Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "keganasan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "keganasan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pembantah-pembantah enggan ditenangkan dan keganasan menyusul.
  2. Bagi bangsa Eropah Barat, kemajuan Uthmaniyyah merupakan keganasan Islam.
  3. Berikutan keganasan itu, takhta diwarisi adinda Birendra iaitu Gyanendra.
  4. Sejak 8 Mei 2009, terdapat peningkatan dalam keganasan kepada 165,000 penduduk.
  5. Banyak penganut menjadi pengamal vegetarisme disebabkan keganasan ladang tenusu yang moden.
  6. Tujuannya antara lain untuk memenangi anasir komunis dan aktiviti keganasan di sempadan Thailand - Kemboja.
  7. Tambahan pula, sehingga 500 orang telah dibunuh dalam keganasan politik yang menyelubungi pemilihan presiden, menurut PBB.
  8. Protes bertukar kepada keganasan etnik dan merosakkan harta benda, hampir 1,000 orang terbunuh dan hampir 600,000 disesarkan.
  9. Kebolehan Mandela dalam mencapai objektifnya jelas terbukti kerana selepas 1994 negara ini telah bebas dari keganasan politik.
  10. Selepas perhimpunan, mereka mendakwa bahawa tindakan Polis ialah punca keganasan dan kesesakan lalu lintas, bukan para penunjuk perasaan.
  11. Sepanjang tempoh jawatannya, negaranya berdepan dengan Krisis Kewangan Asia 1997, wabak SARS 2003, dan ancaman keganasan Jemaah Islamiyah.
  12. Ketidaksetujuan dan pertikaian mengenai sifat dan takat pemilikan tanah diantara mereka menjadi punca keganasan dan peperangan yang pertama.
  13. Beberapa siri keganasan dan rusuhan serta pergaduhan antara kaum telah berlaku di Tanah Melayu, terutamanya di bahagian selatan Tanah Melayu.
  14. Beliau juga mengkritik kerajaan Thailand peningkatan keganasan dengan menaja dan mencipta kumpulan bersenjata Buddha dan mempersoalkan niat mereka.
  15. Sejak itu, Tentera British tidak henti-henti menangani pemberontakan dan keganasan di Ireland, sehingga kewujudan Republik Ireland awal kurun ke-20.
  16. Kontradiksi antara lain OIC dan pemahaman ahli PBB keganasan telah terhalang upaya PBB untuk menghasilkan persidangan komprehensif keganasan antarabangsa.
  17. Hubungan diplomatik dengan kebanyakan negara Barat teruk terjejas sekali ketika keganasan di Dataran Tiananmen pada tahun 1989, tetapi sejak itu kembali pulih.
  18. Sejak mencapai kemerdekaan, India telah mengalami keganasan dan pemberontakan sektarian di merata negara, namun masih mampu mengekalkan perpaduan dan demokrasinya.
  19. Sejak keganasan etnik yang berlaku pada 1997, negara Solomon mengalami masalah salah laku kerajaan serta jenayah dan ini telah melemahkan kestabilan masyarakat di sana.
  20. Pada tahun itu, ahli Demokrat umumnya berkempen pada tuntutan pengurangan kadar pengangguran, penyelesaian krisis di Iraq dan penentangan terhadap keganasan yang lebih efisien.
  21. Kumpulan separa tentera ini menakut-nakutkan pengundi dan mencambahkan keganasan dan kemarahan di kalangan khalayak umum, yang menempuh kemiskinan dan kadar pengangguran yang tinggi.
  22. Kumpulan-kumpulan kongsi gelap juga menjadikan lambang-lambang tertentu sebagai ikon kumpulan mereka seperti haiwan2 liar, mitos dan senjata api bagi melambangkan keganasan dan kekejaman mereka.
  23. Abraham Idjirani, iaitu setiausaha-agung Sultan Kiram III, berkata keganasan bermula ketika polis Malaysia sedang memeriksa rumah seorang pendatang tanpa izin Filipina yang disyaki melindungi penceroboh.
  24. Rancangan ini merupakan ancaman keganasan terhadap United Kingdom dan Amerika Syarikat yang terbesar semenjak peristiwa letupan Pusat Dagangan Dunia pada 11 September 2001 di Bandaraya New York, Amerika Syarikat.
  25. Sebuah pergerakan hak awam yang dilambangkan dan dipimpin oleh kaum Amerika Afrika seperti Rosa Parks, Martin Luther King, Jr., dan James Bevel, menggunakan cara tanpa keganasan untuk melawan pengasingan dan diskriminasi kaum.
  26. Ketidaksamaan antara kelompok Protestan dan Katolik di Ireland Utara, ditambah pula dengan kebimbangan oleh para penyokong kesatuan bahawa seluruh pulau Ireland dituntut oleh Republik Ireland, mencetuskan keganasan pada tahun 1966.
  27. Pihak British mampu mempertahankan Salsette dari genggaman pihak Maratha tanpa keganasan menerusi Perjanjian Purandar (1776), diikuti Perjanjian Salbai (1782) yang ditandatangani untuk meleraikan to Perang Inggeris-Maratha Pertama.
  28. Selepas sedekad keganasan antara kaum di pulau Cyprus dan rampasan kuasa tentera Greece pada Julai 1974 yang menggulingkan Presiden Makarios lalu mengangkat Nikos Sampson sebagai diktator, Turki menyerang Republik Cyprus pada tahun 1974.
  29. "Jika sekretariat OIC benar-benar ingin mempromosikan penyebab keamanan dan harmoni di tiga wilayah selatan Thailand, tanggungjawab jatuh pada sekretariat OIC mengutuk keras militan, yang melakukan keganasan terhadap Muslim dan Buddha Thai.
  30. Penganut-penganut Jainisme telah mempunyai kehadiran yang ketara dalam budaya India, dan telah menyumbang kepada falsafah India, seni, seni bina, sains, dan kepada politik Mohandas Gandhi yang menghasilkan gerakan tanpa keganasan untuk kemerdekaan India.
  31. Pada Ogos 1998 beliau telah dikenakan denda dan hukuman penjara suspended jail sentence kerana keengganannya memberi keterangan terhadap tuduhan pelanggaran hak asasi manusia dan keganasanyang dilakukan sewaktu beliau menjadi presiden State Security Council.
  32. Pada tahun 1648, kuasa-kuasa Eropah menandatangani Triti Wesphalia yang mengakhiri keganasan agama yang wujud disebabkan niat politik tersembunyi dan kuasa politik Gereja dihampuskan, meskipun agama tetap memainkan peranan penting dalam ideologi anugerah Tuhan kepada Raja.
  33. Walaupun Tentera Laut Diraja British menjadi faktor penyumbang utama kemunculan Britain sebagai satu kuasa besar, Tentera Darat British menyediakan barisan hadapan untuk menjaga keselamatan koloni dan tanah jajahan, khususnya daripada ancaman kuasa lain dan juga keganasan oleh penduduk tempatan.
  34. Walaupun begitu, sejak Presiden Calderon menerajui kerajaan Mexico pada bulan Disember 2006, dia telah membuat perundangan untuk menambah belanjawan secara besar-besaran untuk memerangi kartel dan pengedaran dadah diperingkat nasional kerana organisasi jenayah ini telah memanjangkan keganasan mereka disetiap pelusuk negara.
  35. Tahun-tahun kebelakangan ini, neo-nazi dan kumpulan-kumpulan lain berhaluan radikal kanan seperti NPD juga menggunakan hari ini untuk mengaturkan demonstrasi-demonstrasi awam, biasanya membawa kepada pertempuran dengan pembantah berhaluan kiri, yang mana ia menjadi satu perisitiwa keganasan di bandar bersejarah Leipzig di 1998 dan 2005.
  36. Selepas kekalahan Jepun, Maharaja Jepun yang berpandukan Shinto menuruni takhtanya sebagai pemerintah ketuhanan Arahan Shinto kerana kuasa Berikat percaya inilah sebab politik utama yang menyebabkan keganasan ketenteraan Jepun dan proses dekonstruksi kerajaan Jepun segera berlaku untuk membina perlembagaan liberal-demokratik kepada penduduk Jepun yang menjadi Perlembagaan Jepun pada hari ini.
  37. Pada 18-19 April 2009, pemimpin Patani yang dibuang negeri, Abu Yasir Fikri telah dijemput oleh OIC untuk berbicara tentang konflik dan telah memepersembahkan sebuah penyelesaian untuk menamatkan keganasan antara kerajaan Thailand dan etnik Melayu Muslim yang tinggal di selatan secara sosioeknomi diabaikan, yang telah berjuang melawan dasar asimilasi Thailand dan bagi pentadbiran sendiri semenjak ditawan oleh Thailand pada 1902.
  38. Human Rights Watch telah mencatatkan bahawa definisi terorisme dalam fasal 1 sebagai "setiap tindakan atau ancaman keganasan yang dilakukan dengan tujuan, antara lain, kehormatan orang imperiling, menduduki atau merebut awam ataupun milik peribadi, atau mengancam kestabilan, keutuhan kawasan, kesatuan politik atau kedaulatan negara "tidak jelas dan tidak jelas, dan merangkumi banyak yang umum diterima di luar pemahaman tentang konsep keganasan.
  39. Menteri Luar Negeri Thailand Kantathi Suphamongkhon telah berkata: "Kami telah membuat penjelasan kepada OIC beberapa kali bahawa keganasan di selatan tidak disebabkan oleh konflik agama dan kerajaan memberikan perlindungan kepada semua warga negara kita tanpa mengira agama." Kementerian Luar Negeri mengeluarkan kenyataan menolak kritikan OIC dan menuduhnya menyebarkan kesalahan pandangan dan salah maklumat mengenai keadaan di wilayah-wilayah selatan.
  40. Para aktivis politik feminisme moden biasanya berkempen memperjuangkan hak asasi manusia untuk kaum wanita yang merangkumi keutuhan badan serta kebebasan hak pembiakan, termasuk hak pengguguran yang selamat dan sah di sisi undang-undang, pencegahan hamil, mutu jagaan pranatal, perlindungan daripada keganasan dalam perkongsian rumah tangga, penganiayaan seks, penganiayaan di jalan raya, diskriminasi dan rogol, serta juga hak tempat kerja untuk cuti bersalin dan gaji yang sama.
  41. Mereka telah membuat pengisytiharan berasingan: "Kami menolak setiap upaya untuk menghubungkan keganasan dengan perjuangan bangsa Palestin dalam pelaksanaan hak-hak mereka untuk menubuhkan negara merdeka dengan Al-Quds Al-Shrif sebagai ibu negaranya." Bahkan, pada awal pertemuan, negara-negara OIC menandatangani pernyataan memuji Palestin dan "diberkati Intifadhah." Kata keganasan dihadkan untuk menggambarkan Israel, yang mereka dikutuk kerana "keganasan negara" dalam perang dengan rakyat Palestin.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...