Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "Brooke"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "Brooke" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Di samping itu, Kerajaan Brooke menggerakkan Renjer Sarawak.
  2. Manakala Sarawak menjadi milik keluarga Brooke sebelum dari itu.
  3. Nama "Kuching" sudah digunakan ketika Brooke tiba pada tahun 1839.
  4. Pada tahun 1941, pemerintahan Brooke merayakan Perayaan Centenary di Kuching.
  5. Menurut suatu cerita, James Brooke tiba di Kuching dengan kapal pesiar nya "royalis".
  6. Pada tahun 1851, James Brooke menjadi tumpuan selepas kontroversi mengenai dirinya timbul.
  7. Dia diganti oleh anak saudaranya iaitu Charles Brooke yang menjadi Raja Putih kedua Sarawak.
  8. Isteri Charles Brooke menulis dalam autobiografinya,, termasuk pendapatnya mengenai Kuching:
  9. Sistem denda ini bersala daripada decree riegim Brunei sebelum kedatangan Brooke dalam tahun 1840.
  10. namun demikian perkara ini menjejaskan nama baiknya dan Brooke dilucutkan jawatan sebagai gabenor Labuan.
  11. Namun, sumber lainnya melaporkan bahawa Kuching sebelumnya dikenali sebagai "Sarawak" sebelum Brooke tiba.
  12. Berikut senarai para pentadbir di Labuan:Gabenor27 Nov 1847 - Nov 1852 James Brooke 1852 - 1856 Spenser St.
  13. Pada tahun 1847, James Brooke kembali ke England di mana dia bertemu dengan Ratu Victoria dan dianugerah K.C.B.
  14. Selepas beberapa penyiasatan dijalankan Brooke didapati tidak bersalah dan dibebaskan daripada tuduhan tersebut.
  15. Gelaran Raja Putih diperolehi kerana keluarga Brooke merupakan orang putih jadi begitulah gelaran Raja Putih terhasil.
  16. Pada tahun 1839, pengembara Inggeris bernama James Brooke tiba di Borneo dan membantu Sultan menundukkan sebuah pemberontakan.
  17. Pemandu tempatan itu menyangka bahawa James Brooke sedang menunjuk ke arah seekor kucing, lalu ia mengatakan ia adalah "Kuching".
  18. Rajah Sarawak yang ketiga dan terakhir, Sir Charles Vyner Brooke kemudian menyerahkan Sarawak kepada Mahkota British pada 1 Julai 1946.
  19. Sarawak ialah sebuah jajahan milik Kesultanan Brunei sehinggalah James Brooke mendapat tanah dan lama kelamaan Sarawak menjadi semakin besar.
  20. Ketika di sana, Brooke mengalami tercedera teruk ketika memimpin kalavari sukarelawan tempatan, dan dihantar kembali ke England untuk dirawat.
  21. Namun, Rajah terakhir Sarawak, Sir Charles Vyner Brooke memutuskan untuk menyerahkan Sarawak sebagai bahagian dari Mahkota British pada tahun 1946.
  22. James Brooke kemudiannya membuat segala macam persiapan bagi mengukuhkan kedudukannya di Sarawak seperti mengubah corak pentadbiran dan sebagainya.
  23. Nama keluarga beliau adalah Brooke sahaja, tapi ditambahkan 'Popham' untuk mengingati salah seorang Leluhurnya melalui Waran Diraja dalam tahun 1904.
  24. Ia mengambil masa beberapa tahun untuk Brooke pulih kembali dan pada tahun 1830, dia kembali ke Madras tetapi telah terlewat untuk dihantar berperang.
  25. Pemberontakan itu berjaya ditumpaskan pada bulan November 1840, dan pada 24 September 1841, Brooke diangkat sebagai Gabenor Sarawak dengan gelaran "Rajah".
  26. Arahan lanjut dikeluarkan oleh Vyner Brooke bahawa semua Kakitangan Perkhidmatan Awam yang tidak bertugas dengan Renjer Sarawak supaya kekal di pejabat mereka.
  27. Sir James Brooke dilahirkan di di Secrore, berhampiran Benares, anak magistrate dalam perkhidmatan awam Bengal, India dan merupakan Raja Putih Sarawak yang pertama.
  28. Pada tahun 1841, Kuching menjadi pusat pemerintahan utama Sarawak setelah ia diserahkan kepada James Brooke bagi membantu kerajaan Brunei dalam menamatkan pemberontakan.
  29. Bandar ini terus mendapat perhatian dan pembangunan selama pemerintahan Charles Brooke seperti pembangunan sistem sanitasi, hospital, penjara, Fort Margherita, dan bazar.
  30. Pada tahun 1842,James Brooke menghadap Sultan Brunei bagi mengesahkan kedudukannya.Pada tahun 1846,James Brooke telah diiktiraf oleh Sultan Brunei sebagai Raja Sarawak yang merdeka.
  31. Oleh kerana Charles Vyner Brooke tidak mampu mempunyai pasukan tentera bersenjata yang lengkap, dia bergantung kepada perjanjian yang dimenterai dengan Great Britan pada tahun 1888.
  32. Pengiran Muda Raja Hashimit kemudian menyerahkan wilayah ini kepada pengembara British, James Brooke sebagai hadiah kerana membantunya menumpaskan pemberontakan di Sarawak ketika itu.
  33. Selepas ketibaannya, permusuhan timbul di Burma, dan Brooke dihantar ke Burma bersama-sama dengan sepasukan askar Syarikat Hindia Timur Inggeris ke Lembah Brahmaputra, pada tahun 1825.
  34. Ianya tidak diumumkan sehingga 18 Ogos 1842 setelah Sultan Omar Ali Saifuddin II mengakui jawatan gabenor, dan menyatakan bahawa Brooke perlu membayar jumlah tahunan sebesar $2,500 kepada Sultan.
  35. Kerajaan Brooke yang mendengar mengenai serangan Jepun di Pelabuhan Pearl dengan cepat memrintah kemusnahan yang lengkap dan sempurna kesemua telaga minyak dan lapangan terbang di Miri dan Seria.
  36. Dia kemudian mengembara ke China dan semasa melalui kepulauan Indies Timur, Brooke memutuskan bahawa ia merupakan tempat yang baik bagi menubuhkan kuasa Inggeris dan menambah kekayaan keluarganya.
  37. Nama julukan lain untuk beliau adalah "raja putih terakhir" atau "raja berambut putih", merujuk kepada keluarga Brooke British yang telah memerintah Sarawak sebagai Raja Putih pada kurun ke-19 dan ke-20.
  38. Tanpa pasukan udara atau pasukan laut yang ditugaskan di atau sekitar Sarawak, kerajaan British menggalakkan Rejim Brooke untuk menerima satu "dasar bumi hangus" sekiranya berlaku sebarang serangan Jepun.
  39. Satu rancangan alternatif dikemukakan oleh Naib Marsyal Udara Sir Robert Brooke Popham yang mencadangkan bahawa 200 pesawat RAF dan Diraja Belanda digunakab bagi mempertahankan wilayah Sarawak, Labuan, Brunei, dan Borneo Utara British.
  40. Pada tahun 1857, dia nyaris terkorban semasa pemberontakan serius pendatang China di Sarawak; tetapi dengan sokongan oleh orang Melayu dan Dayak yang setia pemberontakan tersebut berjaya ditumpaskan dan Brooke kembali mengawal kerajaannya.
  41. Pada 1844, James Brooke berunding dengan Sultan Brunei tentang penyerahan pulau Labuan untuk digunakan oleh British sebagai tempat melombong batu arang di samping menjadikan satu pangkalan untuk membenteras kegiatan lanun serta meningkatkan perdagangan.
  42. Sabah ditadbir sebagai jajahan makhota Borneo Utara Inggeris, manakala Sarawak diserahkan oleh Kesultanan Brunei kepada James Brooke yang memerintah sebagai Raja Putih dalam sebuah Kesultanan yang merdeka sehingga diserahkan kepada pemerintahan langsung British pada tahun 1946.
  43. Lebih dari 150 tahun yang lalu,Sarawak merupakan sebahagian daripada wilayah Kesultanan Brunei.Sarawak yang kaya dengan sumber alam menyebabkan James Brooke berusaha untuk menguasai Sarawak.Cita-citanya tercapai setelah beliau berjaya mengatasi kebangkitan rakyat tempatan terhadap pemerintahan wakil Kesultanan Brunei.Keluarga Brooke telah memerintah Sarawak sebagai Raja Putih Sarawak.Dari tahun 1841 hingga 1941,Sarawak telah diperintah oleh James Brooke,Charles Brooke dan Charles Vyner Brooke.
  44. Pada tahun 1840,Pangeran Raja Muda Hashim menerima kunjungan seorang pedagang British ynag bernama James Brooke..Beliau telah menerima bantuan daripada James Brooke untuk menamatkan kebangkitan tersebut.Pangeran Raja Muda Hashim berjanji akan melantik James Brooke menjadi Gabenor Sarawak sekiranya kebangkitan itu dapat ditamatkan.Dengan bantuan dan kekuatan tentera James Brooke,Pangeran Raja Muda Hashim berjaya menamatkan kebangkitan rakyat Sarawak.Pangeran Raja Muda Hashim menyedari tindakannya melantik James Brooke sebagai Gabenor Sarawak tidak akan mendapat persetujuan Sultan Brunei.Oleh itu,dia melengahkan pelantikan James Brooke.Tindakannya menyebabkan James Brooke marah lalu membedil bandar Kuching.Keadaan ini memaksa Pangeran Raja Muda Hashim melantik James Brooke menjadi Gabenor dan Raja Sarawak yang pertama.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...