Friday 15 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "malam"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "malam" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia bermuncul pada malam di antara ke-14 dan ke-15 Syaaban.
  2. Pada malam 7 November, McCaskill menang dengan perbezaan 50%-47%.
  3. Ruang ini juga berfungsi sebagai tempat tidur di kala malam hari.
  4. Pada malam keputusan pilihan raya, Casey mengalahkan Santorum 59%-41%.
  5. Pertunjukan seni Peranakan mingguan juga diadakan di pasar malam Jonker Street.
  6. Ia dianggap suatu malam ketika umat Islam disayangi dengan Ramah Kasih dan Rahmat.
  7. Beliau memutuskan untuk melewatkan operasi tersebut, sekurang-kurangnya bagi malam itu.
  8. Ia dilakukan enam malam seminggu selama dua bulan, dan melibatkan lebih 100,000 penghibur.
  9. Hari Raya bermula pada malam sebelum tarikh-tarikh tersebut, bermula terbenamnya matahari.
  10. Beliau dikatakan mementingkan menikmati makan malam bersama keluarga dan gemar makanan Jepun.
  11. Bidan yang menjadi Penanggalans pada waktu malam kelihatan sebagai wanita biasa pada siang hari.
  12. Mungkin orang Melayu hendak menakutkan anak-anaknya janganlah keluar waktu malam atau waktu maghrib.
  13. Rombongan presiden sendiri terus terbang pada petang yang sama dan menginap malam itu juga di Yogyakarta.
  14. Pemandangan malam tentang Dataran Omonoia berbilang budaya yang sibuk dan bising di tengah-tengah Athens.
  15. Di samping itu antara buah yang boleh dimasak sebagai juadah makan tengahari atau malam ialah buah lakum.
  16. Semasa malam dan pagi 15 Julai 2006, getaran berterusan, letupan-letupan, pengeluaran abu, dan jatuh batu.
  17. Seluruh masjid di Selangor mengadakan majlis tahlil dan bacaan Yassin setiap malam selama 40 hari berkabung.
  18. Mercun dibakar pada tengah malam bagi menandakan bermulanya tahun baru dan bagi menghalau puaka dan nasib malang.
  19. Ia dianggap malam tersuci pada keseluruhan bulan Ramadan, sejak ia adalah malam di mana al-Quran pertama diwahyukan.
  20. Manakala kereta api laju pula akan sampai ke destinasi sebelum waktu malam dan selalunya bersaing dengan kapal terbang.
  21. Ketinggian membuat suhu malam yang sejuk, terutamanya di musim bulan Jun / Julai apabila suhu boleh turun hingga 10 x C.
  22. kawasan perniagaan runcit iaitu pasar malam yang dibuka pada setiap malam rabu dan sabtu terletak berdekataan stesen bas.
  23. Pada suatu malam hari Isnin 21 Ramadan, ketika baginda sedang bertafakur di Gua Hira, Malaikat Jibril mendatangi Muhammad.
  24. Pengeboman Haadyai 2006 terjadi di bandar Haadyai, selatan Thailand pada hari Sabtu, jam 9.00 malam pada 16 September 2006.
  25. Setiap tahun pada malam Rabu akhir bulan Safar mereka akan membanjiri sepanjang pantai Tanjung Keling dengan membawa kumpulan mereka.
  26. Lagu Negaraku berentak baru dipersembahkan buat kali pertama pada sambutan Ambang Merdeka di Dataran Merdeka tengah malam 30 Ogos 2003.
  27. Selepas semua persediaan ini siap, orang ramai mulalah mandi, berpakaian kemas dan bersedia untuk acara malam menyambut gawai pada 31hb Mei.
  28. Dalam keadaan malam langit terang, proses sebaliknya berlaku di mana bayu darat yang lebih lemah kelajuannya boleh terjadi di kawasan pantai.
  29. Kemeriahan Hari Kebangsaan dapat dirasakan bermula menjelangnya pukul 12.00 malam di mana bunga api yang berwarna-warni bergemerlapan di udara.
  30. Pokok ganja boleh mengadakan proses fotosintesis, jadi pembesaran pohon ini tidak bergantung kepada pusingan malam untuk menyerap karbon dioksida.
  31. Program malam kebanyakannya mengandungi program berita tempatan yang diulang tayang dalam Bahasa Kinyarwanda, Bahasa Inggeris, dan Bahasa Perancis.
  32. Ia dikatakan bahawa seorang yang melakukan sembahyang sunat pada malam ini, sembahyang itu akan sama dengan seribu bulan atau lebih kurang 80 tahun.
  33. Pada sebelah malam 8 Februari 1942, enam batalion daripada Divisyen Ke-5 menyeberangi Selat Johor dan mendarat di pantai barat laut Pulau Singapura.
  34. Mahathir. Lagu Negaraku baru dipersembahkan buat kali pertama pada sambutan Ambang Merdeka di Dataran Merdeka tengah malam 30 Ogos 2003 selepas Dr. Abdullah
  35. Nama bendera Malaysia telah diisytiharkan oleh Tun Mahathir bin Mohamad, Perdana Menteri pada malam 31 Ogos 1997 sempena Hari Kemerdekaan negara yang ke-40.
  36. Di sinilah, di hadapan bangunan Sultan Abdul Samad, bendera Union Jack diturunkan dan bendera Federasi Malaya dinaikan buat pertama kali pada tengah malam 31 Ogos 1957.
  37. Kakinya dikatakan berbulu panjang dan hanya mangsa hanya terserempak pada waktu malam apabila sering bersandar atau memegang kakinya, atau ketika melalui celah kangkangnya.
  38. Sami Vedik India percaya bahawa Bumi disokong di atas dua belas tiang agung; semasa waktu malam Matahari lalu di bawah, melalui celah antara tiang tanpa mengenai tiang-tiang tersebut.
  39. Enam butir bom meletup pada jam 9.00 malam di pusat beli -belah Odeon, restoran China, bangunan meletak kereta dan kompleks beli-belah Big-C, Hotel Lee Garden dan gedung pakaian Diana.
  40. Serangan Jepun diteruskan hingga ke malam dan mereka berjaya memduduki beberapa tempat yang strategik di Bukit Jantan dan Bukit Alor iaitu dua tempat yang penting bagi pertahanan Jitra.
  41. Misi selama 11 hari ini telah berjaya dilangsungkan dari 10 Oktober 2007 jam 9.21 malam waktu Malaysia dan selamat kembali ke bumi pada 21 Oktober 2007 pada jam 6.44 petang waktu Malaysia.
  42. Sekiranya seseorang itu tidak mahu diganggu oleh Orang Minyak pada waktu malam terutamanya gadis, sekeliling tempat tidurnya harus ditaburi dengan kelopak jantung pisang dan daun keladi bira.
  43. Operasi Georgia bermula jam 8 malam selepas Presiden Georgia Mikhail Saakashvili memutuskan gencatan senjata dengan Ossetia Selatan.Menurut Amnesty Antarabangsa, "Lebih 100 rumah awam diserang".
  44. Buah dabai dan buah engkalak ini lazimnya menjadi juadah makan tengahari atau malam bagi masyarakat di Sarawak terutamanya di Sibu, Sarikei, Kapit, Song, Bintangor, Mukah, Oya, Igan dan sebagainya.
  45. Kehidupan mereka seakan kembali zaman batu.Waktu malam terpaksa bergelap kerana tiada bahan bakar untuk menggerakkan generator.Ubat tidak dapat disimpan lama kerana peti sejuk tidak dapat berfungsi.
  46. Panjang waktu siangnya hampir sama setiap hari, meskipun jurang perbezaan suhu purata antara siang dan malam jauh lebih ketara berbanding perbezaan suhu purata antara "musim panas" dan "musim sejuk".
  47. Penentangan sengit terhadap kemaraan Jepun dalam Pertempuran Kampar berlangsung selama tiga hari dan tiga malam antara 30 Disember 1941 sehingga 2 Januari 1942, sebelum Tentera British terpaksa berundur.
  48. Pada pukul 8.30 malam 8 Februari, pasukan mesingan Australia melepaskan tembakan keatas kapal yang mengangkut gelombang pertama 4,000 tentera dari Division ke-5 dan Division ke-18 kearah Pulau SIngapura.
  49. Alasan utama penubuhan bandar-bandar tanpa malam ini ialah cubaan kesyogunan Tokugawa untuk menghalang golongan yang semakin kaya-raya chōnin (orang bandar) daripada terlibat dalam rancangan politik jahat.
  50. Kota Bharu diisytiharkan sebagai Bandaraya Islam pada hari Sabtu 1 Oktober 2005 jam 10 malam oleh Sultan Kelantan, DYMM Sultan Ismail Petra ibni al-Marhum Sultan Yahya Petra di Stadium Sultan Mohammed Ke IV.
  51. Atmosfera melindungi hidupan di Bumi dengan menyerap pancaran solar ultraungu, memanaskan permukaan menerusi penahanan haba, dan mengurangkan suhu lampau di antara siang dan malam(kepelbagaian suhu harian).
  52. Selain itu perlu diingat bahawa sekitar 1930-an harimau masih banyak terdapat di Malaysia dan masih ada harimau yang berkeliaran dalam kampung pada waktu malam semasa itu, terutamanya di Terengganu, dan Kedah.
  53. Bagaimanapun serangan Jepun pada sebelah malam gagal akibat hujan lebat tetapi bernasib baik kerana pasukan Punjab tidak diselaras bagi menyerang pasukan Jepun, akibat kelemahan sistem perhubungan tentera British.
  54. Pada peringkat akhir perang, bandar ini dimusnahkan sekali lagi oleh Tentera Bersekutu dengan pengeboman pada waktu siang dan malam untuk tempoh lebih enam bulan sebagai sebahagian daripada Kempen Borneo pada tahun 1945.
  55. Menurut Jamie Carragher, Benitez tidak mengucapkan syabas kepadanya selepas Liverpool menewaskan Juventus, sebaliknya Benitez menegur Jamie Carragher kerana mainan pertahanan Liverpoolmalam itu tidak seperti yang diharapkan.
  56. Pemimpin Spartan bersetuju untuk membantu, tetapi mereka sedang meraikan perayaan keagamaan yang melewatkan pergerakan tentera mereka ke utara sehingga bulan penuh berikutnya, pada malam 11-12 Ogos, sedangkan ketika itu hanya 5 Ogos.
  57. Jepun mendarat di Pantai Padang Pak Amat sejurus selepas tengah malam 8 Disember 1941, dan mencetuskan pertempuran hebat antara tentera India British dan tentera Jepun, hanya sejam sebelum berlakunya Serangan ke atas Pelabuhan Pearl.
  58. Di awal cerita, Mia acap kali menghilangkan diri pada waktu malam lalu ditemui dalam keadaan tidak sedar diri dalam hutan, kemudian sedar tanpa mengingati apa-apa yang berlaku semalaman, sehingga mengganggu perasaan ibu bapa dan pihak sekolah.
  59. Pertempuran udara berlansung di udara SIngapura sepanjang hari dan menjelang malam skuadron mengalami kehilangan besar, dan lapangan terbang Kallang, dibom dengan hebat oleh kapal terbang dan meriam, tidak lagi dapat digunakan sebagai pengkalan.
  60. Orang-orang tua di Kluang bersependapat bahawa nama bandar ini terbit daripada nama sejenis mamalia yang terbang di waktu malam mencari buah-buahan, iaitu kluang ataupun Malayan Flying Fox dianggap sebagai sejenis kelawar yang terbesar di dunia.
  61. Antara yang pernah disiarkan ialah laporan terkini status angkasawan serta ketibaan Soyuz di stesen ISS pada 12 Oktober, jam 10.30 malam disusuli laporan serta liputan aktiviti angkasawan di pusat berkenaan pada 13 Oktober, jam 12.05 tengah malam.
  62. Untuk $5 malam itu, Emmy menyanyi dalam lima bahasa-bahasa yang berbeza, di 20 opera-opera yang berbeza seperti La Boheme, Turandot, persembahan Carnegie Hall The Damnation of Faust dan A Midsummer Night's Dream, dan bekerja di bawah pengarahan Franco Zeffirelli di Carmen.
  63. Sudut agama pula, malam tujuh likur sering dikaitkan dengan Lailatulqadar iaitu detik keemasan untuk individu Muslim merebut syurga apabila malaikat dan Jibril akan turun ke bumi untuk mengaminkan doa orang yang bersembahyang, bertasbih, bertahmid dan bertakbir kepada Allah.
  64. Sejurus selepas tengah malam pada 7/8 Disember, sekumpulan pengawal India di Kota Bharu ternampak tiga bayangan besar, yakni kapal pengangkut Tentera Laut Imperial Jepun (IJN): Awajisan Maru, Ayatosan Maru, dan Sakura Maru berlabuh sekitar 3 kilometer dari pantai Kota Bharu.
  65. Dengan itu timbullah tradisi memasang pelita bagi sebagai simbol meraikan bulan mulia dan memudahkan membantu mereka yang berjalan ke surau atau masjid bagi menunaikan tarawih kerana merebutkan Lailatulqadar, kerana suasana pada malam terlalu gelap dan mungkin membahayakan keselamatan.
  66. Beliau diterima ramai, sama ada menyertai penyokong-penyokong Liverpool di sebuah pub di Cologne, Jerman pada malam sebelum perlawanan menentang Bayer Leverkusen, ataupun perarakan poster "Rafatollah" di luar Stadium Millennium di Cardiff, Rafael Benitez akan menjadi satu lagenda di Liverpool.
  67. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah, semua hari-hari ini dipanggil Hari Tasyrik.
  68. Pihak Parsi pastinya telah tahu mengenai bantuan pihak Spartan akan tiba tidak lama lagi, dan dengan tiada berita dari penyokong pro-Parsi di Athens telah berjaya, mereka jelas telah memutuskan untuk menghantar sebahagian besar armada mereka ke Teluk Phaleron pada malam 11-12 Ogos bersama sebilangan besar pasukan darat, termasuk tentera berkuda.
  69. Pada bulan Oktober 2005, syarikat induk Al Jazeera Satellite Network secara rasmi mengumumkan hasrat berkenaan dan 13 bulan kemudian, Al Jazeera English secara rasmi memulakan siaran tepat pada pukul 8 malam waktu Malaysia bersamaan 15 November 2006 kepada lebih 80 juta isi rumah seluruh dunia, sekali ganda lebih daripada sasaran awal saluran tersebut.
  70. Sebelum pemasyhuran kemerdekaan Tanah Melayu dibuat, pada 30 Ogos 1957 pukul 12.00 tengah malam di Padang Kelab Selangor, Kuala Lumpur, telah diadakan upacara menurunkan bendera Union Jack bagi menandakan berakhirnya penjajahan British di Tanah Melayu dan lahirnya sebuah negara baru yang berdaulat, setaraf dan setimpal dengan semua negara-negara yang berdaulat di dunia.
  71. Pihak polis menyatakan bahawa mereka telah memerhatikan komplot ini selama beberapa bulan, dan "penyiasatan telah mencapai titik genting pada malam lalu [9 Ogos] ketika keputusan dibuat untuk menggagalkan apa yang [pihak polis] mempercayai telah dirancangkan." Seorang ejen pengintipan British telah menyusupi kumpulan pengkomplot, menurut sumber-sumber kerajaan Amerika Syarikat.
  72. Orang yang tahu di mana hantu Penanggalan tinggal boleh menunggu pada waktu malam ketika Penanggal terbang meninggalkan tubuhnya dan terbang keluar, ia boleh dimusnahkan dengan menuang serpihan kaca dalam lubang tengkuknya, yang akan mencederakan organ dalaman Penanggal apabila ia kembali bersambung dengan tubuhnya; atau dengan membakar tubohnya, dengan itu menghalang Penanggal dari kembali bercantum dengan tubohnya pada siang hari.
  73. Dalam ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, pada malam 17 April 2008 anjuran Majlis Peguam Malaysia di hadapan lebih kurang 600 orang, mengumumkan pembayaran ex-gratia kepada Tun Salleh Abas dan lima orang lagi hakim yang terlibat secara langsung dalam kes 20 tahun lalu iaitu: Datuk George Seah, Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh, Allahyarham Tan Sri Eusoffe Abdul Kader, Tan Sri Azmi Kamaruddin dan Tan Sri Hamzah Mohamed Salleh.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...