Monday 16 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "modal"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "modal" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Selain itu, modal penyelesaian masalah mereka adalah tidak logik.
  2. Sehingga 1996, Asia menarik hampir setengah dari aliran modal negara membangun.
  3. Tawaran tersebut boleh digunakan sebagai modal permulaan membuka syarikat baru.
  4. Bagaimanapun, ini telah amat menjejaskan infrastruktur dan perkembangan modal Shanghai.
  5. Penglibatan AS dalam peperangan mendorong pelaburan modal sambil memperbesar kapasiti industri.
  6. Negara ini sedang melaburkan modal kepada kawasan pantai yang sudahun popular kerana pantai dan pelancongan botnya.
  7. Bagaianapun, dia ingat modal arahan dan kemungkinannya mampu menghidupkan semula aktiviti tanpa bantuan bekas kumpulannya.
  8. Berpaling tadah sedemikian memutuskan ikatan individual dengan kumpulan tersebut, dan dia tidak lagi boleh mencapai modal sosial unitnya.
  9. Pengkolektifan ladang-ladang, kilang-kilang dan modal ekonomi dilaksana, dan berjuta-juta rakyat diberi kerja di bawah rancangan kerajaan.
  10. Kesan positif termasuklah memastikan bank-bank pusat boleh menyesuaikan kadar faedah nominal, dan menggalakkan pelaburan dalam projek-projek modal bukan monetari.
  11. Dengan terbinanya jalan kereta api ini, kawasan-kawasan di utara dan tengah johor mula dihujani kemasukan modal luar terutamanya dari Negeri-negeri Selat dan Britain.
  12. Pada tahun 1840-an, perusahaan ini mula bertukar corak dengan penemuan kawasan baru, kemasukan modal Cina dan pengenalan cara-cara perlombongan yang lebih efektif oleh orang Cina.
  13. Ia berhasil dalam perniagaan dan mengumpulkan cukup modal untuk mempersenjatai kapal pencalang dan perahu lancangnya, kemudian ia mulai melakukan perlawanan terhadap penjajahan Belanda.
  14. Antara 1000 dan 550 SM, orang Yunani menubuhkan koloni perdagangan di sepanjang pantai yang Laut Hitam, khususnya di Pitiunt dan Dioscuri, yang adalah untuk menjadi modal dalam era moden Abkhazia.
  15. Pada November 2006, berita tersebar mengenai pengabungan Sime Darby Berhad, Golden Hope Plantations Berhad dan Kumpulan Guthrie Berhad menjadi sebuah syarikat baru dengan modal berbayar RM 31 billion.
  16. Mumbai merupakan pusat perdagangan dan hiburan India yang menjana 5% KDNK negara ini, serta menjelaskan 25% keluaran perindustrian, 70% perdagangan maritim di India, dan 70% urusniagamodal ke dalam ekonomi India.
  17. Memanfaatkan Sains, Teknologi dan Inovasi dan modal insan untuk nilai tambah sektor pertanian dan industri serta membangunkan ekonomi baru, terutama melalui teknologi maklumat dan komunikasi (ICT serta bioteknologi."
  18. Pada Julai 2010, Taib diberikan "pencapaian sepanjang hayat" oleh Kongres Asia HRD untuk memperingati sumbangan beliau kepada pembangunan modal insan di Sarawak terutamanya dengan penubuhan Universiti Malaysia Sarawak.
  19. Pada masa yang sama setelah infleksi telah menurun dalam kepentingan dalam Inggeris, bahasa ini telah dibangunkan pada penggantungan lebih unggul seperti kata kerja modal dan kata perintah untuk menyampaikan maklumat tatabahasa.
  20. Untuk menjadi sebagai satu penyimpan nilai, satu komoditi, dalam bentuk wang, atau modal kewangan mestilah boleh disimpan dengan selamat dan boleh didapat kembali - dan boleh dijangkakan sebagai berguna apabila ia didapatkan kembali.
  21. Pakatan ini dibentuk bagi meningkatkan kerjasama antara negara Asia Timur dalam ekonomi, kewangan (termasuk memerhati aliran modal kawasan), pembangunan sosial dan sumber manusia, pembangunan saintifik dan teknikal, budaya dan informasi, dan pembangunan infrastrutur.
  22. Sebagai Swansea dan Ospreys tidak mempunyai modal untuk melabur dalam sebuah stadium baru, Majlis Bandaraya Swansea dan konsortium pemaju yang diterajui mengemukakan cadangan untuk tempat 'mangkuk' yang mampan untuk 20,520 tempat duduk di kawasan sebelah barat sungai di tapak Stadium Morfa, yang dimiliki oleh Majlis.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...