Monday 18 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "tepi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tepi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Rumpai laut sering dijumpai di biom tepi pantai.
  2. Pada usia 20, beliau telah menjadi tukang mengukir kayu di tepi padang.
  3. Di tepi Sungai Penggaram itu fakir jadikan sebuah rumah atap tempat duduk fakir.
  4. Kebanyakkan gambar yang diambil adalah di tepi jalan, kuburan,dan rumah-rumah sakit.
  5. Tempat ini terletak di tepi laut Selat Melaka iaitu kira-kira tujuh batu dari Bandar Melaka.
  6. Namanya dipilih oleh ayahandanya yang juga meletakkan sejenis kotak kayu di tepi bantal anaknya.
  7. Bandar terbesar adalah Bombay (Mumbai) di South-West dan Calcutta (Kolkata) di tepi sungai Ganges.
  8. Bota merupakan sebuah mukim di tepi Sungai Perak, di selatannya ialah Kampung Gajah dan Teluk Intan.
  9. Rekabentuk ketiga ialah 11 jalur merah dan putih dengan bulan dan bintang berwarna kuning di bahagian tepi kiri.
  10. Tsunami telah melanda kawasan perkampungan tepi pantai seperti Cipatujuh dan di Pangandaran, di selatan Bandung.
  11. Terdapat satu penemuan aktiviti manusia di tepi sungai Senne yang tertarikhkan sejak Zaman Batu dan Zaman Gangsa.
  12. Batenburg pada 29 November 1920, di Sumatera Selatan, di Kedukan Bukit di tepi Sungai Tatang yang mengalir ke sungai Musi.
  13. Teleskop ini tidak menimbulkan tepi bewarna dan banyak daripada teleskop masa kini adalah berdasarkan rekaan Isaac Newton.
  14. Negara Dervish telah berjaya menangkis Emapayar British empat kali dan telah memaksa mereka berundur ke kawasan tepi pantai.
  15. Sebagian besar dari kepulauan ditemukan di barat daya, bagian dari kepulauan xland, dan sepanjang tepi pantai selatan di Teluk Finland.
  16. Garis tepi laut bandaraya bersuak dengan banyak sekali caruk dan teluk yang terbantang dari Caruk Thane di timur hingga Madh Marve di barat.
  17. Kononnya ada rakaman televisyen oleh pemberita dari BBC dan Australia, beberapa pemuda Cina ditangkap, dibariskan di tepi lombong dan dibunuh.
  18. Newton cuba mencipta teleskop untuk mengkaji bintang, tetapi mendapati bahawa jika beliau menggunakan kanta, imej yang terang mempunyai tepi bewarna.
  19. Cangkerang teritip adalah tajam, oleh itu mereka yang ingin memanjat batu di tepi pantai dinasihatkan agar memakai kasut bagi mengelakkan daripada terluka.
  20. Misalnya, di tepi sungai buluh terdapat tujuh buah kampung dan kebanyakannya penduduk kasawasan itu terdiri daripada masyarakat Melayu yang beragama Islam.
  21. Pemain seruling tiupan tepi menggunakan lubang pada tepi tiub bagi menjana ton, berbanding pemain alat tiupan hujung yang mempunyai lubang tiup di hujungnya.
  22. Kerajaan Gangga Negara ini dipercayai terletak di daerah Dinding, sekitar kawasan Selatan Gunung Bubu (1657 meter ) arah timur Bukit Segari di tepi Sungai Dendang.
  23. Sebaliknya pemimpin pembangkang dan kerajaan yang berada di tepi 'arus' telah ditangkap dan dipenjarakan di Kem Tahan Kamunting, Taiping, selama 2 tahun atau lebih.
  24. Beliau berulang kali bertanyakan soalan tentang tepi bewarna sehinggakan beliau menjadi orang yang pertama menyedari bahawa cahaya puteh adalah campuran semua warna.
  25. Sesetengah pemuisi Sanskrit yang terkenal, termasuklah Bharavi dan Dandin, serta kuil-kuil potongan batuan di tepi pantai Mahabalipuram berasal dari zaman dinasti ini.
  26. Jumlah penduduk negara yang kini di sekitar 20.6 juta orang tertumpu khususnya di bandaraya-bandarya tepi pantai seperti Sydney, Melbourne, Brisbane, Adelaide, dan Perth.
  27. Sebilangan besar saluran air dan tepi pantau juga dicemari oleh kegiatan industri dan pertanian, manakala kota Venice sering mengalami banjir akhir-akhir ini kesan kenaikan paras air.
  28. Batu bersurat ini telah dijadikan batu keramat oleh penduduk di tepi Sungai Musi bagi mendapatkan kekuatan semasa mereka berlumba perahu dengan para pendayung dari kampung-kampung lain.
  29. Suhu tertinggi yang pernah tercatat yaitu sekitar 48.9 xC (120xF) dan di Kerki, sebuah kota kecil yang terletak di tepi Sungai Amu Darya, yaitu sekitar 51.7 xC (125.1 xF) pada Juli 1983.
  30. Tentera Jepun juga memeranjatkan Bateri 501 dan 349 bersarapan di tepi jalan di ladang getah Cluny, dan menembak mereka dengan meriam dan mesingan sebelum mereka sempat menyediakan kedudukan meriam mereka.
  31. Satu lagi pembahagian ialah antara seruling tiupan tepi seperti flut konsert Barat, pikolo, faif, dizi dan bansuri; dan seruling tiupan hujung seperti ney, xiao, kaval, danso, shakuhachi, flut Anasazi dan quena.
  32. Kebanyakan kaum Iban tinggal berkampung di rumah panjang yang kebiasaanya terletak di tebingan sungai dan di tepi jalan raya ini adalah bagi mempermudahkan aktiviti kerja, berhubung dan berkomunikasi antara satu sama lain.
  33. Menurut nenek-nenek tua di kawasan ini, badan gergasi Bota ini menyerupai warna tanah itu sendiri terutama di kawasan berlumpur, di tepi rimbunan buluh kuning dan di tepian sawah padi di mana ikan puyu dan tilan biasa ditemui.
  34. Juga Tarian Ulek Mayang yang biasa dimainkan di tepi pantai sewaktu pesta pantai yang biasa diadakan pada hujung tahun bagi tujuan untuk mengubati penyakit,namun tarian ini sekarang hanya sekadar Persembahan budaya semata-mata.
  35. Diletaknya 40 minit daripada Kuala Lumpur melalui lebuh raya, Genting Highlands dimajukan oleh Lim Goh Tong yang telah membayangkan sebuah destinasi cuti tepi bukit untuk sesiapa yang hendak merehatkan diri daripada kesibukan bandar raya.
  36. Pemain terbaik UEFA: Didier Drogba Pembantu pengadil:Bertino Miranda (Portugal)Ricardo Santos (Portugal)Perasmi:Carlos Velasco Carballo (Spain)Pembantu pengadil tambahan (di tepi tiang gol):Manuel De Sousa (Portugal)Duarte Gomes (Portugal)
  37. Diasingkan dari bandar, di tepi barat sungai Tiber, daerah itu merupakan bonjolan bandar yang terpelihara oleh diikutsertakan dalam dinding-dinding Leo IV, dan kemudian dikembangkan oleh dinding-dinding kubu ketika Paulus III / Pius IV / Urban VIII.
  38. Perancis menampilkan bandaraya-bandaraya yang penuh dengan kepentingan kebudayaan (Paris sebagai peneraju), pantai-pantai dan resort-resort tepi laut, resort-resort ski, dan kawasan laur bandar di mana keindahan dan ketenangan boleh dinikmati (pelancongan hijau).
  39. Bagaimanapun, rekaan ketiga ciptaan arkitek Jabatan Kerja Raya Johor, Mohamed Hamzah yang menampilkan sebelas jalur merah-putih dengan bulan bintang berwarna putih di bahagian tepi kiri mendapat pilihan majoriti dan perkenan Mesyuarat Majlis Raja-raja yang berlangsung pada 22 dan 23 Februari 1950.
  40. Kemudian, pelbagai kerajaan-kerajaan Yunani dan bandar-negeri s muncul di seluruh semenanjung Yunani dan merebak ke tepi Laut Hitam, Itali Selatan dan Asia Minor, mencapai tahap kemakmuran yang menyebabkan ledakan budaya pernah berlaku sebelum ini, bahawa daripada Yunani Purba, yang dinyatakan dalam [Seni Bina [Greece purba | seni bina]], drama, sains dan falsafah, dan dipupuk dalam Athens di bawah demokratik persekitaran.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...