Monday 18 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "tajam"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tajam" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pedang adalah sejenis senjata tajam yang mempunyai bilah panjang.
  2. Pedang dapat mempunyai dua sisi tajam atau hanya satu sisi tajam saja.
  3. Mulutnya penuh dengan gigi yang tajam bercerancang, berwarna merah, selalunya selepas menghisap darah.
  4. Arch yang terdapat di bangunan ini adalah berbentuk ladam yang tajam dengan jarak antara dua tiang yang berbeza-beza.
  5. Perjalanan ke atas Bukit Larut boleh mengambil masa selama 30 minit melalui jalan sempit dan melalui 72 selekoh berliku tajam dilereng bukit.
  6. Pukulan yang paling bertenaga dalam sukan badminton ialah pukulan smash, yang mana ia merejam bulu tangkis dengan tajam ke arah gelanggang pihak lawan.
  7. Hantu pelesit dikatakan mampu menjelma sebagai sejenis belalang pelesit, belalang kecil yang mempunyai kepala berbentuk tajam dan tirus, dan masuk kerumah mangsa.
  8. Sebagai perlindungan tambahan, wanita mengandung akan meletakkan gunting atau kacip pinang di bawah bantal, kerana Penanggalan dikatakan takut benda-benda tajam ini.
  9. Pedang bermata tunggal biasanya mempunyai lengkungan, biasanya ke belakang, meskipun ada yang lurus atau mempunyai lengkungan ke depan(sisi tajam berada di dalam lengkungan).
  10. Sehingga ketika ini dipercayai bahawa gerak hati yang baik dan tajam adalah syarat agar seseorang dapat berjaya dalam perniagaan. Oleh kerana itu tidak menghairankan jika banyak buku- buku mengenai petua kejayaan selalu memasukkan strategi mempertajam intuisi.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...