Friday 15 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "mengelakkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mengelakkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. lantas berjaya mengelakkan satu percubaan membunuh baginda.
  2. Masa berubah, sudah tiba masanya nama ini didedahkan untuk mengelakkan kekeliruan.
  3. Ambil ubat lima hingga sepuluh minit selepas makan untuk mengelakkan kesan gastrik.
  4. Dua buah kereta perisai digunakan bagi mengelakkan kemalangan di kalangan FRU dan polis.
  5. Bagaimanapun, untuk mengelakkan masalah keserasian, IE8 turut disertakan paparan gaya IE7.
  6. Untuk mengelakkan gangguan Jin Tanah, biasanya upacara pembukaan tanah baru akan di adakan.
  7. Seperti apa-apa aktiviti fizikal yang lain, pemanasan membantu untuk mengelakkan kecederaan.
  8. Sebelum ini dia melarikan diri ke Dubai dan Phnom Penh mengelakkan sabitan rasuah di Thailand.
  9. Baginda mengahwinkan puterinya dengan Khan Mongol Gordhun untuk mengelakkan persengketaan tentera.
  10. Leicester menang perlawanan terakhir musim mereka untuk mengelakkan penyingkiran ke divisyen ketiga.
  11. Lagi satu sebab untuk menolak sayur-sayuran berubi ialah untuk mengelakkan pemusnahan seluruh tumbuhan.
  12. Pada 1992, Georgia menerima usaha gencatan senjata bagi mengelakkan konfrontasi berskala besar dengan Rusia.
  13. Ini menarik untuk kekuatan Eropah, yang semuanya menyarankan Sepanyol untuk berundur dan mengelakkan perang.
  14. Tindakan membawa masuk pekerja asing adalah bagi mengelakkan penduduk pribumi meninggalkan aktiviti pertanian.
  15. Bagi mengelakkan peperangan dari dua arah, Hitler memeterai Pakatan Molotov-Ribbentrop dengan Kesatuan Soviet.
  16. Secara amnya, Louis XIV dan keturunan-keturunannya mengelakkan penggunaan gelaran ini untuk para ketua menteri.
  17. Dalam pelayar web, fungsi doctype ini adalah menandakan mod paparannya, khususnya untuk mengelakkan quirks mode.
  18. Sel organisma perlu mengawal pengekspresan gen bagi mengelakkan masalah patologi yang boleh timbul seperti barah.
  19. Tentera Ecuador belajar bagaimana untuk memungkiri empangan bagi mengelakkan satu pembebasan membawa bencana air.
  20. Tetapi meningkat secara mendadak dan Rodgers berjaya membawa pasukan ini di tempat ke-13, untuk mengelakkan penyingkiran.
  21. Bandar ini telah dibakar oleh pihak British ketika Perang Dunia Kedua bagi mengelakkan ia daripada jatuh ke tangan Jepun.
  22. Demi mengelakkan pertempuran berpanjangan dan konflik berulang, kedua-dua pihak mencapai persetujuan bersama untuk berdamai.
  23. Untuk mengelakkan diri mereka daripada berperang, rakyat Minangkabau mencadangkan pertandingan adu kerbau di antara kedua pihak.
  24. Untuk mengelakkan kehilangan karbon dioksida kepada paras rendah merbahaya, badan membangunkan mekanisma kawalan pertahanan khas.
  25. Putrajaya ialah pusat pemerintahan yang baru kerajaan persekutuan yang dibina untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas di Kuala Lumpur.
  26. Kemenangan pihak Utara mengelakkan perpecahan negara yang berkekalan serta menjadi penyumbang larangan perhambaan di Amerika Syarikat.
  27. Ia juga disyorkan untuk membengkokan lutut ssambil memgayun bola bowling untuk mengelakkan [Kembali kecederaan | kecederaan belakang]].
  28. Force Z dihantar ke Singapura bagi mengukuhkan pertahanan Semenanjung Tanah Melayu dan mengelakkan serangan penaklukan oleh pihak Jepun.
  29. Kod ISO 4217 juga digunakan oleh tiket penerbangan dan tiket kereta api antarabangsa untuk mengelakkan sebarang kekaburan harga tiketnya.
  30. Makhluk ini juga dikatakan mengelakkan diri dari pisau belati, cahaya, cuka, rempah-ratus dan ekor ikan pari-pari yang dibuat sebagai cemeti.
  31. Sebaliknya, Laozi hanya "mengutamakan kesederhanaan dan kebebasan daripada keinginan untuk mengelakkan bahaya pengetahuan dan tindakan salah".
  32. Inggeris sengaja memisahkan kaum-kaum bagi mengelakkan dan menyekat sebarang usaha penyatuan yang membawa risiko penentangan terhadap penjajahan.
  33. Lapisan ini bertindak sebagai pelindung untuk mengelakkan kesan gastrik dan fungsi lain juga sebagai kawalan terhadap kadar serapan ubat di perut.
  34. Selepas berjaya mengelakkan penyingkiran dari Football League pada musim 2008–09, Bournemouth dinaikkan ke League One pada akhir musim 2009–10.
  35. Mereka juga wajib memakai pakaian yang longgar dan tidak telus bagi mengelakkan warna kulit dan juga bentuk badan dilihat oleh golongan bukan ajnabi.
  36. Contohnya, meskipun sering mengelakkan diri dari satu sama lain, namun pernah dirakamkan juga harimau jantan mahupun betina berkongsi habuan buruannya.
  37. Jepun ingin mengelakkan campur tangan negara barat seperti Britain dan terutamanya Amerika Syarikat yang merupakan pengeksport utama besi kepada Jepun.
  38. Ini juga memberikan hak kepadanya untuk mengenakan katana meskipun ia biasanya diikat dengan benang bagi mengelakkan katana dihunus dengan tidak sengaja.
  39. 11 orang kaum Hawariyyun yang lain pada peristiwa itu telah pun berpisah dan melarikan diri bagi mengelakkan diri mereka dikesan oleh para pembesar Israel.
  40. Oleh sebab Putera Wales ingin berkahwin dengan balu abangnya, beliau harus mendapatkan keizinan Paus untuk mengelakkan sebarang penghalang persemendaannya.
  41. Cangkerang teritip adalah tajam, oleh itu mereka yang ingin memanjat batu di tepi pantai dinasihatkan agar memakai kasut bagi mengelakkan daripada terluka.
  42. Pada masa yang sama, China menduduki Tibet pada tahun 1950 dan menyebabkan India minat akan kestabilan Nepal bagi mengelakkan kempen ketenteraan yang mahal.
  43. Penjaga gol yang bertugas mengelakkan bola daripada merentasi garisan gol pula dibenarkan menggunakan tangannya untuk menangkap bola di dalam kawasan penalti.
  44. Kedua-duanya adalah berkait dengan penghadaman (ingestion) tisu saraf, dan mungkin menjelaskan kecenderungan bagi beberapa spesies bagi mengelakkan kanibalisme.
  45. Dengan cara ini Anderson berjaya membawa sebahagian daripada pasukannya keluar daripada kepungan askar Jepun dan mengelakkan kemusnahan keseluruhan pemerintahannya.
  46. Oleh kerana sistem baru juga cenderung mengelakkan kumpulan parafiletik, ia boleh dianggap sebagai kelas Rosopsida berlainan, atau dipecahkan kepada beberapa kelas.
  47. Penggantinya, Frank O'Farrell gagal mengelakkan penyingkiran tetapi kelab itu layak ke perlawanan akhir Piala FA pada tahun 1969, tewas kepada Manchester City 1–0.
  48. Bola bowling yang berat dengan julat berat badan yang berbeza-beza, untuk mengelakkan pergelangan tangan tercedera, mereka harus diambil dengan kedua-dua belah tangan.
  49. Dengan demikian, Islam bermaksud penyerahan dan penundukan kepada Allah, dan Muslim harus menunjukkan ini dengan menyembah-Nya, menurut perintah-Nya, dan mengelakkan syirik.
  50. Parti Komunis Cina cuba mengelakkan sebarang pertempuran langsung dengan tentera Jepun kerana berharap dapat muncul daripada peperangan lebih kuat daripada tentera Nasionalis.
  51. Walau bagaimanapun, bunuh diri adalah agak biasa dalam peperangan pada sepanjang sejarah, dengan askar-askar dan orang-orang awam membunuh diri untuk mengelakkan penangkapan dan pengabdian.
  52. Di kebanyakan negara-negara tersebut, penggunaan bahasa Inggeris dilihat sebagai cara mengelakkan kesulitan politik yang timbul dari menjulang mana-mana bahasa pribumi sebagai lingua franca.
  53. Ini mengelakkan masalah yang diakibatkan oleh nama-nama mata wang yang sama seperti dolar, franc dan paun yang digunakan oleh banyak negara, dengan setiapnya mempunyai nilai yang amat berbeza.
  54. Lain-lain komponen seperti etana dan propana dikeluarkan untuk dijadikan bahan penyejuk, sementara benzene paraffin dikeluarkan untuk mengelakkan pembekuan dan tersumbat semasa proses pencairan.
  55. Pengelasan kaum merujuk pekerjaan dan sistem pelajaran yang berbeza mengelakkan interaksi antara penduduk di Tanah Melayu yang terdiri daripada 3 rumpun utama iaitu bangsa Melayu, Cina dan India.
  56. Sterling secara rasmi dikecualikan daripada perlawanan Piala FA Liverpool menentang AFC Wimbledon pada bulan Januari 2015, dengan pengurus Brendan Rodgers bertujuan untuk mengelakkanpemain itu keletihan.
  57. Pada abad ke-19, pihak berkuasa bandaraya mewajibkan semua bangunan yang melebihi enam tingkat terpasang menara air untuk mengelakkan tekanan air berlebihan di paras rendah yang boleh memecah paip air bandar.
  58. Bagaimanapun di kalangan masyarakat Kristian Arab sendiri, mereka mula mengelakkan diri daripada menggunakan "Allah" bagi merujuk tuhan dan menggantikannya dengan "Al-Ilaah" untuk Tuhan dan "Rabb" untuk "Lord".
  59. Denmark berjaya mengelakkan konsesi wilayah mereka tetapi Raja Gustavus Adolphus campur tangan di Jerman dan menandakan ketenteraan di Sweden semakin meningkat manakala ketenteraan Denmark di rantau Eropah menurun.
  60. Semasa Darurat Tanah Melayu dan perang dengan Komunis sehingga 1970-an, pemberontak komunis biasanya menyeberang masuk ke Thailand, balik semula ke Malaya untuk mengelakkanpenangkapan oleh Malaya dan tentera Komanwel.
  61. Gunung Kinabalu mempunyai struktur batuan yang curam, berlobang dan mudah tergelincir, gunakan tali dakian sepanjang masa bagi mengelakkan anda terjatuh dalam gaung yang banyak terdapat di puncak-puncak Gunung Kinabalu.
  62. Kini 3 kumpulan Maya menghuni negeri ini: Yucatek, Mopan (asli Belize, namun dipaksa keluar oleh Inggeris, mereka kembali dari Guatemala untuk mengelakkan perhambaan), dan Kekchi (juga lari dari perhambaan di Guatemala).
  63. Pada mulanya, pameran ini bertujuan untuk menjadi platfom bagi pesawat-pesawat ringan dan eksperimen untuk diterbangkan bagi mengelakkan kesesakan trafik udara berdasarkan model EAA AirVenture Oshkosh di Amerika Syarikat.
  64. Dari sini gas tersebut disalurkan kepada Unit Pengasingan Gas Asid di mana karbon dioksida dan hidrogen sulfida dalam gas tersebut dikeluarkan untuk mengelakkan dari berlaku pembekuan dan tersumbat di dalam Unit Pencairan.
  65. Pada 1820-an, Kelantan merupakan salah satu daripada negeri yang terbanyak penduduk serta termakmur di Semenanjung Tanah Melayu kerana berjaya mengelakkan perang dan pertikaian yang menimpa negeri-negeri di selatan dan barat.
  66. Ekonomi Doha dibina berasaskan keuntungan yang diperolehi daripada industri minyak dan gas asli, dan kerajaan Qatar sedang berusaha untuk mempelbagaikan ekonomi Qatar untuk mengelakkan dari terus bergantung pada hasil minyak.
  67. Kebanyakan para pemimpin Amerika mengambil posisi bahawa penyebab ledakan itu belum diketahui, tetapi perhatian awam sekarang terpaku pada situasi dan Sepanyol tidak mampu mencari penyelesaian diplomatik untuk mengelakkan perang.
  68. Salah satu perlawanan dalam tempoh ini yang paling diingati oleh penyokong Manchester City adalah perlawanan terakhir musim 1973-74 terhadap musuh ketat Manchester United yang memerlukan kemenangan untuk mengelakkan penyingkiran.
  69. Rasional bagi perjanjian tersebut adalah bagi mengelakkan kesan kemusnahan oleh serangan biologi yang berjaya yang mungkin menyebabkan jutaan, malah berbilion, kematian dan menyebabkan gangguan teruk kepada masyarakat dan ekonomi.
  70. Untuk mengelakkan kemungkinan perselisihan mahkamah dengan Joseph Swan yang meraih peten British setahun sebelum Edison, beliua bersama Swan membentuk syarikat Ediswan untuk mengeluarkan dan menghasilkan ciptaan berkenaan di Britain.
  71. Untuk mengelakkan parlimen tergantung yang boleh mendatangkan perpecahan politik yang berlarutan, hanya parti-parti yang meraih sekurang-kurangnya 10% undian yang dibuang dalam pilihan raya parlimen negara yang mendapat hak pewakilan dalam parlimen.
  72. Amalan qigong dan seni-seni yang serupa bukan untuk membangkitkan tenaga yang memang wujud di dalam badan, tetapi untuk memperbaik pengalirannya supaya mengukuhkan daya tahan tubuh terhadap serangan penyakit dan mengelakkan sebarang masalah kesihatan.
  73. Pertamanya, aksara-aksara alternatif telah dipergunakan untuk mengelakkan penggunaan nama rasmi orang yang penting dalam konteks yang kurang rasmi sebagai cara untuk menunjukkan penghormatan kepada orang tersebut dengan mengekalkan aksara-aksara namanya.
  74. Awalnya, aktiviti meneroka dan mendaki Gunung Kinabalu adalah suatu perbuatan yang ditegah sama-sekali oleh kaum Kadazandusun, hal ini bagi mengelakkan roh-roh nenek moyang mereka dari menjadi marah dan mungkin akan mengganggu penduduk setempat serta pendaki.
  75. Pada tahun 2009 dia membuat 29 penampilan dan menjaringkan satu gol penalti, ketika dia membantu Sint-Truiden memenangi Divisyen Dua Belgium, dan dinamakan Penjaga Gol Belgium Tahunan pada tahun berikutnya selepas dia membantu Sint-Truiden mengelakkan penyingkiran.
  76. Demi mengelakkan berulangnya pembolotan kuasa maharaja oleh Dorgon selaku pemangku, Maharaja Shunzhi yang ketika di ambang kemangkatan dengan terdesaknya melantik empat orang menteri jemaah kanan untuk mentadbir negara bagi pihak anakandanya yang masih belum cukup usia itu.
  77. Matlamat-matlamat utamanya, sebagaimana yang ditetapkan dalam piagam PBB, adalah untuk mengelakkan perulangan pertikaian yang hebat, menegaskan hak asasi manusia yang utama, menjamin rasa hormat akan undang-undang antarabangsa, serta memperbaiki taraf hidup penduduk di seluruh dunia.
  78. Jembalang tanah dikatakan akan mengganas sekiranya kawasan mereka diterokai, oleh itu setiap kali sebidang tanah baru dibuka, persembahan makanan yang dikenali sebagai acak akan diletakkan dikawasan tersebut bagi mengelakkan jembalang tanah mengamuk dan mendatangkan kemudaratan kepada peneroka tersebut.
  79. Dalam konteks pengolahan peribadi, adab sopan terhadap wanita yang hamil umumnya menetapkan bahawa para doktor mengelakkan penggunaan bahasa klinikal seperti "fetus" dan "embrio" tetapi sebaliknya merujuk kepada anak yang berkembang secara mudah sebagai "bayi", meskipun istilah ini tidak tepat dari segi perubatan.
  80. Roti juga dimakan sebagai makanan ringan, atau sebagai bahan dalam persiapan kulinari yang lain, seperti makanan bergoreng yang disaluti serbuk roti untuk mengelakkan lekitan atau rasa hambar komponen utama agar roti, ataupun bahan isian direka untuk mengisi kaviti atau mengekalkan jus yang mungkin mengalir keluar.
  81. Menurut berbagai-bagai sumber berita, bahan letupan cecair yang bertujuan untuk digunakan dibentuk daripada penggabungan sebilangan komponen yang disimpan dalam bekas-bekas minuman ringan supaya dapat mengelakkan pengesanan oleh peranti-peranti pemeriksaan bagasi yang direka bentuk hanya untuk mengesan bahan-bahan letupan pepejal.
  82. Pihak British telah mempunyai rancangan bagi melewatkan pendaratan Jepun di Selatan Thailand tetapi Ketua Marshal Udara Sir Robert Brooke-Popham, Panglima Tertinggi bagi Markas Gerakan Timur Jauh British menolak memberikan kebenaran bagi melancarkan Operasi Matador dan Operasi Krohcol sebelum serangan Jepun, bagi mengelakkan risiko membangkitkan perang yang akan meletus.
  83. Oleh kerana isu ini dibawa dalam keadaan delegasi yang mana sepatutnya hadir bagi mewakili China berbanding kemasukan atau penyingkiran ahli, isu ini hanya memerlukan tindakan oleh Perhimpunan Agung dan mengelakkan ketidakupayaan Perhimpunan untuk mengeluarkan ahli Majlis tanpa kelulusan Majlis (bergantung kepada veto), atau kelemahan perubahan dalam Artikel 23 mengenalpasti identiti ahli-ahli kekal.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...