Monday 16 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "menyaksikan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menyaksikan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bandar ini juga menyaksikan kemasukan pendatang Cina.
  2. Mereka tahu menggunakan api apabila menyaksikan kebakaran hutan.
  3. Pengunjung bertambah ramai untuk menyaksikan upacara bersejarah ini.
  4. Pada 1800, Akta Kesatuab menyaksikan Ireland menyertai United Kingdom.
  5. Penonton berdiri untuk menyaksikan perlawan dan menyorak pasukan mereka.
  6. Pembentukan sebuah cawangan di Pulau Pinang menyaksikan berkembangnya SSNVR.
  7. Puluhan tahun berikutnya menyaksikan peluasan bandaraya Bombay dan pinggir bandarnya.
  8. Kajian terbaharu menyaksikan kanser serviks adalah disebabkan separuhnya oleh papilomavirus.
  9. Pada abad ke-17 dan ke-18 menyaksikan peperangan di antara Negara-Negara Rendah dan Perancis.
  10. Pada tahun berikutnya menyaksikan pilihan pertama pemain kulit Hitam untuk pasukan kebangsaan.
  11. Era 1930-an menyaksikan banyak pembaharuan sosial yang diperkenalkan kerajaan Barisan Popular.
  12. Sejak abad ke-3 M, Dinasti Gupta menyaksikan zaman yang dikatakan sebagai "Zaman Keemasan India".
  13. Dengan Arthur Rowe dilantik sebagai pengurus, musim 1960–61 menyaksikan Palace mendapat promis.
  14. Abad ke-18 menyaksikan England naik menjadi kuasa dominan penjajah dan Perancis menjadi saingannya.
  15. Era pasca-perang telah menyaksikan pembangunan ekonomi yang pesat dan kestabilan politik di Finland.
  16. Brooke era menyaksikan ketibaan Kristian mubaligh, membawa pendidikan dan perubatan moden ke Sarawak.
  17. Di kebanyakan kawasan tengah Afrika sub-Sahara, zaman sebelum tahun 500 menyaksikan peluasan pertanian.
  18. Kejayaan kempen British di Deccan menyaksikan kebebasan Bombay dari segala ancaman kuasa-kuasa tempatan.
  19. Namun, mempunyai sejarah bermasalah sejak kemerdekaan pada tahun 1975, menyaksikan banyak rampasan kuasa.
  20. Sejarah mula berubah telah menyaksikan Petaling Jaya telah dibuka pada tahun 1952 oleh Sir Gerald Templer.
  21. Pada tahun 717, orang Arab dikalahkan di Constantinople yang menyaksikan berakhirnya ancaman Arab di timur.
  22. Pada penghujung kurun kelapan-belas menyaksikan Empayar Uthmaniyyah ketinggalan jauh berbanding kuasa Barat.
  23. Pada 1973, mesyuarat diadakan di Algiers menyaksikan pergerakan ini berhadapan dengan realiti ekonomi terkini.
  24. Musim-musim terawal menyaksikan penggunaan kereta yang dibangunkan sebelum zaman perang seperti Alfa Romeo 158.
  25. Era Sassanid menyaksikan kemuncak tamadun Parsi, dan merupakan empayar Parsi terakhir sebelum kedatangan Islam.
  26. Di bawah pemerintahnya, seni bina Parsi berkembang semula dan menyaksikan pembinaan monumen-monumen yang indah.
  27. Musim pertamanya menyaksikan kelab itu memenangi kejuaraan Divisyen Pertama dan meraih promosi ke Liga Perdana.
  28. Othello menyaksikan hal itu, maka Iago meyakinkannya bahawa Cassio menerima sapu tangan itu daripada Desdemona.
  29. Era 1860an telah menyaksikan kebangkitan semangat nasionalisme rakyat Finland dan kelahiran pergerakan Fennomans.
  30. Penggal kedua beliau menyaksikan skandal Iran-Contra dan makin eratnya hubungan diplomatik bersama Kesatuan Soviet.
  31. Sejarah terkini Nepal telah menyaksikan perjuangan demi kerajaan demokratik sepanjang tempoh pemerintahan raja mutlak.
  32. Tahun 1964 menyaksikan Liverpool menjulang kejuaraan Divisyen Satu Liga Inggeris buat kali pertama dalam masa 17 tahun.
  33. Kember dipecat pada bulan November selepas penurunan prestasi yang menyaksikan pasukan itu terjatuh ke arah zon penyingkiran.
  34. Zaman Soviet menyaksikan pencapaian teknologi terhebat pada abad ke-20, seperti penerbangan angkasa manusia pertama di dunia.
  35. Selepas itu, Iago meminta Othello untuk tampil dan menyaksikan reaksi Cassio apabila disoal oleh Iago tentang sapu tangan itu.
  36. Tanggal 13 Mei 1969 menyaksikan salah satu rusuhan kaum di Malaysia yang meletus antara kaum Melayu dan Cina di Kuala Lumpur..
  37. Thaksin Shinawatra telah mengambil kawalan kelab ini tahun sebelumnya, tetapi krisis politiknya menyaksikan asetnya dibekukan.
  38. Tahun 1960-an menyaksikan konfrontasi tentera terhadap Malaysia, negara jirannya yang dianggap sebagai negara bentukan Britain.
  39. Ia menyaksikan KL PRT Sdn Bhd membatalkan perjanjian pakatan dengan Hitachi Ltd sebagai pembekal sistem teknologi monorel KL PRT.
  40. Tahun itu juga menyaksikan kelab itu layak ke perlawanan akhir Piala FA pertama yang diadakan di Wembley menentang Bolton Wanderers.
  41. Abad ke-3 menyaksikan kemunculan beberapa puak Jermanik Barat seperti Alamanni, Frank, Chatti, Saxon, Frisia, Sicambri dan Thuringia.
  42. Seattle menjadi tuan rumah kepada sidang Pertubuhan Perdagangan Sedunia pada tahun 1999 yang menyaksikan demonstrasi anti-globalisasi.
  43. Tahun-tahun selepas perang menyaksikan pelaksanaan dasar Negara Kebajikan yang merangkumi perkhidmatan kesihatan awam yang menyeluruh.
  44. Jika beliau terlalu bimbang dengan pandangan, logik serta sistem nilai Barat, dunia mungkin tidak menyaksikan kejayaan Revolusi Islam.
  45. Tarikh 4 Mac 1949 menyaksikan hari perasmian dan penubuhan Malayan Naval Forces yang berpangkalan di HMS Malaya, Woodlands, Singapura.
  46. Musim itu juga menyaksikan kemenangan terbesar dalam sejarah kelab itu, 13–0 ke atas Notts Olympic dalam perlawanan kelayakan Piala FA.
  47. Tetapi pada 10 September, lebih 3,000 orang penonton menyaksikan Liverpool menewaskan Stocton dan berada di tangga teratas Liga Lancashire.
  48. Zaman antara berakhirnya Perang Dunia I dan bermulanya Perang Dunia II menyaksikan ketidakstabilan hebat dalam ekonomi dan politik Hungary.
  49. Musim 2002/03 menyaksikan Kejohanan Kelab Asia, Piala Pemenang Piala Asia dan Piala Super Asia bergabung untuk menjadi Liga Juara-Juara AFC.
  50. Proses integrasi ini telah menyaksikan pembentukan Zimbabwe National Army (ZNA) dan Air Force of Zimbabwe (AFZ) sebagai entiti yang berasingan.
  51. Pada tahun 1990, Konfederasi Bola Sepak Asia memperkenalkan Piala Pemenang Piala Asia, dengan musim 1995 menyaksikan pengenalan Piala Super Asia.
  52. Musim 1960-1961 menyaksikan QPR mencapai kemenangan terbesar mereka iaitu dengan jaringan 9-2 menentang Tranmere Rovers dalam perlawanan Divisyen 3.
  53. Sistem mahkamah syariah sama paras dengan sistem mahkamah biasa dan menjalani pembaharuan yang menyaksikan pelantikan hakim-hakim dalam kalangan wanita.
  54. Pada tahun 1874, kota ini telah menyaksikan beberapa perkembangan, termasuk pembangunan hospital, penjara, Fort Margherita, dan banyak lagi bangunan lain.
  55. Pada 22 April 2014, kemenangan 1–0 ke atas Bolton Wanderers FC di Stadium Reebok menyaksikan Leicester muncul juara Football League Championship 2013-14.
  56. Ia juga sesuai pada mereka yang ingin merehatkan fikiran bersama keluarga sambil menyaksikan pancuran air terjun dari bangku rehat atau wakaf yang disediakan.
  57. Para peminat acara ini berbaris di tepi-tepi jalan raya untuk menyaksikan pertandingan yang menguji daya tahan otot dan stamina pelari yang mengambil bahagian.
  58. Perlawanan kompetitif yang pertama diadakan beberapa hari kemudian di Anfield menyaksikan Liverpool menewaskan Higher Walton 8-1 di hadapan 200 orang penonton.
  59. Sejak dari masa kanak-kanak sehingga kedewasaan, masyarakat Yogyakarta sering menyaksikan dan mengikuti berbagai-bagai acara kesenian dan kebudayaan di kota ini.
  60. Hantu kum-kum juga kembali popular ketika kumpulan al-Arqam mula aktif di Malaysia yang menyaksikan pemakaian purdah yang di kalangan wanita pengikut kumpulan itu.
  61. Mengakhiri liga di tempat kelima belas pada musim berikutnya menyaksikan Royle meletak jawatan dan digantikan untuk sementara waktu oleh kapten kelab, Dave Watson.
  62. Walau bagaimanapun, dia gagal membantu Belgium layak ke Euro 2012, selepas kekalahan 3–1 kepada Jerman menyaksikan mereka menduduki tempat ketiga dalam kumpulan.
  63. Sepanjang pemerintahan Jeneral Park, Korea Selatan menyaksikan ekonomi berkembang pesat atas dorongan eksport meskipun berdepan dengan penindasan politik yang teruk.
  64. Penyusunan semula liga akan menyaksikan kelab di separuh bahagian bawah liga bergabung dengan separuh bahagian bawah Divisyen Tiga Utara untuk membentuk Divisyen Keempat.
  65. Dekad berikutnya menyaksikan syarikat meluaskan saiz wilayah di bawah kekuasaannya, sama ada memerintah secara langsung atau tidak langsung melalui pemimpin boneka tempatan.
  66. Pada tahun 1936, Sukan Olimpik di Berlin disiarkan kepada stesen televisyen di Berlin dan Leipzig di mana orang awam boleh menyaksikan acara-acara temasya sukan secara langsung.
  67. Stadium Anfield mempunyai sebuah memorial yang dibina untuk meperingati 96 orang penyokong Liverpool yang maut semasa Tragedi Hillsborough semasa menyaksikan perlawanan Piala F.A.
  68. 200 tahun pertama dinasti Joseon agak damai dan menyaksikan penciptaan tulisan Hangul oleh Raja Sejong Agung pada abad ke-14 serta kebangkitan pengaruh Konfusianisme di negara itu.
  69. Hampir tiada pemain menyertai kelab itu sehingga hari terakhir musim, apabila saat-ketika akhir aktiviti perpindahan menyaksikan empat pemain yang berbeza menyertai dalam tempoh 10 jam.
  70. Di Eropah dan Amerika Selatan, konsol Master System bersaing dengan NES menyaksikan permainan video baru dikeluarkan meskipun Sega mengeluarkan konsol mereka yang terbaru iaitu Mega Drive.
  71. Zaman kemerdekaan awal menyaksikan kemuncak "Konfrontasi" dengan Indonesia kerana pembentukan Malaysia, pengunduran diri Singapura pada tahun 1965, dan rusuhan antara kaum pada tahun 1969.
  72. Leicester bermula dengan baik dibawah pengurusan Taylor, menduduki tempat teratas dalam Liga Perdana untuk dua minggu sebelum penurunana prestasi menyaksikan mereka menduduki tempat ke-13.
  73. Mesyuarat pertama NAM diadakan di Belgrade pada September 1961 dan menyaksikan penyertaan 25 ahli dengan sebelas ahli datang dari Asia dan Afrika, bersama sama Yugoslavia, Cuba dan Cyprus.
  74. Perang Dunia Kedua menyaksikan penggantungan liga bola sepak dan apabila pertandingan disambung semula pada tahun 1946, pasukan Everton telah pudar berbanding dengan pasukan sebelum perang.
  75. Pada tahun 1984 pemerhati antarabangsa menyaksikan Napoleon Duarte yang beraliran tengah dipilih sebagai presiden dan pilihan raya yang diboikot secara kekerasan oleh ahli-ahli pembangkang.
  76. Sebagai ibu kota Kepresidenan Bombay, Bombay menyaksikan gerakan kemerdekaan India, terutamanya Gerakan Tinggalkan India pada rahun 1942 dan Dahagi Tentera Laut Diraja India pada tahun 1946.
  77. Bournemouth memasuki bulan-bulan pertama musim 1994–95 tanpa pengurus tetap dan permulaan yang mengerikan menyaksikan mereka berada di tempat tercorot untuk kebanyakan separuh pertama musim.
  78. Pada 1 Oktober 2010, selepas permulaan buruk menyaksikan Leicester berada di bawah liga Championship dengan hanya satu kemenangan daripada 9 perlawanan, Paulo Sousa dipecat daripada kelab itu.
  79. Johor Bahru telah menyaksikan beberapa peristiwa kesejarahan negara terutamanya penubuhan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu, sebuah parti politik yang terbesar di Malaysia, pada tahun 1946.
  80. Zaman pertengahan awal menyaksikan salah satu adaptasi bahasa Tamil yang masyhur bagi epik Ramayana, dikenali sebagai Kampa Ramayanam dan certia 63 Nayanmar yang dikenali sebagai Periyapuranam.
  81. Perubahan perlembagaan baru-baru ini menyaksikan lahirnya Mahkamah Agung baru yang menggantikan Jawatankuasa Rayuan Dewan Pertuanan (Appellate Committee of the House of Lords) mulai Oktober 2009.
  82. Kejohanan dunia 1952 dan 1953 diadili meenurut peraturan Formula Dua, lalu menyaksikan kereta yang lebih kecil dan kurang kuasanya, atas sebab kebimbangan mengenai bilangan kereta Formula Satu yang ada.
  83. Perlawanan akhir diadakan pada 21 Mei 2008 di Stadium Luzhniki di Moscow, dimana Manchester United menentang Chelsea, menyaksikan final semua kelab Inggeris untuk kali pertama dalam sejarah Piala Eropah.
  84. Sepanjang tahun 1990-an, Kuantan menyaksikan perkembangan pesat apabila pusat komersial di tengah bandar dibina dengan banyaknya, dan jumlah penduduk di sekitar bandar dan dalam daerah Kuantan meningkat.
  85. Perang Plassey menyaksikan Inggeris yang dikepelai oleh Robert Clive mengalahkan Perancis dan sekutu Indianya, dan memberikan syarikat kawalan ke atas Bengal dan menjadi kuasa tentera dan politik di India.
  86. Ada diantara pertempuran ini menunjukkan ketangkasan tentera Islam seperti Perang Yarmuk yang menyaksikan tentera Islam yang berjumlah 40,000 orang menumpaskan tentera Byzantine yang berjumlah 120,000 orang.
  87. Kenaikkan liga berturut-turut menyaksikan City kembali ke bahagian atas, tetapi ini terbukti telah langkah terlalu jauh untuk kelab dalam pemulihan, dan pada tahun 2001, City telah diturunkan liga sekali lagi.
  88. Kemudian, baginda mengiringi ayahanda baginda, yang ketika itu Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan melawat United Kingdom untuk menyaksikan Pameran Empayar British di Wembley dan untuk menziarahi King George V.
  89. Pada majlis pelancaran itu, Ketua nuklear Iran Alki Akbar Salahei berkata: ""Walaupun tekanan hebat daripada negara Barat, kita kini menyaksikan permulaan simbol terbesar aktiviti-aktiviti nuklear Iran yang aman."
  90. Missouri tidak mengadakan pilihan raya gabenor pada tahun 2006, menjadikannya pemilihan ini satu-satunya pertandingan di dalam negeri yang secara tradisinya menyaksikan pertarungan hebat antara kedua-dua belah parti.
  91. Walau bagaimanapun, tahun 1930an menyaksikan penurunan dengan kelab itu tersingkir liga pada musim 1934–35 dan selepas mendapat promosi pada musim 1936–37, mereka tersingkir liga sekali lagi pada musim 1938–39.
  92. Setelah bertahun-tahun terpencil, negara yang runtuh akibat perang ini disatukan semula dengan pemerintana beraja pada 1993 dan menyaksikan pembangunan ekonomi pesat sambil membina semula dari sisa kebinasaan perang.
  93. Tony Ingham telah ditandatangani dari Leeds United dan membuat penampilan yang paling banyak bersama QPR.Sebelum permulaan musim 1959-1960 menyaksikan ketibaan dikatakan pengurus kelab yang sentiasa besar, Alec Stock.
  94. Musuh ketat Manchu, Dinasti Ming pula sibuk melawan pemberontakan golongan petani sehingga tidak dapat mengambil kesempatan terhadap kemelut pewarisan istana Qing yang menyaksikan seorang kanak-kanak menjadi Maharaja.
  95. Dekad 2000-an juga menyaksikan pertumbuhan ekonomi yang amat mengagumkan di salah dua daripada negara-negara yang paling ramai penduduk di dunia, yakni India dan China, serta kesannya pertumbuhan ini kepada Dunia Barat.
  96. Tahun 1950-an menyaksikan Perancis menyerahkan Generasi Emas yang pertama terdiri daripada pemain seperti Just Fontaine, Raymond Kopa, Jean Vincent, Robert Jonquet, Maryan Wisnieski, Thadxe Cisowski dan Armand Penverne.
  97. Era pasca-perang menyaksikan Kesatuan Soviet mengubah pendudukan militarinya di Eropah Timur kepada dominasi politik dan ekonomi, dimana regim-regim pro-komunis di bawah pantauan Moscow telah diangkat sebagai pemerintah.
  98. Beliau juga mengatakan beliau pernah melawat Sabah pada tahun 1973 dan menyaksikan sendiri kegembiraan yang dinikmati oleh rakyat negeri itu dan menambah bahawa beliau juga mempunyai ramai saudara mara di negeri tersebut.
  99. Masa yang bergelar zaman 'trek sempit' ini menyaksikan kereta mempunyai tayar belaakng yang lebih kecil, trek perlumbaan yang lebih sempit keseluruhannya dan pengenalan tayar 'beralur' bagi emngurangkan cengkaman mekanikal.
  100. Walau bagaimanapun, kejatuhan ke tempat ke-16 liga pada musim 1999–2000 disusuli dengan permulaan teruk pada musim berikutnya menyaksikan Machin dikeluarkan dari jawatannya dan dan diberi tugas sebagai pengarah bola sepak.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...