Friday 15 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "penghormatan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "penghormatan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Olimpik juga mempunyai kepentingan agama iaitu sebagai penghormatan kepada Zeus.
  2. Di samping itu, "semua dunia hiburan dan perayaan" dibatalkan sebagai tanda penghormatan ke atas kemangkatan Sultan Perak.
  3. Rakyat dan orang kenamaan memberi penghormatan terakhir di Istana Negara, di Masjid Negara, Dataran Merdeka dan di Makam Diraja Klang.
  4. Selain penghormatan lain, bekas Presiden dan keluarga terdekat mereka berhak kepada tidak kurang daripada tiga askar sebagai pengawal.
  5. Pada kurun ke-15, wilayah-wilayah kepulauan Melayu selalunya memberi penghormatan kepada pelbagai kerajaan seperti Negara Cina dan Siam.
  6. Ini adalah sebahagiannya untuk memberi lebih banyak masa untuk saudara-mara jauh untuk memberi penghormatan terakhir mereka kepada si mati.
  7. Newton menghembuskan nafas terakhir pada tahun 1727, dikebumikan di Westminster Abbey, ilmuwan pertama yang memperoleh penghormatan macam itu.
  8. Namun, segala kurniaan dan penghormatan yang diberikan kepadanya tidak sempat dikecapi kerana beliau menghembuskan nafas terakhirnya pada tahun 1198.
  9. London merupakan bandaraya pertama yang menjadi tuan rumah Sukan Olimpik moden sebanyak tiga kali, setelah diberi penghormatan demikian pada tahun 1908 dan 1948.
  10. Perbezaan ini kadang-kala boleh memberi kesan negatif seperti isu hak cipta dan kecenderungan penghormatan untuk tafsiran individu dalam satu perincian bahagian muzik.
  11. Di bawah naungan Kesultanan, banyak masjid yang dibina, terutamanya Haji Ali Dargah di Worli yang dibina sebagai penghormatan kepada wali Islam Haji Ali pada tahun 1431.
  12. Upacara penghormatan terhadap semangat padi yakni padi-padi yang selesai dituai dan telah selamat dimasukkan ke dalam ketawai ( Tangkob ) iaitu bekas tempat menyimpan padi.
  13. Akan tetapi, negara itu menghantar tanda penghormatan kepada Empayar Byzantum; ia kemudianya melahirkan kerajaan medieval Serb Zupan Agong (bahasa Serb: župan) Stefan Nemanja yang berasal daripada Duklja.
  14. Selepas itu, acara pembersihan kubur selalunya diadakan setiap tahun sebagai tanda penghormatan bagi orang-orang yang telah meninggal seperti nenak-moyang, ahli-ahli keluarga, sahabat handai and masyarakat setempat.
  15. Lazimnya,penganut ajaran Buddha akan mengunjungi kuil Buddha pada waktu pagi untuk memberikan penghormatan kepada Buddha,yang dilambangkan oleh simbol-simbol Buddha seperti Pagoda, patung Buddha, pokok Bodhi dan Sarikata.
  16. Jalur di latar belakang adalah berdasarkan jersi kelab manakala di latar depan adalah profil pemain menanduk bola sebagai penghormatan kepada Dickie Dowsett, penjaring gol prolifik untuk kelab itu pada era 1950an dan 1960an.
  17. Pada June 2011, Rodgers menyertai Liga Bola Sepak Inggeris untuk memanjat Mount Kilimanjaro untuk membayar Marie Curie Cancer sebagai penghormatan untuk ibu beliau - yang meninggal pada 2010 - dan bapanya - yang meninggal pada 2011 akibat kanser.
  18. Pertamanya, aksara-aksara alternatif telah dipergunakan untuk mengelakkan penggunaan nama rasmi orang yang penting dalam konteks yang kurang rasmi sebagai cara untuk menunjukkan penghormatankepada orang tersebut dengan mengekalkan aksara-aksara namanya.
  19. Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin dan Permaisuri Tuanku Nur Zahirah, Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, Sultan Kelantan Sultan Ismail Petra, Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, dan Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah turut memberi penghormatan terakhir.
  20. Rev Heras turut mengenal pasti Raja Bappa dengan Kalabhartar, "permata keluarga ", yang Rev Heras cadangkan sebagai pengasas dinasti, mengesan rujukan pada Bappa dalam kepingan Hirahadagalli dan Uruvapalli, "perisa antik dan penghormatan yang sentiasa mengiringi ingatan pengasas dinasti ".
  21. Kemangkatan baginda, diumumkan secara rasmi pada 3:45 petang oleh Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Abdul Kadir cuti umum telah diumumkan di negeri Perak untuk 29 Mei supaya penduduk boleh memberi penghormatan terakhir kepada baginda akan disemayamkan di Balairong Istana Iskandariah, Kuala Kangsar.
  22. Zhong (中) bermaksud "tengah" atau "pusat" manakala guo (国 atau 國) bermaksud "negara" atau "negeri", merujuk kepada dakwaan yang China merupakan negara yang berada ditengah "kawasan yang diketahui dunia" dan dikelilingi oleh negara-negara yang berstatus rendah lain yang memberi penghormatan bunga emas.
  23. Sungguhpun pentingnya sokongan Dorgon kepada Shunzhi's ascent, namun Dorgon selama bertahun-tahun ini banyak memusatkan kuasa dalam tangannya dengan hajat untuk terus mencabar takhta, sebegitu hingga selepas meninggal dunia, beliau dikurniakan gelaran anumerta Maharaja Yi, satu-satu kalinya dalams sejarah dinasti Qing yang mana seorang "putera darah daging" Manchu diberipenghormatan sedemikian.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...