Friday 13 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "mengancam"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mengancam" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terdapat pelbagai jenis penyakit yang mengancam manusia.
  2. Kebangkitan nasionalisme etnik mengancam kestabilan Uthmaniyyah kerana rakyatnya yang berbilang bangsa.
  3. Laporan akhbar menyatakan bahawa beliau disengat di jantung oleh ikan pari itu, menyebabkan kecederaan yang mengancam nyawa.
  4. Sebahagian besar Sumatera dahulu ditutupi oleh hutan hujan tropika, tetapi pembangunan ekonomi dan pembalakan liar telah sangat mengancam keberadaannya.
  5. Sebelum zaman moden dan peluasan ilmu di merata-rata dunia, contoh-contoh tulisan pengembangan matematik baru mengancam kegemilangan pada sebahagian orang tempatan.
  6. Pada awal permulaan Pertempuran Atlantik, armada Jerman telah mengancam konvoi Atlantik, maka armada perang Britain menumpukan usaha mereka untuk mencari dan memusnahkannya.
  7. Dari bulan Ogos hingga Oktober, Singapura kerap mengalami jerebu kesan kebakaran hutan di negara jiran Indonesia, adakalanya cukup teruk untuk mengancam amaran kesihatan awam.
  8. Dalam tahun 1891, John Orrell mengancam hendak menamatkan sewaan stadium Anfield, dan John Houlding mencadangkan supaya ditubuhkan sebuah Syarikat Berhad untuk membeli padang tersebut.
  9. Semasa bayi, Mario mempunyai masalah komplikasi yang mengancam nyawa dengan usus beliau yang membawa kepada satu siri operasi pembedahan, meskipun keadaan telah bertambah baik sebanyak 1992.
  10. Korea Utara membalas terikan ini dengan mengancam serangan nukear "bertubi-tubi" jika Amerika Syarikat atau negara lainnya cuba bertindak memusnahkan peluru sebelum atau selepas ia dilancarkan.
  11. Pemangsa sebenar ialah pemangsa yang membunuh lalu memakan organisme yang lain, sementara jenis pemangsa yang lain pula semuanya mengancam mangsa walau apa cara pun, lama-kelamaan matilah mangsa.
  12. Bagaimanapun, Jeneral Henri Guisan terlebuh dahulu mengetahui niat Hitler dan mengancam untuk meletupkan terowong kawasan Alp serta menutup laluan ke Itali menyebabkan Hitler membatalkan hasratnya.
  13. Reformation memberi impak yang kuat terhadap struktur politik Eropah kerana keadaan ini tidak sahaja mengancam kedudukan agama dalam politik, tetapi juga institusi-institusi feudalisme yang wujud sejak kian lama.
  14. Phillips berpendapat kapal terbang Jepun tidak dapat mengancam pasukannya, dan membawa pasukannya terdiri dari HMS Prince of Wales, HMS Repulse dan empat buah kapal pembinasa HMS Electra, HMS Express, HMAS Vampire'' dan HMS Tenedos ke arah utara untuk bertembung dengan pasukan Jepun.
  15. Disebabkan tekanan yang dikenakan oleh persatuan-persatuan seperti BSA dan Recording Industry of America Association, yang mengancam untuk memberi masalah kepada kerajaan Thai dalam di mana-mana perundingan persetujuan perdagangan yang berlangsung, kerajaan Thai kini mengambil pelbagai langkah yang lebih keras untuk menghentikan gejala cetak rompak ini.
  16. Menteri Luar Thailand Kantathi Suphamongkhon menyatakan rasa bimbang pada hari Rabu berkenaan ujian peluru jarak jauh Korea Utara, dan memberikan amaran bahawa tindakan ini akan menyebabkan ketidakpercayaan serantau dan mengancam keamanan dunia, dan dia bercadang akan mengungkitkan perkara ini dengan rakan sejawatnya dari Amerika Syarikat awal minggu depan.
  17. Human Rights Watch telah mencatatkan bahawa definisi terorisme dalam fasal 1 sebagai "setiap tindakan atau ancaman keganasan yang dilakukan dengan tujuan, antara lain, kehormatan orang imperiling, menduduki atau merebut awam ataupun milik peribadi, atau mengancam kestabilan, keutuhan kawasan, kesatuan politik atau kedaulatan negara "tidak jelas dan tidak jelas, dan merangkumi banyak yang umum diterima di luar pemahaman tentang konsep keganasan.
  18. Najib dan penyokongnya juga didakwa menganggu tugas beberapa agensi yang diamanahkan untuk mendedahkan operasi syarikat milik kerajaan itu, dengan memecat bekas Peguam Negara Malaysia Tan Sri Abdul Gani Patail; memindahkan dan mengancam pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ; menyiasat kakitangan Bank Negara; dan melumpuhkan Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC) dengan melantik empat daripada anggotanya sebagai menteri dan timbalan menteri.
  19. Pemindahan pentadbiran ke London kerana Syarikat Hindia Timur Inggeris di India tidak mengambil berat kebajikan Negeri-Negeri Selat, desakan saudagar-saudagar yang tidak berpuas hati dengan dasar Pejabat Tanah Jajahan British di India, cadangan Syarikat Hindia Timur Inggeris untuk menghapus taraf pelabuhan bebas Singapura mengancam kemajuan perdagangan, kemasukan pendatang China secara tidak terkawal menyebabkan berlaku kekacauan akibat penubuhan kongsi gelap dan penduduk membantah tindakan Pejabat Tanah Jajahan British di India yang menjadikan Singapura sebagai tempat pembuangan banduan dari India.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...