Monday 18 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "akhbar"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "akhbar" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada awalnya, akhbar itu diterbitkan setiap minggu.
  2. Ini terbukti dalam liputan akhbar pada masa tersebut.
  3. Kebebasan akhbar lesap, dan pilihan raya dikawal oleh pihak penguasa”.
  4. Suatu keputusan mengejut telah dikeluarkan menerusi portal rasmi akhbar tersebut.
  5. Secara umumnya, akhbar mendapat pendapatan dari pengiklanan dan langganan pembaca.
  6. Apabila berhijrah ke Kuala Lumpur, beliau dilantik sebagai penyunting akhbar Harian Watan.
  7. Syarikat ini menerbitkan akhbar berbahasa Inggeris pertama negara itu iaitu Borneo Bulletin.
  8. Tidaklah jelas daripada siaran-siaran akhbar tentang bila serangan-serangan itu akan dilancarkan.
  9. Laporan akhbar menyatakan Steven Gerrard kesal dengan Liverpool kerana lewat mencapai persetujuan.
  10. Pencapaian Wiles dilaporkan di akhbar terkenal, dan dipopularkan dalam buku dan rancangan televisyen.
  11. Perkara ini turut dilaporkan akhbar Harakah dan Malaysiakini melalui portal dalam talian masing-masing.
  12. Menurut akhbar bola sepak Indonesia ketika berlangsungnya Sukan Asia 2006, bila hujan, Qatar akan banjir.
  13. Keputusan pendapat umum yang dikelolakan oleh akhbar The Malay Mail itu telah disiarkan pada 29 November 1949.
  14. Brunei Times, sebuah akhbar bebas dalam bahasa Inggeris juga telah diterbitkan oleh syarikat Brunei Times Sdn.
  15. Gambar wayar atau foto wayar merupakan gambar akhbar yang dihantar dari lokasi jauh melalui telegraf faksimile.
  16. Rafael Benitez memberitahu akhbar beliau mahukan Steven Gerarrd menggantikan belaiu sebagai pengurus Liverpool.
  17. Beliau menjual gula-gula dan akhbar di dalam keretapi-keretapi yang berulang-alik dari Pelabuhan Huron ke Detroit.
  18. Pada 25 Julai 2014, akhbar Liverpool Echo melaporkan Southampton telah bersetuju bersama Liverpool untuk menjual Lovren.
  19. Isu di sebalik pemecatan Anwar Ibrahim perlu dilaporkan kepada rakyat dan timbullah akhbar bawah tanah ini - pada awalnya.
  20. Laporan akhbar menyatakan bahawa beliau disengat di jantung oleh ikan pari itu, menyebabkan kecederaan yang mengancam nyawa.
  21. Beliau juga menjadi kolumnis untuk akhbar Suara Merdeka dengan siri 'Tepi Jalan' dan di akhbar Watan dengan siri 'Ciri-ciri Hidup'.
  22. Pada tahun 1990, akhbar itu telah diterbitkan setiap hari dan menjadi sumber utama maklumat tentang hal ehwal tempatan dan luar negara.
  23. Pemberita Sambilan untuk akhbar Warta Negara, Utusan Melayu, Berita Harian dan beberapa majalah hiburan di Singapura di samping berniaga.
  24. Selain Borneo Bulletin, terdapat juga akhbar Media Permata yang merupakan akhbar tempatan berbahasa Melayu yang diterbitkan pada setiap hari.
  25. Tetapi kini terdapat akhbar percuma yang menghasilkan pendapatan mereka semata-mata dari pengiklanan dan diedarkan secara percuma kepada pembaca.
  26. Majalah dan penerbit akhbar di Hong Kong mengagihkan dan cetak dalam kedua-dua Cina dan Inggeris, dengan tumpuan pada sensasi dan gosip selebriti.
  27. Pada Julai 2003 akhbar Malaysia menyatakan bahawa lagu Negaraku akan ditukar sekali lagi dan liriknya akan ditukar dari Negaraku kepada Malaysiaku.
  28. Milan merupakan salah satu kelab bolasepak yang paling ramai penyokong di Itali, menurut satu kajian pada Ogos 2007 oleh akhbar Itali La Repubblica.
  29. Di banyak negara, kadar pertukaran untuk mata wang yang umum dan yang kodnya dikenali ramai diterbitkan di dalam akhbar atau dipaparkan di dalam bank.
  30. United memenangi liga pada tahun 2000 dan 2001 tetapi pihak akhbar melihat musim tersebut sebagai kegagalan kerana mereka tidak berjaya mendapatkan Piala Eropah.
  31. Pada 1941, Konsul Jeneral Jepun di Singapura telah membantu KMM membeli akhbar Melayu di Singapura yang dipanggil Warta Malaya dengan memberikan kemudahan kewangan.
  32. Bagaimanapun, akhbar Republik dibenarkan mengamalkan pendirian yang lebih liberal dan menubuhkan sebuah terbitan baru, Literaturny Kirghizstan, oleh Kesatuan Penulis.
  33. Kerajaan Singapura mencegah akhbar tempatan dan majalah-majalah daripada membawa susunan rancangan untuk saluran ini, meskipun ada bagi saluran televisyen Malaysia yang lain.
  34. Beliau telah memberikan kebebasan kepada akhbar dan majalah untuk melontarkan kritikan dan komentar dengan harapan bahawa perkara itu akan meningkatkan prestasi pentadbirannya.
  35. Malah dalam tempoh beberapa bulan yang lepas, Kerajaan malaysia turut menggantung lesen penerbitan akhbar kewangan dan berita The Edge, yang turut melaporkan tentang skandal 1MDB.
  36. Dari tahun 1927-1936 Onn Jaafar dibuang negeri ke Singapura oleh Sultan Ibrahim kerana menyiarkan berita Sultan Ibrahim memperalatkan JMF sebagai buruh paksa dalam akhbar Sunday Mirror.
  37. Semasa sidang akhbar NASA dengan ahli-ahli Ekspedisi 16 pada 23 Julai 2007, Shukor menyatakan bahawa beliau berharap untuk membawa pelbagai kultur sel hidupan untuk dipelajari semasa penerbangannya.
  38. Mereka turut menulis surat-surat kepada akhbar nasional dan untuk merayu kepada Perdana Menteri United Kingdom agar menghentikan usaha menukar status Tanah Melayu daripada negeri naungan kepada tanah jajahan.
  39. Sebelas hari selepas kerajaan autonomi Cuba mengambil alih kuasa rusuhan kecil, dihidupkan oleh kakitangan Sepanyol tersinggung oleh kritik akhbar terus-menerus dari dasar umum Weyler's, meletus di Havana McKinley.
  40. Dalam Operasi Lalang ini, 106 ahli politik terutama parti pembangkang ditahan di bawah ISA dan pembatalan dua akhabar harian berlesen, The Star dan Sin Chew Jit Poh serta dua akhbar mingguan, The Sunday Star dan Watan.
  41. Perlepasan ke angkasa sebagai tetamu kerajaan Rusia, Sheikh Muszaphar dirujuk sebagai "peserta penerbangan angkasa-lepas" selepas laporan akhbar Agensi Angkasa Lepas Persekutuan Rusia (Russian Federal Space Agency) dan NASA.
  42. Pada 11 September 2008, Eduard Kokoity menyatakan, "Ossetia selatan tidak bercadang untuk menyertai Rusia." Menurut akhbar Rusia, Vremya Novostei pada 11 November 2008, Lubnan mungkin menimbangkan mengiktiraf Ossetia Selatan.
  43. Menurut akhbar Malaysia, Berita Harian bertarikh 11 Julai 2008 yang memetik bahawa PETRONAS berada pada kedudukan kelapan syarikat paling untung di dunia tahun lalu dalam senarai Fortune Global 500 majalah perniagaan Fortune.
  44. Premesh Chandran, bekas wartawan akhbar The Sun yang ketika itu bertugas dengan Kongres Kesatuan Pekerja Malaysia mengasaskan Malaysiakini bersama Steven Gan yang pernah bekerja denganakhbar The Nation, di Bangkok, Thailand.
  45. Pada tahun 1927 juga, Philo Farnsworth menjayakan sistem televisyen berhasil yang pertama di dunia dengan imbasan elektronik kedua-dua peranti penerimaan dan paparan, yang ditunjukkan kepada media akhbar pada 1 September 1928.
  46. Brazil memenangi tiga peperangan antarabangsa ketika pemerintahan Pedro II selama 58 tahun serta menyaksikan penubuhan sistem demokrasi perwakilan yang dizahirkan oleh pilihan raya berturut-turut dan kebebasan akhbar yang luas.
  47. Di Amerika Syarikat, pengumuman terhadap komplot yang tergagal itu dibuat semasa persidangan akhbar bersama antara Michael Chertoff, Ketua Jabatan Keselamatan Tanah Air, Alberto Gonzales, Peguam Negara, dan Robert Mueller, Pengarah FBI.
  48. Pada 21 Jun 2006, akhbar melaporkan bahawa rumah Dudek dimasuki pencuri yang mencuri kereta dan juga medal dan lain-lain memorabilia semasa kerjaya Dudek sebagai pemain bolas sepak, termasuk medal pemenang Liga Juara-Juara yang dimenangi di Istanbul.
  49. Kedai-kedai kopi menjadi tempat yang paling digemari ramai untuk berbahas-bahas, di samping masyarakat yang makin celik huruf serta perkembangan teknologi mesin cetak yang memperluas penyebaran berita; dan Fleet Street pula menjadi pusat akhbar British.
  50. Menggunakan nama timangannya sendiri, "Che Det" sebagai nama pena, beliau banyak menulis dengan artikel pertamanya disiarkan oleh akhbar The Straits Times Singapura pada 20 Julai, 1947 bertajuk “Malay Women Make Their Own Freedom” (Wanita Melayu Mencipta Kebebasan Sendiri)..
  51. Pada 20 Jun, satu undian umum telah dilaksanakan oleh akhbar berbahasa Inggeris Malaysia The Star menerusi perkhidmatan dalam taliannya iaitu The Star Online, mengenai pandangan umum tentang pelaksanaan Perhimpunan Bersih 2.0 yang dijangka dibuat secara besar-besaran pada 9 Julai.
  52. Tiada orang Indonesia moden, meskipun yang tinggal di sekitar Palembang iaitu pusat utama kerajaaan tersebut, pernah mendengar tentang Srivijaya sehingga tahun 1920, apabila sarjana Perancis Georges Coedxs menerbitkan penemuannya dan interpretasinya dalam akhbar berbahasa Belanda dan Indonesia.
  53. Setelah naiknya Gabriel Leon m'ba ke puncak kuasa, akhbar ditekan, demonstrasi politik dilarang, kebebasan bersuara disekat, ParPol lain dikeluarkan secara berperingkat dari kekuasaan dan perlembagaan berubah dengan tuntutan Perancis untuk memberi kuasa di presiden, jawatan yang diduduki Leon m'ba sendiri.
  54. Adalah dikatakan bahawa kerimasan ini sedikit sebanyak didorong oleh pembacaan obituari pramasa dirinya yang tersilap disiarkan oleh sebuah akhbar Perancis ketika kematian abang Nobel iaitu Ludvig, dan mengecam Alfred sebagai "saudagar maut." Maka dalam wasiatnya, Alfred meninggalkan 94% hartanya kepada penubuhan lima Hadiah:
  55. Bagaimanapun, suatu ketika ada pihak yang mendapati Sultan Iskandar bersifat panas baran, dengan merujuk kepada catatan peristiwa pahit sepanjang hayat baginda, termasuk dilucutkan pangkat Tunku Mahkota oleh ayahandanya pada tahun 1961, di samping beberapa tindakan jenayah yang dikatakan berlaku dari 1970-an hingga dan 1990-an yang tersiar dalam akhbar sehingga memarahkan orang awam.
  56. Dari ruang santai untuk membaca akhbar dan majalah, ruang tontonan video dan audio, ruang untuk kanak-kanak, ruang membaca umum untuk dewasa, ruang untuk buku-buku rujukan, ruangan arkib lama, ruang kemudahan komputer dan internet, kemudahan fotostat, ruang pameran hinggalah kepada Galeri Sejarah Tawau dan Malaysia, semuanya sedia menunggu kehadiran untuk sesiapa yang datang mengunjungi.
  57. Akhbar utama di Melaka termasuk akhbar berbahasa Inggeris The Star, New Straits Times, The Sun, The Edge, The Malaysian Reserve dan The Malay Mail; akhbar berbahasa Melayu Berita Harian, Utusan Malaysia, Harian Metro, dan Kosmo!; akhbar berbahasa Cina Kwong Wah Yit Poh, Sin Chew Daily, China Press, Nanyang Siang Pau dan Oriental Daily News; dan akhbar berbahasa Tamil dailies Tamil Nesan, Malaysia Nanban dan Makkal Osai.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...