Friday 13 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "mahukan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mahukan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ibunya kemudian mahukan anaknya mempelajari ilmu fiqh.
  2. Shankly mahukan permainan Liverpool mudah dan berkesan.
  3. Namun banyak kesatuan pekerja yang lebih radikal mahukan tarikh 1 Mei sebagai hari buruh.
  4. Akan tetapi Republik Rakyat China tidak mahukan penyatuan semula Makau dengan China dalam masa yang singkat.
  5. Rafael Benitez memberitahu akhbar beliau mahukan Steven Gerarrd menggantikan belaiu sebagai pengurus Liverpool.
  6. Sebagai tukaran, Iran mahukan Shah Mohammad Reza Pahlavi dikembalikan ke Iran, tetapi ini tidak dipersetujui Amerika.
  7. Empayar tidak juga mempunyai tentera yang benar-benar ikhlas berjuang tetapi hanya mahukan wang dan tentera ini lebih mahal untuk diupah.
  8. Ini dipersetujui oleh ramai, tetapi sesetengah orang Dusun mahukan atonomi lebih besar, dengan itu istilah Kadazan-Dusun dipilih sebagai tolak-ansur.
  9. Sambutan ini dimulakan pada 3 Februari 2009 dan mengikut pada keadaan ekonomi semasa, baginda mahukan sambutan ini dilakukan pada tahap yang sederhana.
  10. Rusia mahukan Manchuria kerana politik air panas mereka untuk mencari pelabuhan yang boleh digunakan sepanjang tahun dan terbebas dari ais membeku pada musim sejuk.
  11. Tentera Amerika Syarikat mahukan kehadiran Tentera Udara Amerika Syarikat (USAF) khusus di medan pertempuran untuk mengurangkan pembunuhan saudara atau kecederaan tentera sahabat.
  12. justeru British mewujudkan Malayan Union, masyarakat Melayu bangun menentang dan mahukan sistem yang pro-melayu, menolak kemasukan Singapura dan mahukan sistem kewarganegaraan tunggal.
  13. Tetapi kedua-dua belah pihak tidak puas dan akhirnya pada tahun 1974 sebuah kumpulan yang mahukan persatuan dengan Greece mengadakan rampasan kuasa yang dibalas dengan pencerobohan Turki.
  14. Parti pimpinan Chen, DPP, juga gagal menguasai dewan undangan dengan memenangi mejoriti kerusi, dan kalah kepada parti KMT yang mahukan penyatuan semula dengan tanah besar China pada tahun 2005.
  15. Kelab ini ditubuhkan pada tahun 1905 di tapak bangunan pertunjukan Crystal Palace oleh pemilik stadium perlawanan akhir Piala FA, yang mahukan pasukan mereka sendiri bermain di venua bersejarah itu.
  16. Disamping itu beberapa bangsa di dalam kesatuan ini telah mendesak kerajaan untuk memberi wilayah mereka lebih autonomi politik dan ekonomi; Bahkan ada jua yang mahukan kemerdekaan sepenuhnya dari Kesatuan Soviet.
  17. Jeneral Percival sendiri mahukan pelancaran Operasi Matador kerana percayakan bahawa pertahanan Tanah Melayu dan Singapura perlu dibuat di Thailand untuk membolehkan perolehan masa bagi pasukan-pasukan bantuan sampai ke Malaya.
  18. Jeneral Arthur Percival sendiri mahukan pelancaran Ops Matador kerana percaya bahawa pertahanan Tanah Melayu dan Singapura perlu dibuat di Thailand untuk membolehkan perolehan masa bagi pasukan-pasukan bantuan sampai ke Malaya.
  19. Bersih tetap mahukan perhimpunan di adakan di Padang Merdeka tetapi Kerajaan Negeri sarawak enggan memberi kebenaran, Namun begitu Kerajaan Negeri mencadangkan mereka memilih Padang Rekreasi Song Kheng Hai atau Stadium Padang Jubilee..
  20. Pada permulaan musim 1992, pasukan Sauber, yang merancang untuk membuat penampilan sulung mereka dalam Formula Satu dengan sokongan Mercedes pada tahun berikutnya, mahukan Schumacher menjadi pemandu mereka jika Mercedes berjaya memasuki Formula Satu.
  21. Tuduhan itu tidak berhenti di situ sahaja, malah semakin menjadi-jadi pada pilihan raya parlimen Zimbabwe 2005 yang diadakan pada 31 Mac dan tuduhan tersebut dibuat oleh parti Gerakan Perubahan Demokratik dan Jonathan Moyo, yang mahukan penyiasatan dibuat terhadap 32 daripada 120 kawasan parlimen.
  22. Ketika logik umum para pemimpin dunia, termasuk sebahagian ulama dan pemimpin di Iran sendiri, memilih sistem nilai yang mahukan para pemimpin menunjukkan kehebatan dan kehidupan yang penuh kilau-kemilau kononnya "supaya dihormati musuh," mereka memilih sistem nilai dan logik yang samasekali berlainan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...