Friday 13 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "memusnahkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "memusnahkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kepupusan ini memusnahkan hampir 60% spesies rugusa.
  2. Perang Vietnam telah memusnahkan kebanyakan ekonomi Vietnam.
  3. Anderson sendiri memusnahkan dua buah kedudukan mesingan Jepun.
  4. Askar-askar ini ditugaskan dengan memusnahkan Telaga Minyak Miri.
  5. Juga memusnahkan adalah ternakan dan kolam-kolam penternakan ikan.
  6. Dengan itu rancangan telah dibuat untuk memusnahkan kemudahan minyak.
  7. Tentera Israel memusnahkan jambatan di Genting Gaza dengan peluru berpandu.
  8. Muhammad dan para pengikutnya telah memusnahkan patung berhala yang terdapat di Makkah.
  9. Polong biasanya akan disimpan di dalam botol dan hanya dikeluarkan apabila hendak memusnahkan musuh.
  10. Pasukan itu terpaksa berundur ke Jitra sambil memusnahkan jambatan-jambatan utama semasa pengunduran.
  11. Semasa serangan terbabit, meriam-meriam besar digunakan bagi memusnahkan tembok yang tinggi dan tebal.
  12. Anderson meminta bantuan artileri dan berjaya memusnahkan sekurang-kurangnya 10 buah kereta kebal Jepun.
  13. Nurnberg dan Leipzig telah mengejar dan memusnahkan Dresden yang sedang berusaha untuk menyelamatkan diri.
  14. Jerangkung bisanya dipelihara dengan tujuan membantu pemiliknya melindung diri atau bagi memusnahkan musuh.
  15. Serangan Israel memusnahkan pejabat Hizbullah, pangsapuri Sayyed Hassan Nasrallah, Lapangan Terbang Rafiq Hariri.
  16. Tentera berdaftar turut menggunakan rifles matchlock tetapi menembak secara serentak bagi memusnahkan barisan musuh.
  17. Di sinilah baginda sering berfikir dengan mendalam, memohon kepada Allah supaya memusnahkan kedurjanaan yang kian berleluasa.
  18. Pemangku Ketua Polis Sandakan DSP Ooi Guan Siew mengarahkan kerja-kerja memusnahkan bom itu dijalankan pada 27 November 2007.
  19. Harold Payne mengingati keputusan bagi memusnahkan meriam - "satu perkara yang dahsyat yang perlu dilakukan bagi pegawai artileri".
  20. Jika anda makan sebiji epal, anda tidak memusnahkan seluruh pokok, tetapi untuk sayur-sayuran berubi, seluruh tumbuhan itu dicabut.
  21. Vesuvius ialah satu-satunya gunung berapi yang hidup di tanah besar Eropah dan digeruni kerana memusnahkan kota Pompeii dan Herculanum.
  22. Selepas kebakaran memusnahkan Main Stand pada tahun 1920, kelab ini berpindah ke Maine Road yang berkapasiti 84-000 tiga tahun kemudian.
  23. Akhirnya, pada tahun 1526, seangkatan kapal yang besar di bawah Pedro Mascarenhaas dihantar oleh Portugal untuk memusnahkan bandar Bentan.
  24. Pada tahun 1881, berlakunya malapetaka kebakaran besar disusuli banjir besar, memusnahkan struktur kayu atap bangunan-bangunan Kuala Lumpur.
  25. Perbalahan keagamaan ini terus memuncak sehingga membawa kepada Peperangan 30 Tahun yang memusnahkan banyak tempat di seluruh wilayah Jerman.
  26. Kembali kepada dasar "bumi hangus" yang disebutkan lebih awal, Skim Penafian telah sedia bagi memusnahkan kemudahan minyak di Miri dan Lutong.
  27. Tidak lama kemudian, hubungan Sepanyol mengakibatkan wabak yang memusnahkan masyarakat asli, berdasarkan huraian dalam buku "Memorial de Sololx".
  28. Diet penganut Jainisme yang ortodoks tidak termasuk kebanyakan sayur-sayuran berubi kerana mereka mempercayai bahawa ini memusnahkan nyawa tanpa keperluan.
  29. Pada zaman pendaratan Jepun di Mersing, mereka telah membakar kawasan Bandar Mersing dan memusnahkan jalanraya dan jambatan konkrit yang dibawa oleh Inggeris.
  30. Dalam masyarakat yang mempunyai pantang sosial yang teguh, penyiksaan seksual biasanya digunakan untuk memusnahkan amanah dan pengaruh pembangkang-pembangkang politik.
  31. Bismarck telah berjaya ditenggelamkan beberapa hari selepas ia memusnahkan HMS Hood, selepas ia dilumpuhkan oleh pengebom torpedo dari HMS Victorious dan HMS Ark Royal.
  32. Di samping itu, Jepun mengubah dan memusnahkan pelbagai tugu-tugu Korea termasuk Gyeongbok Palace dan dokumen-dokumen yang digambarkan Jepun sebagai negatif telah disemak.
  33. Apabila tembok yang sesetengahnya mencecah 4.5 meter kelihatan terlalu kukuh untuk ditanggalkan, dia memutuskan bagi memusnahkan Kota A Famosa dengan menggunakan ubat bedil.
  34. Gempa bumi ini menyebabkan tsunami setinggi tiga meter yang telah memusnahkan tempat-tempat tinggal di pesisiran pantai selatan Jawa dan membunuh sekurang-kurangnya 105 orang.
  35. Kemuncak peristiwa perperangan ini berlaku apabila Pangeran Dipati Anum mengetuai sebuah angkatan perang untuk menyerang dan memusnahkan Johor secara mengejut pada 4 April 1673.
  36. Kebanyakan fitokimia adalah bahan antioksida, iaitu bahan kimia yang boleh memusnahkan radikal bebas, molekul reaktif yang merosakkan DNA, protein, dan lemat tidak tepu dalam sel.
  37. Ia telah dilengkapkan dengan radar NIIP N001 terkini, yang mana berkeupayaan untuk melakukan serangan udara-ke-darat dan menjejak dan memusnahkan beberapa sasaran udara secara serentak.
  38. Dia menegaskan bahawa satu-satunya harapan bandar tersebut adaah ketika pihak Parsi mendarat di Marathon dengan pasukan berkuda mereka adalah dengan memusnahkan mereka di pantai pendaratan.
  39. Robert Farquhar iaitu Leftenan Gabenor Pulau Pinang dan juga Gabenor Melaka antara 1803 hingga 1818, telah membuat cadangan bagi memusnahkan kota A Famosa kepada Kerajaan Inggeris di India.
  40. Ketika Perang Dunia Kedua, serangan oleh Luftwaffe Jerman seperti The Blitz mengorbankan seramai 30,000 orang warga London serta memusnahkan banyak rumah dan bangunan di serata kota tersebut.
  41. Satu kebakaran di Hyde Road memusnahkan tempat penonton utama pada tahun 1920, dan pada tahun 1923 kelab ini berpindah ke stadium yang baru dibina mereka,Maine Road yang terletak di Moss Side.
  42. Korea Utara membalas terikan ini dengan mengancam serangan nukear "bertubi-tubi" jika Amerika Syarikat atau negara lainnya cuba bertindak memusnahkan peluru sebelum atau selepas ia dilancarkan.
  43. Pihak Parsi berharap bahawa dengan mendarat di Marathon mereka mungkin dapat menarik tentera Athen keluar dari tembok perlindungan mereka yang kukuh dan dengan itu dapat memusnahkan tentera Athen.
  44. Arahan bagi memusnahkan kilang penapis di Lutong dan penafian telaga minyak sampai kepada pegawai memerintah di Miri pada pagi Ke 8 Disember, dan oleh petang hari yang sama tugas itu disempurnakan.
  45. Pemusnahan Kota 'A Famosa' pada hari ini dalam tahun 1807, telah memusnahkan hampir seluruh kota itu, dan hanya meninggalkan satu pintu kotanya yang dapat dilihat hingga hari ini, iaitu Porta de Santiago.
  46. Kereta kebal merupakan kenderaan tempur berperisai berantai yang direka untuk memusnahkan musuh yang kelihatan melalui tembakan langsung dari meriam bergaris pusat besar dan tembakan sokongan dari mesingan.
  47. Kerajaan ini tidak dapat bertahan lama oleh sebab pemerintahan kuku besinya, dan bertindak memusnahkan banyak sumber-sumber yang dianggap berbahaya kepada pemerintahannya, iaitu para cendekiawan dan gologan terpelajar.
  48. Pihak Parsi berada dalam kedudukan untuk menceroboh Greece dari utara, tetapi ribut besar memusnahkan sebahagian besar daripada armada Parsi ketika ia melalui semenanjung Gunung Athos, yang memaksa pihak Parsi kembali pulang.
  49. Hantu bajang biasanya dibela oleh seseorang bagi menjaga keselamatan diri daripada serangan haiwan buas, menjaga ladang daripada serangan perosak tanaman, membuat kerja berat seperti membersihkan kawasan untuk berhuma dan bagi memusnahkan saingan.
  50. Semasa tahun 1950-an dan 1960-an, sebagai sebahagian daripada pembaharuan bandar, kira-kira 200 bangunan di bakar di seluruh bandar, kira-kira 25 blok iaitu 40% daripada pusat bandar, iamemusnahkan Daerah Gateway dan banyak bangunan dengan seni bina yang terkenal termasuk Bangunan Metropolitan.
  51. Sebulan kemudian Tentera Laut AS sekali lagi berjaya menghalang pencerobohan Kepulauan Midway dalam Pertempuran Midway, kali ini memusnahkan empat kapal induk Tentera Laut Jepun, yang tidak mampu digantikan oleh industri persenjataan Jepun, sekali gus meletakkan pihak Imperialis Jepun dalam situasi bertahan.
  52. Di dalam beberapa sajak dan ucapannya, Hassan telah menekankan bahawa orang kafir " telah memusnahkan agama kita dan menjadikan anak kita anak mereka" dan bahawa Ethiopian yang beragama Kristian di dalam satu liga dengan British telah dibengkokkan kerana merosakkan kebebasan politik dan beragama bagi negara Somalia.
  53. Pelan tindakan itu menggariskan pementasan pasukan Jepun tersebut oleh dua pasukan British di seberang sempadan Thailand, dan menahan kemaraan pasukan itu untuk satu jangka masa untuk membolehkan pasukan bantuan berkumpul dan menyediakan pertahanan sebelum melakukan serangan untuk memusnahkan pasukan Jepun berkenaan.
  54. Salah satu matlamat Jepun adalah untuk memusnahkan tiga kapal induk Amerika Syarikat yang diletakkan di Pasifik, tetapi tiada ketika serangan berlaku — Enterprise dalam perjalanan pulang, Lexington telah berlayar keluar beberapa hari sebelumnya, dan Saratoga berada di San Diego selepas pengubah-suaian di Limbungan Tentera Laut Puget Sound.
  55. Apabila Scythians mengalahkan pihak Parsi dalam pertempuran dan Darius mengundurkan tenteranya kearah jambatan penting yang dikawal oleh Miltiades dan pihak Greek yang lain, Miltiades dilapurkan telah mencadangkan agar pihak Greek memusnahkan jambatan dan menghalang pihak Parsi, dengan itu membenarkan pihak Scythians untuk memusnahkan pihak Parsi.
  56. Selepas zaman Sultan Hassan, Brunei memasuki zaman kejatuhan berpunca dari pergolakan dalaman disebabkan perebutan kuasa antara waris diraja dan juga disebabkan timbulnya pengaruh kuasa penjajah Eropah di rantau sebelah sini yang telah menggugat corak perdagangan tradisi serta memusnahkan asas ekonomi Brunei dan kesultanan Asia Tenggara yang lain.
  57. Ekonomi Rwanda terjejas semasa pembunuhan bangsa beramai-ramai pada tahun 1994, dengan jumlah kehilangan nyawa yang banyak, gagal untuk memperbaiki infrastruktur, sumber kewangan pertanian yang dirampas dan terbiar menyebabkan penurunan yang banyak dalam KDNK dan memusnahkan kebolehan negara ini untuk menarik minat sektor swasta dan asing dalam pelaburan.
  58. Pada hari yang sama, Presiden George Bush berkata ketika ketibaannya di Wisconsin: "Penangkapan-penangkapan terkini yang warganegara-warganegara kita kini dapat tahu merupakan suatu peringatan sebenar bahawa negara kita adalah dalam peperangan dengan orang-orang Fasis Islam yang akan menggunakan apa jua cara untuk memusnahkan mereka daripada kita yang mencintai kebebasan supaya dapat mencederakan negara kita."

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...