Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "hiasan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "hiasan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Spatha Zaman Vendel dihiasi dengan hiasan Jerman.
  2. Terdapat lebih 300 nurseri tanaman hiasan dan lanskap di Muar.
  3. Antara hiasan utama kavadi ialah bulu burung merak dan bunga-bungaan.
  4. Ia juga digunakan sebagai motif dekoratif pada fabrik dan hiasan rumah.
  5. Kain lilit kepala pula adalah pelengkap hiasan kepala kaum lelaki masyarakat ini.
  6. Meskipun begitu terdapat pedang daripada emas yang digunakan sebagai hiasan sahaja.
  7. Ia ditanam secara meluas sebagai hiasan di seluruh kawasan tropika dan separa tropika.
  8. Bunga ini ditanam secara meluas sebagai hiasan di seluruh kawasan tropika dan separa tropika.
  9. Belasan paten ini merupakan paten rekabentuk yang melindungi rekabentuk hiasan selama 14 tahun.
  10. Antaranya tengkorak manusia, rangka manusia, kubur, periuk belanga, manik hiasan dan sebagainya.
  11. Pelbagai jenis tumbuhan hiasan yang berkualiti boleh didapati dan yang paling penting harganya murah.
  12. Zaman Viking terlihat kembali adanya penghasilan yang lebih standard, tapi hiasan awalnya tetap berdasarkan spatha.
  13. Dari sekitar tahun 1300, dengan semakin tebal dan bagus penghasilan zirah, hiasan pedang terus berevolusi dengan cepat.
  14. Bangunan ibu pejabat Malaysia Airlines yang pernah dijadikan hiasan pada wang kertas RM20 pada suatu masa dahulu telah dijual.
  15. Bangunan ini disergamkan oleh perhiasan yang tersendiri seperti replika hiasan bumbung Chrysler berbentuk helang di setiap sudut di aras 61.
  16. Hiasan "kolam" atau juga dikenali sebagai "Rangoli" ini bukan sekadar hiasan sahaja, tetapi mempunyai maksud sosial, kerohanian, dan simbolik padanya.
  17. Permintaan yang tinggi dalam sektor perumahan dan rekreasi pada masa kini menyebabkan industri tanaman hiasan ini berkembang dan bersaing dengan pesat di Muar.
  18. Ia merupakan lambang penyembahan dewa Lakshmi, Dewi Kekayaan yang dipercayai hanya akan mengunjungi rumah mereka yang mempunyai hiasan "kolam" di pintu masuk rumah mereka.
  19. Pihak Perancis yang tertarik dengan barang hiasan yang dipakai penduduk pesisiran, menamakan kawasan di barat Ghana sebagai "Cote d'Ivoire," yang bermaksud 'Pantai Gading'.
  20. Pada pintu masuk rumah penganut Hindu hiasan "kolam", hiasan bungaan halus yang dilakarkan di atas tanah yang biasanya dibuat daripada bijiran pelbagai warna akan diletakkan.
  21. Pembuatan pedang terus merosot pada awal tempoh Edo, kerana perang jarang berlaku; bagaimanapun, seni berkembang pesat, mendorong kepada ukiran dan hiasan senjata yang cantik.
  22. Kawasan lapang yang selesa, pancuran air yang menenangkan, lampu hiasan yang indah, sesuai dijadikan persinggahan bagi melepaskan lelah selepas penat berjalan melawat Seremban.
  23. Bakinya akan dibentuk menjadi buku roti yang ditanda dengan tanda keluarga (ini merupakan permulaan bagi hiasan hirisan pada buku roti), dan dibawa ke oven masyarakat untuk dibakar.
  24. Benihnya dari Bogor ini kemudiannya ditanam di tepi-tepi jalan sebagai tanaman hiasan di Deli, Sumatera pada dekad 1870-an dan di Rantau Panjang, Kuala Selangor pada tahun 1911-1912.
  25. Tudung kecil separuh tinggi dengan corak anyaman yang indah atau penutup kepala daripada kain berwarna warni dengan sulaman manik halus adalah pelengkap hiasan kepala wanita masyarakat Bidayuh.
  26. Tumbuhan berbunga turut memberikan sumber ekonomi dalam bentuk kayu, kertas, fiber, ubat-ubatan (digitalis, ubat gegat), tumbuhan hiasan dan hiasan taman (landscaping), dan banyak lagi kegunaan lain.
  27. Pelacur-pelacur berpangkat tinggi sering kali berpakaian menurut fesyen terulung pada waktu itu, dengan kimono sutera yang berwarna-warni dan terang serta hiasan kepala yang mahal dan halus buatannya.
  28. Keluaran pertanian utama secara umum boleh digolongkan kepada makanan, gentian, bahan api, bahan mentah, bahan farmaseutik, dan perangsang, serta beraneka jenis keluaran hiasan dan lepa hiasanyang eksotik.
  29. Kesemua kesan pendudukan manusia dikawasan tersebut seperti perkakasan batu, alatan memasak dan hiasan yang diperbuat daripada tulang, selut, atau batu telah membuktikan bahawa Gua Niah telah lama didiami sehingga era palaeolithic.
  30. Negara-negara yang hangat menyambut Krismas meskipun bilangan penduduk Kristian yang kecil seperti Jepun, telah menerima kebanyakan aspek-aspek sekular dalam sambutan Krismas seperti bertukar hadiah, hiasan lampu dan pokok Krismas.
  31. Terdapat juga tanglung yang digubah berbentuk bintang yang disebut sebagai Parol, yang secara kebiasaannya digantung di hadapan rumah-rumah terutamanya ketika meraikan perayaan Hari Krismas atau hari-hari keagamaan besar yang lain, kebanyakan penduduk gemar menjadikan Parol sebagai salah satu hiasan di hadapan rumah mereka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...