Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "jangka"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "jangka" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kesan jangka panjang MDMA masih belum diketahui.
  2. Salah satu parameter asas sesebuah organisma ialah jangka hayatnya.
  3. Ramai yang percaya bahawa kupu-kupu mempunyai jangka hayat yang amat singkat.
  4. Wahyu itu turun kepada baginda dari semasa ke semasa dalam jangka masa 23 tahun.
  5. Tujuan kunci jangka pendek tetaplah pengurangan kemiskinan dengan bantuan asing.
  6. Tumbuhan jatuh dalam salah satu antara lima kumpulan berdasarkan jangka hayat ia.
  7. Pengovulan terjadi secara berkala dan memberi kesan yang langsung kepada jangka kitaran haid.
  8. Beliau memberi alasan bahawa kedudukan tanah dan laut telah berubah selama jangka masa yang lama.
  9. Bagaimanapun, dalam jangka masa panjang serangan ke atas Pearl Harbor merupakan malapetaka strategik bagi Jepun.
  10. Dalam jangka waktu 18 bulan dari Julai 2005 sampai dengan Disember 2006, 52 spesies baru lain juga berhasil ditemui.
  11. Dalam jangka waktu dua puluh tahun itu, Shakespeare tinggal di London, sedangkan isterinya tetap tinggal di Stratford.
  12. Sindrom Rengsa Usus tidak juga akan bertukar menjadi barah dalam jangka panjang sebagaimana yang menjadi kebimbangan ramai.
  13. Indeks Pembangunan Manusia ialah ukuran perbandingan jangka hayat, kenal huruf, pendidikan dan taraf hidup di seluruh dunia.
  14. Di antara kedua-dua gamet, sperma merupakan gamet yang lebih kecil dan secara amnya, mempunyai jangka hidup yang amat pendek.
  15. Teori pariti kuasa beli menggunakan kadar pertukaran keseimbangan dua mata wang jangka masa panjang untuk menyamakan kuasa belinya.
  16. Sebagai negara maju, penduduk Jepun menikmati taraf hidup yang tinggi dan usia jangka hayat tertinggi di dunia menurut perangkaan PBB.
  17. Perempuan simpanan adalah pasangan seks wanita jangka panjang kepada satu lelaki dan teman yang tidak berkahwin dengan lelaki tersebut.
  18. Kenyataan ini adalah senang diterima kerana hukuman seumur hidup melibatkan kos penyaraan si pesalah untuk satu jangka masa yang panjang.
  19. Ia merupakan bahagian penting dalam 3-ganda peningkatan dalam kematian keseluruhan dan mengurangkan jangka hayat dikaitkan dengan sindrom Turner.
  20. Reptilia marin ichthyosaur di Zaman Trias menyesuaikan diri dengan persekitaran dalam air dan berupaya hidup di dalam laut untuk jangka masa lama.
  21. Di negara-negara Barat, jenayah ini biasanya dihukum dengan pemenjaraan jangka panjang, yang mana hukuman tersebut merupakan hukuman yang maksimum.
  22. Akibat daripada perkembangan ini, jangka hayat hidup manusia telah meningkat, kematian bayi telah menurun, dan infrastruktur telah banyak dimajukan.
  23. Roti komersial khususnya, selalu mengandungi bahan tambahan, sesetengahnya, tidak bernutrisi, untuk menambah rasa, tekstur, warna atau jangka hayat.
  24. Seperti satu bandar moden ia menjadi ibu negara Itali semenjak 1870, dan bertumbuh terutamanya dalam dua jangka masa salah satu sisi Perang Dunia II.
  25. Titik perubahan dalam kerjaya Baginda berlaku pada tahun 1925 apabila baginda bertugas untuk jangka masa yang pendek di Mahkamah Agung di Kuala Lumpur.
  26. Musim merupakan salah satu daripada pembahagian besar di dalam jangka masa tahunan, pada umumnya berdasarkan pada perubahan tempoh setahun berdasarkan cuaca.
  27. Rundingan diadakan di Istana Kayangan Shah Alam dan akhirnya kedua-dua pihak berkompromi dengan jangka masa memohon perkenan Raja dilanjutkan kepada 60 hari.
  28. Tumbuhan herba saka mempunyai jangka hidup yang panjang di antara sepuluh hingga dua puluh tahun, atau mungkin lebih lagi, bergantung kepada spesis dan keadaan.
  29. Sebarang liukan dalam orbit planet akan mengubah jumlah tenaga yang diterima di suatu tempat sepanjang tahun dam mungkin mempengaruhi pola cuaca jangka panjang.
  30. Hari ini negara ini dikenali sebagai negara yang mempunyai taraf kehidupan yang paling tinggi di Amerika Tengah serta kadar celik huruf dan jangka hayat tertinggi.
  31. Kebanyakan jenis labah-labah yang lain mampu memberi gigitan yang menyebabkan rasa tidak selesa untuk beberapa ketika tetapi tidak menyebabkan kesan jangka panjang.
  32. Pemajuan-pemajuan jangka panjang dalam penyusunan fiskal kerajaan, kenal huruf, serta rangka undang-undang diperlukan jika negara ini hendak keluar daripada kemiskinan.
  33. Sekiranya tidak, bahan-bahan kumuh yang tersimpan di dalam badan seseorang dalam jangka masa yang lama boleh mendatangkan pelbagai jenis penyakit kepada tuan punya badan.
  34. Perbezaan kecil dalam keadaan awal menghasilkan keputusan yang sangat mencapah untuk sistem kekacauan, menyebabkan ramalan jangka panjang menjadi tidak munasabah secara amnya.
  35. Sebuah Majlis Shire Pulau Krismas unicameral dengan 9 tempat duduk memberikan perkhidmatan kerajaan tempatan dan dipilih oleh undi masyhur untuk mengkhidmat jangka empat tahun.
  36. Walaubagaimananpun, pelabuhan tersebut telah gagal menempakan kejayaan jangka panjang, berikutan serangan berterusan pihak lanun dan British telah meninggalkan pulau tersebut pada 1805.
  37. Masa juga dari kepentingan masyarakat jelas, mempunyai nilai ekonomi baik juga nilai peribadi, berpunca dari kesedaran dari masa yang terhad dalam setiap hari dan dalam jangka hidup manusia.
  38. Penyokong perladangan organik seperti Sir Albert Howard mendebatkan pada awal 1900-an bahawa penggunaan lebihan racun perosak dan baja tiruan menjejaskan kesuburan tanih pada jangka panjang.
  39. Ini menjadikan ia sukar bagi mejangka dengan tepat pertukaran cuaca jangka pendek lebih dari beberapa hari awal, sungguhpun kajian cuaca terus meningkatkan had ini melalui sains kajian cuaca, Meteorologi.
  40. Melalui ini dan langkah-langkah lain, Hung Taiji mampu memusatkan kuasa beliau sehingga kedudukan Khan yang mana pada jangka masa lama menghalang persekutuan Jurchen daripada berpecah setelah kematiannya.
  41. Pendidikan prasekolah adalah satu program yang menyediakan pengalaman pembelajaran kanak-kanak yang berumur 4-6 tahun dalam jangka masa satu tahun atau lebih sebelum masuk ke Tahun Satu di sekolah formal.
  42. Dalam pencarian cara untuk melanjutkan jangka hidup, taifah-taifah Taoisme telah mengembangkan beberapa seni silat yang kini amat popular, khususnya dengan orang-orang Cina yang hendak memperbaik kesihatan mereka.
  43. Penyelidikan biogeografi moden menggabungkan maklumat dan idea dari pelbagai bidang termasuklah fisiologi dan ekologi terhadap penyerakan organisma mengikut fenomena geologi dan iklim pada skala global dan jangka masa evolusi.
  44. Nilai pemakanan sayur berbeza-beza mengikut faktor seperti jenis sayur, kesegaran sayur, baja atau nutrien yang terdapat di dalam tanah di mana sayur tumbuh, cara penyediaan sayur untuk dimasak, cara masakan sayur, dan jangka masa sayur dimasak.
  45. Ia hanya mempunyai sedikit kesan ketenteraan akibat kegagalan tentera laut Jepun untuk menengelamkan kapal induk Amerika Syarikat, tetapi sungguhpun sekiranya kapal induk telah ditenggelamkan ia tidak akan membantu Jepun dalam jangka masa panjang.
  46. Oleh sebab pendekatan yang lebih dekat membenarkan peleraian yang lebih tinggi, kebanyakan pemerhatian tentang persekitaran bulan, gelang, medan magnet, dan jalur sinaran sistem Musytari dibuat dalam jangka masa 48 jam yang dicapai semasa pendekatan terdekat.
  47. Kementerian ini dipandukan oleh misinya untuk meningkatkan persaingan Malaysia dalam bidang sains dan teknologi supaya rakyat Malaysia menjadi bangsa yang berdaya saing di peringkat antarabangsa dan terus komited terhadap pengurusan alam sekitar untuk jangka masa panjang.
  48. Namun begitu LCCT merupakan penyelesaian jangka pendek dan MAHB telah mengemukakan permohonan kepada Kementerian Pengangkutan untuk membina Terminal Penerbangan Tambang Murah baru yang kekal antara bangunan terminal utama dan Terminal Satelit A untuk menggantikan LCCT sedia ada.
  49. Terdapat peruntukan RM1 juta pada tahun (2006) menerusi tabung bantuan pendidikan Pembangunan Insan Kemahiran Teknikal, bagi tujuan melatih belia-belia India yang gagal dalam pelajaran untuk mengikuti kursus jangka pendek di Kolej Industri dan Pendidikan Negeri Selangor (INPENS).
  50. Sebahagian penyakit-penyakit berkait umur, seperti penyakit Alzheimer, kelihatannya lebih lazim di kalangan lelaki, meskipun tidak pasti adakah ini disebabkan oleh kejadian yang benar-benar lebih banyak ataupun kerana lelaki mempunyai jangka hidup yang lebih pendek berbanding perempuan.
  51. E. coli tidak hanya terbatas untuk hidup di usus sahaja, strain ini juga berkemampuan untuk bertahan hidup bagi jangka masa yang singkat di luar tubuh lantas membuatkan mereka suatu jenis organisma penunjuk yang ideal untuk menguji sampel persekitaran bagi pencemaran najis seperti tahi.
  52. Walaupun bilangan perempuan adalah kurang daripada bilangan lelaki, oleh sebab jangka hidup yang lebih panjang, terdapatnya hanya 81 orang lelaki berumur 60 tahun ke atas bagi setiap 100 orang perempuan; di golongan yang tertua, hanya terdapatnya 53 orang lelaki bagi setiap 100 orang perempuan.
  53. Meskipun perjanjian gencatan senjata 1994 dan bertahun-tahun rundingan, status pertikaian tidak diselesaikan, dan meskipun kehadiran jangka panjang Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu kuasa pemantauan dan Rusia didominasi Negara-negara Komanwel Merdeka oleh pengaman operasi, konflik telah dimarak beberapa kali.
  54. Pelan tindakan itu menggariskan pementasan pasukan Jepun tersebut oleh dua pasukan British di seberang sempadan Thailand, dan menahan kemaraan pasukan itu untuk satu jangka masa untuk membolehkan pasukan bantuan berkumpul dan menyediakan pertahanan sebelum melakukan serangan untuk memusnahkan pasukan Jepun berkenaan.
  55. Kedua-dua wilayah itu merupakan konsesi pragmatik kepada kenyataan bahawa kawasan-kawasan tersebut merupakan bekas wilayah perjanjian di bawah pajakan jangka masa panjang, secara praktikya bekas jajahan kuasa Imperialisme Eropah yang pernah ditadbir di bawah undang-undang penjajah barat ketika tempoh pajakan tersebut.
  56. Walaupun pelayan boleh dibina dari bahagian-bahagian komputer komoditi, misi kritikal perusahaan pelayan ideal sangat bersalah bertoleransi dan menggunakan perkakasan khusus dengan rendah kadar kegagalan bagi memaksimumkan [uptime]], bahkan kegagalan jangka pendek boleh lebih mahal daripada membeli dan memasang sistem.
  57. Apabila pegangan pajak jangka panjang Great Britain dan Portugal kian menghampiri kelupusan, warga tempatan jajahan tersebut agak keberatan untuk menggugurkan undang-undang barat, maka para pegawai China bersetuju untuk mengekalkan kebanyakan undang-undang tempatan yang sedia ada, agar kuasa-kuasa asing tersebut melepaskan kawalan masing-masing tanpa was-was.
  58. Melalui dasar ini orang Melayu kebanyakannya menetap di kawasan luar bandar dan bekerja sebagai nelayan dan petani, orang Cina menetap di kawasan bandar dan kawasan perlombongan serta bekerja sebagai peniaga dan pelombong bijih timah, manakala orang India kebanyakannya tinggal di kawasan ladang-ladang dan bekerja sebagai buruh, secara tidak langsung telah mewujudkan perasaan curiga mencurigai antara satu sama lain yang merupakan bom jangka yang menjadi teras peristiwa 13 Mei 1969.
  59. Beliau meringkaskan situasi seperti berikut: "Tiada siapa boleh berpura-pura bahawa ia adalah situasi yang memuaskan, tetapi sekurang-kurangnya ia akan memaksa musuh menggunakan pasukan yang lebih besar untuk menawan Sarawak daripada yang diperlukan sekiranya ia tidak dipertahankan sama sekali dan yang, saya fikir, adalah jalan betul jika dilihat...perkara terbaik yang saya boleh lakukan adalah untuk berjanji bagi menghantar kepada mereka beberapa senjata api anti kapal terbang dan juga memberitahu mereka mengenai ketibaan Prince of Wales dan Repulse, yang dijangka tiba di Singapura dalam tempoh beberapa hari...tidak juga saya jangka bahawa senjata anti kapal terbang mempunyai nilai praktikal yang banyak.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...