Monday 16 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "menjual"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menjual" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada 1996, "dana hedge Amerika telah menjual $ 400 juta mata wang Thai.
  2. Seluruh keluarga peniaga cina yang menjual bunga berdekatan habis dibunuh.
  3. Kerana kemiskinannya Saidina Ali menjual baju besi perangnya untuk dijadikan mahar.
  4. Di seluruh dunia, penjual-penjual bunga menjual bunga untuk pelbagai kejadian dan majlis:
  5. Beliau kemudian menjual kayu itu untuk mendapat sedikit wang untuk perbelanjaan hidupnya.
  6. Alex Kamradt mendapat komisen atas rekabentuk dan menjual sebilang kecil darinya melalui syarikatnya.
  7. Bangkok juga merupakan bandar barang kemas yang terkenal, menjual dan membeli pelbagai barang perak dan gangsa.
  8. Sebahagian besar kedai runcit di negara barat menjual cendawan ini dalam bentuk tin dan penyediaan secara segar.
  9. Beliau menjual gula-gula dan akhbar di dalam keretapi-keretapi yang berulang-alik dari Pelabuhan Huron ke Detroit.
  10. Pada 25 Julai 2014, akhbar Liverpool Echo melaporkan Southampton telah bersetuju bersama Liverpool untuk menjual Lovren.
  11. Kerajaan sedang beransur-ansur menjual pegangannya dalam France Txlxcom, Air France, serta industri insuran, perbankan dan pertahanan.
  12. GE sebelumnya mempunyai RCA dan NBC hingga tahun 1930, ketika dipaksa untuk menjual syarikat radio itu sebagai akibat daripada tuduhan antitrust.
  13. Mereka banyak tertumpu dikawasan bandar dimana mereka mengutip duit perlindungan dan menjual dadah bagi menyokong dan mengukuhkan oraganisasi mereka.
  14. Kedai-kedai itu menjual kebanyakan produk Apple serta juga produk-produk pihak ketiga, dan membekalkan dukungan dan pembaikan perkakasan dan perisian Apple.
  15. Baginda Sultan amat murka kepada Siam sehingga baginda pernah menyatakan tidak akan memaafkan pihak yang menjual negeri Kedah seperti menjual seekor kerbau.
  16. Mereka dianggap sebagai budak jahat yang membentuk kumpulan ganas untuk memeras pelanggan di pasar tempatan dengan menjual barangan palsu dan aktiviti haram.
  17. Pihak RRC telah banyak kali mengecam mana-mana negara yang menunjukkan tanda-tanda cuba mendekati Taiwan secara diplomatik, atau menjual senjata kepada pulau itu.
  18. Calon yang bertanding sering menggunakan serangan peribadi.Sata mengalami kemalangan kereta pada 1992.Dia menuduh Mwanawasa menjual Zambia kepada Hong Kong/ China.
  19. Untuk menentang secara aman, penduduk China mengadakan "tiga tidak", tidak kepada cukai, tidak kepada perkhidmatan, dan tidak kepada menjual barangan kepada Portugis.
  20. Paten di Amerika Syarikat memberikan hak secara eklusif untuk membuat, menggunakan atau menjual barang yang diberikan paten di Amerika Syarikat dan wilayah takluknya.
  21. Pada 13 Mac 1986, syarikat ini menjual saham kepada umum melalui tawaran awam awal, dengan harga tawaran awal $21.00 sebelum menamatkan hari pertama berdagang pada $28.00.
  22. Walau bagaimanapun, syarikat Bayaer kehilangan hak cap dagangannya setelah tentera Bersekutu merampas dan menjual aset luar syarikat tersebut selepas Perang Dunia Pertama.
  23. Dengan hampir menjelangnya tamat tempoh sewaan wilayah tersebut, Torrey berhasil menjual haknya kepada konsul Austria-Hungary di Hong Kong iaitu Baron Gustavus von Overbeck.
  24. Dalam tahun berikutnya Kenny Dalglish telah menjual Alan Kennedy kepada kelab Sunderland setelah pemain muda Jim Beglin mula menunjukkan kecemerlangan bermain di posisi bek kiri.
  25. Pada tahun 1977, pengeluar konsol lama, tidak boleh digunakan serta konsol yang diklon daripada Pong menjual konsol-konsol mereka bertujuan untuk membersihkan saham yang akhirnya menyebabkan lebihan dalam pasaran.
  26. Sejak pemerintahan British, sebilangan kecil warga dari Asia Selatan terutama etnik Pakistan telah wujud di sekitar bandar dengan majoriti dari mereka menjalankan perusahaan dalam menjual pakaian dan rempah-ratus.
  27. Konsol Super Famicom dijual dengan meluas berbanding dengan konsol TurboGrafx dan Neo Geo, namun begitu pengeluarannya cukup lewat untuk Sega menjual beberapa juta konsol di Amerika Utara dan bertapak kukuh dalam pasaran.
  28. John Orrell bersetuju menjual Anfield, tetapi John Houlding juga adalah tuan punya tanah bersebelahan, John Houlding merancangkan supaya Syarikat baru tersebut membeli sekali tanah milik beliau bersekali dengan padang Anfield.
  29. Perusahaan yang meminjam dalam dolar harus menghadapi biaya yang lebih besar yang disebabkan oleh penurunan rupiah, dan banyak yang bereaksi dengan membeli dolar, iaitu: menjual rupiah, menurunkan harga rupiah lebih jauh lagi.
  30. Microsoft yang mula-mulanya ditubuhkan pada tahun 1975 untuk membangunkan dan menjual pentafsir BASIC untuk Altair 8800 bangkit untuk mendominasi pasaran sistem pengendalian komputer rumah dengan MS-DOS pada pertengahan 1980-an.
  31. Hak paten selalunya diberikan oleh kerajaan kepada seseorang pencipta atau pereka sesuatu ciptaan yang memberikan kepadanya hak sepenuhnya untuk membuat, mengguna dan menjual rekaan tersebut untuk satu tempoh masa yang tertentu.
  32. Pada bulan Ogos 2010, berikutan perjanjian penajaan jersi tiga tahun dengan King Power Group, Mandarić menjual kelab itu kepada konsortium Thailand, Asian Football Investments diketuai oleh King Power Group, Vichai Raksriaksorn.
  33. Ferguson selepas itu telah membuat perubahan yang mengejutkan penyokong kelab dengan menjual pemain utama dan menggantikan mereka dengan pemain dari pasukan belia, termasuk David Beckham, Gary Neville, Phil Neville dan Paul Scholes.
  34. Ia masih dilihat sekiranya perancangan ini akan diteruskan atau ia hanya satu plot untuk memaksa pemilik (Comune di Milano) untuk menjual stadium kepada Milan dengan harga nominal supaya kerja-kerja penambahbaikan dapat dilaksanakan.
  35. Dengan itu, perusahaan bijih timah oleh orang Cina mulai diambil alih oleh syarikat Eropah kerana teknik kapal korek yang dapat melombong dengan cepat dan akhirnya menjual perusahaan lombong bijih timah mereka kepada syarikat British.
  36. Terdapat kumpulah peminat hobi di jaringan web yang akan menghantarkan pencetus mereka hanya dengan sampul surat beralamat sendiri, berstem, dan terdapat juga syarikat pesanan pos yang menjualpelbagai jenis pencetus roti seluruh dunia.
  37. Tidak lama selepas itu, koloni-koloni mengamalkan sistem perladangan tebu yang terbukti berjaya digunakan oleh Portugis di Brazil yang bergantung pada buruh hamba – pada mulanya – kapal Belanda, untuk menjual hamba dan membeli gula.
  38. Itu pun jika kita membeli peralatan dan prasarana dari Russia atau Amerika.Tetapi negara maju tidak mungkin menjual teknologi ini kerana pelancar kapal angkasa lepas ini boleh diubahsuai menjadi pelancar peluru berpandu atau roket nuklear.
  39. Syarikat ini juga mengendalikan kedai dalam talian untuk menjual perkakasan dan perisian, selain daripada iTunes Store, laman webnya yang membekalkan muzik, buku audio, permainan, video muzik, pertunjukan TV, dan filem digital yang boleh dimuat turun.
  40. Dalam pandangan umat Hindu pelacuran sangat sangat dilarang, kerana dalam Hinduisme, tubuh wanita itu ibarat susu kehidupan bagi generasi berikutnya, mereka yang menjual dan membeli susu kehidupan dalam pandangan hindu hukumnya adalah kutukan seumur hidup.
  41. Pada bulan April 2007, perbincangan dilangsungkan antara KL Infra dan kerajaan dan Bank Pembangunan Malaysia bagi menjual aset dan liabiliti KL Monorail kepada Syarikat Prasarana Negara Berhad yang kini mempunyai Aliran Kelana Jaya dan Aliran Ampang, serta juga 10% daripada saham KL Infra.
  42. Pada tahun 2007, menurut Moscow Defense Brief, pada Disember 2007,Rusia mula menghantar bahan api nuklear ke Iran.Rusia telah berjanji untuk menjual 85 tan bahan api nuklear untuk loji itu.Mac 2009, ketua perbadanan kuasa nuklear Rusia Rosatom, Sergei Kiriyenko, mengumumkan bahawa Rusia telah menyiapkan pembinaan loji.
  43. Letusan pemberontakan Cuba, taktik brutal Weyler, dan kemarahan Hangat kejadian ini melecut terbukti menjadi anugerah bagi industri surat khabar di New York City, di mana Joseph Pulitzer Dunia New York dan William Randolph Hearst dari New York Journal diakui potensi besar untuk judul dan cerita yang akan menjual salinan.
  44. Di dalam Perakaunan, paten ditakrifkan sebagai hak ekslusif yang diberikan kerajaan untuk sesuatu syarikat mengguna, membuat dan menjual sesuatu produk atau proses untuk tempoh 20 tahun tanpa boleh diperbaharui, bila mana dalam tempoh tersebut pihak ketiga tidak boleh mengganggu ataupun menyalahi hak paten yang diberikan.
  45. Monaco juga memperoleh hak untuk menempa duit syiling euro dengan reka bentuk Monegasque pada sebelah negara.Pada tahun 2005,Monaco menghadapi masalah ekonomi tetapi datuk bandar Monaco,Sir William Azfar Congress Musharaf Sellapan George memberi idea yang bernas dengan menyuruh semua rakyat Monaco menjual seluar dalam,Bra,Kotex,G-String dan kondom.
  46. Disebabkan pelbagai rujukan ke atas mercu ini, Arsenal tidak mampu untuk memberi hakcipta; meskipun kelab itu telah berjaya mendaftarkan mercu itu sebagai trademark, dan telah berbalah sebuah perbicaraan dengan seorang peniaga tempatan yang menjual barangan-barangan 'tidak rasmi' Arsenal, Arsenal mencari perlindungan undang-undang yang lebih melengkapi.
  47. Dibandingkan dengan pencipta awal yang menghasilkan pencahayaan elektrik dalam keadaan makmal, seawal demonstrasi dawai membara oleh Alessandro Volta pada tahun 1800, Edison memberi tumpuan kepada kegunaan komersil, maka beliau dapat menjual konsepnya kepada perumahan dan perniagaan dengan menghasilkan mentol lampu yang lebih tahan lama secara besar-besaran serta melengkapkan sistem janaan dan pengedaran elektrik.
  48. Kumpulan gundik terdiri daripada yÅ«jo, kamuro (pelatih baru), shinzō (pelatih lama), hashi-jōro (gundik pangkat rendah), kōshi-jōro (gundik pangkat tinggi di bawah tayÅ«), tayÅ« (gundik pangkat tinggi), oiran ("penumbang istana kota", dinamakan sebegitu bagi bagaimana pantas mereka dapat memisahkan seorang daimyo daripada wangnya), yarite (chaperone yang lebih tua bagi seorang oiran) dan yobidashi yang menggantikan tayÅ« apabila mereka pergi menjual harga di pasar.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...