Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "insang"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "insang" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Rahang yu beraneka ragam dan diduga telah berevolusi dari rongga insang yang pertama.
  2. Akhirnya, insang tersebut menjadi perang tua dengan bahagian tepinya berwarna keputih-putihan.
  3. Dalam haiwan lain, fungsi utama darah ialah mengangkut oksigen dari paru-paru atau insang ke tisu.
  4. Telur-telur mereka menetas menjadi larva akuatik yang dipanggil berudu yang mempunyai ekor dan insang dalaman.
  5. Amanita Virosa mempunyai insang yang berwarna putih manakala Agaricus bisporus hampir kepada warna perang atau merah jambu.
  6. Agaricus bisporus yang tumbuh liar secara semula jadi mempunyai pileus keperang-perangan serta insang yang berwarna perang gelap.
  7. Mereka bernafas dengan menggunakan lima liang insang (kadang-kadang enam atau tujuh, bergantung pada spesies) di sisi, atau di belakang kepalanya.
  8. Terdapat rongga nasal di bahagian kepala dan enam hingga sembilan segmen insang di kedua belah badan serta sirip besar dari bahagian kepala hingga ekor.
  9. Bagaimanapun variasi yang lebih hampir dengannya ialah genus Agaricus putih dengan pileus, batang dan isi masing-masing berwarna putih serta insang yang berwarna perang.
  10. Mereka bernafas melalui insang yang terdapat di dalam rectum, dan boleh menggerakkan badan mereka dengan pantas melalui cara memaksa air keluar dari anus secara tiba-tiba.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...