Friday 13 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "menentukan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menentukan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Penaja diberi kebenaran menentukan nama penajaan liga.
  2. Konsep subset boleh digunakan untuk menentukan kesamaan set.
  3. Ia mustahil untuk menentukan bilakah bidang astronomi bermula.
  4. Ada 16 hakim yang telah mengundi bagi menentukan kedudukan kes ini:
  5. Pada pendapatnya setiap orang harus menentukan nilai moral sendiri.
  6. Kerap kali, gerak hatilah yang menentukan keputusan yang mereka ambil.
  7. Walaupun gen menentukan jantina pokok, faktor sekeliling turut terlibat.
  8. Ini adalah fakta menentukan tradisi sejarah mereka yang telah dipelihara.
  9. Ini sering diolahkan dengan menentukan bilangan angka bererti yang sesuai.
  10. Dalam menentukan keberadaan Pencipta ini akan kita dapati tiga kemungkinan.
  11. Kuasa pasaran dan sektor swasta dibenarkan menentukan pembangunan praktikal.
  12. Siri pertempuran laut yang tidak memberikan hasil yang menentukan pun terjadi.
  13. Satu lagi algoritma bagi menentukan kedudukan tanda nada adalah seperti berikut:
  14. Pusingan kalah mati menentukan juara, lima perlawanan pada setiap satu peringkat.
  15. IANA bertanggungjawab menentukan pemegang-pemegang yang sesuai untuk setiap ccTLD.
  16. Kedudukan tapak belahan sepanjang genom seseorang menentukan cap jari DNA seseorang.
  17. Kecairan menentukan betapa mudahnya sesuatu benda didagangkan untuk benda yang lain.
  18. Ujian gelombang ultrasonik awal dapat menentukan tempoh kehamilan dengan lebih tepat.
  19. Kalau masa berlebihan tidak dapat menentukan pemenang, sepakan penalti akan diadakan.
  20. Taraf kelogaman kini dipercayai menentukan kemungkinan sesebuah bintang mempunyai planet.
  21. Kehadiran pelbagai teori ini menjadikan ia sukar untuk menentukan asal sebenar nama negeri ini.
  22. Bagi manusia, terdapatnya banyak komponen yang menentukan jantina biologi dan identiti jantina.
  23. Ekor lipid juga boleh mempengaruhi ciri-ciri membran, misalnya dengan menentukan fasa dwilapisan.
  24. Fesyen amat penting di Yoshiwara sehinggakan ia sering kali menentukan trend fesyen bagi seluruh Jepun.
  25. Corak tiupan angin bermusim bersama sifat topografi tempatan menentukan corak taburan hujan di Malaysia.
  26. Peraturan bagi menentukan pada bunyi vokal yang mana tanda nada hendaklah dibubuh adalah seperti berikut:
  27. Bagi HTML5, tiada perlunya menentukan Takrifan Jenis Dokumen, sebaliknya hanya menentukan bentuk susun aturnya.
  28. Macdonald menentukan dasar tarif negara untuk melindungi perindustrian perkilangan Kanada yang baru mula tumbuh.
  29. Contohnya, bukti langsung boleh diguna untuk menentukan yang hasil tambah dua integer genap akan sentiasa genap:
  30. Sekiranya terdapat pasukan yang mendapat jumlah mata yang sama, kriteria di bawah digunakan untuk menentukan seri:
  31. -- A kepada T dan C kepada G -- jadi pengenalpastian pada asas satu untaian menentukan asas pada untaian pasangan.
  32. Program Erlangen Felix Klein mengisytiharkan bahawa, dalam akal yang amat tepat, menentukan apakah geometri adalah.
  33. Salah satu aksiom tersebut menentukan kewujudan vektor sifar, yang bertindak sama seperti nombor sifar dalam penambahan.
  34. Metabolisme sesuatu organisma menentukan bahan-bahan yang diperlukannya sebagai nutrien dan mengenal pasti bahan beracun.
  35. Lembaga ini juga melakukan peranan Perunding Agama Hindu kepada Kerajaan Malaysia dalam menentukan kalendar Hindu tahunan.
  36. Sukar bagi menentukan bilakah manusia mula mengetahui penapaian sebagai cara menaik doh, tetapi roti lembut telah bermula di Mesir purba.
  37. Satu cara lain mentakrifkan Alam Tumbuhan adalah untuk menentukan samaada semua organisma dalam alam boleh dijejak kepada leluhur tunggal.
  38. Urutan juga menentukan bahagian DNA yang cenderung kepada belahan oleh enzim pendam, maklumat terpenting dalam bidang kejuruteraan genetik.
  39. Sehingga kurun ke-20, sebarang bukti dianggap secara prinsipnya boleh diperiksa oleh ahli matematik yang cekap untuk menentukan kesahihannya.
  40. Pada 21 Mei 2006, Montenegro mengadakan referandum mengenai kemerdekaan untuk menentukan sama ada ia akan terus kekal dalam kesatuan berkenaan.
  41. Pentadbiran dan kawalan kemudiannya diserahkan kepada entiti berkenaan yang bertanggungjawab dalam menentukan polisi serta operasi domain berkenaan.
  42. Perjanjian Gencatan Senjata 1949 yang dimeterai oleh Israel dan negara-negara Arab menentukan sempadan antara Israel, Jaluran Gaza dan Tebing Barat.
  43. coli sering khusus-hos, sehingga memungkinkan untuk menentukan sumber pencemaran najis dalam sampel persekitaran Sebagai contoh., Mengetahui jenis E.
  44. Terdapat satu rangkaian 8 seismograf di sekeliling gunung tersebut, membenarkan ahli vulkanologi untuk menentukan secara tepat pusat gegaran dan gempa.
  45. Terhadap apakah kewujudan sesuatu benda bergantung? Sifat semulajadi sesuatu benda menentukan kewujudan benda itu, tanpanya benda itu tidak boleh wujud.
  46. Menurut Jabatan Antikuiti dan Muzium, kedua penyelidik bersetuju bahawa kerajaan Gangga Negara wujud tetapi tidak dapat menentukan dengan pasti tapaknya.
  47. Menteri Penyatuan Lee Jong-seok menyidangkan suatu perjumpaan kecemasan untuk menentukan objektif lancaran peluru-peluru, yang dijangka akan membuat A.S.
  48. Oleh itu, sukar untuk menentukan keadaan sebenar sesuatu gunung berapi itu, samada sesebuah gunung berapi itu berada dalam tempoh pendam atau telah mati.
  49. Membaca sepanjang urutan "pengkod protein", setiap urutan tiga nukleotida berikutnya (dikenali sebagai kodon) menentukan atau "mengkodkan" satu asid amino.
  50. Seperti kebanyakan dadah, sifat kimia dan jumlah dos menentukan sama ada dadah halusinogen tersebut bersifat mengubat ( medicinal ), narkotik, atau beracun.
  51. Bagi sesetengah maklumat yang dikodkan oleh gen menentukan hanya satu ciri, tetapi sesetengah lokus bagi gen yang sama boleh membawa maklumat yang berlainan.
  52. Pengkajian bukti formal digunakan untuk menentukan sifat-sifat kebolehbuktian secara umumnya, dan untuk menunjukkan pernyataan tertentu tidak boleh dibuktikan.
  53. Tiada sempadan rasmi yang menentukan kawasan Lembah Klang tetapi ia sering dianggap terdiri daripada kawasan-kawasan berikut dan pihak berkuasa tempatan iaitu:
  54. Resolusi berkenaan meskipun menyatakan secara jelas bahawa puak Lubnan yang menentukan bila dan jika mereka perlukan bantuan dalam perlaksanaan tugas berkenaan.
  55. Pada mulanya, istilah ini telah digunakan untuk merujuk pada kronometer marin, satu keping pemasa digunakan untuk menentukan longitud] dengan makna pelayaran langit.
  56. Tidak seperti lembu, kambing tidak berjaya dibiak baka untuk dinyah tanduk betul-betul kerana gen-gen yang menentukan jantina berkait rapat dengan yang menentukan tanduk.
  57. British dan Siam dalam menentukan sempadan baru ini hanya berdasarkan pentadbiran berbanding elemen penting seperti soal kebudayaan geografi etnik agama dan kriteria lain.
  58. Nombor pertama menentukan berapa banyak pemain pertahanan digunakan, yang kedua adalah bilangan pemain tengah yang akan digunakan dan yang ketiga adalah bilangan penyerang.
  59. Aspek utama kerja Suruhanjaya Stratigrafi Antarabangsa adalah untuk mendamaikan istilah yang bercanggah dan menentukan lingkup sejagat yang boleh digunakan di seluruh dunia.
  60. Cara termudah untuk menentukan nombor perdana yang lebih kecil daripada bilangan tertentu adalah dengan menggunakan saringan Eratosthenes manakala saringan Atkin agak pantas.
  61. Pihak kerajaan bertegas bahawa Singapura selaku negara berdaulat berhak untuk menentukan sistem kehakiman sendiri dan mengenakan hukuman yang setimpal seperti yang dirasainya.
  62. Perlembagaan Filipina 1987 jelas menyatakan presiden yang pernah memang dilarang bertanding buat kali kedua.Mahkamah Agung Filipina akan menentukan kesahihan pencalonan beliau.
  63. Maklumat genetik perlu berinteraksi bersama faktor luaran yang lain seperti permakanan dan persekitaran untuk menentukan faktor fizikal dan perlakuan organisma secara keseluruhan.
  64. Contohnya, menentukan kesudahan dari satu lambungan syling memberikan maklumat yang kurang (entropi yang rendah) berbanding dari satu lemparan dadu (enam kesudahan sama boleh jadi).
  65. DTD yang dirujuk oleh doctype itu mengandungi tatabahasa bacaan terbaca mesin yang menentukan kandungan yang dibenarkan dan dilarang untuk sesuatu dokumen yang mematuhi DTD sebegitu.
  66. Adalah mungkin untuk menentukan sesuatu fungsi sgn(x) pada nombor nyata yang adalah 1 bagi nombor positif, −1 bagi nombor negatif, dan 0 bagi kosong (kadangkala digelar fungsi signum):
  67. Akibat rungutan sesetengah pihak bahawa teknologi makin banyak menentukan keputusan perlumbaan berbanding kemahiran pemandu, FIA melarang kebanyakan bantuan baru tersebut bagi musim 1994.
  68. Kepentingan Perancis amat menentukan dalam kepimpinan di Gabon selepas merdeka; kepentingan penebangan Perancis melimpahkan dana untuk kempen pemilihan m'ba, 'evolux' dari kawasan pesisir.
  69. Kriteria, yang merupakan versi yang diubah suai daripada pekali UEFA, langkah-langkah perkara seperti pemasaran dan stadium untuk menentukan bilangan tertentu tempat persatuan yang menerima.
  70. Dalam penerimaan satu permintaan, Mahkamah menentukan Negara dan organisasi mana yang memberi maklumat berguna dan memberikan mereka peluang untuk mengemukakan kenyataan bertulis atau percakapan.
  71. Walaupun kehamilan bermula pada pengimplanan, tetapi lebih mudah untuk menentukan tarikh bermula kehamilan iaitu bermula pada tarikh hari terakhir seseorang perempuan mengalami haid yang terakhir.
  72. Dalam pertandingan kalah mati, bagi menentukan pemenang, masa 30 minit (masa berlebihan, extra time) akan ditambah jika kedua-dua pasukan menjaringkan jumlah gol yang sama dalam 90 minit yang asal.
  73. Pendapat nasihat secara asalnya adalah untuk cara dimana agensi PBB boleh mendapat bantuan Mahkamah dalam menentukan isui-isu undang-undang yang kompleks yang mungkin dibawah mandat tersendiri mereka.
  74. Petikan ini dari kertas kerja saintifik mengenai krustasia di Jurang Kuril-Kamchatka dan Jurang Jepun pada tahun 2007, memerihalkan keadaan-keadaan tipikal yang menentukan penggunaan kategori sebegini:
  75. Oleh sebab itulah kita perlu mencuci cendawan terutama di bahagian volva sehingga serpihannya dibuang untuk menentukan coraknya, di samping itu memotong spesimen muda untuk mengenalpasti warna insangnya.
  76. Beliau terlibat dalam dua kemalangan pada perlumbaan akhir musim yang menentukan keputusan kejuaraan dunia, dengan Damon Hill pada tahun 1994 di Adelaide, dan dengan Jacques Villeneuve pada tahun 1997 di Jerez.
  77. Teori sistem dinamik menekankan analisa sistem secara kualitatif yang ditetapkan oleh persamaan kebezaan, manakala banyak kaedah berangka telah dimajukan untuk menentukan penyelesaian dengan setepat-setepatnya.
  78. Bagi kebanyakan dewasa dan remaja, yang tidak mendapatkan rawatan sehingga selepas beberapa minggu sakit, serologi boleh digunakan bagi menentukan samaada antibodi terhadap toksin pertussis atau komponen lain B.
  79. Amalan perubatan menggabungkan ilmu sains sebagai asas bukti dan juga seni dalam penggunaan pengetahuan perubatan ini dengan gerak hati dan pertimbangan klinikal untuk menentukan langkah perawatan bagi setiap pesakit.
  80. Mereka percaya dengan kitaran kelahiran, kematian dan kelahiran semula (punar janma) di mana sistem ini bergantung dengan amalan-amalan (karma) seseorang itu yang akan menentukan kehidupan seterusnya di alam yang lain.
  81. Kegunaan asas HDI ialah untuk menyusun negara-negara di dunia mengikut tahap "pembangunan insan", yang lazimnya digunakan untuk menentukan samada sesebuah negara itu ialah negara maju, negara membangun atau negara mundur.
  82. Pada versi 4.0, HTML menentukan satu set 252 rujukan entiti aksara dan satu set 1,114,050 rujukan aksara angka, kedua-duanya membolehkan aksara individu ditulis melalui penanda ringkas, dan tidak semestinya secara literal.
  83. Berdasarkan pada perenggan 4.05 dalam peraturan UEFA untuk musim semasa, sekiranya dua atau lebih pasukan seri dalam mata selepas menamatkan perlawanan kumpulan, kriteria berikut telah diaplikasikan untuk menentukan ranking:
  84. Musim kejuaraan Formula Satu terdiri daripada siri perlumbaan, dikenali sebagai Grand Prix yang diadakan di litar perlumbaan ataupun di jalan raya tertutup bagi menentukan dua Kejuaraan Dunia, satu untuk pemandu dan pengeluar.
  85. Di dalam gen, urutan nukleotida sepanjang untaian DNA menentukan rantaian serta jenis protein, yang akan dihasilkan oleh organisma atau pengekpresan gen pada satu atau beberapa titik pada hayatnya menggunakan maklumat urutan ini.
  86. Jainisme tidak merangkumi kepercayaan terhadap satu Tuhan atau Pencipta, tetapi mempercayai satu alam semesta yang abadi dan yang menentukan hukum-hukum semula jadi, dan sifat-sifat (gunas) jirim yang saling mempengaruhi (dravys).
  87. Kerja-kerja yang tinggal hanyalah menggunakan fizik untuk menerang pemerhatian dalam kimia, menentukan pemalar fizik kepada nilai yang lebih jitu, dan menyelesaikan tiga masalah penting yang bakal melahirkan bidang mekanik kuantum.
  88. Bagi masjid yang dibina oleh kerajaan dan dikawal selia olehnya, biasanya pihak badan agama yang diiktiraf oleh kerajaan seperti jabatan agama Islam negeri atau negara bertanggungjawab untukmenentukan siapa yang layak menjadi Imam.
  89. Seluruh wilayah Golok itu adalah padat dengan penduduk.Pada 6 Februari 1910 anggota-anggota Suruhanjaya Sempadan telah mengadakan pertemuan di tebing tinggi yang terletak di Sungai Perlis untukmenentukan garis sempadan di bahagian darat.
  90. Tumbuhan adalah sebahagian daripada usaha pengelasan dan samaada menentukan "tumbuhan" secara meluas atau khusus, kita mesti memasukkan rujukan kepada sistem pengkelassan dalam kesemua usaha terpelajar untuk mendapatkan atau memberikan mamlumat mengenainya.
  91. Garis sempadan mutlak antara dua benua ini telah digariskan oleh ahli geografi terkenal iaitu Ptolemy (85–165 selepas masehi), menunjukkan Alexandria di sepanjang Prime Meridian serta menentukanbahawa Isthmus of Suez dan Laut Merah menjadi sempadan antara Asia dan Afrika.
  92. HTML menentukan sebilangan jenis data untuk kandungan unsurnya, seperti data skrip dan data lembaran gaya, dan beraneka jenis untuk nilai atribut, termasuk ID, nama, URI, nombor, unit ukuran, bahasa, penerang media, warna, pengekodan aksara, tarikh dan waktu, dan sebagainya.
  93. Jika salah-suatu pihak gagal "untuk melakukan kewajiban yang dituntut keatasnya dibawah keputusan yang dicapai Mahkamah", Majlis Keselamatan boleh dipanggil untuk "membuat cadangan ataumenentukan tindakan" jika Majlis Keselamatan berpendapat bahawa tindakan atau cadangan berkenaan perlu.
  94. Pada 31 Ogos 1963, Borneo Utara telah mencapai pemerintahan sendiri dan pada tahun 1962, Suruhanjaya Cobbold telah ditubuhkan oleh pihak British bagi memungut dan menentukan pandangan rakyat negeri ini dan juga Sarawak sama ada menyokong cadangan untuk membentuk Persekutuan Malaysia ataupun sebaliknya.
  95. Ia dilihat sebagai satu kewajaran kerana pihak British telah pun menandatangani Piagam Atlantik pada 14 Ogos 1941 yang mengisytiharkan bahawa semua negara-negara dunia berhak untuk menentukandan memerintah negara sendiri dalam erti kata lain 'Merdeka', Maka, pihak Britain terikat untuk memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu.
  96. Nisbah campuran dengan warna penggenap akan menentukan nilai kuasanya.Kuasa warna kroma boleh dibahagikan kepada tiga peringkat, iaitu cerah, sederhana dan pudar Warna kroma menggambarka kesan yang lebih pudar daripada warna asalnya.Hasil karya catan yang menggunakan warna kroma dapat menimbulkan perasaan rindu, sunyi, sedih dan nostalgia
  97. Walaupun sebenarnya tidak makan bahan-bahan yang tidak boleh dimakan, namun ianya haiwan perenggut, tidak seperti lembu dan biri-biri yang meragut, malah boleh mengunyah dan merasai apa-apa sahaja yang sedikit pun menyerupai jirim tumbuhan untuk menentukan sama ada ia sedap dimakan, termasuklah kadbod, pakaian dan kertas (seperti label tin).
  98. Sesebuah laman HTML ditulis dalam bentuk unsur HTML yang terdiri daripada "tag" yang diapit oleh kurungan sudur dalam kandungan laman web, tetapi juga boleh diisi atau memuat skrip-skrip dalam bahasa-bahasa pengaturcaraan seperti JavaScript yang mempengaruhi kelakuan pemproses HTML seperti pelayar web; dan Cascading Style Sheets (CSS) bagi menentukan penampilan dan susun atur teks dan bahan-bahan lain.
  99. Mengikut Fasal 18 (2)(b) pula, bagi memastikan tindakan baginda adalah mengikut bidang kuasa sedia ada ke atas baginda, Paduka Seri Sultan Perak telah menggunapakai kuasa budi bicara (kuasa untukmenentukan sesuatu dan bertindak berdasarkan budi bicara dan penilaian sendiri) yang ada pada baginda di bawah peruntukan 18 (2)(b) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan untuk tidak memperkenankan permintaan pembubarkan DUN oleh Menteri Besar.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...