Monday 25 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "lumpur"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "lumpur" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Teluk ini dipenuhi dengan lanar lumpur yang dibawa oleh Sungai Chao Phraya.
  2. Pada tahun 1950, sungai itu menjadi sangat cetek karena endapan lumpur di sungai.
  3. Tunku biasa mengendap burung dan melastik, serta bermain lumpur sehingga menghidapi penyakit puru di kakinya.
  4. Sungai-sungai besar membawa lumpur dari pergunungan ke arah timur pulau ini, membentuk dataran rendah yang luas diselingi oleh paya.
  5. Aktiviti gunung berapi lumpur biasanya membabitkan suhu yang jauh lebih rendah berbanding gunung berapi igneous, kecuali apabila gunung berapi lumpur sebenarnya merupakan lohong gunung berapi igneous.
  6. Sungai Nil yang banjir secara berkala dengan tetap pada musim panas membawa bersamanya lumpur yang subur, dan surut tepat pada masanya pada musim menanam, memberikan penduduk Mesir satu perasaan bahawa alam semulajadi adalah tenang dan memberi banyak kebajikan.
  7. Pembasmian hutan, projek pembangunan haram dan dasar-dasar pengurusan tanah yang tidak cekap telah menyebabkan hakisan pergunungan di serata Itali, sehingga mengakibatkan bencana ekologi yang dahsyat seperti banjir Empangan Vajont 1963, dan gelongsoran lumpur di Sarno dan di Messina (2009).
  8. Ia dibina di kuala aliran lava Quaternary ke barat, batu lumpur Silurian ke timur dan pengumpulan pasir Holocene ke tenggara sepanjang Port Phillip, suburbianya berselerak ke timur, sepanjang Sungai Yarra sehingga ke Yarra dan Dandenong Ranges, tenggara ke mulut teluk, dan kemudian ke Sungai Maribyrnong dan bercabang ke barat dan utara ke kawasan pertanian.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...