Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "cecair"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "cecair" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tiada sebarang cecair dibenarkan bawa masuk ke dalam kapal terbang.
  2. Terdapat banyak jenis letupan berdasarkan cecair atau gel yang berbeza.
  3. Gas asli terpaksa melalui berbagai proses sebelum gas asli cecair diperolehi.
  4. Formaldehid, cecair yang sangat beracun yang digunakan untuk mengawetkan mayat.
  5. Pancutan cecair putih pekat dan campuran air mani yang berlaku dan mulai mencair.
  6. Petroleum merupakan sejenis cecair gelap dan pekat yang juga dipanggil emas hitam.
  7. Pengelowapan cecair CO2 juga digunakan bagi bahan peletup dalam lombong arang batu.
  8. Inersia kandungan cecair telur mentah akan menghentikan pemutaran dalam tiga putaran.
  9. Apabila dicair dan disejukkan, gas asli cecair dapat disimpan pada kadar tekanan udara.
  10. 55% yang lain adalah plasma darah, cecair kekuningan yang membentuk medium cecair darah.
  11. Gas asli cecair biasanya digunakan di bandar-bandar tetapi kini disebarluas ke kawasan pedalaman.
  12. Proses penukaran gas asli kepada gas asli cecair ini bermula di stesen pengambilan gas yang sama.
  13. Air merupakan sebatian kimia yang berada dalam bentuk cecair pada tekanan biasa dan pada suhu bilik.
  14. Faraj wanita akan berdenyut-denyut, lembapan meningkat dan mengeluarkan cecair putih dan licin beralkali.
  15. Bandar Yokohama di Jepun di mana MISC mempunyai pejabat gas asli cecair akan dijadikan pusat operasi utama.
  16. Biasanya, ia digambarkan sebagai radang parenchyma/alveolar paru-paru dan cecair memenuhi alveolar luar biasa.
  17. Darah manusia adalah cecair tisu; fungsi utamanya adalah mengangkut oksigen diperlukan untuk hidup diseluruh tubuh.
  18. Tambahan pula, muatan haba tentu air cecair jauh lebuh tinggi berbanding dengan bahan-bahan yang membentuk daratan.
  19. Hantaran pertama gas asli cecair di antara benua bermula tahun 1964 dengan perdagangan di antara Algeria dan England.
  20. Ini termasuk kuantum elektrodinamik, fizik superbendalir helium cecair yang adisejuk, dan sebuah model reputan lemah.
  21. Loji gas asli cecair yang pertama telah dibina pada bulan Jauari 1940 oleh Hope Natural Gas Company di Amerika Syarikat.
  22. Selain itu, etanol juga digunakan sebagai pelarut, antiseptik, bahan api fosil dan cecair aktif dalam termometer mekuri.
  23. Darah dan cecair badan yang lain akan mendidih apabila tekanan turun di bawah 6.3 kPa, tekanan wap bagi air pada suhu badan.
  24. Beliau berjaya mengembangkan teori kuantum elektrodinamik, teori kuark, dan fizik superbendalir helium cecair yang adisejuk.
  25. Keseluruhannya, plasma dan korpuskel membentuk cecair yang ciri alirannya unik bersesuaian dengan rekabentuk pembuluh darah.
  26. Melalui proses ini gas asli yang telah bertukar dalam bentuk cecair dikurangkan menjadi 1/600 dari jumlah isipadu gas asli di dalam bentuk gas.
  27. Karbon dioksida memadamkan api, dan juga sebahagian alat pemadam api, terutamanya direka bagi api eletrik, mengandungi cecair karbon dioksida bawah tekanan.
  28. Malah dalam kes cirit-birit, terdapat penghidap sindrom Rengsa Usus yang membuang air besar sehingga 10 kali sehari tetapi yang keluar berupa cecair sahaja.
  29. Metil etil keton peroksida ialah salah satu bahan letupan kuat berdasarkan peroksida yang berbentuk cecair berminyak tanpa warna pada suhu dan tekanan bilik.
  30. Bahan-bahan letupan cecair berdasarkan peroksida adalah "peka terhadap haba, kejutan, serta geseran, dan boleh diletupkan hanya dengan api atau cas elektrik.
  31. Jirim ialah sebarang benda yang mempunyai jisim dan memenuhi ruang.Semua bahan sama ada pepejal, cecair ataupun gas yang terdapat di bumi ini merupakan jirim.
  32. Etanol merupakan cecair yang meruap, mudah membakar, cecair yang tidak berwarna dengan struktur formula CH3CH2OH, yang sering disingkatkan sebagai C2H5OH atau C2H6O.
  33. FBI-DHS menyatakan bahawa dua jenis bahan letupan cecair berdasarkan peroksida boleh digunakan — triaseton triperoksida atau heksametilena triperoksida diamina (HMTD).
  34. Selalunya, kodeina dibuat dalam bentuk pil atau cecair dan boleh diambil sama ada secara sendirian atau secara gabungan dengan kafeina, aspirin, asetaminofen, atau ibuprofen.
  35. Kebanyakan gas asli cecair yang dikeluarkan di dunia hari ini digunakan sebagai bahan api industri kerana ciri-cirinya yang bebas dari pencemaran dan nilai kalori yang tinggi.
  36. Keselamatan Tanah Air Amerika Syarikat telah melarang semua cecair dan gel di dalam bagasi tangan untuk semua penerbangan, kecuali makanan bayi dan ubat preskripsi atas nama pemegang tiket.
  37. Fizik jisim termampat adalah sebagai bidang fizik terbesar, mempelajari sifat benda besar, seperti pepejal dan cecair yang kita temui setiap hari, yang berasal dari sifat dan saling hubungan atom.
  38. Sejak bermulanya perdagangan gas asli cecair dunia tahun 1964, industri gas asli cecair telah berkembang dengan cepat sama ada dari segi jumlah projek yang dikendalikan mahupun dari segi saiz setiap projek.
  39. Salah satu contoh penyakit bawaan darah yang diketahui ramai adalah AIDS, yang mana virus HIV, dipindahkan melalui sentuhan antara darah dengan darah, air mani "sperma", atau cecair badan orang yang dijangkiti.
  40. Kini, semua cecair diharamkan, termasuk minuman, gel rambut, ubat gigi, lipstik, pelindung cahaya matahari, dan losen tangan, disebabkan kesangsian bahawa kimia-kimia cecair akan digunakan dalam serangan-serangan.
  41. Pengkomplot-pengkomplot bertujuan untuk mengekalkan bahagian atas botol itu dalam keadaan yang asal dengan minumannya, tetapi menambahkan satu bahagian bawah yang palsu yang diisikan dengan letupan cecair atau gel.
  42. Komplot pengeboman pesawat rentas Atlantik 2006 merupakan satu komplot tergendala untuk meledakkan pesawat-pesawat jet komersil antarabangsa yang berlepas dari United Kingdom ke Amerika Syarikat dengan cecair letupan.
  43. Januari 1983 kapal Tenaga Satu sebuah kapal tangki gas asli cecair yang disewa dari Perbadanan Perkapalan Antarabangsa Malaysia telah berlayar ke Jepun dengan kargo gas asli cecair yang pertama sebanyak 57,000 tan metrik.
  44. Lapisan epidermis menghasilkan lapisan kutikle "cuticle" yang melindungi tubuhnya daripada kekeringan, daripada cecair penghadaman, atau dari persekitaran sukar yang lain, juga dalam bentuk unjuran yang membantu pergerakan.
  45. Walau bagaimana pun, di dalam takungan minyak bawah tanah, nisbah mereka samada gas atau cecair berbeza-beza bergantung kepada keadaan pada subpermukaan, dan juga bergantung kepada rajah fasa bagi campuran petroleum berkenaan.
  46. Di bawah keadaan-keadaan tekanan dan suhu permukaan, hidrokarbon-hidrokarbon yang lebih ringan seperti metana, etana, propana dan butana wujud sebagai gas, manakala yang lebih berat seperti pentana dan ke atas wujud sama cecair atau pun pepejal.
  47. Ini menyebabkan bahan organik berubah secara kimia, pada mulanya menjadi bahan melekit dipanggil kerogen yang boleh didapati dalam pelbagai syel minyak di sekeliling dunia, dan kemudian dengan lebih haba menjadi hydrokarbon cecair dan gas dalam satu proses dikenali sebagai katagenesis.
  48. Menurut berbagai-bagai sumber berita, bahan letupan cecair yang bertujuan untuk digunakan dibentuk daripada penggabungan sebilangan komponen yang disimpan dalam bekas-bekas minuman ringan supaya dapat mengelakkan pengesanan oleh peranti-peranti pemeriksaan bagasi yang direka bentuk hanya untuk mengesan bahan-bahan letupan pepejal.
  49. Sebaik sahaja selepas penangkapan-penangkapan pertama, peraturan-peraturan penumpang dipinda untuk penerbangan-penerbangan antara Amerika Syarikat dan United Kingdom untuk melarang sebarang cecair, termasuk minuman, gel rambut, ubat gigi, lipstik, pelindung cahaya matahari, dan losen tangan, disebabkan kesangsian bahawa kimia-kimia cecair telah dirancangkan untuk kegunaan dalam serangan-serangan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...