Monday 25 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "kaya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kaya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terutama, makanan yang kaya dengan nutrien.
  2. Ia kaya dengan minyak dan bahan mentah lain.
  3. Cendawan butang kaya dengan vitamin dan galian.
  4. Ia kaya dengan mitos, ceritera pendek dan lagenda.
  5. Gabon adalah negara yang kaya dengan barang tambang.
  6. Lapisan ini merupakan lapisan yang kaya dengan lemak.
  7. Penduduk Kota Bharu kaya dengan budaya yang sungguh unik.
  8. Melaka kaya dengan tempat-tempat yang menarik dan bersejarah.
  9. Ikan, susu, daging, kekacang dan putih telur kaya dengan protein.
  10. Orang Cina Malaysia yang kaya juga seringkali ke Makau untuk berjudi.
  11. Masyarakat Melayu di Terengganu sememangnya kaya dengan budaya dan adat.
  12. Borneo sangat kaya biodiversiti dibandingkan dengan banyak kawasan lain .
  13. Johor merupakan sebuah negeri yang kaya dengan sumber alam semulajadinya.
  14. Sementara itu, kawasan di sekitar Wang Tangga kaya pula dengan Bijih Timah.
  15. Pedagang yang kaya atau bangsawan muda mungkin mempunyai perempuan simpanan.
  16. Bahkan Botswana kaya berbanding Afrika, ialah masih miskin berbanding dunia.
  17. Kejutan Minyak menyebabkan sesetengah ahli anggota lebih kaya daripada yang lain.
  18. Perkahwinan ini direstui kerana berketurunan Arab yang ternama dan kaya di Kedah.
  19. Kerana kandungan buminya, Gabon dikenali sebagai salah satu negara kaya di Afrika.
  20. Daerah ini kaya akan kehidupan laut, dengan lebih dari 4.000 spesies moluska laut.
  21. Artikel Utama: Legenda Afrika Afrika kaya dengan sejarah yang kebanyakannya tidak direkodkan.
  22. Buah dan sayur yang kaya dengan karotenoid selalunya berwarna kuning, jingga, merah, atau hijau.
  23. Kelantan juga kaya dengan makanan tradisional dan berlainan dengan makanan Melayu di negeri lain.
  24. Terengganu juga kaya dengan makanan tradisional dan berlainan dengan makanan Melayu di negeri lain.
  25. Badannya lebih besar kerana pada peringkat larva ia diberi makan jeli raja yang kaya dengan khasiat.
  26. Pusat bersejarah Vienna kaya dengan seni bina menarik termasuk istana-istana Baroque dan taman-taman.
  27. Manakala buah dan sayur yang kaya dengan flavonoid mempunyai warna merah, biru, ungu, atau hitam, amnya.
  28. Switzerland kaya dengan sejarah sebagai sebuah negara yang neutral tanpa mengira zaman perang atau damai .
  29. Selama beberapa generasi, roti putih dianggap roti bagi orang kaya sementara orang miskin makan roti gelap.
  30. Abdurrahman menjadi seorang kaya dan kemudian mencoba mendirikan pemukiman di sebuah pulau di sungai Kapuas.
  31. Dikenali sebagai asal usul ketamadunan Barat, Greece mempunyai sejarah yang kaya dan tersebar di tiga benua.
  32. Lelaki kaya paling menggemari chin choay atau perkahwinan matrilokal iaitu si suami menyertai keluarga isteri.
  33. Semenanjung Malaysia merentangi telerang kuarza yang kaya dan yang dikaitkan dengan banjaran gunung di tengah.
  34. Dalam suatu cerita fiktif "El Dorado", Guyana digambarkan sebagai suatu kawasan yang kaya dengan kandungan emas.
  35. Kajian menunjukkan diet kaya dengan karatenoid mampu mengurangkan risiko penyakit jantung, kanser, dan angin ahmar.
  36. Berita tentang Sierra del Plata yang kaya dengan perak "setinggi gunung" telah sampai ke Sepanyol pada sekitar 1524.
  37. Talian paip minyak itu dari negara kaya minyak benua Afrika, Nigeria melalui kawasan kumuh setinggan di Sinai, Kenya.
  38. Ia terdiri daripada lapisan luar yang berisi dan berminyak , dengan biji tunggal (isirung) yang juga kaya dengan minyak.
  39. Kawasan ini tidak kaya dengan galian (emas dan perak) berbanding dengan Mexico dan Peru, dan oleh itu, tidak dianggap penting.
  40. Sementara itu, kebanyakan penyokong saingannya pula Inter Milan merupakan golongan yang lebih kaya iaitu golongan pertengahan.
  41. Pada awal abad ke-20 Argentina merupakan salah satu ekonomi termaju di dunia dan berada di tangga ke-10 negara paling kaya di dunia.
  42. John Houlding adalah pemilik sebuah kilang membuat bir dan menjadi kaya setelah perniagaan berjaya, membolehkan beliau hidup selesa.
  43. Gambia ialah negara yang kaya dengan pertanian, dengan ekonominya dikuasai oleh pertanian dan penternakan, perikanan, serta pelancongan.
  44. GIIG adalah syarikat usahasama antara Syed Mokhtar Al-Bukhary, orang kaya dari Malaysia dan Mohamad Ali Al-Abbar, orang kaya dari Dubai.
  45. Sewaktu Shakespeare berumur tiga puluh empat, beliau sudah menjadi orang kaya dan dianggap sebagai penulis drama Inggeris yang terkemuka.
  46. Peru merupakan negara yang kaya dalam budaya antropologi, dan dikenali sebagai tempat lahir Empayar Inca yang beribu kota di Macchu Piccu.
  47. Kelantan Darul Naim atau nama pendeknya Kelantan merupakan sebuah negeri daripada 13 buah negeri di Malaysia yang kaya dengan sumber asli.
  48. Sebagai contoh, Jesus berkata: "Adalah lebih mudah untuk seekor unta memasuki lubang jarum berbanding orang yang kaya untuk memasuki Syurga."
  49. Asal-susl bahasa Tamil tidaklah berapa jelas, namun bahasa ini berkembang dan mekar di India sebagai bahasa berdikari yang kaya dengan sastera.
  50. Ketika itu beliau pernah berkata: "Kami akan memastikan elektrik semakin murah hinggakan hanya orang-orang kaya yang sanggup menyalakan lilin."
  51. Tujuan utama peperangan ini ialah bagi menakluk beberapa wilayah yang dituntut Iraq, terutamanya wilayah Khuzestan yang kaya dengan sumber minyak.
  52. Ketiadaan cukai pendapatan perseorangan di Monaco telah menarik banyak "pelarian cukai" yang kaya dari negara-negara Eropah yang lain ke negara ini.
  53. Amerika Syarikat menjadi satu-satunya negara penempur utama yang menjadi lebih kaya ekoran perang ini, berbanding negara-negara lain yang kemiskinan.
  54. Argentina adalah sebuah negara yang kaya dengan sumber semula jadi, kadar literasi yang tinggi, sektor pertanian yang maju serta industri yang pelbagai.
  55. Rusia kaya sekali dengan asas sumber semula jadi, termasuk simpanan besar kayu balak, petroleum, gas asli, arang, bijih dan sumber-sumber galian yang lain.
  56. Muar kaya dengan sejarah tetapi disebabkan ketiadaan catatan sejarah yang sempurna dan bukti-bukti arkeologi, kebanyakan sejarah silam Muar tidak diketahui.
  57. Kebanyakan mamalia akan makan plasentanya kerana ia merupakan sumber yang kaya untuk protein dan nutrien-nutrien utama yang diperlukan untuk dapat menjaga anak.
  58. Dalam sejarah, istilah ini digunakan bagi wanita yang disimpan dengan gaya hidup selesa oleh lelaki kaya agar wanita ini sentiasa sedia melayannya secara seksual.
  59. Antara hal-hal politik yang diuruskan dalam RRC termasuk perapatan jurang pendapatan antara kaya dan miskin serta membasmi rasuah dalam barisan kepimpinan kerajaan.
  60. Jepun menyasarkan Tanah Melayu kerana sebagaimana negara lain di Asia Tenggara, ia kaya dengan sumber alam yang boleh digunakan dalam perangnya dengan Republik China.
  61. Disebabkan penduduknya yang sedikit, Sweden terkenal dengan bentuk muka buminya yang aman dan kaya dengan hutan dan gunung ganang yang belum terusik oleh pembangunan.
  62. Iago mengecam Cassio sebagai ahli taktik terpelajar yang tidak pernah mengalami peperangan sebenar, walhal diri Iago adalah askar yang kaya pengalaman di medan tempur.
  63. Alfalfa yang kaya dengan protein sering diberikan makan dalam bentuk rumput kering; feskiu adalah rumput kering yang paling kurang sedap dimakan dan paling kurang berzat.
  64. Jawatankuasa Pemeriksaan Aset yang turut dilantik MKK pula membekukan 76 billon baht ($2.2 bilion) asetnya di Thailand, mendakwa dia menjadi terlalu kaya ketika berkuasa.
  65. Satu jalan keluar daripada Yoshiwara adalah dengan seorang lelaki kaya membeli kontraknya daripada rumah pelacuran dan menyimpannya sebagai perempuan simpanan persendiriannya.
  66. Siberia mempunyai sumber-sumber semula jadi yang kaya dan pada sepanjang abad ke-20, sumber-sumber ini dikembangkan dan bandar-bandar periindustrian muncul di seluruh wilayah.
  67. Kehadiran kaum bumiputera memberi identiti tersendiri bagi Rejimen Renjer DiRaja dan menjadikan ianya kaya dengan pelbagai kebudayaan yang tidak terdapat dalam rejimen-rejimen lain.
  68. Sebaliknya, peneroka ini mendapati tempat ini kaya dengan tanah yang subur untuk pertanian dan iklimnya yang sederhana amat sesuai untuk tanaman beriklim sederhana seperti di Eropah.
  69. Menurut seorang ahli sejarah tempatan, Cikgu Hassan ,Segamat merupakan sebuah daerah paling tua di negeri Johor yang kaya dengan sejarah silamnya lalu ianya digelar "Daerah Lagenda".
  70. Kini, pulau yang kaya dengan keindahan semula jadi dan lagenda masa silam ini telah menampilkan diri sebagai salah satu daripada destinasi perlancongan yang paling popular di Malaysia.
  71. Di bahagian selatan dataran yang ibun abadi biasanya tidak wujud, tanah rumput yang kaya kini merupakan peluasan Steppe Kazakh, dengan tumbuh-tumbuhan yang asal hampir kesemuanya dipugar.
  72. Battuta menyifatkan Mogadishu sebagai "kota yang sangat besar" dengan pedagang kaya yang banyak, yang terkenal dengan kain berkualiti tinggi yang dieksport ke Mesir dan tempat-tempat lain .
  73. Daerah Manjung dikenali sebagai Bandar Maritim Negeri Perak sejajar dengan kepentingannya di dalam menyumbang kearah pembangunan maritim yang kaya di sekitar persisiran pantai daerah berkenaan.
  74. Negara Brunei Darussalam atau Negara Brunei, Rumah Yang Aman (Bahasa Melayu) atau Brunei ialah sebuah negara kecil yang kaya dengan sumber minyak dan gas yang terletak di sebelah utara pulau Borneo.
  75. Bekas pelombong yang bekerja di kawasan perlombongan yang kaya dengan hasil bijih timah di negeri Perak iaitu di kawasan Larut, Matang, Taiping dan Selama adalah yang mula-mula membuka Daerah kulim.
  76. Pada April 2009, atas permintaan Kumpulan 20 negara kaya dan membangun, Organisasi Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi telah menyenaraihitamkan Labuan sebagai satu dari "syurga bagi rahsia perbankan".
  77. Pemborong yang telah mengerjakan ladang itu ialah seorang Cina bernama Lim Soo Poon telah menjadi seorang kaya dan beliau telah dapat membuat empat pintu rumah batu berdekatan dengan Sungai Batu Pahat.
  78. Oleh sebab itu, tidak wajar bagi Siam untuk mendapatkan wilayah di bahagian Selatan Bukit China, kebetulan pula kawasan yang dituntut Siam itu seperti Kampung Klian adalah kaya dengan hasil padi dan kelapa.
  79. Siberia amat kaya dengan galian dan mempunyai bijih-bijih untu hampir semua logam yang bernilai dari segi ekonomi — sebahagian besarnya kerana ketiadaan glasieran kuaterner di luar kawasan-kawasan tanah tinggi.
  80. Masyarakat pemburu-pengumpul pribumi Amerika di pantai Barat Laut Pasifik, seperti kaum Haida di tanah British Columbia, pernah tinggal dalam persekitaran yang begitu kaya sehingga mereka tidak perlu berpindah-randah.
  81. Terpulanglah sama ada hendak mempercayainya atau tidak, pemimpin nombor satu Republik Islam Iran yang kaya dengan minyak, salah satu kuasa minyak terbesar di dunia, tidak ada duit hendak membaiki peti aisnya yang rosak!
  82. Di dalam era klasik, beberapa bandar purba- menyatakan sebagai contoh Opone, Mosyllon dan Malao yang bersaing dengan Sabaeans, Parthians dan Axumites bagi dagangan Indo-Greco-Roman yangkaya juga melimpah ruah di Somalia.
  83. Sebagai akibat dari perubahan besar ini dalam konsepsi geometri, konsep "ruang" menjadi sesuatu yang kaya dan berbeza, dan latarbelakang semulajadi untuk teori seperti berlainan seperti analisis kompleks dan mekanik klasikal.
  84. Semasa menyambut ulang tahun ke-28 sebagai ketua menteri Sarawak pada 26 Mac 2009 di Dewan Suarah Bintulu, Taib membayangkan Sarawak sebagai sebuah negeri yang paling kaya di Malaysia menjelang tahun 2030 ketika menyampaikan ucapan beliau.
  85. Mereka datang di … Sungguh bersukacita pada hari ke 15 paruh terang bulan…, ringan, gembira dan datang melawat daerah … Sriwijaya jaya! sukses dan kaya â€¦(1) Menurut Coedes siddhayatra berarti semacam losen anjaib atau “cairan bertuah”.
  86. Setelah kembali ke Liga Perdana, kelab itu dibeli pada tahun 2008 oleh Abu Dhabi United Group dan telah menjadi salah satu kelab yang paling kaya di dunia, yang membolehkan kelab untuk membeli pemain berkualiti dari serata dunia untuk memenangi trofi.
  87. Drama dibuka dengan Roderigo, seorang bangsawan yang kaya dan rendah akhlak, menegur Iago si ensain kerana tidak mengkhabarkan perkahwinan rahsia Desdemona, anak perempuan kepada Senator Brabantio, dengan Othello, seorang panglima Moor dalam tentera Venezia.
  88. Bagaimanapun, pada 499 BCE, bandar perdagangan Yunani Ionia yang kaya memberontak terhadap Raja Darius I dari Parsi, yang telah mengenakan cukai yang tinggi terhadap mereka, menyekat perdagangan mereka dengan Laut Hitam dan enggan membenarkan perubahan terhadap kerajaan lebih demokratik.
  89. Alasan untuk menghalang kapal-kapal India daripada memasuki bandar-bandar pelabuhan Arab yang kaya adalah untuk melindungi dan menyembunyikan sifat-sifat eksploitasi yang wujud di dalam amalan dagangan di kalangan pedagang Somalia dan Arab di dalam perdagangan Laut Merah – Laut Mediterranean.
  90. Beberapa cubaan lucu oleh rakan-rakan Perdana Menteri bagi mewajarkan kemasukan jumlah sebesar itu ke akaunnya sebagai derma yang digunakan untuk Umno dan BN atau sebagai penghargaan terhadap dasar-dasar kerajaan Malaysia daripada keluarga kaya tertentu di negara Arab telah menyebabkan kredibilitinya terjejas.
  91. Keputusan ICJ mengenai tuntutan terhadap pulau-pulau Ligitan dan Sipadan, yang dituntut Indonesia dan Filipina, memihak kepada Malaysia tetapi sempadan maritimnya di Laut Sulawesi yang kayadengan hidrokarbon masih dalam pertikaian, lalu menimbulkan konfrontasi pada Mac 2005 mengenai konsesi kepada blok minyak Ambalat.
  92. Plat India yang asal kini tinggal Semenanjung India, aitu bahagian yang tertua dan paling stabil dari segi geologi di India, mencapai sejauh banjaran Satpura dan banjaran Vindhya di India tengah; banjaran-banjaran selari ini terbentang dari pantai Laut Arab di Gujarat ke Penara Chota Nagpur yang kaya dengan arang di Jharkhand.
  93. Bekas pekerja lombong ini melarikan diri dari kawasan bijih timah di negeri Perak kerana tidak mahu terlibat dengan pergaduhan yang sering berlaku di antara Kumpulan Kongsi antaranya kumpulan Ghee Hin dan Hai San yang sering ditubuhkan oleh pekerja-pekerja lombong negeri Perak bagi merebut kawasan yang kaya dengan bijih timah.
  94. Sedangkan butir-butir bunga berentomofili cenderung bersifat besar, melekat, serta kaya dengan protein (lagi satu "faedah" untuk pendebunga), butir-butir debunga untuk bunga beranemofili biasanya kecil, amat ringan, dan tidak mempunyai banyak nilai pemakanan kepada serangga meskipun ia masih dikumpulkan semasa kekurangan makanan.
  95. Internet Explorer telah memperkenalkan beberapa jenis sambungan kepada JScript yang telah diterima oleh pelayar-pelayar lain, termasuk sifat innerHTML yang mengembalikan rentetan HTML dalam unsur; objek XMLHttpRequest yang membolehkan penghantaran permintaan HTTP dan penerimaan sambutan HTTP; dan sifat designMode dalam objek contentDocument yang membolehkan teks kayauntuk penyuntingan dokumen HTML.
  96. Mendukung cita-cita hendak mencapai perpaduan yang lebih erat dalam kalangan seluruh masyarakatnya; memelihara satu cara hidup demokratik; mencipta satu masyarakat yang adil di mana kemakmuran Negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama; menjamin satu cara yang liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai-bagai corak; membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden;
  97. Lebih dari 150 tahun yang lalu,Sarawak merupakan sebahagian daripada wilayah Kesultanan Brunei.Sarawak yang kaya dengan sumber alam menyebabkan James Brooke berusaha untuk menguasai Sarawak.Cita-citanya tercapai setelah beliau berjaya mengatasi kebangkitan rakyat tempatan terhadap pemerintahan wakil Kesultanan Brunei.Keluarga Brooke telah memerintah Sarawak sebagai Raja Putih Sarawak.Dari tahun 1841 hingga 1941,Sarawak telah diperintah oleh James Brooke,Charles Brooke dan Charles Vyner Brooke.
  98. Selepas berlakunya Grande Coupure, diperhatikan bahawa genus-genus Palaeotherium dan Anoplotherium yang kaya dengan spesies lesap sepenuhnya bersama famili-famili Xiphodontidae and Amphimerycidae, lalu diganti oleh badak sumbu sejati (famili Rhinocerotidae), tiga famili ungulat (Entelodontidae, Anthracotheriidae dan Gelocidae) yang masing-masing bersaudara dengan babi, badak air dan ruminan, famili-famili rodensia Eomyidae, Cricetidae (hamster) dan Castoridae (beaver), dan famili Erinaceidae (landak kecil) Hanya famili marsupial Herpetotheriidae, famili ungulat Cainotheriidae, dan famili rodensia Theridomyidae dan Gliridae (dormouse) berjaya mengharungi jurang fauna ini."

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...