Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "isipadu"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "isipadu" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia dianggarkan bahawa isipadu balak dan serpihan telah melebihi 300, 000 m3.
  2. Rusia mengekori Brazil sahaja dari segi isipadu jumlah sumber air boleh baharu.
  3. Di dalam membran itu wujudnya satu sitoplasma garam yang mengisi kebanyakan isipadu sel.
  4. Jika mengikut isipadu air pula, Sungai Ohio ialah cawangan Sungai Mississippi yang terbesar.
  5. Semasa menyelesaikan permasalahan ini, beliau telah menggunakan kamiran untuk mencari isipadu paraboloid.
  6. Kaedah Liu Hui pula dikembangkan oleh pasangan ayah dan anak Zu Chongzhi dan Zu Geng untuk mencari isipadu sfera.
  7. Zuhrah dianggap sebagai planet kembar Bumi kerana saiz, jisim, isipadu dan ketumpatannya yang hampir sama dengan bumi.
  8. Quantum mekhanik menetapkan had bagi kualiti terbaik hampagas, menjangkakan bahawa tiada isipadu ruang boleh kosong sepenuhnya.
  9. Sungai Mekong adalah sungai ke-12 terpanjang di dunia, ke-10 terbesar dari segi isipadu dan mengeluarkan 475 km padu air setiap tahun.
  10. Melalui proses ini gas asli yang telah bertukar dalam bentuk cecair dikurangkan menjadi 1/600 dari jumlah isipadu gas asli di dalam bentuk gas.
  11. Bagi kegunaan harian, hampagas merujuk kepada isipadu ruang yang pada asasnya kosong dari jisim, sehinggakan tekanan gasnya lebih rendah berbanding tekanan atmosfera.
  12. Dia memutuskan bahawa isipadu air boleh mengembang bagi mengisi ruang yang ada, dan dia mencadangkan bahawa konsep hampagas sempurna sebagai tidak teratur ("incoherent").
  13. Paradoks Banach–Tarski ialah satu teorem dalam teori ukuran yang menjadi paradoks dalam erti kata ia bertentangan dengan intuisi biasa tentang isipadu dalam ruang tiga dimensi.
  14. Dikalangan perlaksanaan penting seorang mencari formula jarak, luas dan isipadu, seperti teorem Pythagoras, lilitan dan luas bulatan, luas segitiga, isipadu dari silinder, sfera, dan piramid.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...