Wednesday 27 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "mengenakan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mengenakan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bajang hanya dikeluarkan apabila pemiliknya hendak mengenakan musuhnya.
  2. Mereka seringkali mengenakan pakaian yang mana mereka sering pakai semasa hidup.
  3. Masyarakat-masyarakat kekadang juga mengenakan perkahwinan dalam sesuatu kelompok.
  4. Ketika pesta Kaamatan, penduduk Sabah mengenakan pakaian tradisi mereka dan bersuka-ria.
  5. Cambridge juga dikatakan mengenakan pembiayaan yang terbesar antara semua universiti Eropah.
  6. Presiden Roosevelt akan mengenakan sekatan disebabkan Akta Keberkecualian jika ia adalah perang.
  7. Singapura juga mengenakan hukuman mati mandatori untuk pembunuhan darjah pertama dan pengedaran dadah.
  8. Selepas Napoleon mengenakan Konvensyen Artlenburg pada 5 Julai 1803 sekitar 30,000 tentera Perancis menduduki Hanover.
  9. Ini disebabkan oleh keperluan untuk mengenakan tekanan yang tinggi bagi mengatasi rintangan yang dikenakan oleh tubuh.
  10. Ketika itu, para pemudi mula mengenakan hijab dan perkara ini tidak disenangi oleh kumpulan yang mengenakan skirt mini.
  11. Semasa pengunduran, Angkatan Tentera Iraq mengenakan dasar pembakaran tanah melalui membakar medan-medan minyak Kuwait.
  12. Ini memerlukan majoriti dua per tiga, yang mungkin menjadi masalah jika parti-parti pro-kesatuan terus mengenakan bantahan.
  13. Pada hari raya, orang Islam disunatkan mengenakan pakaian yang paling cantik, paling bersih, dan juga mengenakan wangi-wangian.
  14. Disebabkan itu wanita itu merayau-rayau mengetuk pintu rumah bagi mencari mangsa sambil menyatakan "Kum-Kum" sambil mengenakan jibab.
  15. Apabila kos pengeluaran meningkat, maka pengeluar yang sentiasa mahu memaksimumkan keuntungan akan mengenakan harga yang tinggi kepada pengguna.
  16. Untuk membayar hutang mereka dan mengumpul harta, mereka sering mengenakan cukai yang berat dan ramai petani terpaksa meninggalkan tanah mereka.
  17. Masyarakat-masyarakat selalu mengenakan sekatan terhadap perkahwinan dengan saudara, meskipun tahap hubungan larangan berbeza-beza secara meluas.
  18. Sebuah konvensyen perlembagaan diaturkan pada tahun 1787 oleh pihak yang ingin menubuhkan kerajaan kebangsaan yang kukuh dengan kuasa mengenakan cukai.
  19. Monaco tidak mengenakan cukai pendapatan perseorangan, tetapi mengekalkan monopoli-monopoli dalam banyak sektor, termasuk tembakau dan perkhidmatan pos.
  20. Ini juga memberikan hak kepadanya untuk mengenakan katana meskipun ia biasanya diikat dengan benang bagi mengelakkan katana dihunus dengan tidak sengaja.
  21. Resolusi Majlis Keselamatan PBB mengenakan sekatan ekonomi and komersil terhadap Republik Rakyat Demokratik Korea kibat ujian nuklearnya pada 9 Oktober 2006.
  22. Jin yang mengenakan syarat mereka yang bersahabat dengan mereka agar mengerjakan amalan Islam dengan taat biasanya dikenali sebagai jin Islam atau kaum bunian.
  23. Nombor kompleks boleh dicampur, ditolak, didarab, dan dibahagi dengan mengenakan hukum-hukum kalis sekutuan, kalis tukar tertib, dan kalis agihan, serta persamaan :
  24. Kerajaan Georgia dan pertubuhan pemisah Ossetia Selatan membuat perjanjian untuk mengelak penggunaan kekerasan.Georgia bersumpah tidak mengenakan sekatan di Ossetia Selatan.
  25. Pihak kerajaan bertegas bahawa Singapura selaku negara berdaulat berhak untuk menentukan sistem kehakiman sendiri dan mengenakan hukuman yang setimpal seperti yang dirasainya.
  26. Resolusi berkenaan ditaja oleh Perancis, Jerman dan United Kingdom, mengenakan sekatan ke atas Iran kerana gagal menghentikan program pengkayaan uranium berikutan resolusi 1696.
  27. Montenegro kemudiannya mengenakan dasar ekonominya sendiri dan bertukar menggunakan Deutsche Mark sebagai mata wangnya yang utama berdasarkan nasihat pakar ekonomi pada masa itu.
  28. Di United Kingdom, pemerintah beraja secara teori memegang pihak berkuasa eksekutif, meskipun Perdana Menteri United Kingdom dan Kabinet secara berkesan mengenakan kuasa eksekutif.
  29. Kuda pada masa itu adalah lebih kecil tetapi lebih bertenaga, bagaimanapun masih menjadi pertanyaan sejauh mana kuda masa itu mampu membawa samurai yang mengenakan perisai lengkap yang berat.
  30. Ketika naik takhta, Henry menghadapi berbagai-bagai masalah dengan Richard Empson dan Edmund Dudley, dua orang menteri pemerintahan Henry VII yang mengenakan banyak cukai yang sembarangan pada golongan bangsawan.
  31. Angkasawan program pesawat ulang-alik mengenakan pakaian kenyal yang dikenali sebagai Pakaian Perlindungan Altitude Krew (“Crew Altitude Protection Suit – CAPS”) yang menghalang ebullism pada tekanan serendah 2 kPa (15 Torr).
  32. Misalnya, jika filogeni dibina dengan menggunakan tisu lembut dan vertebra sebagai ciri utama dan takson yang dibincangkan hanya dikenali daripada sebatang gigi, maka adalah lebih baik untukmengenakan label incertae sedis padanya.
  33. Menurut kepada Moscow Defense Brief, sehingga 2005, Washington mengenakan tekanan diplomatik ke atas Rusia agar menghentikan projek itu.Amerika Syarikat juga mendesak negara lain untuk mengharamkan syarikat mereka dari mengambil bahagian.
  34. Kaum lelaki masyarakat Bidayuh pula lazimnya mengenakan sepasang persalinan berbentuk baju hitam separa lengan atau berlengan pendek dengan sedikit corak berunsur flora dan seluar hitam atau cawat yang berwarna asas seperti biru, merah dan putih.
  35. Syarikat George Westinghouse membeli hak paten lampu aruhan Philip Diehl pada harga $25,000, sekaligus memaksa pemegang paten Edison untuk mengenakan kadar yang lebih berpatutan bagi penggunaan hak paten Edison di samping menurunkan harga lampu elektrik.
  36. Mereka yang bersahabat dengan jin ini perlu mematuhi beberapa syarat seperti ada yang meminta persembahan makanan, ada yang perlu dibakar kemian setiap waktu tertentu, dan ada yang mengenakanapa-apa syarat kecuali mereka ini mengerjakan amalan Islam dengan taat.
  37. Ini menimbulkan kontroversi di kalangan pengguna komputer kerana DRM mengenakan had-had di atas penggunaan media diperolehi secara sah tidak semestinya sama dengan hak kegunaan adil (keadilan berniaga di sesuatu tempat) dibenarkan mengikut undang kepada pemilik salinan.
  38. Sejak kematian Senna dan Ratzenberger, FIA telah mengetengahkan keselamatan sebagai sebab mengenakan perubahan dalam peraturan yang sebaliknya, di bawah Persetujuan Concorde, perlu dipersetujui oleh kesemua pasukan - terutamanya perubahan yang diperkenalkan bagi musim 1998.
  39. Kemenangan besar dalam perang menentang Pakistan pada tahun 1971 disusuli satu zaman huru-hara yang menyebabkan beliau mengenakan Darurat pada tahun 1975; akibat pemerintahan autoritarian yang berlebih-lebih, beliau menerima padah kehilangan kuasa kepada pembangkang selama tiga tahun.
  40. Bagaimanapun, pada 499 BCE, bandar perdagangan Yunani Ionia yang kaya memberontak terhadap Raja Darius I dari Parsi, yang telah mengenakan cukai yang tinggi terhadap mereka, menyekat perdagangan mereka dengan Laut Hitam dan enggan membenarkan perubahan terhadap kerajaan lebih demokratik.
  41. Asalnya tiket yang dikeluarkan adalah percuma, namun atas sebab menjaga kualiti dan piawai sistem penyelenggaraan jejantas dan pelantar pemandangan yang dilihat semakin memerlukan kos yang tinggi, pihak pengurusan Jejantas Menara Berkembar Petronas telah mengambil keputusan untuk mengenakan caj lawatan pada harga yang berpatutan.
  42. Pada tahun 2000, sebuah laporan oleh Arnaud Montebourg dan Vincent Peillon, ahli-ahli parlimen Perancis, mendakwa bahawa Monaco mempunyai dasar-dasar yang longgar terhadap pelaburan wang haram, termasuk kasinonya yang terkenal, dan bahawa Kerajaan Monaco mengenakan tekanan politik ke atas badan kehakimannya supaya jenayah-jenayah tidak disiasat dengan wajar.
  43. Hubungan antara ICJ dan Majlis Keselamatan dan pembahagian kuasa mereka dinotakan oleh Mahkamah pada tahun 1992, dalam [[Kes Pan Am|Kes Pan Am] Mahkamah terpaksa menimbangi suatu permohonan oleh Libya untuk satu perintah mengenakan langkah-langkah sementara untuk melindungi haknya yang ia telah kata sedang dicabuli ugutan pengenaan sekatan ekonomi oleh United Kingdom dan Amerika Syarikat.
  44. Walaupun begitu, sewaktu perjumpaan tahunan yang dihadiri ahli Tabung Kewangan Antarabangsa /Bank Dunia, ketua-ketua IMF, Kesatuan Eropah, Kumpulan Tujuh negara industri dan Institut Kewangan Antarabangsa (IIF) yang diadakan pada Oktober 1-2, Presiden Nxstor Kirchner telah diberi amaran untuk segera mengstrukturkan semula hutang negara, menambah belanjawan surplusnya untuk membayar lebih banyak hutangnya serta mengenakan reformasi struktur "structural reform" untuk membuktikan kepada komuniti kewangan sedunia bahawa Argentina layak menerima pinjaman serta pelaburan daripada mereka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...