Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "cuaca"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "cuaca" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ekspedisi ini pada mulanya gagal kerana cuaca buruk.
  2. Hampir semua fenomena cuaca di Bumi terjadi di troposfera.
  3. Jadi punca asas cuaca adalah suhu permukaan, dan boleh juga ketinggian.
  4. Pengunduran tentera British dari Jitra dijalankan dalam keadaan cuaca buruk.
  5. Namun demikian, cuaca mula bertambah baik sejak 29 Ogos dengan ketibaan musim hujan.
  6. Gua atau pondok ini penting untuk melindungi diri daripada binatang liar atau cuaca buruk.
  7. Di daerah-daerah inilah siklus-siklus peristiwa cuaca yang paling hebat dan dramatik di Bumi terjadi.
  8. Di Bumi, fenomena cuaca yang sering berlaku termasuklah angin, awan, hujan, salji, kabus dan ribut pasir.
  9. Ada juga yang berlaku di stratosfera dan empengaruhi cuaca di troposfera, namun mekanismanya masih belum difahami.
  10. Perubahan putaran ini telah menyebabkan pelbagai kesan kepada bumi, antaranya pelbagai perubahan cuaca dan sebagainya.
  11. Sydney mempunyai cuaca subtropika lembap dengan musim panas yang panas dan lembap, dan musim dingin adalah sederhana dan lembap.
  12. Suhu tempatan negara ini bertukar mengikut musimnya dan cuaca harian di pengaruhi oleh kawasan daratan dan lautan di sekelilingnya.
  13. Musim luruh adalah musim peralihan yang ditandai dengan suhu sederhana dan angin berubah-ubah dan membawa cuaca yang paling menyenangkan.
  14. Sistem Pengawasan Kecemasan untuk cuaca melampau akan diimplemntasikan bagi menjamin keselamatan pelancong yang menaiki pesawat ke Beijing.
  15. Keupayaan serangan pelbagai cuaca diperolehi dengan pembelian 8 buah pesawat McDonnell Douglas F-18D Hornet yang diterima dalam tahun 1997.
  16. Walaupun begitu koloni di Amerika mempunyai tanah pertanian yang besar dan baik serta menarik ramai imigran Inggeris yang sukakan cuaca yang sederhana.
  17. Selain itu, sistem Monsun juga diketahui selalunya terjadi ketika pembentukan benua-benua raksasa seperti Pangea bersama dengan cuaca kontinental yang ekstrim.
  18. Sebarang liukan dalam orbit planet akan mengubah jumlah tenaga yang diterima di suatu tempat sepanjang tahun dam mungkin mempengaruhi pola cuaca jangka panjang.
  19. Musim sejuk yang panjang membawa cuaca sejuk pahit dan jelas yang diselang-seli dengan ribut salji sebagai hasil utara dan barat laut angin yang bertiup dari Siberia.
  20. Hantu Puaka merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dikatakan sering berkeliaran bersama-sama cuaca buruk.
  21. Sebaliknya, pasukan Tentera British nyata tidak berpengalaman dan tidak menyesuaikan diri dengan cuaca di Semenanjung Tanah Melayu, dan tidak dilengkapkan dengan kelengkapan perlu.
  22. Hubungan musim luruh dengan perubahan daripada panas ke cuaca sejuk di hemisfera utara, dan hubungan statusnya sebagai musim utama menuai, sudah mendominasi temanya dan imej-imej popularnya.
  23. Beberapa stesen televisyen dan laman web berkaitan ramalan cuaca juga melapurkan status keluhuran daun-daun tersebut pada sepanjang musim tersebut sebagai perkhidmatan kepada pelancong-pelancong.
  24. Pesawat British diperintahkan agar melakukan lebih banyak penerbangan peninjauan lanjut, tetapi pihak Jepun bernasib baik pada hari itu kerana cuaca buruk menghalang pesawat British daripada berlepas.
  25. Dengan keluasan lebih 390,245 km persegi, negara ini terletak pada ketinggian 300 meter di atas paras laut, sekali gus menjadikan ia sebuah negara yang mengalami cuaca tidak seterik negara Afrika lain.
  26. Ini menjadikan ia sukar bagi mejangka dengan tepat pertukaran cuaca jangka pendek lebih dari beberapa hari awal, sungguhpun kajian cuaca terus meningkatkan had ini melalui sains kajian cuaca, Meteorologi.
  27. Semakin mendalam pemahaman monsum, semakin luasnya pengertian istilah monsun untuk merangkumi hampir semua fenomena yang dikaitkan dengan kitaran cuaca tahunan dalam kawasan tanah tropika dan hampir tropika di Bumi.
  28. Fenomena cuaca terhasil akibat dari perbezaan suhu seluruh dunia, yang timbul sebahagian besarnya kerana kawasan yang lebih dekat kepada tropika, di sekitar khatulistiwa, menerima lebih tenaga dari Matahari berbanding bahagian utara dan selatan, lebih dekat kepada kutub Bumi.
  29. Dengan semakin bertambahnya pengetahuan mengenai monsun, definisi "monsun" telah melebar, dan kini termasuk segala fenomena yang berkaitan dengan siklus cuaca tahunan di benua Asia, Australasia, dan Afrika yang tropika dan subtropika serta lautan dan samudera di wilayah-wilayah tersebut.
  30. Pertukaran cuaca dan/atau terlebih ragut sekitar 8000 SM mula mengeringkan padang ragut di Mesir, yang akhirnya mendorong kepada pembentukan Sahara, dan puak-puak awal dengan sendirinya terdorong untuk berpindah ke sungai Nil di mana mereka memajukan ekonomi pertanian setempat dan masyarakat yang lebih berpusat.
  31. Melawat ke negara seperti Kanada, kebanyakan negara-negara di Eropah, Jepun, sebilangan kawasan di Australia dan di New Zealand, kelihatan kurang mendapat cirit-birit, ini mungkin atas faktor cuacapersekitaran yang sejuk yang sedikit sebanyak dapat merencatkan keaktifan tindak balas bakteria, parasit dan virus dalam sistem pencernaan, atau mungkin juga faktor khidmat perubatan yang canggih dan terkini dinegara tersebut, serta tahap kebersihan dan hygenik yang tinggi diamalkan oleh masyarakat negara tersebut, yang mendorong pengurangan risiko mendapat cirit-birit.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...