Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "khususnya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "khususnya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Perluasan kini adalah khususnya pada arah timur dan timur laut .
  2. Biasanya ia adalah hypothyroidism, khususnya thyroiditis Hashimoto.
  3. Ini adalah tarian hiburan di majlis keramaian khususnya majlis perkahwinan.
  4. Lebih khususnya lagi, Bumiputra yang telah berjaya menerajui negara Malaysia.
  5. Cendawan ini mengandungi khususnya kandungan vitamin B dan kalium yang tinggi.
  6. Misalnya, manusia tergolong dalam genus Homo dan nama khususnya ialah sapiens.
  7. Ia adalah piawai untuk mengukur kualiti hidup, khususnya kebajikan kanak-kanak.
  8. Ada juga yang bergantung kepada haiwan, khususnya serangga untuk berbuat demikian.
  9. Perkembangannya berhubung kait dengan ketibaan Islam, khususnya daripada orang Parsi.
  10. Atas dasar itu, banyak siri protes telah diadakan khususnya di bandar-bandar Malaysia.
  11. Jomo adalah seorang pakar dalam ekonomi politik pembangunan, khususnya di Asia Tenggara.
  12. Sesetengah kawasan di KyÅ«shÅ« beriklim subtropika, khususnya wilayah Miyazaki dan Kagoshima.
  13. Sektor perkhidmatan, khususnya perbankan, menyumbangkan perkadaran yang bertumbuh dari ekonomi.
  14. Negara Barat khususnya Amerika Syarikat, Australia, Ireland, dan Britain mengekalkan istilah Burma.
  15. Tularemia juga boleh dijangkitkan melalui lalat yang menggigit, khususnya spesies Chrysops discalis.
  16. Terdapat amat banyak kegunaan untuk trigonometri, khususnya teknik penyegitigaan yang digunakan dalam:
  17. Perkara ini amat dikhuatir oleh British khususnya dalam menjaga kepentingannya dan masyarakat imigran.
  18. Hampasnya dimanfaatkan untuk makanan ternak, khususnya sebagai salah satu bahan pembuatan makanan ayam.
  19. Semasa muda lagi, baginda cemerlang dalam sukan, khususnya perlawanan tombak, pemburuan, dan tenis diraja.
  20. Pada 1988 Roh menyertai politik dan berusaha keras menentang rasuah dan khususnya Pembunuhan Gwangju 1980.
  21. Bagaimanapun, Shanghai mengalami satu siri perubahan sempadan subbahagian, khususnya pada dekad yang berikut.
  22. Di Indonesia, orang Jawa biasanya ditemukan dalam semua bidang, khususnya dalam perkhidmatan awam dan tentera.
  23. Ini dilakukan dengan membawa dalling-dalling dan Іgal Іgal ke majlis formal khususnya Regatta Lepa Semporna.
  24. Orang Eropah mulai tertarik dengan daerah ini, khususnya Botany Bay, pada 1770 setelah penjelajahan James Cook.
  25. Dalam pelayar web, fungsi doctype ini adalah menandakan mod paparannya, khususnya untuk mengelakkan quirks mode.
  26. Kini, banyak golongan profersional etnik Tamil, khususnya pakar IT telah berhijrah ke Eropah dan Amerika Syarikat
  27. Sejak itu, secara berperingkat FMLN mendapatkan wakil, khususnya dalam Majlis Perundangan dan pemerintahan tempatan.
  28. Pemangsa sebenar ini tidak semestinya memakan seluruh bangkai mangsanya, khususnya yang tidak boleh menghadam tulang.
  29. Dalam sebilangan negara yang lain, khususnya negara-negara Komanwel), padanan untuk Brigedier Jeneral ialah Brigadier.
  30. Ini mengasaskan reputasinya sebagai seorang naturalis serta pelopor dalam bidang ekologi, khususnya mengenai biosenosis.
  31. Orang Bajau Samah Pantai Ð'arat adalah berbeza dengan Orang Bajau Рantai Timur khususnya daerah Lahad Datu dan Semporna.
  32. Hizbullah yang dipimpin leh Sayyid Hassan Nasrallah menguasai segenap pemikiran dan keperluan masyarakat Syiah khususnya .
  33. Ia boleh berlaku hasil daripada kesilapan replikasi DNA khususnya semasa pemasangan nukleotida rantaian DNA lama dan baru.
  34. Kuasa dan prestij Empayar Uthmaniyyah memuncak pada abad ke-16 dan ke-17, khususnya ketika pemerintahan Sulaiman al-Qanuni.
  35. Bagaimanapun terdapat fotoautotrof (photoautotrophs) dalam Prokaryote, khususnya bakteria photoautotrophik dan cyanobacteria.
  36. Walaupun sekali-sekala berlakunya konflik dengan negara luar dalam sejarah terkininya, khususnya dengan Amerika Syarikat (cth.
  37. Usaha persediaan untuk temasya Sukan Olimpik ini telah banyak melibatkan pembangunan semula, khususnya yang bertemakan kemapanan.
  38. Ketika itu, munculnya sebilangan kuasa serantau, khususnya Novgorod dan Pskov, yang merebut warisan budaya dan politik Kievan Rus'.
  39. Ada juga segelintir pesakit yang baru melakukan pembedahan khususnya melibatkan bahagian sekitar abdomen akan mengalami cirit-birit.
  40. Songkhla juga dikenali sebagai "Singgora" ataupun “Kota Singa” khususnya di kalangan negara-negara barat sebelum Perang Dunia II.
  41. Seperti di kebanyakan republik autonomi yang lebih kecil, kerajaan Soviet menggalakkan pembangunan budaya dan khususnya kesusasteraan.
  42. Abad ke-5 dan ke-4 SM merupakan zaman kegemilangan falsafah di kalangan peradaban-peradaban yang maju, khususnya di masyarakat Yunani.
  43. Di kawasan tropika selalunya terasa biodiversiti dan kehadiran endemisme spesies, khususnya di hutan hujan dan hutan daun luruh kering.
  44. Produk perikanan juga merupakan sumber pendapatan yang utama, khususnya bagi komuniti-komuniti di garis pinggir laut negeri yang panjang.
  45. Sungai Langat merupakan laluan utama pedagang dan pelombong mengangkut bijih timah dan getah ke luar negara, khususnya ke negara Britain.
  46. ISO 639-3 diterbitkan pada 5 Februari 2007 dan bertujuan untuk pelbagai penggunaan, khususnya sistem komputer yang mendokong banyak bahasa.
  47. Musiknya termasuk lagu keagamaan yang digunakan untuk memperingati Natal mahupun hari raya lain, khususnya yang berkaitan dengan para santo.
  48. Astronomi merupakan cabang sains di mana amatur masih memainkan peranan penting, khususnya dalam menemukan dan mencerap phenomena perantaraan.
  49. Lebih kurang 40% daripada negara ini terdiri daripada gurun Sahara, dengan kebanyakan kawasan yang lain terdiri khususnya daripada tanih subur.
  50. Juga tidak dapat dikesan ialah sebilangan pendatang tidak berdaftar yang berasal khususnya dari Albania dan negara-negara Eropah Timur yang lain.
  51. Sebaliknya, keinginan untuk mencapai kehidupan yang abadi adalah sesuatu yang dicari-carikan oleh Maharaja-maharaja China, khususnya Shih Huang Ti.
  52. Temasya Mandi Safar merupakan satu perayaan orang Melayu khususnya orang Melaka, Negeri Sembilan, Sabah dan Sarawak yang diwarisi sejak zaman berzaman.
  53. Minat British terhadap Borneo Utara dihidupkan semula selepas tempoh 40 tahun khususnya Labuan, sebuah pulau yang terletak di sebelah barat laut Borneo.
  54. Dalam bulan Januari 1968, kerajaan British mengisytiharkan bahawa tentera Britain akan berundur dari Timur Jauh , khususnya dari Malaysia dan Singapura.
  55. Bahasa Indo-Eropah ini merupakan sebahagian daripada kontinum dialek untuk famili bahasa Indo-Arya dan ditutur khususnya di India Utara, Tengah, dan Barat.
  56. Kawasan perindustrian ringan dan sederhana khususnya terletak di Tebrau, Tampoi, Senai, Skudai dan Kulai, iaitu di daerah metropolitan utara dan barat laut.
  57. Di Malaysia khususnya setiap pada penghujung tahun, hujan lebat sentiasa berlaku lebih-lebih lagi dibahagian Pantai Timur dan akan mengakibatkan banjir besar.
  58. Antara tahun 1977 dan 1987, beliau memegang jawatan pensyarah di pelbagai institusi pendidikan, khususnya Universiti Filipina dan Universiti Ateneo De Manila.
  59. Kuantan mula diberikan perhatian sebagai pusat perdagangan, khususnya berkaitan aktiviti perlombongan bijih timah di pekan Sungai Lembing dan Gambang berdekatan.
  60. Stephen". Kenegaraan Croatia dikekalkan melalui sebilangan institusi, khususnya Sabor yang merupakan perhimpunan golongan bangsawan Croatia, dan ban atau wazurai.
  61. Ketika disuntik, khususnya melalui intravena, morfina mengakibatkan pengecutan otot yang amat kuasa dan oleh itu, menyebabkan aliran darah yang tiba-tiba amat kuat.
  62. Justeru itu Selat Melaka sangat penting kepada kestabilan ekonomi dunia khususnya kepada negara Amerika Syarikat, Jepun , China dan lain-lain negara di Asia Tenggara.
  63. Ketika menjadi Perdana Menteri, beliau telah meneruskan agenda pembangunan yang telah digariskan oleh Tun Abdul Razak khususnya dalam menggerakkan Dasar Ekonomi Baru.
  64. Semasa Pertempuran Malaya 11 Divisyen India dipertanggungjawabkan dengan pertahanan sebelah utara Semenanjung Tanah Melayu, khususnya bahagian sempadan dengan Thailand.
  65. Serbia mencapai puncaknya dalam bidang ekonomi, undang-undang, ketenteraan, dan agama di bawah pemerintahan Keluarga Diraja Nemanjic, khususnya di bawah Maharaja Dusan.
  66. Dokumentari The Making of SBDJ sedang diusahakan bagi merakamkan lokasi-lokasi khususnya di Perak, Malaysia dan Sumatera berkaitan dengan 'siri Bercakap Dengan Jin' ini.
  67. Jumlah penduduk negara yang kini di sekitar 20.6 juta orang tertumpu khususnya di bandaraya-bandarya tepi pantai seperti Sydney, Melbourne, Brisbane, Adelaide, dan Perth.
  68. Bagaimanapun, lagi sebuah tafsiran, khususnya dalam bahasa Mandarin, juga mencadangkan pengertian "pergi ke laut", yang selaras dengan status pelabuhan laut bandar raya ini.
  69. Bennett menggunakan masa yang ada untuk menjalankan persediaan latihan untuk askar-askar Australia, khususnya untuk membiasakan mereka dengan iklim Semenanjung Tanah Melayu.
  70. Sebuah bandar satelit, iaitu Indera Mahkota telah mula dibangunkan sejak pertengahan 1980-an untuk memberi ruang pembangunan di bandar Kuantan, khususnya dari segi perumahan.
  71. Liverpool terkenal sebagai pusat budaya, khususnya kaitannya dengan muzik pop; Liverpool adalah tempat di mana lahirnya The Beatles, Cilla Black dan Gerry and The Pacemakers.
  72. Banyak Perdana Menteri Malaysia juga memegang jawatan menteri yang lain, khususnya kementerian-kementerian yang penting seperti Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Kewangan.
  73. Baba dan Nyonya adalah segolongan keturunan kaum Cina yang unik kedudukannya di kalangan kaum Cina yang terdapat di Negeri-negeri Selat, Tanah Melayu , khususnya di negeri Melaka.
  74. Walaupun begitu, makna tafsiran perkataan "Dao" sebenarnya sangat luas khususnya dalam bidang falsafah Cina yang mempengaruhi kehidupan dan kebudayaan orang Cina sejak dahulu lagi.
  75. Meskipun demikian, Sultan Iskandar terkenal kerana keprihatinan baginda terhadap rakyat jelata, dan daripada itu disanjung tinggi oleh ramai, khususnya orang Melayu dan Orang Asli.
  76. Dengan itu, Kim menerima Hadiah Keamanan Nobel "atas usahanya demi demokrasi dan hak asasi manusia di Korea Selatan dan seluruh Asia Timur, khususnya perdamaian dengan Korea Utara."
  77. Pada ketika ini hanya dua pasukan tersebut mempunyai pesawat tempur yang menyokong operasi ketenteraan khususnya dalam perjuangan menentang pengganas-pengganas komunis semasa Darurat.
  78. Ia hanya pada tempoh awal moden, khususnya pada tempoh Azuchi-Momoyama dan awal tempoh Edo pada lewat 16 dan awal abad ke 17 perkataan saburai bertukar diganti dengan perkataan samurai.
  79. Divisyen Ke-5 berjaya bertempur dan mara di utara dan timur Tanah Melayu khususnya dalam Pertempuran Jitra dan Pertempuran Slim River di mana ia menewaskan Divisyen Infantri India Ke-11.
  80. Tetapi Ops Matador sendiri mempunyai beberapa masalah, khususnya dengan keengganan pihak British memberikan pasukan-pasukan tentera untuk mengukuhkan pertahanan Semenanjung Tanah Melayu.
  81. Peti televisyen yang dijual sejak akhir 1930-an sudah menjadi salah satu alat penerima komunikasi utama dalam rumah, perniagaan dan institusi, khususnya sebagai sumber hiburan dan berita.
  82. Bidang astronomi, khususnya memetakan bintang-bintang dan planet-planet pada sfera cakerawala, bertindak sebagai sumber-sumber geometri terpenting dari semasa satu setengah alaf berikutnya.
  83. Ia diketahui bahawa urutan nukleotida tertentu mempunyai kecenderungan untuk protein pengikat DNA, yang memainkan pelbagai peranan luas, khususnya melalui penyalinan terkawal dan transkripsi.
  84. Mereka berasal dari pulau Jawa dan menghuni khususnya di provinsi Jawa Tengah serta Jawa Timur tetapi di provinsi Jawa Barat, Banten dan tentu sahaja di Jakarta, mereka juga banyak ditemukan.
  85. Artikel 3 khususnya mengesahkan Sepanyol melepaskan semua tuntutan ke atas Borneo; kepunyaan atau bekas kepunyaan Sultan Sulu juga dilepaskan termasuk semua kepulauan di bawah pentadbiran SBUB.
  86. Antara 1000 dan 550 SM, orang Yunani menubuhkan koloni perdagangan di sepanjang pantai yang Laut Hitam, khususnya di Pitiunt dan Dioscuri, yang adalah untuk menjadi modal dalam era moden Abkhazia.
  87. Kini Al Jazeera dilihat sebagai saluran berita yang bersikap optimis dan lebih menekankan kisah-kisah kemanusian dan hak keamanan masyarakat dunia khususnya di bahagian negara-negara timur tengah.
  88. Orang Tamil India Selatan bertumpu, khususnya di ladang getah dan landasan kereta api Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Johor, meskipun sebilangan mereka juga bekerja di limbungan Pulau Pinang.
  89. Bagi perempuan yang lebih miskin, khususnya mereka daripada kelas buruh, tugas-tugas rumah tangga merupakan impian mereka kerana keperluan ekonomi memaksakan mereka mencari pekerjaan di luar rumah.
  90. Bagaimanapun, bahasa geometri juga digunakan dalam konteks bahawa mereka dikeluarkan jauh dari tradisi, tempat asal Euclidnya, contohnya, dalam geometri pecahan, dan khususnya dalam geometri Algebra.
  91. Di Malaysia, penggunaan bahasa asing khususnya bahasa Inggeris dalam pengiklanan dilihat lebih diutamakan berbanding penggunaan bahasa Melayu sebagai medium bahasa pengiklanan utama di negara tersebut.
  92. Barraclough mendapati bahawa kadar perempuan di kalangan mereka yang berumur antara 5-14 tahun adalah sama atau melebihi kadar lelaki hanya di 14 buah negara, khususnya di Amerika Syarikat dan di Asia.
  93. Pada abad ke-19, pendatang dari Sumatera dipercayai telah membuka penempatan di tebing Sungai Kuantan, khususnya di sekitar Teruntum yang terletak berdekatan Hospital Tengku Ampuan Afzan pada hari ini.
  94. Selalunya pokok malar hijau menjadi pilihan, khususnya pokok fir yang tidak gugur daunnya atau pudar wanginya, dibeli dari dusun atau ditebang dari hutan, namun adakalanya pokok buatan menjadi pilihan.
  95. Dalam komuniti Hindu India, khususnya kasta Brahmin, perkahwinan dengan Gotra yang sama dilarangkan kerana orang-orang yang mempunyai Gotra yang sama dikatakan mempunyai keturunan patrilineal yang sama.
  96. Ramai institusi kenegaraan moden boleh dikesan permulaan mereka ke Rom kuno, yang mewaris pemerintahan para Greek dan memperbaikinya lagi (dengan khususnya aturan undang-undang, meskipun tidak lengkap).
  97. Keturunan-keturunan masyarakat Jawa berpendapat bahawa bahasa Jawa adalah bahasa yang sangat sopan dan mereka, khususnya orang-orang yang lebih tua, menghargai orang-orang yang menuturkan bahasa mereka.
  98. Bagaimanapun, tanggapan yang salah itu memang diwujudkan oleh budaya popular Cina, khususnya novel-novel, filem-filem serta komik-komik Cina, yang menonjolkan tingkah laku itu untuk membubui cerita mereka.
  99. Pada waktu ini, Indonesia dan Malaysia khususnya akan mengalami musim hujan akibat adanya massa wap air yang dibawa oleh angin ini, ketika melalui lautan luas di bahagian utara Pasifik dan Laut Cina Selatan).
  100. Kini terdapat beberapa kes mahkamah yang cuba menggugurkan hak SPR untuk menggaris semula sempadan daerah pilihan raya di Sarawak, khususnya apabila Srawak akan melaksanakan Pilihan Raya Umum tidak lama lagi.
  101. Dobbie melaporkan bahawa semasa musim monsun dalam bulan Oktober hingga Mac, pihak Jepun boleh membuat pendaratan di pantai timur dan menubuhkan pangkalan mereka di Thailand, khususnyadi Songkhla dan Pattani.
  102. badan usaha lain AS, khususnya mereka yang telah melabur di gula Cuba, memandang ke Sepanyol untuk memulihkan ketertiban untuk situasi Stabilitas, bukan perang., adalah tujuan akhir dari kedua-dua kepentingan.
  103. Dengan kebangkitan penjenteraan yang pesat pada akhir abad ke-19 dan abad ke-20, khususnya dalam penggunaan traktor, kerja perladangan dapat dilakukan dengan lebih cepat dan pada skala yang mustahil sebelumnya.
  104. Dalam pencarian cara untuk melanjutkan jangka hidup, taifah-taifah Taoisme telah mengembangkan beberapa seni silat yang kini amat popular, khususnya dengan orang-orang Cina yang hendak memperbaik kesihatan mereka.
  105. Bagi mempromosikan dan memastikan ekonomi dan budaya semua kaum mencapai tahap tinggi dan khususnya bagi menaikkan taraf ekonomi dikalangan pekerja dan juga menaikan taraf hidup mereka yang ketinggalan dalam ekonomi.
  106. Internet Explorer 4.5 menawarkan ciri-ciri baru seperti penyulitan 128-bit yang lebih mudah, di samping banyak mempertingkatkan kestabilan berbanding versi sebelumnya, khususnya versi 68k yang kerap tersekat tiba-tiba.
  107. Guatemala yang merupakan negara yang terbesar dan yang mempunyai paling banyak penduduk di Amerika Tengah terkenal kerana peranan sejarahnya sebagai sebuah pusat utama kebudayaan Pra-Columbia, khususnya kebudayaan Maya.
  108. Carthage akhirnya ditaklukkan oleh Rom pada abad ke-2 SM, suatu titik peralihan yang menyebabkan peradaban Mediterranean kuno dipengaruhi khususnya oleh orang-orang Eropah berbanding dengan kebudayaan-kebudayaan Afrika.
  109. Ahli-ahli bebas dan banyak parti kecil â€" termasuk Parti Hijau dan Parti Demokrat Australia â€" pernah memenangi kerusi dalam parlimen Australia, khususnya dalam Dewan Pertuanan, meskipun pengaruh mereka adalah sedikit.
  110. Agama Yahudi di masa Perjanjian Baru , khususnya di masa Jesus menganggap negatif perlakuan pelacuran kerana itu orang baik-baik biasanya tidak mau bergaul dengan mereka bahkan menjauhkan diri dari orang-orang seperti itu.
  111. Orang India Selatan yang lain, khususnya orang Malayalee dan Telugu, merupakan lagi 14% pada tahun 1947, dan baki komuniti India terdiri daripada orang India Utara, terutamanya orang Punjabi, Bengali, Gurjarati, dan Sindhi.
  112. Metabolisme merujuk kepada semua tindak balas kimia dalam organisma hidup, termasuklah penghadaman, pengangkutan bahan dari dan ke sel berlaian, secara khususnya tindak balas dalam sel dikenali sebagai metabolisme perantara.
  113. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, terdapat tindak balas yang hebat terhadap kesan persekitaran luaran yang diakibatkan oleh pertanian aliran utama, khususnya pencemaran air, yang membawa kepada pembentukan gerakan organik.
  114. Sejak tahun 1996, kerajaan Howard telah meneruskan proses pembaharuan mikroekonomi, termasuk pembatalan kawal selia separa pasaran buruh dan penswastaan perniagaan-perniagaan milik kerajaan,khususnya industri telekomunikasi.
  115. Dataran pesisir membentuk sebahagian besar kawasan ekologi hutan hujan Khatulistiwa Atlantik World Wildlife Fund dan terdapat hutan bakau Afrika Tengah, khususnya di muara sungai Muni berhampiran sempadan Guinea Khatulistiwa.
  116. Sebagai sebuah negara yang amat maju, Kanada mempunyai ekonomi kepelbagaian yang bergantung pada kekayaan sumber alam dan perdagangan, khususnya dengan Amerika Syarikat yang dijalinkan hubungan yang lama dan rumit oleh Kanada.
  117. Ahli matematik sentiasa berusaha untuk mencari bukti teorem yang khususnya anggun, satu pencarian yang sering digambarkan oleh Paul ErdÅ's seperti mencari bukti dari Alkitab di mana Tuhan telah menulis bukti-bukti yang disukaiNya.
  118. Yusuf al-Qaradawi, di dalam buku yang ditulis oleh anak muridnya menceritakan bahawa Al-Qardhawi sebelum berumur 10 tahun sudah hafaz Al-Quran dan hukum-hukum tajwid dan menjadi Imam di kampungnya, khususnya pada waktu Solat Subuh.
  119. Konsep keturunan linguistik adalah tidak begitu ketara berbanding konsep keturunan biologi; umpamanya dalam kes-kes pertembungan bahasa yang berketerlaluan, khususnya dalam pembentukan bahasa-bahasa kreol dan bahasa-bahasa campuran.
  120. Beberapa bukti dan pendedahan telah dibebaskan secara melata khususnya melalui laman-laman sesawang dan blog, bagi menguatkan hujah keilatan skandal ini, antaranya pendedahan dari Sarawak Report dan portal berita Wall Street Journal.
  121. Sebagai perbandingan, aksara ringkas digunakan di tanah besar China, Singapura , dan sesetengah komuniti Cina perantauan, khususnya mereka yang berhijrah dari negara-negara tersebut selepas penggunaan aksara Cina Ringkas secara meluas.
  122. Pada dekad 1960-an, sami-sami agama Buddha, khususnya Thxch Quảng Đức di Vietnam Selatan, menarik perhatian dunia Barat terhadap bantahan-bantahan mereka yang menentang Presiden Ngx Đxnh Diệm melalui pembakaran diri sehingga mati.
  123. Baru-baru ini, negara ini turut ingin mengukuhkan hubungan khususnya dengan Republik Rakyat China dengan menandatangani Perjanjian Persahabatan serta membina Talian paip minyak Trans-Siberia yang bertujuan memenuhi keperluan tenaga China.
  124. Jika keputusannya meragukan, wanita akan dipanggil semula bagi menjalani ujian colposcopy untuk mengetahui punca sebenar masalah yang dihadapi, khususnya mengesan kehadiran sel luar biasa yang dipanggil cervical intraepilhelial neoplasia.
  125. Teorem asas yang diperkenalkan oleh Georg Cantor telah menjelaskan kemungkinan untuk set tidak terhingga mempunyai kekardinalan yang berbeza, dan secara khususnya set nombor nyata dan set nombor asli tidak mempunyai nombor kardinal yang sama.
  126. Kerajaan RRC sering kali disifatkan sebagai negara komunis dan sosialis, bahkan juga negara autoritarian dengan sekatan-sekatan ketat dalam pelbagai segi, khususnya dalam Internet, akhbar, kebebasan berhimpun, hak pembiakan, dan kebebasan beragama.
  127. Lingua franca atau bahasa perantara merupakan bahasa perantaraan yang digunakan secara sistematik untuk tujuan perhubungan antara orang-orang yang tidak sama bahasa ibundanya, khususnya bahasa ketiga yang berbeza dari bahasa ibunda dua belah pihak.
  128. Pesakit yang akan melakukan pembedahan khususnya pada bahagian abdomen juga biasanya diperlukan berpuasa lebih kurang 10 jam sebelum pembedahan bermula, mereka juga akan diberikan ubat pelawas bagi menggalakkan pembuangan air besar yang lebih cepat.
  129. Telur-telur burung merupakan sumber makanan yang biasa, khususnya telur ayam, itik, dan angsa, tetapi telur-telur yang lebih kecil seperti telur puyuh kekadang juga digunakan sebagai satu ramuan gourmet, sebagaimana dengan telur burung unta yang terbesar.
  130. Pada hari itu juga, Chun menyandang jawatan presiden, kemudian tercetusnya tunjuk perasaan seluruh negara yang menuntut demokrasi, khususnya bandar Gwangju, di mana Chun menghantar angkatan khas untuk bertindak keras terhadap Gerakan Pendemokrasian Gwangju.
  131. Agama Islam merupakan agama yang terutama, khususnya di Indonesia, Brunei, Malaysia, dan di kalangan orang Melayu di Singapura, serta juga di Mindanao dan kawasan Filipina selatan, manakala agama Katolik merupakan agama terutama di Filipina dan Timor Timur.
  132. Kesedaran kepada kepentingan memelihara budaya bangsa untuk menjamin kelangsungan budaya bangsa berkenaan telah mendorong masyarakat Bajau di Borneo Utara khususnya di Semporna bangkit dan mengembangkan seni tarian dalling-dalling di kalangan generasi muda.
  133. Pada hari ini, aksara-aksara tradisional digunakan di Taiwan, Hong Kong, Makau, dan sesetengah komuniti Cina perantauan, khususnya mereka yang berasal dari kawasan/negara tersebut atau yang berhijrah sebelum penggunaan aksara ringkas di Republik Rakyat China.
  134. Oleh sebab Kuantan merupakan sebuah bandar yang "muda" secara relatifnya, ia tidak mempunyai banyak budaya tradisi tempatan yang unik, melainkan yang dibawa oleh mereka yang berasal dari luar dan menetap di Kuantan, khususnya dari negeri Terengganu dan Kelantan.
  135. Pada kesempatan itu, Jepun gagal menyerang Rusia dengan menggunakan meriam-meriam darat dari pelabuhan, dan armada Rusia menolak untuk meninggalkan pelabuhan itu dan pergi ke laut terbuka,khususnya selepas kematian Admiral Stepan Osipovich Makarov pada 13 April .
  136. Bahasa Perancis juga pernah menjadi bahasa yang digunakan di kalangan golongan berpendidikan di seluruh Timur Tengah dan Afrika Utara, terutamanya kota Kaherah, dari sekitar awal abad ke-20 hingga Perang Dunia II, dan khususnya di kawasan jajahan Perancis di Maghreb.
  137. Pertanian intensif telah dikaitkan dengan kemerosotan mutu tanah di India dan Asia, dan terdapat rasa bimbang yang semakin meningkat tentang kesan buruk baja dan racun perosak pada alam sekitar,khususnya kerana jumlah penduduk serta permintaan makanan kian bertambah.
  138. Sejak pembatalan kawal selia pasaran televisyen dan radio United Kingdom pada dekad 1980-an, BBC telah menghadapi persaingan yang semakin meningkat dari sektor komersil , khususnyaperkhidmatan-perkhidmatan televisyen satelit, televisyen kabel, dan televisyen digital.
  139. Rujukan ini kepada bunuh diri juga melahirkan ungkapan-ungkapan harian bahasa Inggeris, khususnya dalam bidang perniagaan, seperti "menyertai pasaran tanpa satu produk yang berdaya maju merupakan suatu tindakan membunuh diri" yang merujuk keadaan yang tidak ada harapan.
  140. Ia boleh menjadi templat atau model yang boleh digunakan untuk menghasilkan perkara atau sebahagian daripada sesuatu, khususnya jika perkara-perkara yang dibuat telah cukup umum untuk pola asas untuk disimpulkan, dalam kes perkara-perkara ini mempamerkan pola yang unik.
  141. Sementara perkataan Jerman merujuk kepada apa jua jenis kapal selam, perkataan Inggeris, U-Boat, bersama-sama beberapa bahasa lain merujuk khusus kepada kapal selam tentera yang dikendalikan Tentera Laut Jerman, khususnya semasa perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua.
  142. Sejak dekad-dekad abad ke-20 yang akhir, banyak andaian tradisi mengenai sifat dan tujuan perkahwinan dan keluarga telah dicabar, khususnya oleh gerakan-gerakan sosial LGBT yang tidak bersetuju dengan tanggapan bahawa perkahwinan harus bersifat heteroseksual secara eksklusif.
  143. Dalam kebanyakan sistem, perdana menteri merupakan pengerusi kabinet, tetapi dalam sebilangan sistem yang kecil, khususnya dalam sistem kerajaan separa presiden, perdana menteri ialah pegawai yang dilantik untuk menguruskan perkhidmatan awam dan melaksanakan arahan-arahan Presiden
  144. Walaupun Tentera Laut Diraja British menjadi faktor penyumbang utama kemunculan Britain sebagai satu kuasa besar, Tentera Darat British menyediakan barisan hadapan untuk menjaga keselamatan koloni dan tanah jajahan, khususnya daripada ancaman kuasa lain dan juga keganasan oleh penduduk tempatan.
  145. Seperti mana kita menyambut kelahiran jasmani kita, Deepavali ialah sambutan Cahaya Dalaman, khususnya kesedaran akan cahaya ini yang mengatasi segala kegelapan , menyedarkan individu akan sifat sejati dirinya, bukan dalam bentuk jasmani, sebaliknya dalm kenyataan yang abadi, tidak terhingga dan unggul.
  146. Yayasan Perisian Bebas ialah sebuah pertubuhan bukan untung yang diasaskan oleh Richard Stallman pada 4 Oktober 1985 untuk menyokong gerakan perisian bebas, khususnya projek GNU, gerakan berasaskan copyleft yang bertujuan menawarkan kebebasan untuk mengedar dan mengubahsuai perisian komputer tanpa halangan.
  147. Hari sebenar 1 Mei di U.K., walau bagaimanapun ,secara umumnya digambarkan dengan perarakan-perarakan umum dan demonstrasi yang dianjurkan oleh kumpulan-kumpulan anarki , meskipun dalam tahun-tahun kebelakangannya ia juga melibatkan kumpulan-kumpulan komunis, secara khususnya mereka daripada cawangan Trostsky.
  148. Selepas pengharaman teater oleh Interregum dari 1642 sehingga 1660, syarikat-syarikat teater Zaman Pengembalian yang baru menjadikan dramatis-dramatis generasi terdahulu sebagai tulang belakang persembahan mereka, khususnya pasangan dramatis Beaumont dan Fletcher yang paling popular, serta juga Ben Jonson dan Shakespeare.
  149. Perilaku bukan piawai yang lain termasuk: sokongan teks menegak, tetapi dalam sintaks yang berbeza dari cadangan calon W3C CSS3; sokongan untuk pelbagai kesan imej dan peralihan halaman, tidak terdapat dalam W3C CSS; sokongan untuk kod skrip terkeliru, khususnya JScript.Encode(); sokongan pembenaman fon EOT dalam laman web.
  150. Salleh , Alor Setar merupakan satu Bandar yang istimewa dalam erti kata bahawa ia cepat mengalami pembangunan yang pesat meskipun ia merupakan Bandar kecil, disamping masih dapat mengekalkan ciri-ciri warisan budaya asing dalam pembangunannya khususnya bangunan-bangunan yang moden binaannya tetapi mempunyai ukiran yang cukup berseni dan bercorak asli.
  151. Rakyat Malaysia khususnya di negeri Johor Darul Ta'zim mendakwa bahawa Pulau Batu Puteh adalah sebahagian daripada jajahan takluk kesultanan DiRaja Johor bersandarkan kepada Perjanjian Inggeris-Belanda 17 Mac dan Perjanjian Crawfurd 2 Ogos, 1824 yang secara jelas menggariskan persempadanan kedaulatan Kesultanan DiRaja Johor yang masih digunapakai hingga ke hari ini.
  152. Sebahagian besar ahli-ahli gerakan kewanitaan khususnya bimbang akan apa yang dianggapnya sebagai ketaksamaan sosial, politik, dan ekonomi antara kedua-dua jantina yang memihak kepada kaum lelaki sehingga menjejaskan kepentingan kaum perempuan; sesetengah mereka memperdebatkan bahawa identiti-identiti berdasarkan jantina, seperti "lelaki" dan "perempuan", merupakan ciptaan masyarakat.
  153. Bagi sesetengah negara orang yang layak menyandang jawatan dan tugasan sebagai Imam adalah dipilih oleh Raja/Sultan mahupun menteri yang bertanggungjawab; Manakala bagi Masjid yang dikawal selia atau dibina oleh pihak swasta, pemilihan Imam walau bagaimanapun adalah berdasarkan kepada undian atau pemilihan rasmi jawatankuasa qariah yang dilantik, atau merujuk kepada pemilihan umumkhususnya dari kalangan para jemaah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...