Friday 13 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "membeli"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "membeli" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Walau bagaimanapun, PVO Strany tidak berminat untuk membeli Su-27PU.
  2. Tempat popular untuk membeli barang-barang ini adalah di Pantip Plaza.
  3. Pemelihara toyol biasanya akan membeli atau memuja untuk mendapatkan toyol.
  4. Beliau membeli Emlyn Hughes, Ray Clemence dan Kevin Keegan dalam tahun 1971.
  5. Liverpool membeli Dudek pada 31 Ogos, 2001 untuk menggantikan Sander Westerveld.
  6. Beliau membeli Emlyn Hughes dan Ray Clemence daripada kelab-kelab dalam Liga bawahan.
  7. Pemelihara Jerangkung biasanya akan membeli atau memuja untuk mendapatkan Jerangkung.
  8. Everton berjaya membeli Goodison Park, di sebelah utara Stanley Park dengan harga x8,000.
  9. TLDM membeli lagi beberapa jenis bot serang laju peluru berpandu diantara tahun 70an-80an.
  10. Pada masa lalu, ROC juga telah membeli alatan pertahanan daripada negara Perancis dan Belanda.
  11. Pada tarikh 3 Disember 2009, Comcast mengumumkan akan membeli 51% saham daripada NBC Universal.
  12. Orang-orang Yahudi membeli tanah daripada Turki Uthmaniyyah dan pemilik-pemilik tanah perseorangan Arab.
  13. Contohnya, dengan mempersembahkan sebiji telur, seseorang itu mampu menang loteri untuk membeli rumah besar.
  14. Kebanyakkan pengguna pada ketika itu membeli konsol Atari untuk memainkan permainan Space Invaders di rumah.
  15. Ketua pengarah koloni Belanda Peter Minuit membeli pulau Manhattan dari kaum pribumi Canarsie pada tahun 1626.
  16. Bangkok juga merupakan bandar barang kemas yang terkenal, menjual dan membeli pelbagai barang perak dan gangsa.
  17. Dana RM30,000 berjaya dikumpulkan dan membeli warung kafe di SS2, Petaling Jaya sebagai pusat operasi lamanweb.
  18. Itali membeli bandar ini pada tahun 1905 dan menjadikan Mogadishu sebagai ibu negara baru bagi Somaliland Itali.
  19. Pada tarikh 1 Disember 2009, GE membeli sisa 20% saham daripada NBC Universal yang tidak dimiliki sendiri dari Vivendi.
  20. Malaysia telah membeli 18 jet pejuang Sukhoi SU-30 MKM dan pesawat udara pelbagai guna bernilai RM3.4 bilion dari Russia.
  21. Macam-macam kerepek, 'jajan', gula-gula ada dijual di kedai itu dan anda merasakan hendak membeli semua makanan ringan itu.
  22. Pada 15 Mac 1892 John Houlding tewas undi dan Everton mengambil keputusan untuk meninggalkan Anfield and membeli padang baru.
  23. Dalam tahun 1891 John Houlding membeli tanah bersebelahan Anfield dan mencadangkan menaikkan sewaan daripada x100 kepada x250 setahun.
  24. Dalam 1891 John Houlding, membeli tanah lapang bersebelahan Anfield dan mencadangkan menaikkan sewaan daripada x100 kepada x250 setahun.
  25. Berabad-abad lamanya pedagang-pedagang India membeli kuantiti yang besar kulit kayu manis dari Ceylon dan Timur Jauh ke Somalia dan Arab.
  26. Mereka akan menghantar anda ke mana-mana sahaja yang anda suka seperti kedai baju, kawasan membeli-belah, atau sekadar membeli cenderamata.
  27. Chelsea sekali lagi mempelawa Steven Gerrard ke kelab itu, dan satu tawaran membeli Steven Gerrard pada harga x32 juta ditolak oleh Liverpool.
  28. Pada akhir tahun 1997, Microsoft membeli Hotmail, perkhidmatan webmail paling terkenal, lalu menjenamakannya semula sebagai "Windows Live Mail".
  29. Seperti pada tahun sebelumnya kekalahan ini diakibatkan kekuatan senjatan api tentera Ming yang ketika itu baru membeli meriam dari orang Portugis.
  30. Wozniak telah membeli komputer masa pada beberapa jenis komputer mini yang dimilik Call Computer, sebuah syarikat perkongsian masa milik Alex Kamradt.
  31. Kapitan Yap Ah Loy telah membeli hartanah di sebuah tanah pinggiran kota dan menyarankan penghasilan batu-bata untuk pembinaan semula kota Kuala Lumpur.
  32. Sekumpulan pekerja daripada syarikat Mattel Electronics membentuk INTV Corporation dan membeli hak eksklusif untuk konsol permainan video Intellivision.
  33. Menurut seorang rakan sekerja Feynman, hanya beliau yang membeli insuran untuk banjir selepas sebuah kebakaran hutan di daerah rumahnya pada tahun 1978.
  34. Pada tahun 1835, ayahnya mati dan meninggalkan harta berjumlah x30,000, di mana dia menggunakan duit itu untuk membeli sebuah kapal bernama the Royalist.
  35. Selepas Liverpool memenangi kejuaraan Piala Eropah mereka buat kali kedua dalam tahun 1978, Bob Paisley membeli Alan Kennedy untuk mengisi posisi bek kiri.
  36. Keperluan menghantar tentera dan peralatan melalui jalan laut turut dipenuhi apabila TLDM membeli kapal-kapal Landing Ship Tank, LST dari Amerika Syarikat.
  37. Tambahan pula, emas kini adalah relatif kepada pasaran kecil dan harga emas boleh berubah sangat tinggi jika beberapa bilion dolar cuba untuk membeli emas.
  38. Dengan peningkatan tingkat harga umum, setiap unit matawang hanya dapat membeli barangan dan perkhidmatan dalam jumlah yang lebih kurang daripada sebelumnya.
  39. Pada tahun 2003, Gulf International Investment Group telah meletak wang pertaruhan sebanyak RM500 juta, sebagai permulaan ingin membeli 60% projek Empangan Bakun.
  40. Pada 1941, Konsul Jeneral Jepun di Singapura telah membantu KMM membeli akhbar Melayu di Singapura yang dipanggil Warta Malaya dengan memberikan kemudahan kewangan.
  41. Benitez juga ingin membawa Daniel Alves ke liverpool, tetapi harga untuk pemain itu terlalu mahal, dan Benitez memilih untuk membeli Jermaine Pennant sebagi alternatif.
  42. Waktu perniagaan kedai dan pusat beli-belah dilanjutkan sebelum hari Krismas agar orang ramai diberi lebih banyak masa bagi membeli juadah makanan dan hadiah-hadiah Krismas.
  43. Satu jalan keluar daripada Yoshiwara adalah dengan seorang lelaki kaya membeli kontraknya daripada rumah pelacuran dan menyimpannya sebagai perempuan simpanan persendiriannya.
  44. (Satu dolar Amerika Syarikat yang ditukar dan dibelanjakan di India akan membeli lebih perkhidmatan gunting rambut berbanding satu dolar yang dibelanjakan di Amerika Syarikat).
  45. Pada 1 Februari 2008, Microsoft melakukan cubaan membeli pesaing khidmat Internetnya iaitu Yahoo! tanpa diminta dengan harga sebanyak $44.6 bilion, tetapi ditolak pada 10 Februari.
  46. Pelayan perusahaan umumnya adalah sangat tahan lasak, jika berlaku kerosakan kecil boleh mengakibatkan kos lebih tinggi membeli dan memasang sistem itu dan boleh menyebabkan kerugian.
  47. Dalam tahun 1891, John Orrell mengancam hendak menamatkan sewaan stadium Anfield, dan John Houlding mencadangkan supaya ditubuhkan sebuah Syarikat Berhad untuk membeli padang tersebut.
  48. Segala kelebihan pengeluaran akan dijual, hasil jualan tersebut akan digunakan untuk membeli barangan keperluan yang lain yang juga menjadi asas keperluan seperti pakaian dan sebagainya.
  49. Pendekatan pengeluaran ini kena pada prinsipnya bahawa semua produk mesti dibeli oleh seseorang, oleh itu nilai jumlah produk mesti serupa dengan jumlah perbelanjaan di dalam membeli barangan.
  50. Jack Tramiel kemudiannya membeli Atari dan cuba untuk membawa Atari kembali ke pasaran konsol permainan video dengan mengurangkan jumlah staf dan menyelesaikan masalah dalaman dengan undang-undang.
  51. Pada Mei 2000, Kerajaan Malaysia telah mengambil alih projek dengan membeli kepentingan Bakun Hydroelectric Corporation, dan meneruskan projek melalui syarikat milik kerajaan, Sarawak Hidro Sdn Bhd.
  52. Walaupun maharaja masih merupakan pemerintah, puak-puak berkuasa disekeliling Kyoto mengambil kedudukan sebagai menteri dan sanak-saudara mereka membeli kedudukan sebagai hakim bagi mengumpul cukai.
  53. Akan tetapi, reputasi Graham tercalar apabila didedahkan bahawa beliau telah menerima rasuah daripada ejen Rune Hauge kerana telah membeli pemain-pemain tertentu, dan beliau dipecat pada tahun 1995.
  54. Disebabkan lambakan ini, nilai membeli syiling emas turun antara 60% hingga 80%, dalam kata lain harga barangan lain, kerana bekalan barang untuk dijual tidak dapat bersaing dengan peningkatan bekalan wang.
  55. Pada April 2006, terdapat beberapa tuduhan yang mengatakan bahawa perdana menteri yang baru, Snyder Rini, telah menggunakan wang rasuah daripada usahawan-usahawan Cina untuk membeli undi dari ahli Parlimen.
  56. Sepanjang beberapa ratus tahun, jumlah pendapatan rumah Eropah yang dibelanjakan bagi membeli roti telah perlahan-lahan berkurangan secara tetap dengan pengurangan kos penghasilan dan penggunaan per kapital.
  57. Lapangan Terbang Haadyai, sebuah gedung membeli belah dan sebuah hotel dibom oleh kumpulan militan mahu memerdekakan tiga wilayah yang majoriti penduduknya Islam di wilayah selatan Thai -- Pattani, Yala dan Narathiwat.
  58. Oleh sebab penumpang-penumpang mungkin akan membeli minuman-minuman selepas melintasi tempat-tempat pemeriksaan lapangan terbang yang biasa, pemeriksaan di pintu-pintu masuk pesawat juga diadakan di banyak lapangan terbang.
  59. John Orrell bersetuju menjual Anfield, tetapi John Houlding juga adalah tuan punya tanah bersebelahan, John Houlding merancangkan supaya Syarikat baru tersebut membeli sekali tanah milik beliau bersekali dengan padang Anfield.
  60. Perusahaan yang meminjam dalam dolar harus menghadapi biaya yang lebih besar yang disebabkan oleh penurunan rupiah, dan banyak yang bereaksi dengan membeli dolar, iaitu: menjual rupiah, menurunkan harga rupiah lebih jauh lagi.
  61. Tambahan pula, KL Infra juga bercadang untuk membeli tiga anak syarikat milik MTrans bagi meningkatkan mutu perniagaannya, namun gagal setelah Kumpulan Scomi terdahulu mengambil alih beberapa daripada syarikat yang disasarkannya.
  62. Sebagai jalan alternatif kepada penjimatan kos untuk membeli superkomputer yang biasa, pihak tentera Amerika Syarikat juga membeli beberapa konsol PlayStation 3 dan digabungkan sebagai superkomputer bertujuan untuk melakukan kajian.
  63. Tidak lama selepas itu, koloni-koloni mengamalkan sistem perladangan tebu yang terbukti berjaya digunakan oleh Portugis di Brazil yang bergantung pada buruh hamba – pada mulanya – kapal Belanda, untuk menjual hamba dan membeli gula.
  64. Pada tahun 1765, Prithvi Narayan Shah, raja Gorkha, memulakan penyatuan kerajaan-kerajaan selepas mendapat bantuan serta senjata daripada raja-raja India, dan membeli keberkecualian daripada kemaharajaan-kemaharajaan India yang berjiran.
  65. Itu pun jika kita membeli peralatan dan prasarana dari Russia atau Amerika.Tetapi negara maju tidak mungkin menjual teknologi ini kerana pelancar kapal angkasa lepas ini boleh diubahsuai menjadi pelancar peluru berpandu atau roket nuklear.
  66. Sekiranya anda ingin membeli belah barang keperluan rumah dalam suasana santai dan tenang tanpa kesibukan terlalu ramai orang dan tanpa kesukaran untuk meletak kereta, anda boleh mengunjungi Pasaraya Besar Giant yang terletak 3 km dari bandar Tawau.
  67. Setelah kembali ke Liga Perdana, kelab itu dibeli pada tahun 2008 oleh Abu Dhabi United Group dan telah menjadi salah satu kelab yang paling kaya di dunia, yang membolehkan kelab untuk membelipemain berkualiti dari serata dunia untuk memenangi trofi.
  68. Syarikat George Westinghouse membeli hak paten lampu aruhan Philip Diehl pada harga $25,000, sekaligus memaksa pemegang paten Edison untuk mengenakan kadar yang lebih berpatutan bagi penggunaan hak paten Edison di samping menurunkan harga lampu elektrik.
  69. Dalam pandangan umat Hindu pelacuran sangat sangat dilarang, kerana dalam Hinduisme, tubuh wanita itu ibarat susu kehidupan bagi generasi berikutnya, mereka yang menjual dan membeli susu kehidupan dalam pandangan hindu hukumnya adalah kutukan seumur hidup.
  70. Selain itu, ia merupakan pakej pembelian sebanyak 18 jet Sukhoi dari Rusia yang bernilai RM3.42 bilion dengan sebagai balasan Rusia akan membeli minyak sawit Malaysia, memindahkan teknologi angkasa dan melatih seorang rakyat Malaysia menjadi angkasawan pertama.,
  71. Sebagai merakamkan rasa penghargaan kepada Selaman Sdn.Bhd yang telah banyak berbudi terhadap pembangunan kawasan Mamanda,beberapa batang lorong yang terdapat di dalam Dataran D'Palma yang berdekatan dengan pusat membeli belah Ampang Point telah diberi nama Lorong Selaman.
  72. Pada tahun 1986, pengusaha Silvio Berlusconi telah membeli kelab tersebut, dan lantas membelanjakan duit yang banyak dalam pasukan itu, melantik jurulatih yang sedang meningkat naik Arrigo Sacchi sebagai ketua jurulatih rossoneri dan membeli tiga pemain Belanda iaitu Marco van Basten, Ruud Gullit dan Frank Rijkaard.
  73. Walaupun pelayan boleh dibina dari bahagian-bahagian komputer komoditi, misi kritikal perusahaan pelayan ideal sangat bersalah bertoleransi dan menggunakan perkakasan khusus dengan rendah kadar kegagalan bagi memaksimumkan [uptime]], bahkan kegagalan jangka pendek boleh lebih mahal daripada membeli dan memasang sistem.
  74. Di sekitar kawasan metropolitan Johor Bahru, terdapat banyak pusat membeli belah utama seperti Johor Bahru City Sqaure, Galleria @ Kota Raya, KOMTAR Johor Bahru City Centre, Landmark Mall, Plaza Pelangi, The ZON Duty Free, KSL City, Danga City Mall, Holiday Plaza, Pelangi Leisure Mall, Plaza Sentosa, Plaza Angsana dan sebagainya.
  75. Bandar raya ini mempunyai sebilangan pusat membeli belah, SACC Mall, Plaza Shah Alam (dulu dikenali sebagai Shah Alam Mall,juga dikenali sebagai Plaza Masalam), Ole-Ole Seksyen 18, Anggerik Mall dan Kompleks PKNS) dan ia mempunyai banyak sekolah, kedai, bank, kedai makan, kafe, hotel, pusat perbuatan, klinik, pasar raya besar (terutamanya Carrefour (seksyen 23), Giant dan Tesco Extra)(Seksyen 13) dan kawasan rekreasi.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...