Wednesday 18 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "peraturan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "peraturan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bagi kaum Iban, peraturan ini dipanggil "begeliga".
  2. Tarikh matang boleh dikira dengan menggunakan peraturan Naegele.
  3. Unicode">Pāṇini merumuskan peraturan tatabahasa untuk Bahasa Sanskrit.
  4. Bagaimanapun, peraturan rasmi Hanyu Pinyin, tidak mewajibkan amalan sedemikian.
  5. "Formula" tersebut ialah satu set peraturan yang perlu dipatuhi kesemua peserta.
  6. Sehingga 1887 sukan ini dimainkan di England di bawah peraturan yang terdapat di India.
  7. Bath Badminton Club mempiawaikan peraturan dan mengaplikasikan sukan ini dalam versi Inggeris.
  8. Jika masih terikat kelab bermain masa tambahan, di mana peraturan gol di tempat lawan tidak terpakai.
  9. Pelanggaran peraturan dalam sistem pengiraan undi turut menyumbang kepada kekalahan Kerry (lihat 2004 U.S.
  10. Meskipun autonomi nominal, ia tertakluk kepada peraturan langsung kukuh daripada pihak berkuasa Soviet pusat.
  11. Setiap kelab dikira sebagai pemegang saham dengan satu undian dalam isu seperti pengubahan peraturan dan kontrak.
  12. Ini adalah salah di sisi peraturan alih bahasa DBP dan "Makau" tetap merupakan nama rasmi kawasan ini dalam bahasa Melayu.
  13. Dari 2014 bahagian, zon timur dan barat akan disimpan sehingga perlawanan akhir dengan tiada peraturan perlindungan negara digunakan.
  14. Walaupun tiada peraturan yang khusus atau tetap, perbezaan ini adalah berguna bagi menggambarkan perubahan yang belaku menurut perubahan masa.
  15. Dan seperti proses mendapatkan maklumat yang lain, sains bermula dengan pengalaman, dan kemudiannya mendapatkan fakta dan peraturan daripadaya.
  16. Antara sami yang terkenal ialah U Wisara yang mati dalam penjara selepas 163 hari mogok lapar membantah peraturan -peraturan baru di kuil Buddha.
  17. Selepas permainan eksperimen pertama, Naismith telah menyediakan draf peraturan pertama untuk permainan bola keranjang yang mengandungi 13 fasal.
  18. Dalam tahun 1882, peraturan oleh Persatuan Bola Sepak England mensyaratkan Everton menjalani perlawanan bola sepak mereka di stadium yang ditutup.
  19. Menurut Ketua Pengarah DBP, Datuk Termuzi Abdul Aziz, peraturan tersebut telah dilaksanakan sejak tahun lalu di bawah undang-undang kecil iklan PBT.
  20. Sebahagian peraturan legislasi sebenarnya diterapkan oleh birokrasi di bawah legislasi sebelumnya yang sudah diluluskan dan dibenarkan oleh Parlimen.
  21. Walau bagaimanapun, menurut peraturan hak cipta hari ini, nota muzik asal tidak lagi boleh diubah suai sesuka hati tanpa alasan ataupun arahan rasmi.
  22. Mahkamah Syariah dinamakan Mahkamah Kadi bagi menjalankan peraturan dan peruntukan Undang-undang Pentadbiran Agama Islam bagi setiap negeri di Malaysia.
  23. Dalam tahun 1882, Everton, terpaksa mematuhi peraturan baru liga bola sepak yang menetapkan supaya permainan perlu dilaksanakan di dalam stadium yang tertutup.
  24. Sebagai Kapitan Cina, kuasa dikurniakannya setaraf pembesar Melayu, beliau menggubal pelbagai undang-undang dan peraturan dan menyusun semula struktur penempatan.
  25. Satu kekecualian untuk peraturan ini didapati dalam perkahwinan raja yang mengukuhkan kedudukan mereka melalui pengumpulan kekayaan berbanding melalui persemendaan.
  26. Mereka perlu bergantung kepada eksperimen, mencuba secara tradisional, peraturan ibu jari, dan pemikiran spekulatif bagi membongkar rahsia alam semesta yang dikaji.
  27. Mana-mana pihak yang membelakangi peraturan ini jika sabit kesalahan, mereka boleh dikenakan denda, penalti atau penjara mengikut undang-undang kecil PBT berkenaan.
  28. KGB adalah sebuah perkhidmatan tentera dan telah ditadbir oleh undang-undang dan peraturan tentera, sama dengan Tentera Darat Soviet atau Pasukan Dalam Negeri [MVD]].
  29. Dikaitkan dengan peraturan yang merumitkan tentang pewarisan serta orang bangsawan yang amat berkuasa, kerusuhan sosial dan politik yang dialami tidak dapat dielakkan.
  30. Empat negara ini dinamakan sebagai negara yang paling bawah kerana menolak untuk menerima peraturan baru keterbukaan kewangan seperti bertukar-tukar maklumat mengenai cukai.
  31. Mahkamah Syariah diberi nama Mahkamah Kadi telah diberi kuasa menjalankan peraturan dan peruntukan Undang-undang Pentadbiran Agama Islam bagi setiap negeri dan daerah di Malaysia.
  32. Dia juga memberikan sebuah rumusan untuk peraturan kemudahan kesilapan (sebuah istilah disebabkan Lagrange, 1774), tetapi satu yang membawa ke persamaan yang tidak dapat diuruskan.
  33. Namun yang nyatanya, peraturan ini sangat tidak popular (terutama disebabkan individu harus bangun dan tidur lebih awal daripada waktu biasanya) sehingga peraturan itu ditarik semula.
  34. Senat mengundi satu Presiden untuk mempengerusikan atas kedudukan Senat, memastikan pemerhatian dari peraturan rumah, dan mentafsir Arahan Berdiri dari rumah patut mereka dipertikaikan.
  35. Sebab-sebab di sebalik peraturan ini adalah kes diftong dan triftong, i, u, dan x dianggap sebagai luncuran medial dan bukannya sebahagian nukleus suku kata dalam fonologi bahasa Mandarin.
  36. Oleh kerana peraturan IAU memerlukan satu nama daripada ciptaan mitologi bagi objek-objek dengan orbit stabil melangkaui orbit Neptun, pasukan itu juga mempertimbangkan kemungkinan berkenaan.
  37. Kerusi hanya dipasangkan hanya selepas berlakunya Tragedi Hillsborough tahun 1989 dan penguatkuasaan peraturan baru yang mensyaratkan stadium ditukar menjadi stadium bertempat duduk seluruhnya.
  38. Catatannya mirip dengan catatan matematik moden, dan menggunakan peraturan meta, transformasi, dan rekursi dengan canggihnya yang tatabahasanya mengadakan kuasa pengiraan bersamaan dengan mesin Turing.
  39. Kejohanan dunia 1952 dan 1953 diadili meenurut peraturan Formula Dua, lalu menyaksikan kereta yang lebih kecil dan kurang kuasanya, atas sebab kebimbangan mengenai bilangan kereta Formula Satu yang ada.
  40. Hal ini disebabkan Parlimen Jepun masih belum memutuskan sama ada akan menggubal peraturan baru bagi membenarkan seorang perempuan, iaitu anak tunggal Putera Makhota Naruhito, Puteri Aiko menaiki takhta.
  41. Para pemain mungkin menghabiskan kebanyakan masa dalam perlawanan dalam bahagian spesifik di padang; bagaimanapun; mereka tidak dikekang oleh peraturan sukan dan boleh berubah kedudukan pada bila-bila masa.
  42. Sebilangan pertubuhan perlumbaan Grand Prix telah merangka peraturan bagi satu Kejohanan Dunia sebelum perang, namun akibat penggantungan acara lumba ketika perang, Kejohanan Pelumba Dunia tidak dirasmikan sehingga 1947.
  43. Berdasarkan pada perenggan 4.05 dalam peraturan UEFA untuk musim semasa, sekiranya dua atau lebih pasukan seri dalam mata selepas menamatkan perlawanan kumpulan, kriteria berikut telah diaplikasikan untuk menentukan ranking:
  44. Hong Kong memelihara mata wang sendirinya, sistem perundangan, sistem politik, kuasa imigresen, peraturan lalu lintas dan aspek lain yang berkaitan cara hidup mereka, yang mana adalah banyak berbeza daripada Tanah Besar China.
  45. Astronomi adalah istilah yang berasal dari bahasa Inggeris astronomy, sebenarnya berpunca dari perkataan Yunani, iaitu astro=star/bintang dan -nomy daripada nomos(νόμος)=law/culture/peraturan membawa maksud peraturan bintang - "law of the stars".
  46. Antara jenis maklumat biologi yang diproses dan dikaji pasa permulaan era bioinformasi ialah pembentukan struktur interaksi sosial yang kompleks dengan menggunakan peraturan mudah seperti tingkah laku yang akan dikumpulan untuk penyelenggaraan dalam model evolusi prebiotik.
  47. Sejak kematian Senna dan Ratzenberger, FIA telah mengetengahkan keselamatan sebagai sebab mengenakan perubahan dalam peraturan yang sebaliknya, di bawah Persetujuan Concorde, perlu dipersetujui oleh kesemua pasukan - terutamanya perubahan yang diperkenalkan bagi musim 1998.
  48. Pengasasan Fxdxration Internationale du Sport Automobile pada tahun 1979 mencetuskan perang FISA-FOCA, apabila FISA dan presidennya Jean-Marie Balestre kerap berselisih dengan Persatuan Pembina Kereta Formula Satu mengenai keuntungan siaran televisyen dan peraturan teknikal.
  49. Persatuan Bola Sepak Inggeris tidak terlibat secara langsung dalam operasi hari ke hari untuk liga ini, tetapi mempunyai kuasa veto power sebagai pemegang saham yang istimewa semasa pengundian Pengerusi dan Ketua Pengawai Eksekutif dan semasa peraturan ditambah oleh liga ini.
  50. Pada 1893, Badminton Association of England diterbitkan sebagai set peraturan pertama mengikut ketetapan, seakan-akan menyamai peraturan ketika ini, dan secara rasmi dilancarkan sebuah peraturaniaitu "Dunbar" di 6 Waverley Grove, Portsmouth, England pada 13 September tahun yang sama.
  51. 55.54% daripada pengundi memilih untuk merdeka daripada Montenegro mengatasi keperluan mendapat 55% daripada jumlah pengundian yang ditetapkan untuk mengesahkan referendum dibawahperaturan yang ditetapkan Kesatuan Eropah, sebagai dilaporkan oleh 99.80% daripada 1,100 tempat pengundian.
  52. Dalam mempertahankan hak yang sah negaranya untuk memajukan tenaga nuklear, beliau memilih untuk merongkai belenggu sistem nilai dan peraturan yang dipaksakan kuasa-kuasa besar yang jahat yang memperkudakan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa dan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  53. Dengan itu, dalam menangani krisis pentadbiran kerajaan Negeri Perak, baginda telah mempraktikkan keputusan menurut peraturan dengan membenarkan penubuhan kerajaan baru oleh Barisan Nasional apabila baginda mengesahkan dengan menemu-bual setiap seorang wakil BN dan wakil Bebas mengenai pendirian mereka.
  54. Pelbagai bukti seperti peta dan dokumen berdasarkan latarbelakang sejarah dan prinsip undang-undang antarabangsa seperti penemuan, pemisahan, pertambahan, serahan, serta peraturan "uti possidetis" iaitu sempadan negara-negara baru merdeka berdasarkan sempadan wilayah jajahan lama, kesinambungan dan kesamaan sempadan.
  55. daripada Demokratik (termasuklah John Conyers daripada Michigan) telah membangkitkan isu pelanggaran peraturan pengiraan undi di Ohio apabila Kongres ke-109 mula bersidang, tetapi usul mereka ditolak dengan 31 undi menyokong kepada 267 undi menolak di Dewan Perwakilan manakala di Senat ditolak dengan 74 undi menentang dan hanya 1 undi menyokong.
  56. Manakala dalam keluarga Semitik Barat lebih awal dari tulisan (Phoenicia, Ibrani, Moabite etc.) satu tanda berdiri untuk bunyi satu yang sejenis, satu "konsonan" tambah vokal tidak dispesifikasikan atau tiada vokal, huruf Greek membahagikan tanda ini kepada dua kategori, konsonan ("benda yang berbunyi sepanjang") dan vokal dan menambahkan peraturan ejaan revolusi yakni tanda dari kategori pertama harus selalu dilayakkan oleh tanda dari kategori kedua.
  57. Unicode yang dibangunkan seiringan dengan piawaian Set Aksara Universal dan diterbit dalam bentuk buku sebagai The Unicode Standard, Unicode terdiri daripada himpunan kira-kira 100,000 aksara, satu set carta kod bagi rujukan visual, kaedah pengekodan dan set pengekodan aksara piawai, penyebutan ciri-ciri aksara seperti huruf besar atau kecil, satu set fail komputer data rujukan, dan peraturanuntuk penyeragaman, penguraian, pengumpulsemakan dan pengemukaan aksara.

2 comments:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...