Monday 18 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "arkeologi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "arkeologi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Beliau berminat dengan arkeologi meskipun tidak ada asas arkeologi.
  2. Penemuan arkeologi menunjukkan bahawa Perak telah didiami sejak zaman prasejarah.
  3. Para ahli arkeologi membahagikan sejarah Mesoamerika pra-Columbia kepada tiga zaman:
  4. Barang arkeologi terawal yang ditemui di Denmark pada 130,000–110,000 sebelum masihi.
  5. Satu kajian arkeologi di Oc Eo, berdekatan An Gaing menemui kepingan syiling dari Empayar Rom.
  6. Biasanya, para arkeologi dikaitkan dengan "penggalian," atau pembongkaran lapisan tapak purba.
  7. Bukti-bukti arkeologi mendapati penduduk awal Kemboja adalah penduduk dari budaya zaman Neolitik.
  8. Banyak tapak yang mempunyai kepentingan arkeologi utama telah ditemui, termasuk puing-puing kota kuno di Tikal.
  9. Mereka dipercayai hadir di rantau nusantara sejak 1000 SM berdasarkan penerokaan arkeologi di Gua Cha, Kelantan.
  10. Namun penggunaan 'Timur Dekat' tetap digunakan oleh beberapa disiplin akademi, termasuk arkeologi dan sejarah kuno.
  11. Terdapat bukti arkeologi yang menunjukkan manusia telah mula membilang sekurang-kurangnya sejak 50,000 tahun dahulu.
  12. Tapak ini sungguh istimewa kerana merupakan satu-satunya tapak arkeologi Hutan Paya Laut yang wujud di Asia Tenggara.
  13. Old Crow Flats dan Bluefish Caves merupakan dua contoh tapak-tapak arkeologi tertua bagi petempatan manusia di Kanada.
  14. Sejarah awal Kelantan tidak begitu jelas, tetapi temuan arkeologi mempertunjukkan kesan petempatan manusia di zaman prasejarah.
  15. Penemuan beberapa tapak arkeologi Zaman Proto Sejarah membuktikan wujud penempatan pesisiran pantai seawal abad ke-2 Masihi lagi.
  16. Inskripsi telah ditemui di bawah setiap lukisan batuan, tetapi ahli arkeologi selama ini tidak dapat menterjemahkan bentuk tulisan purba.
  17. Bukti arkeologi menunjukkan bahawa manusia telah mendiami Semenanjung Korea sejak 700,000 tahun yang lalu, semasa zaman Paleolitik Bawah.
  18. Kajian arkeologi menunjukkan bahawa Jepun telah diduduki oleh manusia purba setidaknya 600,000 tahun yang lalu, pada zaman Paleolitik Akhir.
  19. Dengan cara ini, arkeologi mempunyai rangka rujukan yang luas untuk kawasan yang telah dilalui manusia, cara mereka mencari nafkah, dan demografi mereka.
  20. Pada tahun 2004, satu lagi rangka telah dijumpai di Teluk Gua Kelawar di Lenggong, Perak oleh satu pasukan ahli arkeologi dari Universiti Sains Malaysia.
  21. Di Asia Tenggara, tapak arkeologi di Phumi Mlu Prey, Kemboja menemui tanda-tanda kegiatan penuangan gangsa dan besi yang diusahakan sebelum abad pertama Masihi.
  22. Kajian-kajian arkeologi dan genetik Pribumi menyokong kehadiran manusia di Yukon utara pada 26,500 tahun dahulu, dan di Ontario selatan pada 9,500 tahun dahulu.
  23. Penyelidikan arkeologi baru-baru ini bagaimanapun telah mendedahkan pengebumian Kristian yang boleh bertarikh sebelum 1000M, yang membuktikan penempatan sebelumnya.
  24. Catatan arkeologi dan masa kini menunjukkan bahawa Gojeoson ditubuhkan dari persekutuan beberapa buah bandar bertembok ke sebuah kerajaan bersatu dari pertengahan 7 ke 4 SM.
  25. Antara tapak-tapak arkeologi seperti di Anatolia, xatal Hxyxk menunjukkan artifak manik-manik tembaga asli dan plumbum yang telah dilebur, tetapi tiada tembaga yang dilebur.
  26. Sejak sekurang-kurangnya seawal 7000 SM, subbenua India memperlihatkan perladangan gandum dan barli, sebagaimana dibuktikan oleh ekskavasi arkeologi di Mehrgarh, Balochistan.
  27. Selanjutnya budaya pembahagian mengikut jenis alat, seperti Olduwan atau Mousterian atau Levallois membantu arkeologi dan antropologi lain dalam memahami trend besar manusia di masa lalu.
  28. Zaman Prasejarah Malaysia dapat dijejaki seawal 200,000 tahun yang lalu berikutan penemuan alatan-alatan yang diperbuat daripada batu dan dijumpai di tapak arkeologi Kota Tampan, Lenggong.
  29. Kesan-kesan arkeologi Melayu Proto telah dijumpai di Kompartmen 11 seluas 10.3 hektar di Pulau Kelumpang dan mempunyai 5 buah pulau kecil seluas lebih kurang antara 1 hektar hingga 3 hektar.
  30. Penemuan peralatan kebudayaan Hoabinh yang sebelum ini disangka peralatan Zaman Mesolitik, sebenarnya wujud sejak zaman paleolitik akhir hasil penemuan arkeologi di Bukit Jawa, Lenggong, Perak.
  31. Galian arkeologi telah membongkar bukti bahawa terdapat sekumplan kecil pemburu pada Zaman Batu, diikuti dengan populasi yang lebih besar pada Zaman Logam yang menghasilkan lesung dan alat besi.
  32. Manakala kawasan sekitar Attica didiami semasa tempoh Paleolitik Tinggi, bukti arkeologi menunjukkan bahawa gua kecil di seluruh Akropolis batu dan musim bunga Klepsythra digunakan dalam Tempoh Neolitik ( 3000-2800 SM).
  33. Mereka tinggal di sana tidak lebih daripada abad keenam Masihi, tarikh yang paling awal tapak arkeologi diketahui, ditemui di Nzwani, meskipun beberapa sumber berspekulasi bahawa penyelesaian bermula pada awal abad pertama.
  34. Sejarah Mesir purba sebenar bermula dengan Mesir sebagai negara bersatu, yang berlaku pada satu ketika sekitar 3000 SM, meskipun bukti arkeologi menunjukkan bahawa masyarakat Mesir maju mungkin telah wujud untuk tempoh yang lebih lama.
  35. Tiada bukti yang tepat tentang tarikh pelayaran orang India yang terawal merentasi teluk Bengal, tetapi bukti arkeologi yang ditemui di lembah Bujang menunjukkan orang Melayu di semenanjung telah berdagang dengan India sejak abad pertama masihi.
  36. Anthropologi secara tradisi telah dibahagi kepada empat bidang kecil, setiap satu dengan lanjutan cabangnya sendiri: Anthropologi biologi atau anthropologi fizikal, anthropologi masyarakat atau anthropologi budaya, arkeologi dan anthropologi bahasa.
  37. Terdapat juga bukti arkeologi yang menunjukkan bahawa para peneroka Guatemala yang awal merupakan pemburu dan pengumpul, tetapi sampel-sampel debunga dari Petxn dan pantai Pasifik menunjukkan bahawa penanaman jagung telah dikembangkan menjelang 3500 SM.
  38. Arkeologi merupakan kajian tentang budaya material manusia, termasuk artifak yang dikumpul dengan cermat in situ, barangan muzium dan sampah moden Ahli arkeologi bekerja sama dengan para antropologi biologi, ahli sejarah seni, makmal fizik (untuk pentarihan), dan muzium.
  39. Lebih-lebih lagi, hasil penyelidikan arkeologi terkini oleh ahli antropologi dan arekologi, Steven Kuhn dari Universiti Arizona, menunjukkan bahawa pembahagian kerja mengikut jantian tidak wujud sebelum Zaman Paleolitik Akhir, sebaliknya berkembang agak lewat dalam sejarah manusia.
  40. Sejumlah besar bukti etnografi dan arkeologi menunjukkan bahawa pembahagian kerja mengikut jantina, iaitu lelaki berburu dan wanita mengumpul buah-buahan dan sayur-sayuran liar adalah kebiasaan sekali di kalangan masyarakat pemburu-pengumpul sedunia, dengan sedikit pengecualian yang didokumenkan.
  41. Bukti arkeologi yang ditemui di Lembah Bujang mendedahkan bahawa sebuah kerajaan Hindu-Buddha memerintah Kedah purba mungkin seawal 110 Masihi Penemuan kuil, jeti terus, besi peleburan tapak, dan tugu-tugu batu bata tanah liat sejak hingga 110 Masihi menunjukkan bahawa laluan perdagangan maritim dengan selatan India Tamil yang kerajaan sudah ditubuhkan sejak masa itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...