Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "bunyi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bunyi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Seruling mengeluarkan bunyi apabila aliran udara merentasi sebuah lubang.
  2. Akan tetapi cara meniup seruling hendaklah betul bagi mengeluarkan bunyi yang baik.
  3. Selepas tujuh hingga dua minggu akan kedengaran bunyi mengerit daripada dalam botol.
  4. Satu tanda berkaitan adalah penanda diaeresis pada sebutan terpisah dari bunyi vokal.
  5. Stadium Nasional menggabungkan sistem bunyi yang dinamik untuk menyiarkan muzik dan pesanan.
  6. Isyarat TV juga kini dipancarkan dengan bunyi stereo atau bunyi keliling di kebanyakan negara.
  7. Perarakan tarian naga atau singa akan diadakan, dengan kereta berhias yang diiringi bunyi gendang.
  8. Terdapat lebih kurang 11 bunyi vokal dan 35 konsonan dalam bahasa HindÄ« baku, seperti yang berikut:
  9. Selepas beberapa minggu batuk bertukar sifat, dengan baruk diikuti serta merta dengan bunyi "whooping".
  10. Sebagai contoh, pertimbangkan penyebaran cahaya dan bunyi di atmosfera, dan gelombang di permukaan kolam.
  11. Peraturan bagi menentukan pada bunyi vokal yang mana tanda nada hendaklah dibubuh adalah seperti berikut:
  12. Kadang kala, ia dikatakan berbaris lengkap bersenjata pada waktu malam, dengan bunyi derapan kasut but tentera.
  13. Individu juga boleh menggunakan perkhdimaan Internet untuk mengedarkan bunyi atau video penstriman atau podcast.
  14. sistem ini diisi lagi dengan 5 bunyi yang berasal daripada bahasa Farsi, tetapi sekarang dianggap sebagai bunyi Hindi.
  15. Cara huruf-huruf ini mewakili bunyi bahasa Mandarin baku berbeza berbanding bahasa lain yang ditulis dalam abjad rumi.
  16. Ini membolehkan pemain mendapatkan ekspresi luas dalam pic, kekuatan bunyi dan timbre berbanding flut bersalur (contoh, rekorder).
  17. Katak paling dikenali dengan bunyi menguaknya yang boleh kedengaran tanpa kira siang atau malam, terutamanya ketika musim mengawan.
  18. Seterusnya, televisyen pula ialah penyiaran gambar bergerak beserta bunyi menerusi kabelatau udara atau skrin pada kaca televisyen.
  19. Peti nyanyi sulungya merupakan rakaman bunyi pada kerajang timah di keliling silinder beralur tetapi mutu bunyinya kurang memuaskan.
  20. Bunyi /f/ dan /Ê‚/ dijadikan pesisiran dalam fonologi bahasa Tamil, hanya dijumpai dalam kata pinjaman dan sering diganti oleh bunyi tempatan.
  21. Sekiranay muntah selepas batuk kokol atau bunyi pernafasan nyaring selepas batuk, kemungkinan bahawa ia merupakan batuk kokol hampir berganda.
  22. Contohnya, bunyi /ʃ/ asalnya diwakili huruf <c> dalam bahasa Inggeris manakala bunyi sama diwakili huruf <x> dalam bahasa Perancis.
  23. Satu pengubahsuaian kecil dilakukan pada tahun 1993, melibatkan penambahan vokal tengah-tengah serta penanggalan simbol bagi bunyi implosif tanpa suara.
  24. Setiap daripada baginda diiringi bunyi nafiri dan berdiri di bawah payung kuning keemasan sambil Yang di-Pertuan Agong berjalan ke tempat duduk baginda.
  25. Huruf-huruf lain, seperti q, x atau zh, menandai bunyi-bunyi yang tidak dapat disamakan kepada mana-mana bunyi bahasa Inggeris atau Melayu dengan tepatnya.
  26. Berlainan dengan alat rid, seruling ialah sebuah alat aerofon atau alat tiup tanpa rid yang mengeluarkan bunyi daripada aliran udara yang merentasi lubang.
  27. Bagi wanita bujang dan tidak pernah mengadakan hubungan seks, mereka hanya perlu menjalani dua pemeriksaan saja, iaitu ujian ultra bunyi dan barah payudara.
  28. Kepompong ini lazimnya tidak mampu bergerak, namun sesetengah spesies boleh menggoncangkan segmen-segmen abdomennya atau membuat bunyi untuk menakutkan pemangsa.
  29. Peniup seruling menukar pic bunyi dengan menutup atau membuka lubang pada badan alat, dan dengan itu menukar panjang berkesan alat penyalun dan frekuensi resonan.
  30. Namun, ia menyukarkan pemain baharu membuat bunyi penuh daripada seruling melintang berbanding alat seperti rekorder yang, seperti dikatakan, mempunyai saluran udara.
  31. Selain daripada itu, terdapat juga beberapa andaian lain yang mengatakan bahawa asal-usul nama Bandar Kangar ini diambil dari bunyi sejenis burung iaitu burung helang “kangor”.
  32. Pernafasan ini adalah asper spiritus (῾), menandakan bunyi [h] pada permulaan satu kata, dan lenis spiritus (á¾½), menandakan ketidakhadiran suatu bunyi [h] pada permulaan satu kata.
  33. Perhatikan perkataan "ammallaki" adalah bunyi asal perkataan "malik" perkataan arab Yaman manakala budaya lelaki membawa senjata pendek adalah juga budaya bangsa Yaman dipanggil jambia.
  34. Simptom pada awalnya sederhana, dan kemudiannya berkembang menjadi batuk kokol, yang menghasilkan bunyi "whoop" nyaring bagi bayi dan kanak-kanak apabila mereka menghirup udara selepas batuk.
  35. Dengan bunyi nobat nafiri, Yang di-Pertuan Agong diiringi oleh Duke of Gloucester, berangkat pergi dari pentas diikuti pemerintah Melayu yang lain, Perdana Menteri dan Sir Donald MacGillivray.
  36. Vokal-vokal ini dikelaskan kepada vokal pendek (kuṟil) dan panjang (neá¹­il) (lima bunyi vokal bagi setiap kelas) serta dua diftong, /ai/ dan /au/, dan tiga vokal "dipendekkan" (kuṟṟiyal).
  37. Sepertilah skrip Indic yang lain, semua konsonan mempunyai bunyi vokal a dalaman yang, dalam bahasa Tamil, digugurkan dengan membubuh titik di atas bergelar puḷḷi, pada aksara konsonan terbabit.
  38. Untuk lakonannya, Rossum menerima pencalonan Anugerah Independent Spirit untuk Persembahan Sulung Terbaik dan juga mempunyai peluang menyanyikan duet dengan Dolly Parton di atas runutbunyi Songcatcher.
  39. Lambang-lambang AFA ini dibahagikan kepada tiga kategori: huruf, diakritik (yang menerangkan bunyi secara terperinci), dan suprasegmental (yang menandakan ciri-ciri seperti kelajuan, ton, dan penekanan).
  40. Tujuan asal pertubuhan ini adalah untuk mereka satu set aksara fonetik berbeza bagi setiap bahasa, yang mana sesuatu aksara itu melambangkan bunyi yang berlainan antara satu bahasa dengan satu bahasa lain.
  41. Kebanyakan penutur asli bahasa Hindi tidak menyebut bunyi-bunyi ini (kecuali /ɽ / dan / ɽʱ/), sebaliknya menggantikannya dengan bunyi paling hampir, seperti yang ditunjukkan di kolum ke-4 dalam jadual berikut.
  42. Dengan membolehkan huruf rumi merujuk kepada bunyi tertentu dalam bahasa Cina, pinyin menghasilkan perumian yang padat dan tepat, menjadikannya mudah untuk penutur bahasa Cina sebagai bahasa ibunda serta pengkaji bahasa ini.
  43. Kata-kata ganti tanya juga menerima tanda bunyi sedemikian dalam soalan-soalan langsung dna tidak langsung; lebih-lebih lagi sebilangan kata penunjuk ( xse, xste, aquxl, dsb.) boleh ditanda apabila digunakan sebagai kata ganti nama.
  44. Kesemua mereka boleh digambarkan melalui tertib kedua yang sama persamaan pembezaan separa, yang persamaan gelombang, yang membolehkan kita untuk berfikir cahaya dan bunyi sebagai bentuk gelombang, sama seperti ombak biasa di dalam air.
  45. Linear B diturunkan dari Linear A, dimana dibangunkan oleh Minoan, dimana bahasa yang kemungkinan tidak berhubung kait dengan Greek; akibatnya ejaan sukuan Minoan tidak memberikan medium ideal untuk transliterasi dari bunyi bahasa Greek.
  46. Para pendaki adalah dinasihatkan agar sentiasa menjaga tatatertib dengan baik ketika mendaki, etika pemakaian perlu dijaga, tidak membuat bunyi bising, tidak memanggil-manggil nama orang sesuka hati, tidak marah atau gelak terbahak-bahak.
  47. Kesukaran pertama dalam usaha ini adalah, apabila terdapat dokumentasi baik yang membolehkan kita untuk membina semula bunyi sebutan kuno bahasa Cina, namun tiadanya dokumentasi bertulis pembahagian antara bahasa Proto-Sino-Tibet dan Cina.
  48. Bagi akhiran lain yang dibentuk dengan -r, pinyin tidak menggunakan daftar eja khusus; seseorang boleh menokok -r pada akhiran yang digabungkan dengannya, tanpa mengendahkan mana-mana perubahan bunyi yang mungkin berlaku dalam proses tersebut.
  49. Kesahan cerita ini dapat anda rasakan ketika anda berada di puncak-puncak tertinggi di Gunung Kinabalu, lebih-lebih lagi ketika anda dalam keadaan sunyi sepi dengan iklim yang lembab, pemandangan awan yang bergerak perlahan dan bunyi tiupan angin yang kuat.
  50. Bahasa Sepanyol ditulis menggunakan huruf rumi, dengan penambahan aksara "x" yang melambangkan fonem /ɲ/ (bersamaan bunyi hanya dalam bahasa Melayu) dan dianggap sebagai huruf yang berbeza daripada "n", meskipun dihuraikan secara tipografikal sebagai "n" dengan tanda tilde.
  51. Untuk maklumat dalam perubahan bunyi berkaitan -r akhiran, sila rujuk Bahasa Mandarin Baku.2 "x" ditulis sebagai "u" selepas j, q, x, atau y.3 "uo" ditulis sebagai "o" selepas b, p, m, atau f.4 Gugusan ini disebut [ÊŠÅ‹] apabila menyusuli awalan, dan pinyin mencerminkan perbezaan ini.
  52. Selepas satu atau dua minggu, batuk berkembang menjadi batuk kokol klasik luar kawal, dengan setiap lima hingga sepuluh batuk kuat, diikuti dengan bunyi "whoop" nyaring pada kanak-kanak kecil, atau tercungap bagi kanak-kanak lebih tua, ketika pesakit bergelut untuk bernafas selepas batuk.
  53. Permainan video yang dioptimumkan untuk konsol Genesis boleh mendapatkan faedah dari cip mikropemproses yang memproses data yang sangat pantas serta cip bunyi khas, manakala permainan video yang dioptimumkan untuk konsol SNES pula boleh mendapatkan faedah dari grafik yang menarik dan bunyi yang jelas.
  54. Bunyi-bunyi vokal bahasa Hindi, amsing-masing besertakan simbol Devanagari tunggal, tanda diakritik dengan huruf konsonan प (p), sebutan (vokal itu sendiri serta vokal yang menyusuli /p/) dalam IPA, simbol IAST yang setara dan bunyi yang setara dalam bahasa Melayu (melainkan dinyatakan) adalah seperti beikut:
  55. Meskipun begitu, atas sebab tertentu persatuan ini kemudian memutus untuk memastikan setiap satu daripada huruf-huruf ini sama bagi setiap bunyi dalam semua bahasa, iaitu jika sesuatu bunyi itu terdapat dalam beberapa bahasa tertentu, maka lambang yang sama patut dipakai untuk bunyi tersebut dalam semua bahasa.
  56. (Sebagai contoh, ia dipercayai bahawa tidur penting bagi penyelarasan pengetahuan, kerana neuron kelihatannya mengatur stimuli siang hari semasa nyenyak tidur dengan menembak secara rawak lalauan neuron yang terkini digunakan; tambahan lagi, tanpa tidur, subjek normal dipantau menunjukkan simptom menyerupai kecacatan mental, malah mendengar bunyi khayalan).
  57. Meskipun AFA dimaksudkan untuk hanya mewakiki ciri-ciri penuturan yang relevan kepada bahasa itu sendiri, satu set simbol tambahan dipanggil Extended IPA turut dicipta olej pakar fonologi untuk merakam ciri-ciri penuturan yang tiada kesan langsung pada pengertian dalam bahasa (seperti berkertak gigi, pelat menyebut bunyi "s", dan bunyi yang dihasilkan pesakit bibir bercelah).
  58. Manakala dalam keluarga Semitik Barat lebih awal dari tulisan (Phoenicia, Ibrani, Moabite etc.) satu tanda berdiri untuk bunyi satu yang sejenis, satu "konsonan" tambah vokal tidak dispesifikasikan atau tiada vokal, huruf Greek membahagikan tanda ini kepada dua kategori, konsonan ("benda yang berbunyi sepanjang") dan vokal dan menambahkan peraturan ejaan revolusi yakni tanda dari kategori pertama harus selalu dilayakkan oleh tanda dari kategori kedua.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...