Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "buat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "buat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ini juga adalah realiti buat Menara Petronas.
  2. Benua-benua buat pertama kali stabil pada era ini.
  3. Kos melonjak empat atau lima kali ganda jika buat sendiri.
  4. Piawai ISO 693-2 diterbitkan buat pertama kali pada tahun 1998.
  5. Heroin disintesiskan buat pertama kali pada tahun 1874 oleh C.R.
  6. Selain itu, terdapat juga industri-industri kecil yang di buat di Muar.
  7. Gol tersebut membolehkan Liverpool menjuarai Piala Eropah buat kali ketiga.
  8. Sukan ini diadakan di di Hamilton, Canada pada tahun 1930 buat pertama kalinya.
  9. Steve Coppell meninggalkan kelab dan digantikan oleh Alan Smith buat kali kedua.
  10. Kajian kestabilan penyelesaian buat persamaan pembezaan disebut teori kestabilan.
  11. Dengan ini, perkara mengenai kawalan terhadap tanah buat pertama kalinya menjadi isu.
  12. Sata bertanding jawatan Presiden buat kali keempat yang diadakan pada 20 September 2011.
  13. Hal ini disifatkan oleh parti pembangkang sebagai satu kemenangan yang besar buat mereka.
  14. Jagung, ubi kayu, dan ubi garut dijinakkan buat pertama kali di benua Amerika sejauh 5200 SM.
  15. Pemain kelahiran Finland ini adalah tonggak pertahanan Liverpool buat beberapa tahun yang lalu.
  16. Apabila anda tidak ditentang, anda berpendapat bahawa setiap perkara yang anda buat adalah betul."
  17. Pada abad ke-12, pantai-pantai Tunisia ditakluk oleh kaum Norman dari Sicily buat tempoh yang singkat.
  18. Everton memenangi Piala FA buat pertama kali pada tahun 1906 dan liga sekali lagi pada musim 1914–15.
  19. Larva itu bertukar menjadi pupa dengan bergantung pada substrat lalu bersalin kulit buat kali terakhir.
  20. Pada pengeluaran puncak, sebuah kilang tunggal di Washburn-Crosby mampu buat 12,000,000 roti setiap hari.
  21. Dalam tahun 2002, beliau memimpin Valencia CF menuju kejuaraan La Liga buat kali pertama sejak tahun 1971.
  22. Semasa Perang Candu Pertama pada awal abad ke-19, angkatan tentera British menguasai Shanghai buat sementara.
  23. Perang Dunia Kedua mencatatkan sejarah penting apabila kuasa udara memainkan peranan utama buat pertama kalinya.
  24. Nama pangkat Jeneral muncul buat pertama kali pada masa penubuhan angkatan tentera profesional dalam abad ke-17.
  25. Pada 26 Mei tahun yang sama, bendera itu dikibarkan buat pertama kalinya di Istana Sultan Selangor, Kuala Lumpur.
  26. Pada tahun 1938, Tunku pergi semula ke England buat kali yang ketiga untuk menyambung pelajaran undang-undangnya.
  27. Muar turut memainkan peranan penting buat Sultan Melaka dalam mengekang kemaraan tentera Portugis pada tahun 1511.
  28. Ia dinamai sempena nama Rom untuk Cymru/Wales, iaitu Cambria, yang batuan dari zaman itu dikaji buat pertama kali.
  29. Lapuran yang diterbitkan buat kali pertama mengenai wanita dengan 45,X karyotaip adalah pada 1959 oleh Dr. Abdullah
  30. Tahun 1964 menyaksikan Liverpool menjulang kejuaraan Divisyen Satu Liga Inggeris buat kali pertama dalam masa 17 tahun.
  31. Teks matematik tertua buat masa ini papirus Moscow, sebagai sebahagian papirus Kerajaan Pertengahan Mesir bertarikh kk.
  32. Pengambilan aspirin pada dos rendah buat jangkamasa yang lama boleh menghalang penghasilan tromboksan A2 di dalam platlet.
  33. Pada tahun 1699, buat pertama kali dalam sejarahnya, Empayar Uthmaniyyah mengakui bahawa Austria adalah sama taraf dengannya.
  34. Acara marathon telah mula dipertandingkan untuk kaum wanita di Sukan Olimpik Los Angeles pada tahun 1984, buat julung kalinya.
  35. Nama ini digunakan secara rasmi buat pertama kali pada 1 Januari 1942 dalam "Pengisytiharan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu".
  36. Bagaimanapun, istilah "Melayu" adalah sangat baru dan timbul buat pertama kali dalam tulisan Cina antara tahun 644 dan 645 Masihi.
  37. Namun, ini diimbangi oleh penghijrahan orang Kreole dan kumpulan etnik lain ke AS dan dari mana saja buat peluang yang lebih baik.
  38. Dalam tahun 1977, Liverpool buat pertama kali memenangi Piala Eropah mengalahkan Borussia Moenchengladbach 3-1 dalam masa tambahan.
  39. Pada tahun 1922, kelab ini telah menggunakan mercu satu meriam buat pertama kalinya, mengandungi sebuah meriam yang menghala ke timur.
  40. Dia kemudiannya beraksi dalam kesebelasan utama buat pertama kali untuk Sunderland ketika menentang Blackburn Rovers dalam Piala Liga.
  41. Lagu Negaraku berentak baru dipersembahkan buat kali pertama pada sambutan Ambang Merdeka di Dataran Merdeka tengah malam 30 Ogos 2003.
  42. Penggunaan nombor buat pertama kali yang diketahui bertarikh sejak sekitar 30000 SM, ketika gundal digunakan oleh orang-orang Paleolitik.
  43. Pada tahun 1981, Bob Paisley berjaya membawa pulang Piala Eropah buat kali ketiga baginya dengan kemenangan 1-0 mengatasi Real Madrid C.F.
  44. City layak ke perlawanan akhir Piala FA buat pertama kali dalam sejarah mereka pada tahun 1949, kalah 3–1 kepada Wolverhampton Wanderers.
  45. Tahun 1997 melihat kemunculan televisyen Rossum buat pertama kalinya dengan tetamu kemunculan di atas Law & Order sebagai Alison Martin.
  46. Titik cantik termasuk air terjun seperti Air Terjun Antelope di Taman Mayflower, dan pantai di Hopkins, desa yang mempunyai hotel buat pelancong.
  47. Pada musim 2014–15, mereka memenangi kejuaraan Championship dan meraih promosi ke Liga Perdana Inggeris buat kali pertama dalam sejarah mereka.
  48. Redknapp membawa Bournemouth ke peringkat kedua liga Inggeris buat pertama kali dalam sejarah mereka sebagai juara Divisyen Ketiga pada tahun 1987.
  49. Selepas peristiwa itu, Raja Charles I telah dihukum pancung dan Cromwell telah menjadi presiden di mana England telah menjadi republik buat seketika.
  50. Dia diletakkan dalam kesebelasan utama dalam liga buat pertama kali tiga hari kemudian dimana mereka seri 2–2 di Anfield menentang Manchester City.
  51. Alat-alat Neolitik yang ditemui di Lembah Kathmandu menunjukkan bahawa manusia telah menghuni di kawasan Himalaya buat sekurang-kurangnya 9,000 tahun.
  52. Adalah anggapan umum bahawa Islam wujud buat pertama kali di Malaysia pada abad ke-10 di Terengganu yang merupakan negeri Melayu pertama menerima Islam.
  53. Atlantis berjaya dilancarkan buat kali terakhir pada 8 Julai 2011 jam 16:29 UTC, dan mendarat di Pusat Angkasa Kennedy pada 21 Julai 2011 jam 09:57 UTC.
  54. Kemunculan skrin besar Rossum buat pertama kalinya ialah filem 2000 Songcatcher, di mana beliau memainkan yatim piatu Appalachia bernama Deladis Slocumb.
  55. Selepas Liverpool memenangi kejuaraan Piala Eropah mereka buat kali kedua dalam tahun 1978, Bob Paisley membeli Alan Kennedy untuk mengisi posisi bek kiri.
  56. Mahathir. Lagu Negaraku baru dipersembahkan buat kali pertama pada sambutan Ambang Merdeka di Dataran Merdeka tengah malam 30 Ogos 2003 selepas Dr. Abdullah
  57. Pada musim pertama Piala Welsh telah memenangi buat kali pertama, dan musim berikut Swans menjadi bahagian pertama untuk sampai ke Pusingan Pertama Piala FA.
  58. Liverpool menang kejuaraan Liga buat kali kelapan, dan mencapai kejayaan pertama di Eropah memenangi Piala UEFA setelah mengalahkan Borussia Moenchengladbach.
  59. Semasa pemenjaraan Sukarno oleh pihak Belanda pada awal dekad 1930-an, bakal presiden Indonesia yang pertama itu tinggal di Bengkulu buat tempoh yang singkat.
  60. Penalti yang berkontroversi itu diambil oleh Neymar untuk memberikan kedudukan yang melegakan buat Brazil, keputusan perlawanan itu berkesudahan Brazil menang 3-1.
  61. Pada tahun yang sama, Parlimen Austria mencipta Pengisytiharan Berkecuali yang menyatakan Republik Kedua Austria akan menjadi negara berkecuali buat selama-lamanya.
  62. Liverpool menang kejuaraan Liga buat kali kelapan, dan mencapai kejayaan pertama di Eropah apabila memenangi Piala UEFA setelah mengalahkan Borussia Moenchengladbach.
  63. Di sinilah, di hadapan bangunan Sultan Abdul Samad, bendera Union Jack diturunkan dan bendera Federasi Malaya dinaikan buat pertama kali pada tengah malam 31 Ogos 1957.
  64. Bendera Persekutuan Tanah Melayu telah dinaikkan dengan iringan Lagu Kebangsaan Negaraku yang buat pertama kalinya diperdengarkan secara rasmi dalam sebuah negara baru.
  65. Orang Greek selatan bersusah payah mengerjakan tanah mereka yang sangat tidak subur, tetapi berupaya menjadi sebuah masyarakat yang paling berpengaruh buat bertahun-tahun.
  66. Kaedah pelaksanaan Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010, Jabatan Perangkaan Malaysia buat pertama kalinya memperkenalkan kaedah pengumpulan data yang pelbagai iaitu:
  67. Warna tempat lawan Arsenal secara tradisinya adalah kuning dan biru, meskipun mereka telah memakai sebuah kit hijau dan biru tentera laut buat sementara ketika awal 1980-an.
  68. Peringkat kelahirannya berada di antara yang tertinggi di dunia dan ada tanda-tanda bahawa trend ini akan berterusan buat masa yang boleh dipercayai di masa yang akan datang.
  69. Selepas dinaikkan taraf pada tahun 1968 buat kali pertama dalam sejarah mereka, QPR telah diturunkan selepas hanya satu musim dan menghabiskan empat tahun dalam Divisyen Dua.
  70. Beliau menjaringkan gol pertamanya untuk Southampton ketika menentang Liverpool pada 21 September 2013, gol yang dijaringkan oleh beliau ialah gol kemenangan buat Southampton.
  71. Perlembagaan Filipina 1987 jelas menyatakan presiden yang pernah memang dilarang bertanding buat kali kedua.Mahkamah Agung Filipina akan menentukan kesahihan pencalonan beliau.
  72. Pertumbuhan di kawasan terbabit mula rancak, akan tetapi perlindungan khas diberikan buat hutan paya bakau yang masih menutupi tebing selatan tersebut agar ia terus terpelihara.
  73. Pada 8 Ogos 2013, Lambert dipanggil ke pasukan England buat pertama kali, menjaringkan gol dalam perlawanan sulungnya di Wembley dalam perlawanan persahabatan menentang Scotland.
  74. Sebagai juara Liga Inggeris Divisyen Satu 2010–11, mereka kini bermain di peringkat tertinggi bola sepak England, Liga Perdana Inggeris, buat pertama kali dalam tempoh 15 tahun.
  75. Pada awal bulan Oktober, dia dipanggil buat pertama kali ke skuad England bawah-21 dan membuat penampilan pertamanya sebagai pemain gantian ketika menentang Serbia pada 16 Oktober.
  76. Peningkatan pengiklanan di abad 20-an, Logo penaja sudah mula diletakkan diatas baju, dan baju replika dibuat khas untuk peminat, menjana sejumlah pendapatan buat pasukan atau kelab.
  77. Gelaran ini dirujuk dalam dokumen-dokumen kerajaan buat pertama kali semasa pentadbiran Benjamin Disraeli tetapi tidak muncul dalam Susunan keutamaan British yang rasmi sehingga 1905.
  78. Gillies membimbing Leicester untuk memenangi trofi pertama mereka pada tahun 1964 apabila Leicester mengalahkan Stoke 4–3 secara agregat untuk memenangi Piala Liga buat pertama kali.
  79. Sehingga pada 17 Julai, ia nya melaporkan bahawa buat pertama kalinya sejak 1999, aliran piroklas telah berlaku, sehingga memindahkan penduduk kampung di Cusua dan jambatan Las Juntas.
  80. Pada 23 Ogos 2012, dia bermain dalam kesebelasan utama buat kali pertama untuk Liverpool dalam perlawanan kelayakan Liga Europa di tempat lawan menentang Hearts dimana mereka menang 1–0.
  81. Everton tersingkir liga buat kali kedua pada musim 1950–51 dan tidak kembali sehingga musim 1953–54, mengakhiri liga sebagai naib-juara ketika musim ketiga mereka dalam Divisyen Kedua.
  82. Musim 1965-66, Ferguson menjaringkan 45 gol daripada 51 perlawanan buat Dunfermline dan bersama-sama pemain Celtic, Joe McBride, dia menjadi penjaring terbanyak liga ketika itu dengan 31 gol.
  83. Cadangan untuk rancangan Malayan Union diumumkan oleh Edward Gent, Penolong Setiausaha Rendah Tetap bagi Tanah Jajahan British, buat pertama kali di Parlimen United Kingdom pada Januari 1944.
  84. Musim itu agak kurang baik buat Aberdeen, yang mana mereka mara ke separuh akhir Piala FA Scotland dan final Piala Liga Scotland, namun tewas kedua-duanya dan menamatkan musim di tangga keempat.
  85. Mignolet berkhidmat sebagai penjaga gol back-up ketika kempen kelayakan Piala Dunia FIFA 2014, dengan Courtois bermain setiap minit dan Belgium layak ke Piala Dunia buat pertama kali sejak 2002.
  86. Royle membawa Everton keluar daripada zon penyingkiran dan membawa pasukan itu memenangi Piala FA buat kali kelima dalam sejarah dengan mengalahkan Manchester United 1–0 dalam perlawanan akhir.
  87. Pada tahun 1492, seorang pengembara dari Genoa, Christopher Columbus, di bawah kontrak kerajaan Sepanyol, menemui beberapa pulau di Karibia, lantas berhubung dengan orang asli buat julung kalinya.
  88. Apabila objek Ceres, Pallas, Juno dan Vesta ditemui mengorbit di antara Marikh dan Musytari semasa awal 1800-an, mereka diisytiharkan dan diterima sebagai planet, dan ini kekal buat beberapa lama.
  89. Pada pilihan raya umum tahun 2008, parti-parti pembangkang berjaya menghalang Barisan Nasional dari meraih majoriti â…” buat kali pertama sejak tahun 1969, iaitu 82 daripada 222 kerusi di Dewan Rakyat.
  90. Pada 10 September 2012, Sterling dipanggil ke skuad senior England buat pertama kali untuk perlawanan kelayakan Piala Dunia FIFA 2014 menentang Ukraine, tetapi dia tidak digunakan dalam perlawanan itu.
  91. Selain itu mereka berjaya meraih Copa del Rey buat pertama kalinya setelah mengalahkan Getafe dengan keputusan 1-0 dan meraih Supercopa de Espaxa dengan mengalahkan pasukan Real Madrid dengan agregat 6-3.
  92. Morfina diasingkan buat pertama kali pada tahun 1804 oleh Friedrich Wilhelm Adam Serturner, seorang ahli farmasi Jerman yang menamakan drug ini sebagai morphium bersempena nama dewa mimpi Yunani, Morpheus.
  93. Jumlah litar-litar analog yang diketahui buat masa ini adalah sangat besar, terutamanya sebuah litar boleh ditakrifkan daripada sekecil-kecil komponen tunggal hingga ke litar yang mengandungi ribuan komponen.
  94. HIV / AIDS, yang bukan ancaman serius buat kestabilan negara, tidak banyak berpengaruh pada penduduknya sehingga menyebabkan Belize mempunyai peringkat tertinggi di antara negara Caribbean dan Amerika Tengah.
  95. Pada awal perang, U-boot sangat berkesan dalam kemusnahan perkapalan kuasa-kuasa Berikat, pada mulanya di tengah-tengah Lautan Atlantik di mana terdapat lompang dalam pertahanan udara buatkonvoi-konvoi kapal.
  96. Disebabkan nombor sifar ini digunakan secara berasingan, dan bukan sahaja sebagai pemegang tempat, sifar keyunanian ini merupakan penggunaan sifar benar yang 'didokumenkan' buat pertama kali di dalam Dunia Lama.
  97. Kelab ini memenangi gelaran Divisyen Satu buat pertama kali pada tahun 1937, tetapi telah diturunkan divisyen pada musim berikutnya, meskipun menjaringkan lebih banyak gol daripada mana-mana pasukan lain dalam liga.
  98. Unit-unit Tentera Darat Ke-25 Jepun tiba di Johor pada pada pertengahan Januari 1942 dan pada 4 Januari mereka bertempur buat kali pertama dengan Divisyen Australia Ke-8 yang diperintah Mejar Jeneral Gordon Bennett.
  99. Pada kejohanan kali ini, Pasukan Itali memenangi Piala Dunia FIFA buat kali ke-4 selepas menumpaskan Perancis pada perlawanan akhir dengan keputusan 5-3 selepas terikat 1-1 pada 90 minit perlawanan dan masa tambahan.
  100. Pada tahun 2007 mereka kembali berjaya menjuarai Piala UEFA buat kali kedua setelah menewaskan pasukan RCD Espanyol melalui penentuan penalti setelah pertandingan selama 90 minit dan semasa lanjutan masa kedudukan seri 2-2.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...