Wednesday 27 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "Buddha"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "Buddha" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Assam mempunyai tradisi fahaman Buddha yang kuat.
  2. Baginda menjadi seorang Buddha apabila umurnya 35 tahun.
  3. Ibu Buddha meninggal dunia selepas 7 hari Buddha dilahirkan.
  4. Selepas itu penganut Buddha akan bersembahyang dan melepaskan burung merpati.
  5. Sebenarnya, Gautama Buddha dan Laozi tidak berniat mengagamakan ajaran mereka.
  6. Orang Mon ini menjadi orang Asia Tenggara pertama menganut agama Buddha Theravada.
  7. Agama Buddha menyebar ke benua India dalam 5 kurun selepas Baginda meninggal dunia.
  8. Sami-sami Buddha menjadi peuang-pejuang kemerdekaan Myanmar dan ramai yang terbunuh.
  9. Beliau ditewaskan oleh Dinasti Ming dan Altan Khan akhirnya cenderung kepada agama Buddha Tibet.
  10. Baginda bermula untuk menyebarkan ajaran Buddha kepada semua orang di bahagian utara timur India.
  11. Dalam dua ribu tahun yang seterusnya, agama Buddha telah menyebar ke tengah, tenggara dan timur Asia.
  12. denga peredaran masa, dua cabang utama tumbuh daripada agama Hindu, iaitu agama Buddha dan agama Jain.
  13. Agama rasminya adalah agama Buddha aliran Theravada yang dianuti oleh kira-kira 95 peratus penduduknya.
  14. Perkembangan agama Buddha di Jepun dan seni ukir patung banyak dipengaruhi oleh agama Buddha dari China.
  15. Baginda menerima pengaruh Hindu Buddha dan melaksanakan sistem pentadbiran berasaskan Undang-undang Manu.
  16. Agama-agama yang diamalkan di Pulau Krismas termasuklah agama Buddha (75%), Kristian (12%) dan Islam (10%).
  17. Terdapat banyak Buddha akan dilahirkan selepas Śākyamuni dan banyak Buddha dilahirkan sebelum Śākyamuni.
  18. Di negara Silla Bersatu, bidang puisi dan kesenian adalah digalakkan, sementara kebudayaan agama Buddha mekar.
  19. Dari segi anutan pula, Islam merangkumi 57.9%, Kristian 3.8%, Buddha 24.4%, Hindu 11.6% dan lain2 anutan 2.3%.
  20. Berikutan dengan pemulihan Meiji, Shinto dijadikan ugama rasmi Jepun, dan gabungannya dengan Buddha diharamkan.
  21. Majoriti masyarakat di Sumatera adalah Muslim , sedangkan 10% beragama Kristian, 2% adalah Buddha dan 1% Hindu.
  22. Secara keseluruhan, tujuan seorang menganut agama Buddha adalah untuk menamati segala kesusahan dalam kehidupan.
  23. Agama Buddha terus menarik orang ramai menganutnya di seluruh dunia dan mempunyai lebih kurang 350 juta penganut.
  24. Dari abad ke-8 hingga abad ke-11, Srivijaya adalah pusat pengembangan agama Buddha yang utama di kepulauan Melayu.
  25. Perlindungan, dalam pengertian ajaran Buddha merujuk kepada perlindungan daripada kesengsaraan dan ketidakpuasan duniawi.
  26. Para pelajar dari China lebih banyak singgah di bandar ini untuk mempelajari agama Buddha sebelum melanjutkannya di India.
  27. Kebudayaan Myanmar, seperti jirannya berasaskan kepercayaan Buddha Theravada dengan ubahsuai dan tambahan elemen tempatan.
  28. Hampir 90% golongan Eurasia ini beragama Kristian, hampir 4% Islam, 3% lain-lain dan selebihnya beragama Buddha atau Hindu.
  29. Artifak arca-arca Buddha abad ke-5 dan ke-6 Masihi yang dijumpai di Beruas menunjukkan kewujudan kerajaan Gangga Negara ini.
  30. Kisah Buddha menggambarkan Kala Nagaraja, menyerupai Pallava Kalabhartar sebagai raja di wilayah berhampiran jajahan Krishna.
  31. Agama Buddha ialah agama dan falsafah yang berasaskan ajaran Buddha ÅšÄkyamuni yang mungkin lahir pada kurun ke-5 sebelum masihi.
  32. Pada masa pemerintahan Goryeo, undang-undang telah disusun, sistem perkhidmatan awam diperkenalkan, dan agama Buddha mekar di Korea.
  33. Di Semenanjung Malaysia terdapat juga banyak penganut agama Buddha dan Kristian daripada berbilang mazhab, bersama-sama orang Hindu.
  34. Memusatkan fikiran kepada lapan prinsip "Precepts" sementara para sami yang memakai sarung kuning akan membaca kitab Buddha "Sutras".
  35. Berdasarkan bancian tersebut, 95% beragama Islam, diikuti dengan agama Buddha 4.4%, Kristian 0.2%, Hindu 0.2% dan lain-lain agama 0.2%.
  36. Pegangan agama kaum Cina kebanyakkannya ialah seperti Taoisme dan Konfusianisme dan sedikit yang mengamalkan agama Buddha dan juga Islam.
  37. Pengenalan penulisan pada abad ke 5 dan Buddha pada abad ke 6 memberikan kesan besar pada perkembangan system kepercayaan Shinto tunggal.
  38. Pada awal alaf pertama, para penduduk Semenanjung Melayu menganut agama Hindu dan Buddha dari India serta meminjam sistem tulisan Sanskrit.
  39. Kini, agama Buddha telah dipaparkan sebagai tiga aliran utama, iaitu Theravāda (Bahasa Sanskrit: Sthaviravāda), Mahāyāna, and Vajrayāna.
  40. Sebahagian besar penduduk Indonesia menganut agama Islam dan sisanya penganut agama Kristian (9.9%), Hindu (1.7%), Buddha (0.7%), dan sebagainya.
  41. Sri Dalada Maligawa atau "Kuil Gigi" yang kuno dan terkenal itu adalah kuil Buddha induk di Sri Lanka, dan dengan tradisi penyimpanan Gigi Buddha.
  42. Beliau juga mengkritik kerajaan Thailand peningkatan keganasan dengan menaja dan mencipta kumpulan bersenjata Buddha dan mempersoalkan niat mereka.
  43. Inskripsi Nalanda yang bertarikh 860 masihi ada mencatatkan yang Maharaja Balaputradewa menghadiahkan sebuah kuil Buddha kepada Universiti Nalanda.
  44. Namun, berdasarkan catatan China dan India yang lain serta penemuan arkeologi, Srivijaya merupakan pusat agama Buddha yang utama di Kepulauan Melayu.
  45. Hari Wesak juga dikenali dengan nama Visakah Puja atau Buddha Purnima di India, Vesak di Singapura, Visakha Bucha di Thailand, dan Wesak di Sri Lanka.
  46. Hari Wesak merupakan hari terpenting bagi penganut agama Buddha kerana hari Wesak melambangkan Kelahiran, Pencerahan Agung, dan Kewafatan Gautama Buddha.
  47. Agama Buddha di Sri Lanka amat dipengaruhi oleh kepercayaan dan tradisi asli, dan juga oleh pengaruh mazhab-mazhab Buddha yang sedia ada di Asia Tenggara.
  48. Pada 4 SM, Korea mula mengambil sistem tulisan Cina , agama Buddha dan aspek-aspek budaya lain daripada China purba bagi memperkayakan budaya masyarakat Korea.
  49. Dalam perjalanan kembalinya ke China, beliau juga menghabiskan masa selama empat tahun di Palembang untuk menterjemahkan teks agama Buddha dan menulis dua manuskrip.
  50. Agama Buddha aliran Theravada adalah mazhab utama, dengan pecahan mazhab yang berbeza-beza seperti Ramanna Nikaya, Amarapura Nikaya dan Siam Nikaya diikuti secara meluas.
  51. Bukti terawal kewujudannya adalah dari abad ke-7; apabila seorang sami Buddha dari China, I-Tsing, ada menulis tentang lawatannya selama 6 bulan ke Srivijaya pada tahun 671.
  52. Filipina adalah salah satu dari hanya dua negara sahaja yang penduduknya majoriti menganuti agama Kristian di benua Asia di mana agama Islam, Hindu atau Buddha lebih popular.
  53. Seorang Buddha ialah seorang yang mendapati alam semula jadi yang benar melalui pelajarannya yang bertahun-tahun, penyiasatan dengan pengamalan agama pada masanya dan pertapaan.
  54. Pertama, penceritaan sofsikated dan pengenalan tema Taoist, Konfusian, dan Buddha dalam penceritaan bertujuan bagi mengkagumkan negara Cina dengan kemajuan "sophistication" Jepun.
  55. Kedah Tua dipengaruhi oleh agama Buddha dan seterusnya diikuti oleh agama Hindu, pengaruh Hindu-Buddha ini boleh dibuktikan melalui peninggalan candi yang terletak di Lembah Bujang.
  56. Tempoh selepas pra-sejarah menunjukkan pengaruh ideologi Islam yang mengambil alih pengaruh Hindu dan Buddha pada akhir abad ke-12 kerana berdasarkan cara hidup masyarakat tempatan.
  57. Sebilangan kecil menganuti agama Kristian, Protestan dan Katolik, termasuknya di kawasan luar bandar, dengan penganut agama Buddha dan Hindu juga ditemukan di kalangan masyarakat Jawa.
  58. Palembang pada masa itu merupakan pusat pembelajaran yang termasyhur, dan ia merupakan tempat sami China Buddha I-Tsing belajar bahasa Sanskrit sebelum berlepas ke India dalam 671 Masihi.
  59. Terutamanya, seseorang dapat membina kes untuk berbincang mengenainya dibawah tajuk Buddha Jepun, kerana kedua agama telah mempunyai kesan yang dalam sesama sendiri sepanjang sejarah Jepun.
  60. Selebihnya adalah agama lain yang dianuti orang Malaysia adalah Buddha , Kristian (9.2%), Hindu (6.3%), Lain-lain agama (1.7%) dan tiada agama atau agama tidak diketahui adalah sebanyak 1.7%.
  61. Pengaruh agama Hindu dan agama Buddha telah tersebar ke negara Sri Lanka, Burma, Tibet, China, Cambodia, Jepun, Korea dan lain-lain negara Asia lain seperti Tanah Melayu, dan kepulauan Indonesia.
  62. Ada juga rekod menyatakan sebuah keluarga diraja beragama Buddha yang mempunyai hubungan dengan Srivijaya, mendominasi bahagian tengah pulau Jawa ketika itu, berkemungkinan besar dari kerabat Sailendra.
  63. Sebahagian besar orang Khmer beragama Buddha mengikut gaya khmer, suatu aliran yang mencampur adukkan mazhab-mazhab Buddha lain seperti Buddha Theravada, Hinduisme, animisme dan penyembahan nenek moyang.
  64. Yang menariknya, sungguhpun institusi-institusi sedemikian merupakan penubuhan berteraskan agama Buddha (terutamanya Nalanda dan Vikramashila) pengajian kitab Veda dan Brahman tidak juga kurang pentingnya.
  65. Pada pertengahan-ke-akhir abad pertama EL besar Empayar Kushan, berpusat di Afghanistan moden, menjadi pelanggan yang besar kepada kebudayaan Buddha, menjadikan agama Buddha berkembang di seluruh rantau ini.
  66. Salah seorang putera yang terkenal daripada gabungan Shakya ialah Siddhartha Gautama yang meninggalkan kerabat dirajanya untuk mengamalkan kehidupan zahid dan kemudian dikenali sebagaiBuddha ("Yang Sudah Jaga").
  67. Lazimnya,penganut ajaran Buddha akan mengunjungi kuil Buddha pada waktu pagi untuk memberikan penghormatan kepada Buddha,yang dilambangkan oleh simbol-simbol Buddha seperti Pagoda, patung Buddha, pokok Bodhi dan Sarikata .
  68. Kerajaan keindiaan ini meninggalkan kuil-kuil tersergam dan bersejarah seperti Angkor Wat yang kini merupakan Tapak Warisan Dunia, serta memudahkan penyebaran agama Hindu disusuli agamaBuddha ke sebahagian besar Asia Tenggara.
  69. Disebabkan lokasinya di tengah-tengah laluan jalan-jalan laut utama, Sri Lanka adalah penghubung laut yang strategik antara Asia Barat dan Asia Tenggara, dan merupakan sebuah pusat agama dan kebudayaaan Buddha sejak zaman silam.
  70. "Jika sekretariat OIC benar-benar ingin mempromosikan penyebab keamanan dan harmoni di tiga wilayah selatan Thailand, tanggungjawab jatuh pada sekretariat OIC mengutuk keras militan, yang melakukan keganasan terhadap Muslim dan Buddha Thai.
  71. Walaupun pihak pemerintah yang menganut agama Shinto mula-mulanya menentang keras kedatangan agama Buddha, namun lama-kelamaan akhirnya memeluk dan memajukan agama Buddha di Jepun, sehingga menjadi agama yang ramai penganut di Jepun sejak zaman Asuka.
  72. Bagi mencapai matlamat ini, penganut Buddha harus membersihkan dan melatih minda sendiri dengan mengikut "Lapan Jalan Tepat", atau "Jalan Tengah" supaya memahami kenyataan yang sebenar lalu mencapai kebebasan dari segala kesusahan, iaitu nirodha atau nirvāna.
  73. Secara terperincinya, Nalanda pernah menjadi pusat pengajian agama Buddha yang masyhur, oleh itu Nalanda pernah menarik beribu-ribu pengaji agama Buddha dari China, Asia Timur, Asia Tengah dan Asia Tenggara, sambil juga menarik pengaji dari Parsi dan Timur Tengah.
  74. Menurut semua aliran agama Buddha, Buddha yang terkini ialah Siddhārtha atau Siddhattha (Pāli) Gautama (Pāli: Gotama) yang dilahirkan di hutan kecil LumbinÄ« yang berdekatan dengan pekan Kapilavastu (Pāli: Kapilavatthu), iaitu ibu kota kerajaan Śākyas (Pāli: Sakyas).
  75. Mengikut ajaran Buddha, sesiapa dapat mempelajarinya dan juga memahami alam semula jadi nyata yang sebenar seperti Buddha dengan menurut kata-kata Buddha yang dikenali sebagai "Dharma" dan mempraktikkannya dengan mengamalkan kehidupan yang bermoral dan pemikiran yang bersih.
  76. Sekitar tahun 1005 masihi, Maharaja Sri Chulamanivarman yang dirujuk dalam inskripsi-inskripsi India sebagai "Raja Kataha dan Srivijaya" telah mengarahkan pembinaan sebuah kuil Buddha di Nagapattinam, selatan India yang dinamakan bersempena namanya iaitu Chulamanivarmavihara.
  77. Barangkalinya, mereka yang memeluk agama Islam memilih untuk menulis dalam abjad Jawi kerana ia berhubungkait rapat dengan kebudayaan Islam, daripada menggunakan tulisan Jawa yang diterbitkan daripada sistem-sistem tulisan yang digunakan di kawasan-kawasan beragama Hindu atau Buddha di Asia Selatan.
  78. Pada tahun 1003 masihi, Raja Se-li-chu-la-wu-ni-fu-ma-tian-hwa menghantar dua utusan menghadap Maharaja China bagi menyampaikan ufti; mereka menceritakan yang negara mereka ada membina sebuah kuil Buddha bagi mendoakan kesejahteraan Maharaja dan mereka memohon perkenan Maharaja China untuk memberikan nama dan loceng untuk kuil tersebut.
  79. Kebangkitan kembali Melayu dapat ditunjukan dari Patung Grahi tahun 1183 M di Thailand selatan, disebutkan perintah dari Maharaja Srimat Trailokyaraja Maulibhusana Warmadewa kepada penguasa Grahi yang bernama Mahasenapati Galanai supaya membuat patung Buddha seberat 1 bhara 2 tula dengan nilai emas 10 tamlin, dan pembuat patung bernama Mraten Sri Nano.
  80. Taksub kepada agama Buddha dan selepas besar terlibat secara langsung kepada aktiviti sami Buddha dan tidak menonjolkan diri dalam aktiviti politik Thailand.Surayud menjadi sami Buddha selama tiga bulan sebelum dilantik ke Majlis Privi, badan penasihat tertinggi kepada Raja Bhumibol Adulyadej yang diketuai oleh bekas Perdana Menteri, Jeneral Prem Tinsulanonda.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...