.
  36. Akibatnya pasukan British berundur ke selatan dan cuba memperkuatkan kedudukannya di Sungai Bata dan Kelubi dengan menggunakan askar Gurkha dan Punjab.
  37. Pertempuran Bukit Chandu pada 14 Feb 1942 yang begitu sengit merupakan satu titik tanda sejarah yang membuktikan keperwiraan dan keberanian askar Melayu.
  38. Di Betong ada tembakan dilepaskan oleh PKM dan mereka memberi amaran jika askar melayu menembak orang cina, mereka akan memberi senjata api kepada orang cina.
  39. Percival umpamanya enggan memberikan kebenaran kepada Simson untuk membuat perkubuan dengan alasan pembinaan itu akan menjejaskan moral askar dan orang ramai.
  40. Pemuda-pemuda Melayu yang mempertahankan Kampung Baru dan yang lain-lain mengamuk merasakan diri mereka terkepung antara orang Cina dengan askar Rejimen Renjer.
  41. Dengan cara ini Anderson berjaya membawa sebahagian daripada pasukannya keluar daripada kepungan askar Jepun dan mengelakkan kemusnahan keseluruhan pemerintahannya.
  42. Pada petang 23 September, tiba-tiba sejumlah lelaki bersenjata yang memakai baju hijau seperti askar muncul di pekan tersebut dan mula melancarkan tembakan rambang.
  43. Walau bagaimanapun, pada tahun 1717, Raja Kecil dan askar dari Siak telah menyerang Johor terlebih dahulu setelah terlalu lama menunggu kedatangan orang-orang Bugis.
  44. Antara tahun 1831 hingga 1872, lebih daripada tiga ribu orang Afrika direkrut dari Gold Coast Belanda untuk berkhidmat sebagai askar kolonial di Hindia Timur Belanda.
  45. Iago mengecam Cassio sebagai ahli taktik terpelajar yang tidak pernah mengalami peperangan sebenar, walhal diri Iago adalah askar yang kaya pengalaman di medan tempur.
  46. Seperti pasukan askar berkuda Inggeris yang sudah mereka unit pedang pasukan askar berkuda baru, tetapi diganti menjadi pasukan askar berkuda lapis baja pada akhir 1938.
  47. Sebahagian besar pihak yang terlibat konflik bersenjata dengan Indonesia adalah askar Britain dan Australia, terutama sekali pasukan khas mereka iaitu Special Air Service.
  48. Kapal-kapal tersebut membawa sekitar 5,200 orang askar daripada Detasmen Takumi, diketuai Mejar Jeneral Hiroshi Takumi yang berada di atas kapal pengangkut IJN Awajisan Maru.
  49. Tentera Jepun mendarat di Labuan pada 1 Januari dan menduduki Borneo Utara sehingga ia dibebaskan oleh askar dari ‘9th Division Australian Imperial Forces ’ pada tahun 1945.
  50. Dengan kepincangan ini, Murray-Lyon berhadapan dengan serangan oleh 3 Divisyen askar Jepun yang cukup kelengkapan dan cukup terlatih dan dibantu oleh kereta kebal dan pesawat udara.
  51. Selepas ketibaannya, permusuhan timbul di Burma, dan Brooke dihantar ke Burma bersama-sama dengan sepasukan askar Syarikat Hindia Timur Inggeris ke Lembah Brahmaputra, pada tahun 1825.
  52. Serentak dengan pergerakan masuk Krohcol ke wilayah Thailand, satu pasukan lain askar mekanis masuk ke wilayah Thailand dan bertahan di Sadao tetapi diserang oleh pasukan kereta kebal Jepun.
  53. Pedang masih digunakan, namun hanya sebatas pada pejabat tentera dan seragam upacara ketenteraan saja, meskipun kebanyakan tentara menggunakan pasukan askar berkuda berat sebelum Perang Dunia ke-2.
  54. Bennett dikatakan memaksa latihan keras untuk askar-askar Australia, dan mempercayai latihan yang diadakan menjadikan askar-askar Australia lebih baik daripada askar India mahupun askar-askar British.
  55. Peninggalan sejarah zaman silam di Labuan menjadi tarikan pelancong seperti Taman Damai , kubur askar asing yang terkorban semasa berperang dengan tentera Jepun di Tanjung Taras dan Taman Burung Eksotik.
  56. Tetapi peperangan menggunakan pasukan askar berkuda dan pedang masih terjadi di era Perang Dunia Kedua, ketika tentara Jepun bertempur melawan penduduk Pasifik, para penduduk itu masih menggunakan pedang.
  57. Pada kurun ke-7, Maharaja Yang dari Dinasti Sui menghantar lebih kurang 1 juta askar untuk menawan Goguryeo tetapi pihak Korea yang diketuai oleh Jeneral Eulji Mundeok berjaya menewaskan bala tentera Cina ini.
  58. Antara kezaliman yang berlaku ketika Perang Dunia II ialah Kawat Kematian Sandakan, apabila askar Jepun hendak memindahkan sekitar 6,000 orang tawanan perang di Sandakan 260 km ke pekan Ranau di pedalaman Sabah.
  59. Negara China telah menghantar sebuah pesawat untuk memindahkan beratus-ratus pelarian Cina daripada rusuhan tersebut dan lebih ramai askar Australia dan New Zealand dikerahkan untuk meredakan ketegangan di sana.
  60. Divisyen menyerah diri kepada Tentera Jepun pada 15 Februari 1942 bersama-sama dengan 130,000 orang askar Komanwel apabila Jeneral Percival bersetuju menyerah diri tanpa syarat kepada Jeneral Tomoyuki Yamashita.
  61. Acara marathon bermula pada tahun 490 SM, apabila seorang askar Greek berlari membawa berita kemenangan dari medan peperangan Marathon ke Athens, yang mana jaraknya sejauh 26 batu, iaitu bersamaan 41.8 kilometer.
  62. Pertempuran di Kampar pada mulanya menunjukkan bibit kejayaan kepada Tentera British tetapi ketangkasan askar Jepun membolehkan mereka melepasi barisan pertahanan British dan memaksa mereka berundur ke Slim River.
  63. Selepas pentauliahan sebagai Leftenan, Anderson berjuang bersama-sama Batalion Ke-3 King's African Rifles di dalam kempen Afrika Timur menentang askar Jerman dan askar-askar kolonial Jerman, seperti kumpulan Askari.
  64. Di lapangan terbang Sungai Besi waktu itu yang merupakan lapangan terbang antarabangsa, askar melayu telah menembak orang Cina yang baru balik dari luar negeri dengan tanggapan bahawa mereka melanggar perintah berkurung.
  65. Empayar Uthmaniyyah juga menghantar tentera lautnya bersama-sama dengan kelengkapan perang dan askar ke Kenya dan Aceh bagi membantu pemerintah-pemerintah Muslim di sana, di samping mempertahankan perdagangan rempah dan hamba.
  66. Wilayah China begitu luas sehingga bilangan bala tenteranya hanya cukup untuk mempertahankan kota-kota terpenting yang membentuk tulang belakang kepada rangkaiana pertahan yang amat bergantung kepada askar Ming yang menyerah diri.
  67. Kubu mesingan di pantai digunakan dengan berkesan terhadap tentera Jepun yang mula mendarat di pantai, dan membunuh ramai askar Jepun termasuk komander batalionnya, Mejar Nakamura, yang mengetuai orang-orangnya menyerbu kedudukan musuh.
  68. Tentera British menjangkakan serangan 3 penjuru dari Songkhla, Pattani dan Kota Bharu tetapi tidak menjangka ketangkasan askar Jepun dan Tentera British kurang bersedia untuk peperangan tropika dan tidak menyediakan pertahanan yang mencukupi.
  69. Tekanan politik meningkat sehingga terpaksa Cxnovas untuk menggantikan Jeneral Campos dengan Jeneral y Valeriano Weyler Nicolau, seorang askar yang telah membuktikan diri mampu meniadakan pemberontakan di koloni-koloni Sepanyol dan metropolis.
  70. Daripada 16 daerah ,7 adalah di bawah kawalan kerajaan , manakala 3 adalah dikawal oleh militan Islam; baki 6 daerah sedang direbut.Tambahan 4000 askar AMISOM .Pada 6 ogos 2011 Al-Shabab dikatakan menarik diri daripada semua bahagian Mogadishu.
  71. Tentera British mempunyai rancangan Operasi Matador melibatkan penempatan pasukan Tentera British di wilayah Thai untuk mengawal kawasan dipanggil “The Ledge” di pertengahan jalan antara Songkhla dan Sadao untuk menyekat kemaraan askar Jepun.
  72. Lane yang memerintah batalion tersebut telah menyusun semula semua pasukan di Sarawak, yang termasuk Pasukan Sukarelawan anak negeri, Perkhidmatan Laut Pantai, polis bersenjata dan satu pasukanaskar anak negeri yang dikenali sebagai Renjer Sarawak.
  73. Sementara itu pula, Kolonel Tsuji menulis dalam bukunya bahawa 320 orang askar Jepun terkorban serta 538 orang tercedera dalam pertempuran itu dan menggelarkan Kota Bharu sebagai "salah satu kawasan pertempuran yang paling ganas dalam Kempen Tanah Melayu".
  74. Count von Gxtzen telah berjumpa dengan Tutsi Mwami buat pertama kali pada tahun 1894, bagaimanapun, dengan bilangan 2500 askar di Afrika Timur Jerman, Jerman telah membuat sedikit perubahan kepada struktur sosial di kebanyakan kawasan, terutamanya di Rwanda.
  75. Seorang Virginia yang akhirnya dilantik sebagai Komander Negeri-negeri Gabungan ketika Abraham Lincoln menurunkan 75,000 askar ke Selatan, beliau memperoleh pengalamannya dalam elektrik bawah air ketika membantu Cyrus West Field dalam pemasangan Kabel Atlantik.
  76. Divisyen ke-11 India sendiri nampak bagus di atas kertas, tetapi pada hakikatnya hanya mempunyai dua batalion regular askar British dan dilengkapkan dengan 3 batalion askar Gurkha dan 4 batalion Tentera India yang baru ditubuhkan (dan belum tamat latihan operasi).
  77. Menurut Richard Buskin, pengarang buku British Royalty, sebab utama pemberontakan Oliver Cromwell yang disokong oleh 15,000 askar ialah semaraknya kemarahan rakyat akibat keengganan Raja Charles I mengadakan persidangan Parlimen kerana bimbang kuasanya akan terjejas.
  78. Pada 22 Januari 1942, Anderson memerintahkan supaya semua kenderaan dan senjata berat dimusnahkan supaya tidak dapat digunakan oleh tentera Jepun, dan mengarahkan pasukannya untuk menyusup keluar daripada kepungan Jepun melalui jalan-jalan kampung supaya tidak tertawan oleh askar Jepun.
  79. Pada tahun 1808, kerabat diraja Portugis yang melarikan diri dari kemaraan askar Maharaja Perancis, Napoleon I yang menyerang Portugal dan kebanyakan kawasan Eropah Tengah, memantapkan kedudukan mereka di kota Rio de Janeiro yang kemudiannya menjadi pusat kerajaan seluruh Empayar Portugis.
  80. Itali berkecimpung dalam Perang Dunia Pertama atas janji menerima Trento, Trieste, Gorizia and Gradisca, Istria dan Dalmatia utara dari Empayar Austria-Hungary serta sebahagian wilayah Empayar Uthmaniyyah, meskipun ini menyebabkan seramai 650,000 orang askar Itali gugur dan keruntuhan ekonomi negara.
  81. Selain itu, tindakan jatuh pada grenad, suatu tindakan yang hampir tentu akan mengakibatkan kehilangan nyawa askar yang terlibat dalam proses tersebut dan yang dilakukan dengan harapan untuk melindungi platunnya daripada serpihan-serpihan grenad dan/atau peletupan, boleh diperdebatkan sebagai suatu tindakan bunuh diri ketenteraan.
  82. Peluruan Briged Ringan dalam Perang Crimea, Peluruan Pickett di Gettysburg dalam Perang Saudara Amerika, dan peluruan pasukan askar berkuda Perancis dalam Pertempuran Sedan, sebahagian Perang Perancis-Prusia, merupakan serangan-serangan yang berterusan meskipun para penyerang itu telah sedar bahawa serangan-serangan mereka itu tidak mungkin akan berjaya dan hanya akan membawa maut kepada kebanyakan mereka.
  83. Perbezaan utama berbanding cadangan draf asal ialah bahawa 15,000 askar dari Ketenteraan Lubnan mendapat peranan utama dengan angkatan UNIFIL yang diperkasakan dan membantu mereka dalam menguatkuasakan provisi relevan Perjanjian Taif dan resolusi 1559 dan 1680 (diambil pada Mei 17, 2006 yang memanggil Lubnan mempercepatkan gencatan Hizbollah, dan memanggil Syria turut membantu dalam melakukan ini, di samping memanggil Syria menolong menyelesaikan masalah sempadan antara mereka dan Lubnan, iaitu kawasan Shebaa), termasuk gencatan Hizbollah.
  84. Pada 21 Ogos 2011 semasa satu ceramah di Gelugor, Pulau Pinang, Mohamad Sabu mengeluarkan satu kenyataan kontroversi dengan mengatakan kononnya Muhammad Indera dan 200 anggota tentera pengganas Parti Komunis Malaya semasa Peristiwa Bukit Kepong 1950 yang selayaknya digelar "wira negara" dan bukannya anggota polis yang berjuang sehingga ke titisan darah terakhir untuk mempertahankan balai polis Bukit Kepong, dengan mendakwa kononnya kesemua anggota polis semasa penyembelihan tersebut sebagai "pegawai British" manakala askar PKM pula dianggap "wira negara sebenar" memandangkan mereka "menentang British".

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...