Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "jangkitan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "jangkitan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Yis lain dapat menyebabkan jangkitan kepada manusia.
  2. Melakukan seks oral tidak terlepas daripada bahaya jangkitan penyakit kelamin.
  3. Bagi wanita dan lelaki yang menghidap jangkitan gonorea, mudah juga dijangkiti HIV.
  4. Apabila jangkitan nyamuk telah mantap jangkitan melalui laluan tinja sebelumnya lesap.
  5. Gen yang menyebabkan sklerosis berganda tidak aktif tanpa jangkitan virus Epstein-Barr.
  6. Disebabkan oleh jangkitan melalui darah, objek berdarah dianggap ancaman bio "biohazard".
  7. Pastikan anda membersihkan kawasan gigitan seluruhnya untuk mencegah jangkitan air tersimpan di bawah kulit.
  8. Kepungan koloni Sepanyol di New Granada dan jangkitan malaria menyebabkan koloni ditinggalkan dua tahun kemudian.
  9. Adalah penting bagi menyedari bahawa kebanyakan jangkitan HPV risiko tinggi sembuh sendiri tanpa menyebabkan barah.
  10. Tempoh pengeraman tularemia adalah 1 hingga 14 hari; kebanyakan jangkitan manusia menjadi ketara selepas 3 hingga 5 hari.
  11. Pada tahap ini mereka telah menjangkiti selama beberapa minggu dan mungkin telah menyebarkan jangkitan kepada ramai orang.
  12. Rogol juga boleh mengakibatkan kecederaan fizikal yang serius, termasuk juga kehamilan, dan jangkitan penyakit sebaran seksual.
  13. Pola jangkitan yang dicadangkan hanyalah hipotesis kerja dan mungkin ditolah apabila jujukan DNA lanjut dari spesies tambahan diperolehi.
  14. Puncanya juga boleh secara tidak rasmi digambarkan sebagai idiopathic—iaitu, tidak diketahui—apabila pinca jangkitan telah disingkirkan.
  15. Rodensia dan arnab sering dijadikan perumah takungan, tetapi jangkitan bawaan air menyumbangkan 5%–10% semua kes tularemia di Amerika Syarikat.
  16. Simptom mungkin termasuk sakit di bahagian dada, tulang, atau sendi; batuk; jangkitan kulit, nod paru-paru, dan paru-paru berair (“pneumonia”).
  17. Punca kepekakan Edison dikatakan diakibatkan oleh demam marak semasa kanak-kanak serta juga oleh jangkitan telinga tengah berulang yang tidak dirawat.
  18. Haemonchus contortus adalah satu daripada agent jangkitan yang biasa bagi biri-biri seluruh dunia, menyebabkan tekanan ekonomi kepada penternak biri-biri.
  19. Ini kerana bakteria masih terdapat di tempat jangkitan dan sekiranya ubat gagal dihabiskan, bakteria tidak akan sepenuhnya mati dan jangkitan boleh berulang.
  20. Ia secara phylogenetikaly berkait rapat dengan Burkholderia mallei yang menyebabkan glanders, jangkitan yang kebanyakannya menyerang kuda, keldai, dan baghal.
  21. Paru-paru berair boleh berpunca dari pelbagai punca, termasuk jangkitan oleh bakteria, virus, fungi, atau parasit, dan kimia atau kecederaan fizikal kepada paru-paru.
  22. Darah juga membekalkan tisu dengan zat, menyingkir bahan kumuhan, dan mengandungi pelbagai bahan sistem imunisasi bertujuan mempertahankan badan dari jangkitan kuman.
  23. Terdapat beberapa penyakit usus lain seperti keradangan, barah dan jangkitan boleh menyerupai sebahagian atau kesemua gejala yang ditunjukkan oleh sindrom Rengsa Usus.
  24. Mereka dihantar untuk menghabiskan masa mereka di Wales, suatu adat resam untuk pewaris raja dan isterinya, akan tetapi Arthur menghidap jangkitan dan kemudian meninggal dunia.
  25. Kadar kematian pesakit yang tidak terawat adalah setinggi 50% bagi bentuk-bentuk pneumonia dan tifoid penyakit ini yang hanya menyumbang tidak lebih 10% kes jangkitan keseluruhan.
  26. Penyakit gonorea ini dijangkiti melalui hubungan kelamin dan risiko jangkitan daripada satu hubungan kelamin dengan seorang yang dijangkiti gonorea ialah antara 30 dan 70 peratus.
  27. Pada 8 Ogos 2014, bapanya Hamidi Raden Abdul Fateh, 90, disahkan meninggal dunia pada pukul 5.05 petang akibat jangkitan paru-paru di Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan, Wangsa Maju.
  28. Penyakit batuk kokol disebabkan bakteria Bordetelia pertussis dan berpunca daripada jangkitan saluran pernafasan yang tersekat-sekat terutama di kalangan kanak-kanak berumur bawah dua tahun.
  29. Selain membabitkan permukaan mukosa yang wujud pada saluran kemaluan dan organ reproduktif, jangkitan juga boleh membabitkan permukaan mukosa yang ada pada dubur, rektum, mulut, tekak dan mata.
  30. Seseorang itu mungkin pernah mengalami jangkitan akibat keracunan makanan yang boleh mengganggu urat sarafnya dan mengakibatkan mereka boleh mendapat sindrom Rengsa Usus selepas beberapa tahun kemudian.
  31. Kewujudan klinikal melioidosis kronik adalah protean dan merangkumi kehadiran seperti jangkitan kulit kronik, borok kulit dan nodul paru-paru atau paru-paru berair pneumonia kronik, menyerupai tuberkulosis, kadang-kadang disebut "Batuk kering Vietnam".".

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...