Wednesday 20 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "bukti"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bukti" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kaedah ini adalah yang termasyhur dalam bukti matematik.
  2. Ini merupakan bukti terawal pendudukan manusia di Borneo.
  3. Terdapat dua konsepsi yang berbeza untuk bukti matematik.
  4. Bidang teori bukti mengkaji bukti formal dan sifat-sifatnya.
  5. Bukti asas ialah bukti yang hanya menggunakan teknik-teknik asas.
  6. Terdapat kecantikan dalam bukti matematik yang ringkas dan anggun.
  7. Bagaimanapun, adanya bukti pengajaran di universiti itu seawal 1096.
  8. Ini membenarkan pentakrifan bukti formal ditentukan tanpa sebarang kesamaran.
  9. Bukti tidak formal ialah bukti yang biasa dijumpai dalam penerbitan matematik.
  10. Ini dapat dilihat dengan bukti bahawa Zoser memulakan pembinaa piramid pertama.
  11. Terdapat bukti ternakan dan penanaman bijirin di Timur Sahara pada alaf ke-7 SM.
  12. Bagaimanapun, sehingga sekarang, tiada bukti yang diedarkan mengenai rakaman ini.
  13. Contoh terkenal bukti dengan percanggahan menunjukkan ialah satu nombor tidak nisbah:
  14. Empayar Khmer wujud sejak abad ke-5 dan Angkor Wat menjadi bukti terbesar kewujudannya.
  15. Terdapat bukti petempatan awal manusia di Malaysia sejak lebih kurang 40,000 tahun lalu.
  16. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti yang menunjukkan bahawa perisian ini sebenarnya digunakan.
  17. Kajian-kajian terhadap bukti DNA membayangkan 10,000 tahun dahulu sebagai tarikh pembelajinakan.
  18. Fungsinya tidak diketahui tetapi terdapat bukti cadangan bahawa ia mungkin membabitkan pembiakan.
  19. Gambar berikut merupakan contoh bersejarah bukti visual untuk teorem Pythagoras dan kes segi tiga.
  20. Genom Paramecium telah dijujukkan , memberi bukti bagi salinan tiga pertindihan keseluruhan genom.
  21. Sebagai contoh,bukti pertama untuk teorem empat warna ialah bukti menerusi habisan dengan 1,936 kes.
  22. Adanya bukti bahawa budaya China dan India telah mempengaruhi gaya-gaya seni mempertahankan diri itu.
  23. Ini merupakan kesan evolusi yang diterima sebagai fakta kerana banyak sekali bukti yang menyokongnya.
  24. Walaupun secara teori, setiap bukti tidak formal boleh ditukar menjadi bukti formal, ia jarang dilakukan.
  25. Walaupun kebanyakan bahan adalah bukan asli dari beliau, kebanyakan bukti adalah hasil penemuannya sendiri.
  26. Bersih menyatakan bahawa mereka mempercayai mereka meskipun sangsi sehinggalah lebih banyak bukti didedahkan.
  27. Walaupun bukti adalah perlu untuk membentuk sebuah teorem, ia biasanya tidak dianggap sebahagian dari teorem.
  28. Sebaliknya, bukti membina menetapkan yang sesuatu objek wujud dengan memberikan satu kaedah untuk mencarinya.
  29. Contohnya, bukti langsung boleh diguna untuk menentukan yang hasil tambah dua integer genap akan sentiasa genap:
  30. Gauss memberikan bukti pertama yang dilihat telah diketahui di Eropah (ketiga selepas yang pada Adrain) pada 1809.
  31. Walaupun ia merupakan bukti teorem yang sangat panjang, pernyataannya boleh difahami dengan mudah oleh orang biasa.
  32. Terdapat bukti arkeologi yang menunjukkan manusia telah mula membilang sekurang-kurangnya sejak 50,000 tahun dahulu.
  33. Kewujudan Kampung Cina adalah bukti wujudnya hubungan perdagangan erat antara kerajaan China dan Kerajaan Terengganu.
  34. Iago meletakkan sapu tangan tersebut di inapan Cassio sebagai bukti bahawa Cassio berhubungan sulit dengan Desdemona.
  35. Dalam matematik, bukti ialah demonstrasi yang meyakinkan untuk membuktikan kebenaran beberapa pernyataan bermatematik.
  36. Bentuk bukti tertentu yang menggunakan dua lajur selari sering digunakan dalam kelas geometri asas di Amerika Syarikat.
  37. Ahli matematik sering menggunakan istilah "bukti dengan aruhan" sebagai kependekan untuk bukti dengan aruhan matematik.
  38. Ini bermaksud, satu bukti mesti menunjukkan yang satu pernyataan itu benar dalam semua kes, tanpa sebarang pengecualian.
  39. Seperti juga bukti menerusi pembinaan, bukti berkebarangkalian ialah salah satu cara untuk menunjukkan teorem kewujudan.
  40. Contoh terkenal bukti tidak membina menunjukkan terdapat dua nombor tidak nisbah a dan b yang mana adalah nombor nisbah:
  41. Ibrahim Yaakob meninggal dunia pada 8 Mac 1979 dan disemadikan di Kalibata, Jakarta - tanda bukti beliau seorang patriot.
  42. Kadang-kadang, ia sama bentuk dengan bukti menerusi percanggahan di mana ketidakwujudan sesuatu objek dibuktikan mustahil.
  43. Sehingga kini, tiada bukti mengesahkan hujung berbentuk bebola ataupun struktur seperti mulut adalah kepala organisma ini.
  44. Ia merupakan satu koleksi definisi, postulat (aksiom), proposisi (teorem) dan pembinaan, dan bukti matematik untuk proposisi.
  45. Peristiwa ini menjadi bukti yang istana Srivijaya telah menjalin hubungan diplomatik dan perdagangan dengan dunia Islam-Arab.
  46. Oleh kerana penggunaan bahasa asli ini, piawai kerapian untuk bukti tidak formal akan bergantung pada khalayak bukti tersebut.
  47. Terletak kira-kira 90 kilometer atau 1 1/2 jam dari Miri, Sarawak, gua ini menunjukkan bukti kehidupan awal manusia di daerah ini.
  48. Berasaskan bukti semasa, dipercayai leluhur angiosperma dan gnetofit berpecah ketika akhir Zaman Trias (220-202 juta tahun dahulu).
  49. Istilah ini jarang digunakan untuk merujuk kepada bukti matematik dalam cabang matematik yang dikenali sebagai statistik matematik.
  50. Pada awalnya, ramai ahli matematik tidak dapat menerima bukti dalam bentuk ini, tetapi ia telah diterima dengan meluas kemudiannya.
  51. Inilah satu contoh bukti evolusi melalui fosil: terjumpanya fosil terlama bagi kuda prasejarah yang berusia kira-kira 52 juta tahun.
  52. AbÅ« Rayhān al-BÄ«rÅ«nÄ« turut menyatakan bahwa "tidak terdapat bukti yang boleh dilihat yang menolak kemungkinan wujudnya hampagas".
  53. Dan meskipun lebih dari satu bukti diketahui untuk sesebuah teorem, hanya satu sahaja yang diperlukan untuk mengesahkan teorem tersebut.
  54. Bidang matematik yang dikenali sebagai teori bukti mengkaji sistem-sistem aksiom formal dan bukti-bukti yang boleh dilakukan di dalamnya.
  55. Polis pada mulanya menyiasat jika perlumbaan drag memainkan peranan, tetapi tidak dapat untuk mencari bukti penglibatan sebuah kereta kedua.
  56. Pertamanya ialah bukti tidak formal, iaitu ungkapan rapi bahasa asli yang bertujuan untuk meyakinkan khalayak akan kebenaran sesebuah teorem.
  57. Tu–kin dijadikan bukti seawal tahun 177 SM sebagai nama berian orang Cina kepada penduduk kawasan selatan Pergunungan Altai di Asia Tengah.
  58. Sehingga kurun ke-20, sebarang bukti dianggap secara prinsipnya boleh diperiksa oleh ahli matematik yang cekap untuk menentukan kesahihannya.
  59. Masalah yang tidak diselesaikan ini mencetus pembangunan teori nombor algebra pada kurun ke-19 dan bukti teorem kemodularan pada kurun ke-20.
  60. Dalam bukti langsung, kesimpulan dihasilkan dengan menggabungkan secara logik aksiom-aksiom, definisi-definisi, dan teorem-teorem yang lebih awal.
  61. Pelbagai bukti sokongan telah dikemukakan seperti peta, gambar-gambar, dan rakaman suara telah dikemukakan oleh pasukan Singapura yang diketuai oleh:
  62. Penaakulan ini boleh dipanggil 'hujah kemungkinan' dan bukannya satu bukti; dalam kes konjektur Collatz, ia jelas betapa jauh konsepnya dari bukti tulen.
  63. Pihak FBI telah gagal mencari bukti bahawa beliau pernah terlibat dalam jenayah, tetapi cuba menggunakan rakaman tapes aktiviti seksualnya sebagai blackmail.
  64. Walaupun tarikh sebenar penubuhan kelab itu tidak diketahui, terdapat bukti bahawa ia telah ditubuhkan pada musim luruh tahun 1899 sisa-sisa dari Boscombe St.
  65. Pengkajian bukti formal digunakan untuk menentukan sifat-sifat kebolehbuktian secara umumnya, dan untuk menunjukkan pernyataan tertentu tidak boleh dibuktikan.
  66. Dalam logik, bukti formal tidak ditulis dalam bahasa asli, sebaliknya menggunakan bahasa formal yang terdiri daripada rantaian simbol tertentu dari abjad tetap.
  67. Penemuan bagi nombor tidak nisbah sering menyumbang kepada Hippasus of Metapontum Pythagoras, yang memperkenalkan bukti ketidak nisbahan untuk punca kuasa dua .
  68. Kesemua kertas kerja ini dipercayai memberi bukti yang lengkap, dan terdapat beberapa projek yang sedang dijalankan untuk memendekkan dan meringkaskan bukti ini.
  69. Walaubagaimana pun, motif genetik mereka masih dalam DNA-nya sebuagai bukti sambungan terdahulu Sungai Rajang kepada sungai terasing lain di Indochina dan Borneo.
  70. Dalam bukti menerusi habisan, kesimpulan didapati dengan membahagikannya kepada satu bilangan kes yang terhingga dan membuktikan setiap satunya secara berasingan.
  71. Tidak diketahui bila dan dari mana Kaum Tutsi ini datang tetapi, terdapat bukti bahawa mereka adalah berasal dari Cushitic, iaitu dari "Tanduk Afrika" (Horn of Africa).
  72. Elemen masih mempengaruhi kebanyakan buku geometri moden dan pendekatan aksiomatik yang logik dan bukti yang rapi masih menjadi batu asas utama kepada bidang matematik.
  73. Dalam bukti menerusi percanggahan , ia menunjukkan yang jika beberapa pernyataan adalah sebegitu,satu percanggahan logikal berlaku, maka pernyataan itu mesti tidak begitu.
  74. Inti perdebatan ini nampaknya tidak dapat diselesaikan , dengan teori rentetan menjauhi ke satu arah, sementara matematik diskret menariknya kembali ke arah bukti sebagai pusat.
  75. Ia kadang-kadang dipanggil "bukti formal" kerana kerapiannya, tetapi ahli logik menggunakan istilah "bukti formal" untuk merujuk kepada satu jenis bukti yang berbeza sepenuhnya.
  76. Bukti menerusi pembinaan atau bukti dengan contoh, ialah satu pembinaan contoh yang konkrit dengan satu sifat untuk menunjukkan yang, sesuatu yang mempunyai sifat tersebut wujud.
  77. Analisa genetik paling terkini mengesahkan bukti kaji purba bahawa kambing gurun Bezoar dari Banjaran Zagros barangkali adalah asal-usul hampir semua kambing bela jinak masa kini.
  78. Walaupun kebanyakan bukti yang dikemukakan oleh "UMNO 11" tidak dipertikaikan, peguam pembela UMNO memperdebatkan bahawa semua remedi yang mungkin masih belum dihabiskan dalam UMNO.
  79. Bagaimana pun, mereka tidak merumuskan satu teori yang sistematik bagi pembezaan dan pengamiran, juga tiada bukti langsung bagi keputusan-keputusan mereka dipindahkan ke luar Kerala.
  80. Penemuan itu juga telah menjadi bahan sejarah yang tidak ternilai dan merupakan satu-satunya bukti yang menunjukkan kemasukan agama Islam ke Tanah Melayu pada abad keempat belas lagi.
  81. Kehadiran pseudocoelom yang sama tidak lagi dianggap sebagai bukti bahawa phyla pseudocoelomate adalah berkait, tetapi beberapa kumpulan berkemungkinan masih berkait rapat dengan Nematoda.
  82. Galian arkeologi telah membongkar bukti bahawa terdapat sekumplan kecil pemburu pada Zaman Batu, diikuti dengan populasi yang lebih besar pada Zaman Logam yang menghasilkan lesung dan alat besi.
  83. Apabila mereka berbuat demikian, FIA mendapati bahawa terdapat fungsi tersembunyi dalam perisian kedua-dua pasukan, tetapi tiada bukti yang menunjukkan bahawa ia telah digunakan dalam perlumbaan.
  84. Pengelasan kumpulan ringkas terbatas dianggap oleh sesetengah pihak sebagai bukti terpanjang bagi teorem; ia terdiri dari sepuluh ribu muka surat dalam 500 artikel jurnal oleh beberapa orang penulis.
  85. Beberapa batu nesan diraja Aceh turut ditemui di daerah Beruas dan ini mempunyai bukti kaitan dengan sumber sejarah bahawa putera raja dari Aceh, Sumatra berehat di bawah pokok Beruas, Namanya Malik.
  86. Teorem matematik, sebaliknya adalah pernyataan formal yang abstrak sepenuhnya: bukti teorem tidak boleh melibatkan eksperimen atau bukti empirik sepertimana ia digunakan untuk menyokong teori santifik.
  87. Namun begitu, catatan kronologi luaran dan bukti lingustik dalaman menunjukkan bahawa karya-karya paling lama yang masih wujud barangkali disusun lebih kurang antara abad ke-2 SM dan abad ke-10 Masihi.
  88. Beberapa ahli matematik mengambil berat akan kemungkinan ralat di dalam program komputer atau ralat masa jalanan dalam pengiraannya, menyebabkan kesahihan bukti bantuan komputer ini boleh dipersoalkan.
  89. Mahathir yang juga merupakan "mentor" kepada Anwar telah mengambil tindakan yang drastik tersebut setelah beliau mempunyai bukti kukuh untuk mempercayai bahawa Anwar terlibat dalam aktiviti homoseksual.
  90. Perbezaan antara bukti formal dan tidak formal telah membawa kepada banyak penyelidikan tentang amalan matematik, kuasi empirisisme dalam matematik, dan matematik lisan yang digunakan dulu dan sekarang.
  91. Salah satu bukti yang terkenal ialah lukisan dinding sepanjang 200 kaki di Gua Kain Hitam dekat Gua Niah, Sarawak yang berlukis tebal dan menggambarkan sebuah bot panjang dan susunan manusia yang menari.
  92. Namun sehingga kini tiada bukti yang dapat mengukuhkan perbuatan tersebut, samada perkara tersebut benar-benar dilakukan oleh Tunku atau ada segelintir pihak yang cuba mengapi-apikan keadaan pada masa itu.
  93. Amalan perubatan menggabungkan ilmu sains sebagai asas bukti dan juga seni dalam penggunaan pengetahuan perubatan ini dengan gerak hati dan pertimbangan klinikal untuk menentukan langkah perawatan bagi setiap pesakit.
  94. Realitinya, kebarangkalian ralat mentaksahkan bukti bantuan komputerr boleh dikurangkan dengan memasukkan semak lawahan dan semak sendiri dalam pengiraan, dan dengan membangunkan beberapa pendekatan dan program bebas.
  95. Hipotesis ini bagaimanapun hanya berdasarkan bukti variasi genetik yang lebih banyak di kalangan bangsa Asia tenggara berbanding bangsa Asia timur, tanpa mengambil kira sejarah sosio politik kedua-dua rantau tersebut.
  96. Manakala kawasan sekitar Attica didiami semasa tempoh Paleolitik Tinggi , bukti arkeologi menunjukkan bahawa gua kecil di seluruh Akropolis batu dan musim bunga Klepsythra digunakan dalam Tempoh Neolitik ( 3000-2800 SM).
  97. Hujah yang subjektif ini berlainan bukan sahaja antara indvidu, tetapi juga antara masa: contohnya, apabila satu bukti telah diringkaskan atau lebih difahami, teorem yang dahulunya sukar boleh menjadi perkara yang remeh.
  98. Oleh sebab itu, hujung 1580-an telah digelarkan sebagai "Tahun-tahun Kehilangan" Shakespeare kerana ketiadaan bukti mengenai di mananya beliau berada ataupun kenapa beliau meninggalkan Stratford untuk pemergian ke London.
  99. Bagaimanapun, sekarang komputer digunakan untuk membuktikan teorem dan juga untuk menyelesaikan pengiraan yang terlalu panjang untuk manusia lakukan; bukti pertama untuk teorem empat warna adalah contoh bukti bantuan komputer.
  100. Ahli matematik sentiasa berusaha untuk mencari bukti teorem yang khususnya anggun, satu pencarian yang sering digambarkan oleh Paul ErdÅ‘s seperti mencari bukti dari Alkitab di mana Tuhan telah menulis bukti-bukti yang disukaiNya.
  101. Memberikan bukti kepada pertumbuhan yang pesat dan kejayaannya ialah Rumah Putih atau Witte Huis, pencakar langit dalam gaya Chateau Perancis, yang dibina pada tahun 1898 mengikut semangat dan gaya bangunan pejabat Amerika Syarikat.
  102. Beberapa bukti dan pendedahan telah dibebaskan secara melata khususnya melalui laman-laman sesawang dan blog, bagi menguatkan hujah keilatan skandal ini, antaranya pendedahan dari Sarawak Report dan portal berita Wall Street Journal.
  103. Sejarah Mesir purba sebenar bermula dengan Mesir sebagai negara bersatu, yang berlaku pada satu ketika sekitar 3000 SM, meskipun bukti arkeologi menunjukkan bahawa masyarakat Mesir maju mungkin telah wujud untuk tempoh yang lebih lama.
  104. Perkara sama juga berlaku kepada bukti-bukti matematik, yang sering diungkap dalam bentuk hujah tidak formal yang disusun secara logik dan dengan kata-kata yang jelas, bertujuan untuk menunjuk yangbukti simbolik yang formal boleh dibina.
  105. Kongres Rakyat Negara juga menugaskan setiap SAR untuk mentadbirkan Undang-undang Kewarganegaraan China dalam wilayah masing-masing, iaitu naturalisasi, pelepasan dan pemulihan kerakyatan Republik rakyat China dan pengeluaran bukti kerakyatan.
  106. Penerbitan sesuatu teorem sering diinterpretasikan sebagai bukti kebenaran sesebuah ungkapan, tetapi jika sistem deduksi yang berbeza digunakan, ia boleh menghasilkan interpretasi yang berbeza, bergantung pada maksud-maksud hukum penerbitannya.
  107. Tiada bukti yang tepat tentang tarikh pelayaran orang India yang terawal merentasi teluk Bengal, tetapi bukti arkeologi yang ditemui di lembah Bujang menunjukkan orang Melayu di semenanjung telah berdagang dengan India sejak abad pertama masihi.
  108. Misalnya semasa kes Nicaragua lwn Amerika Syarikat, Amerika Syarikat mengeluarkan suatu kenyataan yang mencadangkan bahawa ia tidak boleh mengemukakan bukti sensitif kepada Mahkamah oleh sebab kehadiran hakim-hakim daripada negara-negara blok Timur.
  109. Terdapat juga bukti arkeologi yang menunjukkan bahawa para peneroka Guatemala yang awal merupakan pemburu dan pengumpul, tetapi sampel-sampel debunga dari Petxn dan pantai Pasifik menunjukkan bahawa penanaman jagung telah dikembangkan menjelang 3500 SM.
  110. Aidiladha atau Eid ul-Adha , juga digelar cuti besar, letaknya sekira-kiranya 70 hari selepas Aidilfitri dan dirayakan sebagai kemuliaan Nabi Ibrahim apabila dia berniat untuk mengorbankan anak lelakinya Nabi Ismail sebagai bukti kesetiaan dengan Tuhan.
  111. Walau bagaimanapun, pada tahun 2004, mahkamah, Mahkamah Persekutuan Malaysia telah mengugurkan sabitan kesalahan liwat kerana pihak pendakwa raya gagal mengemukakan bukti yang kukuh tanpa sebarang keraguan bahawa perbuatan meliwat tersebut telah berlaku.
  112. Selepas akhir Perang Dunia II berlaku Pemberontakan Mau Mau pimpinan Jomo Kenyatta , presiden masa depan Kenya,beliau telah dipenjarakan meskipun tidak ada bukti .Kemerdekaan Kenya tercapai pada tahun 1963, dengan Nairobi sebagai ibu negara republik baru.
  113. Bahan letupan gred tinggi RDX sebagai bukti penglibatan Lashkasr e-Tayyaba.Tetapi [Abdullah Ghaznawi]] dari Lashkar e-Tayyaba menafikan kumpulan mereka terbabit kerana siasatan forensik menunjukkan hanya bahan letupan hanyalah dinamit dan ammonium nitrat.
  114. Bidang ini merangkumi kajian persekitaran yang mampu didiami dalam sistem Suria dan planet yang mampu didiami di luar sistem Suria, untuk mencari bukti prebiotik kimia, maklumat makmal dan kajian lapangan tentang asal-usul serta evolusi kehidupan awal di Bumi.
  115. Pemikiran logik adalah cara pemikiran yang kerap dan gemar digunakan dalam merancangkan sesuatu perkara.Secara amnya logik difahami sabagai apa yang boleh difahami oleh akal manusia,iaitu menggunakan bukti bagi menjelaskan sesuatu yang tidak jelas pada mulanya.
  116. Terdapat bukti pertama yang menunjukkan bahawa peneroka di Guatemala telah wujud sejak 10,000 SM lagi, meskipun sebilangan bukti yang lain, seperti mata panah obsidian yang ditemui di pelbagai tempat di negara itu, mentarikhkan peristiwa itu sebagai pada tahun 18,000 SM.
  117. Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan menafikannya krana siasatan polis tidak menemui sebarang bukti sahih.Dr Ng Yen Yen akan mengumumkan siasatan .Pada 25 Jun 2009, Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat , Zuraidah Kamaruddin menggesa kebenaran laporan itu dihebahkan segera.
  118. Kegunaan dalam industri kereta juga biasa meskipun terdapat banyak bukti bahawa kimpalan menggunakan karbon dioksida adalah rapuh berbanding yang dilakukan dalam atmosphera lebih stabil - inert, dan kimpalan sedemikian merosot semakin lama akibat pembentukan asid karbonik.
  119. Formulasi logik untuk matematik tulen dicadangkan oleh Bertrand Russell dalam bentuk satu struktur pengkuantiti proposisi yang menjadikannya kelihatan semakin munasabah kerana semakin banyak bahagian matematik yang diaksiomkan, dan oleh itu ia tertakluk pada kriteria bukti rigor.
  120. Hujah-hujah sebegini biasanya mudah untuk diperiksa berbanding yang simbolik sepenuhnya – sememangnya, ramai ahli matematik lebih memilih bukti yang bukan sahaja menunjukkan kesahihan sesebuah teorem, tetapi juga yang menerangkan perkara seperti kenapa kesahihannya sangat ketara.
  121. Selain bukti kehadiran manusia Zaman Paleolitik pada tempoh Pleistocene Akhir, para cari gali turut menjumpai bukti pendudukan pada awal tempoh Holocene oleh Mesolithic foragers, dan kemudiannya tapak pengkebumian oleh penduduk yang menghasilkan barangan tembikar sekitar 4,000 tahun dahulu.
  122. Sejumlah besar bukti etnografi dan arkeologi menunjukkan bahawa pembahagian kerja mengikut jantina, iaitu lelaki berburu dan wanita mengumpul buah-buahan dan sayur-sayuran liar adalah kebiasaan sekali di kalangan masyarakat pemburu-pengumpul sedunia, dengan sedikit pengecualian yang didokumenkan.
  123. Pelbagai bukti seperti peta dan dokumen berdasarkan latarbelakang sejarah dan prinsip undang-undang antarabangsa seperti penemuan, pemisahan, pertambahan, serahan, serta peraturan "uti possidetis" iaitu sempadan negara-negara baru merdeka berdasarkan sempadan wilayah jajahan lama, kesinambungan dan kesamaan sempadan.
  124. Menurut Suruhanjaya Hak Asasi Manusia mengatakan perhimpunan aman seperti Bersih ini tidak boleh dicabar oleh undang-undang, dan pihak polis seharusnya menyediakan bukti dan sebab-sebab yang dapat meyakinkan tentang mengapa Bersih mesti ditegah daripada diadakan walhal Perlembagaan Malaysia jelas membenarkan perhimpunan aman diadakan.
  125. Peninggalan tersebut dianggarkan berusia sekitar 42,000 tahun, dan kemungkinan adalah sisa-sisa Homo sapiens pertama yang memasuki benua Eropah, namun bukti tertulis pertama mengenai manusia yang tinggal di wilayah Romania berasal dari Herodotus, yang dalam bukunya Historia jilid IV pada tahun 440 SM menulis mengenai keadaan suku-suku Getae.
  126. Walaupun banyak keputusan dalam Elemen berasal dari penemuan ahli matematik yang lebih awal, salah satu pencapaian penting Euclid ialah menerangkan kesemuanya di dalam rangka kerja tunggal yang koheren secara logik, menjadikannya mudah digunakan dan dirujuk, termasuk satu sistem bukti matematik yang rigor yang kekal menjadi asas matematik 2300 tahun kemudian.
  127. Jabatan Negara AS menjelaskan bahawa loji memerlukan masa 2-3 tahun untuk menyiapkan pembinaan reaktor di Bushehr.Kuasa reaktor air ringan di Bushehr tidak sesuai untuk program senjata.Lagipun kita tidak mempunyai bukti pembinaan Iran memerlukan plutonium berasingan.Tambahan pula reaktor rosak oleh pelbagai serangan udara Iraq dari tahun 1984-1988, semasa Perang Iran-Iraq.
  128. Cubaan oleh mubaligh bagi memberikan inokulasi kepada penduduk tempatan biasanya berhadapan dengan syak wasangka, dengan itu meninggalkan penduduk tempatan terdedah sepenuhnya kepada epidemik.) Sungguhpun ketiadaan bukti sejarah, dakwaan bahawa tentera British dan Amerika menggunakan perperangan kuman terhadap puak Amerika Utara kekal pasti dalam tradisi lisan dan budaya popular.
  129. Ahli Parlimen Bebas YB Zulkifli Noordin telah menyoalkan kerelevanan diadakan perhimpunan, beliau mendakwa aktivis perhimpunan yang mahu membuat protes bagi mewujudkan demokrasi sebenarya "demokrasi" tersebut sudah hidup, beliau menyifatkan keputusan pilihan raya 2008 yang menyebabkan pembangkang berjaya menawan negeri-negeri seperti Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan adalah bukti di mana pilihan raya yang dijalankan di Malaysia adalah telus.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...