Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "kerap"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kerap" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Beliau kerap berceramah di RTM 1 Malaysia.
  2. Oleh itu mereka kerap dilengkapi dengan torpedo sendiri.
  3. Dalam usus kecil berlaku pencernaan yang lebih kerap dan ketara.
  4. Kaedah tersebut paling kerap digunakan dalam kehidupan seharian.
  5. Aspirin kerap digunakan untuk mengawal demam, flu atau selesema.
  6. Beliau juga kerap dijumpai oleh Niels Bohr untuk perbincangan fizik.
  7. Blok-blok batu pijar telah kerap jatuh ke dalam rusuk gunung berapi.
  8. Negara ini mengalami banjir monsun tahunan, dan siklon kerap berlaku.
  9. Reka bentuk dan tema tradisional Korea hadir paling kerap dalam sulaman.
  10. Antara pencernaan substrat yang berlaku dengan lebih kerap dalam perut ialah:
  11. Dia juga kerap melanggar hak asasi manusia serta menyokong gerakan anti-perancis.
  12. Bandar merupakan tempat paling kerap menerima hujan yang lebat, hampir 320 hari setahun.
  13. Pada pertengahan abad ke-20, nama "Macau" lebih kerap muncul dalam media-media Inggeris.
  14. Umpamanya, lelaki lebih kerap mengalami autisme dan kebutaan warna, berbanding perempuan.
  15. Musim dan membunuh diri: Manusia membunuh diri lebih kerap pada musim bunga dan musim panas.
  16. Di muka bumi ini, air merupakan bahan yang paling kerap ditemui terutama dalam bentuk cecair.
  17. Perkhidmatan kenderaan buggy yang kerap dan percuma juga disediakan untuk pergi ke hotel tersebut.
  18. Namun demikian kerajaan British kerap menggagalkan usaha Aparteid yang menyeluruh di Afrika Selatan.
  19. Iklim sub-tropika dengan 9 bulan panas dan taufan kerap berlaku.Cuaca sejuk dibawa oleh Angin Tenggara.
  20. Wanita-wanita ini kerap kali dijual ke rumah pelacuran oleh ibu bapa mereka pada usia 7 hingga 12 tahun.
  21. Antara tahun 1007-1014, Maharaja Basil II kerap menyerang Bulgaria sehingga dapat menawan kembali Greece.
  22. Tanggapan bahawa membunuh diri adalah lebih kerap pada cuti musim sejuk adalah suatu tanggapan salah yang umum.
  23. Ini menjadi sangat kerap sehingga "Siberia" menjadi metafora untuk pembuangan dan hukuman: "Siberia birokratik".
  24. Bagaimanapun, terdapatnya sebahagian penyakit seks yang terjadi hanya, atau lebih kerap kali, pada lelaki sahaja.
  25. Istilah "penggubah" atau "komposer" kerap digunakan untuk merujuk kepada muzik tradisi barat iaitu muzik klasikal.
  26. Johnstone, beliau masih gagal memasuki kesebelasan utama dan menyebabkannya kerap kali memohon untuk berpindah kelab.
  27. Walaupun samurai tidak digalakkan untuk memasuki kawasan Yoshiwara, bagaimana pun mereka kerap kali berbuat demikian.
  28. Kombinatorik digunakan dengan kerap dalam sains komputer untuk memperolehi rumus dan anggaran dalam analisis algoritma.
  29. orang Greek dan orang Chaldea kerap mengekalkan rekod simpanan masa sebagai bahagian keperluan dari pemerhatian astronomi mereka.
  30. Seruling boleh mempunyai beberapa tiub, namun seruling yang mempunyai hanya satu tiub merupakan jenis yang paling kerap dijumpai.
  31. Tetapi, untuk yang bersara pada wilayah yang sejuk, umpamanya wilayah Eropah, arak kerap digunakan sebagai penghangat bagi tubuhnya.
  32. Dudek juga kerap beraksi untuk Poland, tetapi tidak dapat menunjukkan aksi yang baik semasa kejohanan Piala Dunia 2002 di Korea dan Jepun.
  33. Antara simptom penyakit ini ialah keresahan, kerisauan, insomnia, keriangan, muka merah, kerap kencing (diuresis), dan masalah gastrointestial.
  34. Sesampai abad ke-21, drama Shakespeare masih dipersembahkan dengan lebih kerap berbanding dramatis yang lain, dan sering dipadankan untuk filem.
  35. Bangsa dan membunuh diri: Sekurang-kurangnya di Amerika Syarikat, orang Kaukasia lebih kerap membunuh diri berbanding dengan orang Amerika-Afrika.
  36. Terdapat perkhidmatan bas di Pulau Krismas yang kerap dari Flying Fish Cove ke pusat rekreasi baru di Bukit Fosfat, serta juga perkhidmatan teksi.
  37. Oleh itu mereka yang aktif secara seksual atau sering bertukar pasangan perlu menjalani ujian kesihatan yang lebih kerap seperti ujian lumuran Pap.
  38. Ini memerlukan mereka mempunyai kelajuan dan jarak sebagaimana kapal tempur, jadi kapal pembinasa kerap lebih besar dari bot torpedo yang perlu mereka hadapi.
  39. Di antara semua ini, e-mel dan Jaringan Sejagat paling kerap digunakan, dan lebih banyak perkhidmatan yang dibina berasaskannya, seperti senarai mel dan blog.
  40. Pengekalan di dalam nota muzik kebiasaan tidak begitu diambil berat dan ahli muzik secara umumnya kerap menukar sedikit sebanyak penggubahan di dalam nota muzik.
  41. Sindrom Rengsa Usus merupakan masalah perubatan yang kedua kerap diadukan selepas selesema sekali gus menjadi antara penyebab utama ketidakhadiran di tempat kerja.
  42. Hans">汉语拼音; Cina Tradisional: 漢語拼音; pinyin: HxnyÇ” PÄ«nyÄ«n), atau Pinyin, merupakan sistem perumian Bahasa Mandarin Baku yang paling kerap digunakan.
  43. Pada sebelah yang lainnya pula, penggunaan Kamar mungkin menggalakkan penggunaan Mahkamah yang lebih kerap dan sekaligus meningkatkan resolusi pertikaian antarabangsa.
  44. Dalam aplikasi teks komputer, skim pengekodan GB paling kerap digunakan untuk memaparkan aksara Cina ringkas ini, manakala Big5 lebih kepada pemaparan aksara tradisional.
  45. Hanya Mia yang tahu dari mana dia mempelajari lagu itu dan mengapa dia kerap mengunjungi hutan, iaitu kerana di hutanlah dia bersiap sedia untuk peranan yang amat penting.
  46. Sejak ketika itu, aktifiti bola sepak semakin kerap digerakkan oleh FAM dan semakin banyak rakyat yang gemar bermain bola sepak di dataran tempat Piala HMS Malaya dianjurkan.
  47. Dari bulan Ogos hingga Oktober, Singapura kerap mengalami jerebu kesan kebakaran hutan di negara jiran Indonesia, adakalanya cukup teruk untuk mengancam amaran kesihatan awam.
  48. Rejim tersebut kerap melanggar hak asasi manusia dan membunuh beribu-ribu orang yang dikenali sebagai "desaparecidos" —dalam satu peristiwa yang dipanggil “Perang Kotor”.
  49. Secara amnya, perempuan menghidapi penyakit yang sama dengan lelaki; bagaimanpun, terdapatnya beberapa penyakit jantina yang lebih kerap ataupun khusus dihidapi oleh perempuan.
  50. Ketika inilah baginda sering kali membantu mengembala kambing-kambing bapa saudaranya di sekitar Mekah dan kerap menemani bapa saudaranya dalam urusan perdagangan ke Syam (Syria).
  51. Umur dan membunuh diri: Sekurang-kurangnya di Amerika Syarikat, lelaki-lelaki yang berumur melebihi 70 tahun lebih kerap membunuh diri berbanding dengan lelaki-lelaki yang lebih muda.
  52. Gadis-gadis itu kerap kali mempunyai kontrak dengan rumah pelacuran untuk 5 atau 10 tahun sahaja, tetapi hutang yang besar selalu mengikat mereka di rumah pelacuran seumur hidup mereka.
  53. Selepas 2000 SM, gelombang berturut-orang kerap berpindah-randah dari Asia Tengah mula bergerak ke selatan Afghanistan; di antara mereka ramai orang Indo-Iran yang berbahasa Indo-Eropah.
  54. Jika partinya kehilangan undi percaya, Perdana Menteri boleh meletakkan jawatan, tetapi lebih kerap dengan meminta Gabenor Jeneral untuk membubarkan parlimen dan pencetus pilihan raya umum.
  55. Penduduk-penduduk tempatan keberatan untuk menyediakan tanah untuk aktiviti-aktiviti ekonomi yang tidak tradisional dan ini kerap meghasilkan berbagai pertikaian di mengenai pemilikan tanah.
  56. Jantina dan kes membunuh diri: Di dunia Barat, lebih banyak lelaki mati akibat membunuh diri berbanding dengan perempuan, manakala perempuan lebih kerap mencuba membunuh diri berbanding dengan lelaki.
  57. Pada hari ini, komputer tahap tinggi lebih kerap membezakan dengan komputer peribadi dari segi kestabilan serta kuasa multitasking yang lebih baik, daripada hanya bergantung semata-mata pada kuasa CPU.
  58. Pada 6 November 1992, OSCE menubuhkan Misi di Georgia untuk memantau keamanan dan keselamatan.Pada Jun 2004 ketegangan serius berlaku.Perjanjian gencatan senjata dicapai pada 13 Ogos meskipun kerap dimungkiri.
  59. Pulau ini mempunyai iklim tropika yang disederhanakan oleh perairan disekitarnya; arus panas Laut Caribbean dan kedudukannya di tengah-tengah perairan yang besar juga menyebabkan Cuba kerap kali mengalami hurikan.
  60. Internet Explorer 4.5 menawarkan ciri-ciri baru seperti penyulitan 128-bit yang lebih mudah, di samping banyak mempertingkatkan kestabilan berbanding versi sebelumnya, khususnya versi 68k yangkerap tersekat tiba-tiba.
  61. Lelaki-lelaki Kaukasia bukan Amerika Latin yang lebih tua lebih kerap membunuh diri berbanding dengan para lelaki dan wanita yang lebih tua bagi mana-mana kelompok yang lain, dengan ini menyebabkan kadar Bunuh diri yang lebih tinggi di kalangan orang Kaukasia.
  62. Pemikiran logik adalah cara pemikiran yang kerap dan gemar digunakan dalam merancangkan sesuatu perkara.Secara amnya logik difahami sabagai apa yang boleh difahami oleh akal manusia,iaitu menggunakan bukti bagi menjelaskan sesuatu yang tidak jelas pada mulanya.
  63. Lokasi Indonesia yang terletak di antara tiga plat tektonik yang utama di dunia, iaitu plat Australia, plat Eurasia dan plat Pasifik serta juga di dalam Lingkaran Api telah mengakibatkan Indonesia kerap kali dilanda oleh bencana gempa bumi dan letupan gunung berapi.
  64. Dalam tempoh dari April hingga November semasa taufan kerap kali terbentuk di barat Pasifik dan bergerak ke arah barat merentasi Filipina, angin barat daya di kawasan barat laut pantai Sabah dan kawasan Sarawak menjadi lebih kuat dan boleh mencapai 20 knot atau lebih.
  65. Pengasasan Fxdxration Internationale du Sport Automobile pada tahun 1979 mencetuskan perang FISA-FOCA, apabila FISA dan presidennya Jean-Marie Balestre kerap berselisih dengan Persatuan Pembina Kereta Formula Satu mengenai keuntungan siaran televisyen dan peraturan teknikal.
  66. Kekurangan variasi genetik di kalangan bangsa Asia timur berkemungkinan besar adalah kerana rantau tersebut telah lama bersatu di bawah satu kuasa politik tunggal contohnya di China, Korea dan Jepun yang menyebabkan interaksi manusia yang lebih kerap berbanding di Asia tenggara.
  67. Pada anggapan bahawa hidupan berasal secara spontan di Bumi uji kaji Miller–Urey dan uji kaji serupa menunjukkan bahawa kebanyakan asid amino, kerap dipanggil "bongkah binaan hidupan," boleh disintesis secara rasem dalam keadaan yang bertujuan serupa dengan yang mengenai Bumi awal.
  68. Universiti ini juga kerap menerajui senarai ranking universiti British, dan senarai ranking universiti seuruh dunia yang dihasilkan The Times Higher Education Supplement (THES) dan Universiti Jiao Tong di Shanghai, China masing-masing menilai Cambridge sebagai universiti ketiga dan keempat di dunia.
  69. Semenjak itu, universiti-universiti Oxford dan Cambridge,, mencatat sejarah lama mengenai persaingan sesama sendiri, dan kerap dianggap sebagai maktab-maktab besar yang paling elit dan berprestij bukan sahaja di United Kingdom, bahkan juga dilabel antara universiti paling berprestij di seluruh dunia.
  70. Di Lautan Hindi, tentera laut Uthmaniyyah kerap bertembung dengan armada Portugis demi mempertahankan monopoli turun-temurun ke atas laluan-laluan perdagangan maritim antara Asia Timur dan Eropah Barat; laluan-laluan ini berdepan dengan persaingan baru dengan penemuan Tanjung Harapan oleh Portugis pada tahun 1488.
  71. Menurut Senator Mejar Jeneral (B)Dato' Seri Jamil Khir Baharom, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, sebanyak 90 peratus kes-kes melibatkan Mahkamah Syariah berjaya diselesaikan dalam tempoh 12 bulan, sekali gus melenyapkan tuduhan pihak tertentu terhadap institusi itu yang dikatakan lewat menyelesaikan sesuatu kes dan kerap tertangguh.
  72. Satu fakta yang memang tidak dapat disangkal lagi ialah, kebanyakan penutur Bahasa Rojak ini biasanya mengalami kesukaran untuk berkomunikasi di dalam persekitaran berbahasa Inggeris yang sebenar, dan ini kerap menyebabkan mereka disalah erti, terutama apabila berada di negara-negara barat yang menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pertuturan seharian.
  73. Maka dengan itu, nama penuh Dominion of Canada digunakan seharian sehingga 1970-an.Apabila Kanada menegaskan autonomi politiknya dari United Kingdom, kerajaan persekutuan semakin kerapmenggunakan Canada sahaja pada dokumen kerajaan dan perjanjian; perubahan ini dicerminkan dalam penukaran nama cuti hari kebangsaan daripada Hari Dominion kepada Hari Kanada pada tahun 1982.
  74. Tetapi kerajaan British yang kerap menerima maklumat salah mengenai Tanah Melayu dan orang Melayu percaya bahawa Sir MacMicheal pernah berkenalan baik dengan beberapa putera-putera dari Tanah Melayu.Pemerintahan Tentera British merupakan masa yang paling sesuai bagi MacMichael untuk mendapatkan tandatangan daripada Raja-raja Melayu kerana keadaan ketenteraan amat sesuai dijadikan asas ugutan untuk mendapatkan tandatangan Raja-raja Melayu.Beliau hanya mengambil masa selama 22 hari untuk mendapatkan tandatangan daripada kesemua pemerintah Tanah Melayu hasil daripada ugutan yang amat bersesuaian dengan keadaan pada masa itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...