Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "belum"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "belum" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Asal-usul nama London belum dipastikan.
  2. Kesan jangka panjang MDMA masih belum diketahui.
  3. SBDJ mempunyai 63 siri iaitu 222 hingga 284 belum lagi dibukukan.
  4. (Hal ini belum lagi disahkan kerana bertentangan dengan rencana diatas).
  5. Kalender Hijarah secara rasmi belum bermula ketika zaman Rasulullah S.A.W.
  6. Lembangan Petroleum dan gas asli yang diukur cukup besar masih belum diterokai.
  7. Bagaimanapun, Kesatuan Eropah, NATO belum mengakui kemerdekaan negara baru ini.
  8. Pasangan ini mempunyai dua puteri dan seorang putera yang belum diberi nama lagi.
  9. Namun, sistem ini belum lagi digunakan pada rangkaian antara bandar berjarak jauh.
  10. Namun pada ketika itu, hoki masih belum lagi terkenal di kalangan rakyat tempatan.
  11. Cadangan besi di Bxlinga yang berada di timur laut Makokou masih belum dieksploitasi.
  12. Beliau menjalankan eksperimen-eksperimen yang masih belum lagi ditemukan oleh Roentgen.
  13. Namun demikian terdapat sebanyak 63 siri iaitu siri 222 hingga 284 belum lagi dibukukan.
  14. Walau bagaimanapun, belum ada sebuah lagu kebangsaan yang merangkumi bagi seluruh negara.
  15. Puncanya belum diketahui, tetapi mungkin daripada api pembakaran sampah yang ditiup angin.
  16. Siberia masih merupakan sebuah kawasan yang kebanyakannya masih belum dijelajah dan dihuni.
  17. Setiap jenis sistem ini masih belum mengatasi sistem konvensional yang lain secara komersil.
  18. Monorel ini akan termasuk Jambatan Gantung Monorel, kini masih belum siap, dan Jambatan Putra.
  19. "Sampah DNA" mewakili urutan yang masih belum kelihatan mengandungi gen atau mempunyai fungsi.
  20. Tambah pula, persiapan logistik tentera British untuk bergerak masih belum bersedia sepenuhnya.
  21. Sehingga kini, ahli-ahli falsafah masih belum mencapai kata sepakat mengenai takrifan falsafah.
  22. Nama kesemua stesen monorel ini masih belum diketahui, meskipun perhentian utama sudah disahkan.
  23. Punca jambatan itu runtuh masih belum dapat dipastikan, namun bukan disebabkan aktiviti pengganas.
  24. Krisis kewangan yang melanda telah menyebabkan beberapa program masih belum melepasi fasa cadangan.
  25. Sungguhpun wasiat Nobel berjaya menubuhkan hadiah-hadiah ini, namun rancangan beliau belum selesai.
  26. Kebanyakan kawasan pendalaman adalah belum dijelajahi, atau tidak banyak yang diketahui mengenainya.
  27. Mungkin terdapat banyak lagi ubat baru yang boleh dibekalkan oleh tumbuhan yang masih belum ditemui.
  28. Kali ini, Abbas bin Abdul Muthalib, pakcik baginda yang belum menganut Islam hadir dalam pertemuan itu.
  29. Sedangkan pezina ghayru muhshan adalah pelaku yang belum pernah menikah dan tidak mempunyai pasangan sah.
  30. Satu hukum ekonomi yang ditemukan belum tentu boleh menjawab permasalahan yang muncul di masa akan datang.
  31. Apabila ditanya, mengapa tiada ais? Pembantunya memberitahu, "peti ais rosak, belum ada duit lagi nak dibaiki".
  32. Asal usul orang-orang Melayu amat kabur kerana sejarah kuno Asia Tenggara masih belum diselidiki dengan mendalam.
  33. Ada juga yang berlaku di stratosfera dan empengaruhi cuaca di troposfera, namun mekanismanya masih belum difahami.
  34. IAU masih belum membuat cadangan dalam resolusi draf ini mengenai apa yang membezakan planet dengan kerdil coklat.
  35. Namun, takrifan rasmi ini masih belum diterima meluas oleh komuniti astronomi sendiri apatah lagi masyarakat umum.
  36. Perkataan peristiwa digunakan oleh Jepun kerana kedua-dua pihak belum mengisytiharkan perang antara satu sama lain.
  37. Negeri Pahang, Perlis, Kelantan, Terengganu, Sabah, Sarawak dan Melaka belum menjadikan Thaipusam sebagai cuti umum.
  38. Liverpool kembali melawan dan menjaidkan kedudukan 2-1, amsih belum mencukupi kerana perlu mendapatkan kelebihan 2 gol.
  39. Ini mungkin kerana, struktur sokongan lain dan tulang yang diperlukan untuk hidup di daratan belum berevolusi sepenuhnya.
  40. cepacia dan mungkin membantu bagi diagnosis awal mengesan melioidosis, tetapi belum disahkan dengan meluas secara klinikal.
  41. Keadaan belum menjadi tenang sama ada bertukar undang-undang akan berubah membenarkan Puteri Aiko sebelum menjadi maharani.
  42. Hantu merupakan roh yang enggan "dikitar semula" kerana mereka mempunyai perkara yang belum selesai, sama seperti di Barat.
  43. Sungguhpun begitu, penghidap sindrom Rengsa Usus masih berasa belum puas dan akan mengulanginya selepas beberapa jam kemudian.
  44. IAU belum membuat keputusan sama ada objek berjisim planet yang telar terkeluar dari sistem suria dipanggil planet atau tidak.
  45. Tanggungjawab pemangku tersebut akan bertanggungjawab terhadap semua tingkah laku dan perbuatan raja yang belum cukup umur itu.
  46. Hujan lebat yang turun sejak 3 pagi menyukarkan pergerakan dan sehingga 6.30 pagi, stadium masih belum dipenuhi oleh pengunjung.
  47. Walau bagaimanapun, kedua-dua pihak masih belum dapat mengeluarkan statistik untuk membuktikan kesahihan hipotesis masing-masing.
  48. Oleh itu, pada tahun 1892 belum wujud lagi sebuah penempatan bernama Kluang jika berpandukan kepada pemerhatian Lake dan Kelsall.
  49. Guinea mempunyai sumber-sumber galian, hidrokuasa, dan pertanian yang utama, tetapi masih merupakan sebuah negara belum membangun.
  50. Iaitu, minggu pertama dan kedua umur gestasi sekadar penentuluaran umur embrio secara teori, memandangkan persenyawaan belum bermula.
  51. Pada waktu itu, Darwin melawat ibu saudaranya yang uzur dan yang dijaga oleh Emma Wedgwood, anak perempuannya yang masih belum kahwin.
  52. Walaupun telah diketahui hampir satu juta spesies serangga, masih banyak lagi serangga yang belum diketahui dan direkodkan kehadirannya.
  53. Kajian terbaru mendakwa kafeina boleh mengurangkan risiko penyakit Parkinson, tetapi dakwaan tersebut masih belum memerlukan kajian mendalam.
  54. Namun, kemungkinan besar bahawa seseorang yang belum mengkaji bahasa Cina atau sistem pinyin akan banyak tersalah lafaz perkataan bahasa ini.
  55. Harga yang dicadangkan ialah AS$3800; namun belum ada lagi piawaian untuk video prarakam dan tiadanya filem yang dikeluarkan untuk pemain ini.
  56. Dia bekerja dengan Syarikat Hindia Timur Belanda pada tahun 1630 dan mengetuai anak kapal dalam pencarian wilayah perairan yang belum diterokai.
  57. Aktiviti gunung berapi, hentaman komet dan kehadiran kehidupan seni (mikroorganisma) seperti metanogen di planet ini masih belum dibuktikan lagi.
  58. Memang belum ada saintis yang mampu mengetahui dirinya sendiri secara sempurna sehingga dapat dijadikan patokan dalam merumuskan hakikat manusia.
  59. Sungguhpun begitu terdapat dikalangan mereka yang memeluk agama Islam yang telah disisihkan oleh keluarga asalnya yang masih belum memeluk Islam.
  60. Ketidakupayaan mendapat keamanan dijelaskan sebagai ada pekerjaan yang belum selesai, seperti mangsa yang mencari keadilan atau dendam selepas mati.
  61. Bayangan didalam gambar ini menunjukkan bayangan hitam, kepulan asap,rupa wajah dan juga cahaya yang terang.Tetapi kesahihannya masih belum diketahui.
  62. Mahkamah secara amnya mengutamakan tafsiran luas mengenai isi kandungan Jadual Kesembilan, maka mengurangkan bilangan hal-hal yang mungkin belum diliputi.
  63. Punca sebenar sindrom Rengsa Usus masih belum diketahui tetapi faktor utama yang sering kali dikaitkan dengannya ialah interaksi di antara otak dengan usus.
  64. Isu terbesar kini ialah pembesaran kesatuan, hubungan dengan Amerika Syarikat dan penyertaan Euro di negara anggota yang masih belum menerima mata wang EU ini.
  65. Ketika UK masih belum sempat pulih daripada kesan peperangan, ia dilanda pula oleh Kemelesetan Besar yang membawa kesusahan serta pergolakn politik dan sosial.
  66. Pada ketika itu, wilayah yang luas di Asia Tengah, termasuk Turkmenistan belum dipetakan dan hampir tidak dikenal secara luas oleh bangsa Eropa dan Dunia Barat.
  67. Hulu Sungai Mekong tidak dapat dipastikan dengan tepat kerana ada banyak cawangan dan masih belum diukur dengan tepat akibat masalah komunikasi dan keselamatan.
  68. Penemuan beliau ini masih belum diketahui umum lagi; kebanyakan hasil kajiannya telah hilang di dalam kebakaran makmal beliau di 5th Avenue pada bulan Mac 1895.
  69. Walaupun belum bersatu menjadi sebuah negara, namun Itali terkenal sebagai bangsa pelopor Zaman Pembaharuan yang bertarikh lewat abad ke-13 hingga awal abad ke-17.
  70. "Rogol" boleh juga merujuk kepada hubungan seksual dengan seorang yang rela tetapi dari segi undang-undang belum cukup umur; ini dikenali sebagai "rogol statutori".
  71. Ketika lahir, rumennya belum selesai tumbuh, tetapi apabila anak kambing mula makan makanan pejal, maka rumen itu segera semakin besar dan mampu untuk menyerap zat.
  72. Oleh kerana TUDM masih belum mempunyai keupayaan tempur, Tentera Udara Diraja Australia masih diberikan tanggungjawab untuk memberikan perlindungan pertahanan udara.
  73. Andainya raja yang belum cukup umur atau pemangku itu sendiri melakukan perkara yang bercanggah dengan undang-undang, pemangku tersebut boleh dipecat dan digantikan.
  74. Disebabkan penduduknya yang sedikit, Sweden terkenal dengan bentuk muka buminya yang aman dan kaya dengan hutan dan gunung ganang yang belum terusik oleh pembangunan.
  75. Tidak lama selepas perang, Sukan Olimpik 1948 diadakan di Stadium Wembley yang asal, biarpun pada ketika bandaraya tersebut masih belum pulih daripada kesan peperangan.
  76. Pemilihan Alexandru Ioan Cuza sebagai domnitor berjaya menyatukan Wallachia dan Moldavia sebagai Romania, namun Transylvania masih belum termasuk kedalam wilayah Romania.
  77. Akibat perang saudara dan stagnasi nasional pada tahun 1980-an, KDNK belum boleh melebihi pencapaian di akhir tahun 1970-an dalam hal keseimbangan kemampuan membeli-belah.
  78. Perlu diingatkan bahawa lelaki dan wanita berpenyakit gonorea yang belum dirawat boleh merebakkan penyakit ini kepada wanita yang disetubuhi termasuklah isterinya sendiri.
  79. Penemuan yang paling memeranjatkan ialah kehadiran aktiviti gunung berapi bulan Io, yang belum pernah dicerap sama ada dari Bumi ataupun oleh Pioneer 10 mahupun Pioneer 11.
  80. Beliau dilantik sebagai Duke York pada tahun 1494 dan kemudiannya dilantik sebagai Earl Marsyal untuk England serta Lord Leftenan Ireland, meskipun masih belum dewasa lagi.
  81. Apa yang digelar pendekatan "empat bidang " kepada anthropologi dibayangkan dalam kebanyakan buku teks belum ijazah(“undergraduate”) dan juga program anthropologi (contoh.
  82. Walaubagaimanapun, terdapat beberapa simpulan, serta ciri-ciri lain seperti warna, yang dipercayai mewakili maklumat bukan angka, yang masih belum dapat dipecahkan oleh pakar.
  83. Persoalan bagaimana Langkasuka bertukar menjadi Patani masih belum dapat dipastikan oleh para pengkaji sejarah kerana tidak ada sebarang cacatan sejarah yang jelas mengenainya.
  84. Senjata serupa pedang dan tombak yang menggunakan bilah obsidian digunakan oleh suku-suku asli Amerika Tengah dan Selatan yang pada ketika kolonisasi Eropah belum mengenali logam.
  85. Kini, secara radikal penemuan mendapan minyak di Daerah Cayo dan kemungkinan mendapan di Daerah Toledo menukar perlombongan dan kemampuan pembuatan Belize yang belum dimanfaatkan.
  86. Jordan memohon injunksi di mahkamah UK untuk menghalang Schumacher untuk memandu bersama Benetton, tetapi kalah dalam kes tersebut kerana mereka masih belum menandatangani kontrak.
  87. Apabila pada satu kaum bercabul perzinaan sampai mereka melakukannya secara terang- terangan, maka mereka akan diserang oleh penyakit yang belum pernah dialami nenek moyang mereka."
  88. Walaupun, belum diberi nama, bayi ini merupakan bayi lelaki pertama yang lahir selepas keluarga diraja tidak mempunyai bayi lelaki untuk dijadikan pewaris takhta selama empat dekad.
  89. Walaupun kebanyakan bukti yang dikemukakan oleh "UMNO 11" tidak dipertikaikan, peguam pembela UMNO memperdebatkan bahawa semua remedi yang mungkin masih belum dihabiskan dalam UMNO.
  90. Minneapolis membuat perubahan dramatik untuk memperbetulkan diskriminasi seawal 1886 apabila Martha Ripley mengasaskan Hospital Bersalin bagi ibu-ibu yang berkahwin dan belum berkahwin.
  91. Batas ini menjadi lebih rendah lagi jika kita tolak kumpulan bahasa yang ditakrifkan dalam piawai ISO 639-2 serta kumpulan-kumpulan bahasa yang belum ditakrifkan dalam Piawai ISO 639-5.
  92. Namun begitu, persoalan bagaimana Langkasuka bertukar menjadi Patani masih belum dapat dipastikan oleh para pengkaji sejarah kerana tidak ada sebarang cacatan sejarah yang jelas mengenainya.
  93. Selagi perjuangan pekerja menentang borjuasi dan kelas pemerintah berterusan, selagi segala tuntutan-tuntutan belum dicapai, Hari Mei akan menjadi perluahan tahunan bagi tuntutan-tuntutan ini.
  94. Tambahan pula, peta itu dibuat berasaskan sumber-sumber yang tidak lengkap dan sebelum ini belum pernah dibentangkan dalam mana-mana mesyuarat Suruhanjaya Sempadan untuk dijadikan asas diikuti.
  95. Bukti menunjukkan bahawa posisi Matahari pada utama urutan meletakkannya pada "kehidupan primer" untuk sebuah bintang, ianya belum lagi kehabisan pengstoran hidrogennya untuk pelakuran nuklear.
  96. Krisis tenaga manusia pula meskipun belum kritikal, mempunyai kesan yang besar di dalam unit-unit tertentu, terutama yang memerlukan anggota yang mempunyai latar belakang pendidikan yang tinggi.
  97. Tujuh negara baru yang belum pernah beraksi di Olimpik Musim Sejuk sebelum ini adalah Dominica, Malta, Paraguay, Timor Leste, Togo, Tonga, dan Zimbabwe yang menghantar atlet mereka pada tahun ini.
  98. Kerajaan Australia pada 2001 bersetuju untuk menyokong rekaan spaceport perdagangan di pulau ini, akan tetapi ini belum lagi dibinakan, dan kelihatan bahawa ia tidak akan diteruskan pada masa hadapan.
  99. Pertanyaan klasik sampai ketika ini belum dijawab oleh umat manusia adalah pertanyaan tentang dari mana datangnya keperluan manusia sehingga muncul apa yang disebut pertukaran dalam bentuk perdagangan?
  100. Golongan muda pula akan melawat golongan tua dan menerima wang ang pau dalam sampul merah bagi melambangkan nasib baik, yang diberikan oleh orang yang berkeluarga kepada mereka yang masihbelum kahwin.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...