Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "keupayaan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "keupayaan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tenaga keupayaan kenyal ialah tenaga yang tersimpan dalam spring.
  2. Hidupan ini pasti mempunyai keupayaan hebat dalam air pada zamannya.
  3. Ketiak ini, pasukan pimpinan Anderson sudah di penghujung keupayaan mereka.
  4. Ia mempunyai ciri-ciri yang sama seperti Sixaxis tetapi dengan keupayaan gegaran.
  5. Konfigurasi pesawat 2 tempat duduk menyumbang kepada peningkatan keupayaan pesawat yang ketara.
  6. Semua haiwan lain menggunakan pritin pernafasan untuk meningkatkan keupayaan mengangkut oksigen.
  7. Talian ini dibawah lautan pada voltan 500 kV dengan 3 atau 4 kabel dengan keupayaan 700 MW seutas.
  8. Dalam gerakan harmonik mudah, terdapat dua jenis tenaga iaitu tenaga kinetik dan tenaga keupayaan kenyal.
  9. Tenaga keupayaan graviti ialah tenaga yang tersimpan di dalam objek yang terletak pada ketinggian tertentu.
  10. Disebabkan keupayaan politiknya, beliau dilantik menjadi ketua pemuda Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu .
  11. Dalam kerelatifan am, keistimewaan ruang-masa yang rata serta keupayaan untuk memilih sistem koordinat hilang .
  12. Secara umum istilah kapal selam, atau U-boat, tidak lain dari bot torpedo dengan keupayaan untuk menyelam seketika.
  13. Bekalan oksigen yang diperlukan oleh haiwan dan organisma lain juga mampu dibekalkan disebabkan oleh keupayaan melarut ini.
  14. Dalam tahun 1960, TUDM memperolehi keupayaan tempur dengan penghantaran 20 buah pesawat CL41-G Tebuan yang dibuat di Kanada.
  15. Hantu raya mempunyai keupayaan menjelma sebagai manusia biasa atau haiwan lain, dan biasanya Hantu Raya akan menjelma sebagai tuannya.
  16. Ini memberikan pakar sains keupayaan untuk menjangkakan perubahan masa akan datang mengenai sistem yang dikenali sebagai "planet bumi".
  17. Kesemua kecuali satu genus labah-labah mempunyai keupayaan bagi mencucuk bisa untuk membunuh mangsa dan untuk mempertahankan diri mereka.
  18. ALO adalah pegawai aeronautik yang berkhidmat di luar kokpit sebagai penasihat utama kepada pemerintah darat mengenai keupayaan dan had kuasa udara.
  19. Kesan sampingan daripada pengambilan morfina termasuk gangguan keupayaan mental, euforia, kelalian, keadaan tidak bermaya, dan penglihatan kurang jelas.
  20. Oleh kerana TUDM masih belum mempunyai keupayaan tempur, Tentera Udara Diraja Australia masih diberikan tanggungjawab untuk memberikan perlindungan pertahanan udara.
  21. Sebuah Plan Tindakan Kebangsaan, Malaysia telah berjaya membangunkan keupayaan dan kebolehannya dalam bidang sains dan teknologi melalui pelbagai program dan aktiviti.
  22. Dengan kata lain, elektron dalam atom akan sentiasa menghasilkan gelombang elektromagnet tetapi tenaga keupayaan yang dimiliki oleh elektron perlu dikorbankan untuk tujuan itu .
  23. Pada awal serangan Jepun di Borneo, pihak British tidak mempunyai keupayaan untuk mempertahankan Borneo namun begitu ada sebahagian kecil cuba mempertahankan Borneo secara gerila.
  24. Tetapan nilai pH ditentukan berdasarkan kepekatan sel galvanik, yang merupakan perbezaan keupayaan elektrod antara elektrod hidrogen dan elektrod piawanan seperti argentum klorida.
  25. Diarea ataupun cirit-birit merupakan keadaan di mana seseorang itu hilang kawalan keupayaan membuang najis secara normal menyebabkan ia sentiasa perlu membuang najis pada setiap masa.
  26. Namun begitu, alkimia semakin tidak dapat diterima sejak kurun ke-18 di mana kelahiran kimia moden yang lebih persis dan situasi kerjanya yang lebih selamat telah menidakkan keupayaan alkimia.
  27. Namun demikian, Tentera British menunjukkan keupayaan apabila dapat beraksi dengan cemerlang semasa Perang Falkland, Perang Iraq tahun 1990 dan juga semasa operasi menakluk Iraq dalam Operasi Telic.
  28. Konfigurasi aerodinamik bersepadu, yang digabungkan bersama dengan keupayaan Kawalan Tujahan Vektor, menghasilkan kebolehan manuver yang sukar dijangka dan ciri-ciri unik semasa berlepas dan mendarat.
  29. Homeostasis merupakan keupayaan sesebuah sistem mengekalkan keadaan dalamannya demi mencapai keadaan yang stabil melalui keseimbangan dinamik berganda yang dikawal oleh mekanisme kawal atur berhubung.
  30. Pesawat latihan tempur 2 tempat duduk, Su-27UB pula dipilih sebagai asas untuk Su-27PU, disebabkan ia mempunyai keupayaan pesawat satu tempat duduk, Su-27 manakala misi jarak jauh memerlukan 2 anak kapal.
  31. Sistem ini mewujudkan beberapa institusi-institusi feudal yang meregulasi konflik dalam dan memberikan Eropah Barat keupayaan untuk menahan tekanan luaran meskipun tiada keadaan kesatuan sebagaimana negara yang moden.
  32. Beberapa pesawat Brewster Buffalo dapat berlepas untuk memberikan tentangan tetapi tidak dapat bersaing dengan keupayaan pesawat juang tentera laut jenis Mitsubishi A6M Zero dan pesawat juang tentera darat Nakajima Ki-43 Hayabusa.
  33. Betaproteobacteria terdiri dari beberapa kumpulan bakteria aerobik atau fakultatif aerobik yang biasanya mempunyai keupayaan degradasi serba boleh, tetapi juga genera kemolitotrofik dan juga beberapa genera fototrofik (Rhodocyclus dan Rubrivivax).
  34. Versi baru sistem pengendalian Microsoft ini bermegah dengan ciri-ciri baru seperti grafik antara muka pengguna diperkemas dan keupayaan mod terlindung dipertingkat untuk pemproses Intel 386; lebih 100,000 salinan berjaya dijual dalam masa dua minggu.
  35. Internet Explorer 5 yang dilancarkan pada 18 Mac 1999, lalu disertakan dalam Windows 98 Second Edition dan diberkaskan dengan Office 2000, merupakan satu lagi keluaran penting yang menyokong teks dwiarah, aksara rubi, XML, XSLT dan keupayaan menyimpan laman web dalam format MHTML.
  36. Malah Laksamana Yamamoto, yang mencetuskan idea menyerang Pearl Harbor, telah meramalkan bahawa sungguhpun dengan kejayaan menyerang Angkatan Amerika Syarikat tidak akan dan tidak mampu memenangi perperangan dengan Amerika Syarikat, kerana keupayaan pengeluaran Amerika terlalu besar.
  37. Malah kaum Aztek yang tinggal di Amerika Selatan telah begitu kagum dengan keupayaan jantung berdegup di luar tubuh ini, sehinggakan mereka mengamalkan pengorbanan manusia dengan meragut keluar jantung dari mangsa pengorbanan hidup-hidup sebagai bahan persembahan kepada dewa matahari.
  38. Kapal pembinasa merupakan sebuah kapal perang yang laju dan lincah dengan keupayaan bergerak dalam jarak jauh bagi tujuan untuk mengiringi kapal bersaiz besar dalam armada atau angkatan perang dan mempertahankan kapal besar dari serangan jarak dekat oleh kapal yang bersaiz lebih kecil.
  39. Masyarakat pemburu-pengumpul cenderung berpindah-randah kerana mereka amat bergantung pada keupayaan persekitaran alam tertentu untuk menyediakan sumber yang mencukupi untuk menampung kependudukan merkea dan perubahan keadaan sumber-sumber tersebut yang dipengaruhi oleh keadaan iklim dan musim setempat.
  40. Internet Explorer 5.01, iaitu versi pembaikian pepijat, dikeluarkan pada Disember 1999 dan juga disertakan dalam Windows 2000, disusuli Internet Explorer 5.5 pada Julai 2000 yang diperbaiki keupayaan pratayang hasil cetekan, sokongan piawaian CSS dan HTML, dan API pembangun; versi ini diberkaskan dengan Windows Me.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...