Wednesday 18 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "persatuan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "persatuan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. CONMEBOL atau CSF merupakan gabungan persatuan bolasepak negara-negara di Amerika Selatan.
  2. Ia jatuh kepada tujuh negara-negara Eropah untuk mengikat bersama-sama membentuk persatuan ini.
  3. Dortmund ialah sebuah persatuan dari Dortmund,di mana divisyen bola sepak merupakan ciri utama persatuan.
  4. 'Tritunggal' bermaksud persatuan Yahweh Tuhan Bapa, Tuhan Anak (Yesus) dan Roh Kudus yang membentuk satu Tuhan.
  5. Persatuan tersebut [Kayan (Borneo) | Kayan]] dan Kenyah dikuasai persatuan yang mereka ditubuhkan pada tahun 1969.
  6. Sebenarnya tafiah-tafiah Taoisme pada zaman dahulu lebih merupakan persatuan seni silat, berbanding pertubuhan agama.
  7. Ini adalah pengiktirafan 150 tahun sejak pembentukan English Football Association, persatuan bola sepak tertua di dunia.
  8. AS menjadi negara pertama untuk membentuk sebuah persatuan yang berdedikasi dan mengkodifikasikan permainannya pada tahun 1907.
  9. Disebabkan perang saudara, gangguan persatuan sulit Cina, Britain telah dipilih untuk menyelesaikan masalah masalah penduduk Negeri Selat.
  10. 74 pasukan daripada 50 persatuan bola sepak mengambil bahagian, bermula dengan pusingan kelayakan yang telah dilangsungkan pada 12 Julai, 2005.
  11. Organisasi ini ditubuhkan pada 9 Julai 1916, di atas usaha Hxctor Rivadavia Gxmez (dari Uruguay) untuk menyatukan persatuan bolasepak di benua ini.
  12. Di Indonesia, bahasa Melayu juga dikenali sebagai Bahasa Indonesia atas sebab persatuan dan kesatuan bangsa Indonesia iaitu Sumpah Pemuda tahun 1928.
  13. Lembaga ini ditubuhkan pada 1886 dan mempunyai lapan ahli – empat wakil FIFA, empat wakil persatuan bola sepak England, Scotland, Wales dan Ireland Utara.
  14. Persatuan ini menjurus kepada persatuan pemuda Melayu yang berasaskan ‘pemuda-pemuda sedar’ atau ‘progresif’ yang dalam lingkungan usia lewat 20-an.
  15. de Klerk telah menarik balik pengharaman Kongres Kebangsaan Afrika dan persatuan politik berhaluan kiri yang lain dan membebaskan Nelson Mandela dari penjara.
  16. Upacara masuk agama ini dipanggil Amrit Sanchaar yang bermula dengan lima khalsa memohon supaya seorang itu dimasukkan kedalam persatuan atau "brotherhood" Khalsa.
  17. Julai 1964, kira-kira 114 persatuan orang Melayu bertemu dengan Othman Wok iaitu Menteri Hal Ehwal Sosial Singapura bagi membincangkan kepincangan orang Melayu Singapura.
  18. Pemerintah di Malaysia telah mengarahkan pengamal silat mewujudkan persatuan silat dan didaftarkan atas tujuan untuk membina, meyusun dan pengurusan silat yang lebih baik.
  19. Jumlah pasukan yang setiap persatuan masuk ke dalam Liga Juara-Juara AFC ini telah dipilih setiap tahun melalui kriteria yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Pertandingan AFC.
  20. Di dalam sesebuah pertubuhan yang mempunyai anggota pengundi, misalnya sebuah persatuan profesional, lembaganya bertindak bagi pihak perhimpunan agung pertubuhan dan dikuasainya.
  21. Tidak rasmi, mereka juga termasuk di dalam istilah politik yang dicipta [Orang Ulu]] - dipopularkan oleh persatuan politik yang dikenali sebagai Persatuan Kebangsaan Orang Ulu atau.
  22. Gobind Singh juga telah menubuhkan sebuah persatuan "Persaudaraan Khalsa Sikh" dan memulakan pemakaian seragam untuk lelaki Sikh yang taat kepada agamanya yang diberi gelaran "Lima K".
  23. Ini, bersama-sama dengan faktor ekonomi, mengakibatkan penggantian Guxrin yang pantas dengan Daniel Burley Woolfall dari England yang ketika itu telah menjadi salah satu persatuan ahli.
  24. Kriteria penilaian dan kedudukan untuk persatuan yang mengambil bahagian akan disemak semula oleh AFC setiap dua tahun, dengan yang paling baru-baru yang diluluskan bagi musim 2011-2012.
  25. Tetapi kedua-dua belah pihak tidak puas dan akhirnya pada tahun 1974 sebuah kumpulan yang mahukan persatuan dengan Greece mengadakan rampasan kuasa yang dibalas dengan pencerobohan Turki.
  26. Pada hari Isnin, 22 Januari 2007, askar-askar beret merah di bawah kuasa pemerintahan Ousmane, anak lelaki Conte, menggeledah ibu pejabat mogok dan membelasah ketua-ketua persatuan sekerja.
  27. Kriteria, yang merupakan versi yang diubah suai daripada pekali UEFA, langkah-langkah perkara seperti pemasaran dan stadium untuk menentukan bilangan tertentu tempat persatuan yang menerima.
  28. Perikatan Teknologi dan Perkhidmatan Maklumat Dunia ialah sebuah konsortium yang terdiri dari melebihi 60 buah persatuan industri teknologi maklumat (IT) daripada ekonomi-ekonomi di seluruh dunia.
  29. Untuk peringkat ini, pasukan yang menang dari satu kumpulan memainkan menentang naib juara daripada kumpulan lain, dan pasukan dari persatuan yang sama tidak boleh diundi menentang satu sama lain.
  30. Det Norske Veritas, yang terletak di Hxvik di luar Oslo, adalah salah satu dari tiga persatuan pengelasan yang utama di duna dengan mempunyai 16.5% daripada kapal-kapal di dunia di dalam daftarnya.
  31. Penggiat sukan rekreasi selalunya akan mendapatkan pengiktirafan sebagai satu jenis sukan daripada persatuan sukan seperti Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa atau dengan mewujudkan badan penyelaras mereka sendiri.
  32. Pada tahun 2013, Konfederasi Bola Sepak Asia membuat cadangan untuk mengembalikan semula perlawanan akhir timbal balas dan membenarkan terbaik dua puluh tiga ahli persatuan yang memenuhi Kriteria ACL untuk bersaing.
  33. Sebelum tertubuhnya KMM, IBHY dan rakan-rakannya telah mewujudkan satu persatuan sulit yang “berhaluan sosialis” iaitu Ikatan Semenanjung Malaya/Borneo pada tahun 1929 yang memperjuangkan gagasan “Malaya Raya”.
  34. Kedudukan persatuan itu yang lebih tinggi seperti yang ditentukan oleh kriteria, lebih banyak pasukan mewakili persatuan itu dalam Liga Juara-Juara, dan pusingan kelayakan yang kurang pasukanpersatuan itu mesti bersaing.
  35. Turut dilengkapi dengan dewan auditorium moden dan lengkap yang selalu menjadi lokasi pelbagai aktiviti dari akitiviti untuk kegiatan untuk pelajar sekolah hinggalah kepada aktiviti persatuan serta akvitivi badan-badan kerajaan.
  36. Cambridge adalah satu ahli Kumpulan Russell, serangkaian universiti British besar yang berasaskan kajian dan penyelidikan; Kumpulan Coimbra, satu persatuan universiti terulung di Eropah, dan LERU, Liga Universiti Penyelidikan Eropah.
  37. Negara-Negara Komanwel atau Komanwel sahaja merupakan satu persatuan secara sukarela yang melibatkan negara-negara berdaulat yang ditubuhkan atau pernah dijajah oleh pihak British kecuali Mozambique dan Rwanda (bekas jajahan Belgium).
  38. Beliau juga terlibat aktif dalam Kelab Melayu Bentung pada tahun 1931-1934, Persatuan Melayu Selangor pada tahun 1938, Persatuan Belia Melayu dan beberapa persatuan yang menjadi medan IBHY menperjuang dan memperkembangkan ideologinya.
  39. Tambahan pula, kebanyakan universiti utama di dunia mempunyai kemudahan sendiri seperti berikut: perpustakaan, pusat sukan, restoran, persatuan penuntut, kebun botani, observatori astronomi, hospital dan klinik, makmal komputer, makmal kajian, inkubator niaga dan sebagainya.
  40. Catatan-catatan awal menunjukkan bahawa universiti ini dikembangkan daripada persatuan para cendekiawan di kota Cambridge, barangkali diasaskan pada tahun 1209 oleh guru-guru yang meninggalkan Universiti Oxford selepas satu perbalahan dengan penduduk tempatan di bandar Oxford.
  41. Pada 1 - 4 Mac 1946, 41 buah persatuan Melayu telah berhimpun di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur untuk menghadiri Kongres Melayu pertama yang diadakan untuk menentang Malayan Union yang diperlihatkan sebagai ancaman terhadap hak istimewa orang Melayu dan kedudukan sultan-sultan Melayu.
  42. Kelab ini telah layak pada pertandingan UEFA musim ini sebagai ahli Persekutuan Bola Sepak Serbia dan Montenegro semasa musim 2005-06 tetapi pada masa ini sudah menjadi ahli Persekutuan Bola Sepak Serbia yang mana secara rasminya telah menjadi pengganti kepada persatuan bola sepak sebelumnya.
  43. Istilah media awam mempunyai makna yang sama: ia jumlah keseluruhan pengedar awam besar bagi berita dan hiburan di seluruh media meperti surat khabar, televisyen, radio, penyiaran, yang mungkin memerlukan keanggotaan persatuan dalam pasaran yang besar seperti Newspaper Guild, AFRTRA dan penerbit teks.
  44. Meskipun begitu, atas sebab tertentu persatuan ini kemudian memutus untuk memastikan setiap satu daripada huruf-huruf ini sama bagi setiap bunyi dalam semua bahasa, iaitu jika sesuatu bunyi itu terdapat dalam beberapa bahasa tertentu, maka lambang yang sama patut dipakai untuk bunyi tersebut dalam semua bahasa.
  45. Pelajar tingkatan 6 pada kebiasaannya berlainan dengan pelajar di tingkatan yang lebih rendah, seperti memakai uniform yang berbeza dengan pelajar lain, diberi jawatan yang tinggi dalam aktiviti kokurikulum dalam persatuan dan terdapat juga pelajar di sekolah tertentu menghadiri perhimpunan dan mempunyai tempoh rehat yang berlainan dengan sekolah lain.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...