Friday 15 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "memakai"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "memakai" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Negara ini juga memakai sistem multiparti.
  2. Russia misalkan baru memakai pada tahun 1918.
  3. Baginda memakai gelaran Sultan Zainal Abidin 1.
  4. Orang ramai kini mula memakai topeng pernafasan.
  5. Baginda Parameswara kemudian memakai gelaran Raja Iskandar Shah.
  6. Beliau memakai gelaran Sultan Iskandar Shah apabila memeluk Islam.
  7. Kedua-dua kelab tersebut masih memakai rekaan itu hingga ke hari ini.
  8. Dengan kedudukan itu, beliau memakai pakaian mahal dan bau-bauan yang baik.
  9. Tidak memakai gelaran Sultan kerana menghormati Sultan Ali yang masih hidup.
  10. Ketika perhimpunan ini diadakan, semua peserta memakai baju berwarna kuning.
  11. Jeneral juga memakai gorget di kolar baju dan dua baris bunga padi di pelindung topi.
  12. Kebiasaanya, pemain bola sepak dikenalpasti dengan memakai nombor dibelakang baju mereka.
  13. Panj Pyare itu diminta memakai lima lambang tersendiri identiti baru mereka, iaitu Lima K.
  14. Gerrard memakai jersi nombor 8 di Liverpool dan ketika ini adalah Ketua Pasukan Liverpool.
  15. Pada hari Deepavali, ramai yang memakai pakaian baru, berkongsi gula-gula dan makanan ringan.
  16. Selaku mantan paus, Benedict mengekalkan gelaran Paus dan akan masih memakai warna suci putih.
  17. ketika Dinasti Hồ, Vietnam memakai nama Đại Ngu tetapi kemudiannya beralih ke Đại Việt semula.
  18. Semua orang akan memakai pakaian bersih dan ceria dan selepas itu yang muda akan memohon kemaafan daripada yang tua.
  19. Tarian ini ditarikan oleh kaum petani terdiri daripada lelaki dan perempuan dengan memakai pakaian tradisional mereka.
  20. Jeanne ketika itu masih seorang gadis yang berusia 17 tahun, memakai pakaian lelaki dan menyertai misi bantuan ke Orlxans.
  21. Pada tahun 1457, ia menubuhkan Kesultanan Sulu dan memakai gelaran "Paduka Maulana Mahasari Sharif Sultan Hashem Abu Bakr".
  22. Secara tradisi, pelacur-pelacur dikehendaki memakai hanya jubah biru yang ringkas, tetapi perkara ini jarang dikuatkuasakan.
  23. Generasi Nyonya yang terdahulu masih memakai pakaian kebaya dan kain sarong sebagaimana yang dipakai oleh orang-orang Melayu.
  24. Memusatkan fikiran kepada lapan prinsip "Precepts" sementara para sami yang memakai sarung kuning akan membaca kitab Buddha "Sutras".
  25. Bota akan keluar daripada tempat persembunyian pada ketika-ketika tertentu sahaja dan amat meminati kanak-kanak yang tidak memakai seluar.
  26. Kesan pengaruh British masih terasa di kebanyakan bekas jajahannya yang masih memakai bahasa, budaya dan sistem perundangan bekas penjajahnya.
  27. Sesebuah sistem televisyen boleh memakai pelbagai piawaian teknikal seperti analog, digital (DVB, ATSC, ISDB dsb.) ataupun definisi tinggi (HDTV).
  28. Kesemua nasib 5 buah pesawat Su-27PU, dengan memakai pengenalan baru "Su-30", berakhir dengan digunakan sebagai pesawat latihan bersama PVO Strany.
  29. Mereka juga wajib memakai pakaian yang longgar dan tidak telus bagi mengelakkan warna kulit dan juga bentuk badan dilihat oleh golongan bukan ajnabi.
  30. Bahagian semenanjung memakai nama Persekutuan Tanah Melayu hingga tahun 1963, sewaktu pergabungannya dengan wilayah-wilayah Sabah, Sarawak dan Singapura.
  31. Cangkerang teritip adalah tajam, oleh itu mereka yang ingin memanjat batu di tepi pantai dinasihatkan agar memakai kasut bagi mengelakkan daripada terluka.
  32. Setelah kuasa Raja di Riau dirampas oleh Belanda, maka pemerintah Pahang dan Johor telah mengisytiharkan pemerintahan sendiri dengan memakai gelaran Sultan.
  33. Perkara yang sama juga dikatakan akan dilakukan ketika seseorang membuang ilmu kebatinan yang dipakainya seperti memakai susuk, atau makhluk belaan seperti toyol.
  34. Pada petang 23 September, tiba-tiba sejumlah lelaki bersenjata yang memakai baju hijau seperti askar muncul di pekan tersebut dan mula melancarkan tembakan rambang.
  35. Jerebu ini telah mengakibatkan penutupan sekolah, penerbangan tertangguh dan dibatalkan, mengganggu perkapalan dan memaksa sebahagian penduduk memakai topeng kesihatan.
  36. Warna tempat lawan Arsenal secara tradisinya adalah kuning dan biru, meskipun mereka telah memakai sebuah kit hijau dan biru tentera laut buat sementara ketika awal 1980-an.
  37. Kod pakaian mereka juga hanya berbeza iaitu lelaki dewasa memakai kopiah putih dan wanita dewasa memakai tudung atau (kadang-kala) purdah sebagaimana yang biasa dalam budaya Islam.
  38. Kit bola sepak telah berkembang dengan ketara sejak dari awal lagi sukan dipermainkan dimana biasanya pemain memakai baju kapas tebas, knickerbockers and kasut bola kulit yang berat.
  39. Pada masa yang moden ini, orang-orang telah menanam, membeli, memakai ataupun hanya mendekati bunga-bunga dan pokok-pokok yang sedang berbunga, sebahagiannya kerana bau bunga yang harum.
  40. Digelar The Cherries, pasukan ini secara tradisinya bermain memakai baju merah dengan lengan putih sehingga tahun 1971, apabila jalur ditukarkan kepada jalur merah dan hitam sama seperti A.C.
  41. Bagaimanapun, ramai peminat Arsenal merasakan yang baju biru tersebut membawa nasib malang- kesemua tiga kejuaraan Premier League dicapai dalam musim di mana pasukan ini memakai kuning atau emas.
  42. Masalahnya semakin meruncing pada bulan Mac 2010 apabila dia sampai di bawah kritikan berat oleh penyokong Inter selepas dia muncul di siaran TV Itali Striscia la Notizia memakai jersi pasukan AC Milan.
  43. Pada Mei 1430, dalam satu peperangan kecil di Compixgne, sekutu tentera Inggeris, puak Burgundy berjaya menangkapnya dan dia dibicarakan antara lain kerana dituduh menyeleweng dan memakaipakaian lelaki.
  44. Pemerintah Srivijaya memakai gelaran Dapunta Hyang atau Maharaja, dan dalam lingkaran raja terdapat secara berurutan yuvarāja, pratiyuvarāja (putera mahkota kedua) dan rājakumāra (pewaris berikutnya).
  45. Kekanda Raja Ibrahim, Raja Kassim anak isteri pertama Tun Wati, menaiki takhta pada tahun 1445 dan memakai gelaran "Sultan Muzaffar Syah" menaiki takhta dan mengisytiharkan Islam sebagai agama rasmi negeri.
  46. Mereka yang terus menetap di Georgetown dipaksa memakai lilitan merah dan putih di lengan untuk tujuan pengenalan semasa penaklukan Jepun, tentera Jepun mengesyaki komuniti Yahudi di Georgetown bertindak sebagai pengintip.
  47. Untuk mengukuhkan penguasaannya, Siam melantik orang Melayu sendiri sebagai gabenor di Patani dengan Raja Kampung Laut Tuan Besar dari Kelantan sebagai gabenor yang memakai gelaran raja/sultan atau dalam bahasa Siam sebagai Phraya.
  48. Kesultanan Pahang yang ada pada hari ini telah bermula apabila Bendahara Wan Ahmad mula memakai gelaran Sultan Ahmad Al-Mu'adzam Shah pada tahun 1882 dan dari zuriat Baginda, kekalnya Raja Pemerintah Negeri Pahang hingga ke hari ini.
  49. Selepas pembubaran Empayar Austria pada 1918 yang menamatkan Pernag Dunia Pertama, Austria memakai nama Republik Jerman-Austria yang bergabung dengan Jerman tetapi hanya setahun selepas dilarang dalam Perjanjian Saint-Germain-en-Laye.
  50. Pada masa yang sama, bilangan Melayu yang semakin bertambah telah mengambil agama ini lebih serius, dengan bertambahnya populariti kewangan Islam dan bertambahnya bilangan perempuan memilih untuk memakai tudung atau skaf kepala sebagai bukti.
  51. Bagaimanapun, sungguhpun adanya campuran para pegawai dan rakyat jelata yang petah dalam pelbagai dialek Cina, bahasa Mandarin Nanjing menjadi bahasa utama sekurang-kurangnya sewaktu Dinasti Qing yang memakai bahasa Manchu sebagai bahasa rasmi.
  52. McLaren yang pernah dibantu oleh Porsche, Honda, dan Mercedes-Benz, memenangi 16 kejuaraan selama tempoh itu, manakala Williams memakai enjin sumbangan Ford, Honda, dan Renault untuk juga mencapai 16 gelaran (sembilan untuk pembina, tujuh untuk pemandu).
  53. Pada tahun 1851, Danilo II Petrović NjegoÅ¡ menjadi vladika tetapi pada tahun 1852 kemudian beliau telah berkahwin, seterusnya membuang sifat keagamaannya dan menjadikan kerajaannya sebagai prinsipaliti sekular semula dengan memakai gelaran baru knjaz (Putera).
  54. Ia dianggap "pembawa tuah" oleh para penyokong dan kelab tersebut dalam final Liga Juara-juara, melihatkan kepada fakta di mana Milan telah memenangi enam final daripada lapan dengan memakaiserba putih, manakala mereka hanya memenangi satu daripada tiga sewaktu memakai warna merah-hitam.
  55. Pada asalnya pemain satu pasukan akan memakai nombor dari 1 hingga 11, sepadan dengan posisi mereka secara khususnyan, tetapi di tahap profesional ianya telah diganti dengan penomboran pasukan umumnya, dimana setiap pemain dalam satu pasukan akan diberi nombor tetap untuk jangkamasa satu musim.
  56. Malahan masyarakat Baba masih mengamalkan sebahagian resam budaya Cina yang sudah tidak dihiraukan lagi oleh masyarakat Cina Malaysia yang lain, seperti adat istiadat perkahwinan Cina tradisional yang memperlihat kedua-dua pengantin memakai pakaian-pakaian yang indah dan berwarna warni warisan budaya Cina tradisional.
  57. Dengan persetujuan Sultan Abdullah juga, Gabenor Sir Andrew Clarke berani bertindak menjalan dan menurunkan Sultan Ismail yang berkuasa di Hulu Perak dan bersemayam di Tanjong Belanja, Parit, daripada pangkat sultan tetapi membenarkan Sultan Ismail memakai gelaran "Sultan Muda" dengan memberi pencen 1,000 ringgit tiap-tiap bulan.
  58. Pelajar tingkatan 6 pada kebiasaannya berlainan dengan pelajar di tingkatan yang lebih rendah, seperti memakai uniform yang berbeza dengan pelajar lain, diberi jawatan yang tinggi dalam aktiviti kokurikulum dalam persatuan dan terdapat juga pelajar di sekolah tertentu menghadiri perhimpunan dan mempunyai tempoh rehat yang berlainan dengan sekolah lain.
  59. Raja Muda Abdullah diangkat menjadi Sultan Perak, Bendahara Ismail bekas Sultan itu dibenarkan memakai gelaran Sultan Muda; Sultan Perak hendaklah menyediakan tempat Residen itu, nasihat Residen British hendaklah diikuti kecuali pada perkara-perkara yang mengenai agama dan adat orang-orang Melayu; fasal menjaga dan memungut segala cukai dan hasil negeri, demikian pula aturan pemerintahan Am hendaklah ditetapkan dengan nasihat Residen British.
  60. Pada 15 November 1777, Kongres Kebenuaan Kedua menerima Perkara-Perkara Pergabungan (Articles of Confederation) yang menyatakan, "The Stile of this Confederacy shall be 'The United States of America'" (Nama Pergabungan ini ialah ‘Negeri-Negeri Amerika Bersatu’.) Perjanjian Perancis-Amerika pada tahun 1778 memakai nama "United States of North America" (Negeri-Negeri Amerika Utara Bersatu), tetapi mulai 11 Julai 1778, "United States of America" dalam bil pertukaran negara, dan semenjak itulah menjadi nama rasmi negara ini.
  61. Pemangku Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan merupakan Raja Melayu yang pertama berangkat tiba diikuti Tengku Mahkota Johor yang menggantikan Sultan Johor, Sultan Perak (berpakaian berwarna krim), Sultan Terengganu (berpakaian emas bersama merah gelap dan hijau), Sultan Kelantan (berpakaian emas pucat), Sultan Kedah (berpakaian biru dan perak) Raja Perlis (berpakaian emas), Sultan Pahang (berwarna merah senduduk dan dan perak) serta yang akhir sekali, baginda Yang di-Pertuan Agong yang berpakaian perang serta memakai keris yang baru.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...