Monday 16 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "muda"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "muda" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Belize mempunyai penduduk yang relatif muda dan berkembang.
  2. Sebaliknya, pegawai-pegawai yang lebih muda dijadikan panglima.
  3. Merapi merupakan gunung berapi yang paling muda di selatan Jawa.
  4. Menurutnya, "Malaysia perlu mendidik generasi muda dalam tulisan Jawi.
  5. Pedagang yang kaya atau bangsawan muda mungkin mempunyai perempuan simpanan.
  6. Pembawa kavadi ini terdiri daripada lelaki, perempuan, tua, muda dan kanak-kanak.
  7. Maharaja muda tersebut memperkenan persaraanya, tetapi menolak pewarisan tanah pegangannya.
  8. Lama-kelamaan pertindanan wilayah harimau betina muda itu dengan ibunya semakin berkurangan.
  9. Acara kemuncak upacara ialah penyalaan kawah Olimpik oleh tujuh orang atlit muda UK sekaligus.
  10. Di sini juga merupakan tempat riadah yang sesuai untuk kanak-kanak, golongan muda dan berumur.
  11. Benitez juga membawa masuk pemain-pemin muda untuk dijadikan pelapis untuk skuad masa depannya.
  12. H7 menyebabkan penyakit serius atau kematian pada orang tua, sangat muda atau immunocompromised.
  13. Antara penulis muda DBP yang terus menampilkan novel-novel berkarya tinggi untuk DBP adalah Cik.
  14. Harimau betina muda cenderung mengasaskan wilayah pertamanya berhampiran dengan kawasan induknya.
  15. Selain itu, kanser serviks boleh disebabkan hubungan seks pada usia terlalu muda dan tabiat merokok.
  16. Pada 13 Oktober 1916, Anderson ditauliahkan sebagai pegawai muda dalam Rejimen King's African Rifles.
  17. Pada November 2010, Lovren tersenarai dalam Don Balxn, iaitu senarai 100 pemain muda terbaik di dunia.
  18. Yu atau jerung adalah sekelompok ikan dengan kerangka tulang muda yang lengkap dan tubuh yang ramping.
  19. Lebih bermakna, beliau menggunakan kebanyakan pemain muda dan stail permainan menyerang yang mengagumkan.
  20. Semasa muda lagi, baginda cemerlang dalam sukan, khususnya perlawanan tombak, pemburuan, dan tenis diraja.
  21. Webber harap beliau membuktikan kebolehannya bermain penyanyi opera muda yang paling disukai oleh phantom.
  22. Steven Gerrard juga membidas keputusan Sven-Goran Eriksson membawa pemain muda Theo Walcott bersama skuad England.
  23. Kekalahan disebabkan oleh kesilapan individu pemain-pemain muda pertahanan, seperti Jack Hobbs dan Gabriel Paletta.
  24. Tambahan pula kerjaya tentera dilihat kurang popular berbanding profesyen lain bagi golongan muda yang berpelajaran.
  25. Semua orang akan memakai pakaian bersih dan ceria dan selepas itu yang muda akan memohon kemaafan daripada yang tua.
  26. Di sana, beliau telah bertemu dengan NebojÅ¡a Petrović, seorang pereka muda berketurunan Serbia yang tinggal di Austria.
  27. Pada tahun 1934, unsur-unsur parti Destour yang lebih muda dan lebih membara, muncul dengan Habib Bourguiba, Dr. Abdullah
  28. Kajian profesional 2015 oleh Soccerex meletakkannya sebagai pemain muda paling berharga di Eropah, dengan nilai €49 juta.
  29. Berikutan keputusan seri, pengurus Steve Bruce memuji penjaga gol muda itu kerana permulaan baik dalam bola sepak Inggeris.
  30. Di sekolah, fikiran Edison yang muda sering melayang-layang dan gurunya, Reverend Engle, kedapatan mengatakannya "bercelaru".
  31. Sewaktu muda dahulu, Tunku Iskandar lebih dikenali dengan nama beriannya iaitu "Mahmud" atau nama penuhnya "Mahmud Iskandar".
  32. Dewan Perhimpunan Kebangsaan Cuba setuju melantik adiknya Raxl Castro yang 5 tahun lebih muda menggantikan beliau secara tetap.
  33. Sesetengah ahli sejarah mengatakan bahawa raja yang muda itu jatuh cinta dengan Catherine, duda abangnya yang jauh lebih tua daripadanya.
  34. Tun Razak berkata (terjemahan): "Di kalangan anak-anak muda yang berpotensi, saya telah berniat untuk membawa Tengku Razaleigh ke dalam Kabinet.
  35. Harimau jantan pula lebih berjauhan dari induk berbanding harimau betina, iaitu keluar pada usia yang agak muda untuk menandakan kawasan sendiri.
  36. Pokok yang muda menghasilkan lebih kurang 30 daun setiap tahun, dengan pokok yang matang yang melebihi 10 tahun menghasilkan lebih kurang 20 daun.
  37. Najib menjadi timbalan menteri paling muda apabila dilantik sebagai Timbalan Menteri Tenaga, Telekom dan Pos pada tahun 1978 ketika usia 25 tahun.
  38. Pada tahun 1493, Henry yang muda itu (bakal Henry VIII) dilantik sebagai Konstabel Kastil Dover, serta Lord Warden untuk Pelabuhan-pelabuhan Cinque.
  39. Dalam bentuk ini, gametophytelah yang mengecut sepenuhnya, dan sporophyte muda memulakan kehidupannya dalam biji benih yang terbentuk pada pokok tua.
  40. Berikutan persaraan, Rodgers bermain untuk pasukan bukan liga seperti Newport, Witney Town dan Newbury Town, dan kekal sebagai jurulatih muda untuk Reading.
  41. Lambang Tanit, bentuk wanita yang muda dengan pakaian panjang serta tangan yang dihulurkan, merupakan ikon yang popular yang banyak terdapat di tapak-tapak kuno.
  42. Kadar kematian tertinggi di kalangan harimau jantan berlaku di kalangan harimau jantan muda yang baru meninggalkan kawasan induknya untuk mencari wilayah sendiri.
  43. Kemudian, pada tahun 1982 hingga 1986, beliau menjadi Menteri Besar paling muda dalam sejarah negara apabila dilantik sebagai Menteri Besar Pahang ketika berumur 29 tahun.
  44. Banyak sekali kemelut yang dialami Kuala Lumpur yang masih muda itu, terutamanya Perang Saudara Selangor, di samping diserang wabak penyakit, kejadian kebakaran dan banjir.
  45. Tahun 2008,laman web NGO, Bruno Manser Foundation, menyiarkan artikel yang mendakwa wanita muda dan pelajar perempuan kaum Penan dirogol oleh pekerja balak di pedalaman Baram.
  46. Beliau juga merumuskan hukum superposisi, yang menyatakan bahawa mana-mana strata diberikan mungkin lebih tua daripada yang di atasnya dan lebih muda daripada yang di bawahnya.
  47. Dalam tahun berikutnya Kenny Dalglish telah menjual Alan Kennedy kepada kelab Sunderland setelah pemain muda Jim Beglin mula menunjukkan kecemerlangan bermain di posisi bek kiri.
  48. Steven Gerrard menyertai The Academy, pusat kecemerlangan pemain muda Liverpool, dalam tahun 1989 dan menunjukkan kemajuan pesat sehingga dapat menyertai pasukan utama Liverpool.
  49. Bahasa Inggeris dijadikan peralatan penting untuk pengembara muda yang menjelajah antara benua masa kini, tidak kira sama ada ditutur oleh mereka sebagai bahasa ibunda atau tidak.
  50. Para pemimpin muda UMNO seperti Dato Muhammad Mohamad Taib - Menteri Besar Selangor, Ibrahim Ali, Fahmi Ibrahim, Rais Yatim, Anwar Ibrahim mahu UMNO menunjukkan rasa prihatin mereka.
  51. Semasa tahun 1960-an, kawasan Haight-Ashbury di San Francisco menjadi terkenal apabila menjadi pusat budaya hippie apabila ribuan golongan muda dan seniman bermigrasi ke lokasi tersebut.
  52. Biarpun tidak pernah dipertikaikan ketaatan Oboi, namun keangkuhan keperibadiannya serta pendirian konservatif dalam hal politik menjadikannya semakin bermusuhan dengan Maharaja muda itu.
  53. Ia merupakan kepulauan yang paling muda dalam Antilles Kecil, dan kini masih dibentuk oleh aktiviti gunung berapi geoterma, sebagaimana dibuktikan oleh tasik didihnya yang kedua terbesar di dunia.
  54. Golongan muda pula akan melawat golongan tua dan menerima wang ang pau dalam sampul merah bagi melambangkan nasib baik, yang diberikan oleh orang yang berkeluarga kepada mereka yang masih belum kahwin.
  55. Oleh sebab itulah kita perlu mencuci cendawan terutama di bahagian volva sehingga serpihannya dibuang untuk menentukan coraknya, di samping itu memotong spesimen muda untuk mengenalpasti warna insangnya.
  56. Di Eropah, belia muda memasuki universiti setelah melengkapkan kajian trivium–seni persediaan tatabahasa, retorik, dan dialektik atau logik–serta quadrivium: aritmetik, geometri, muzik, dan astronomi.
  57. Dia membantu Raja Muda Hassim, bapa saudara dan raja muda pada Sultan Brunei yang memerintah menumpaskan pemberontakan Dayak, dan sebagai balasan Raja Muda Hassim menamakannya sebagai Raja Sarawak pada 1841.
  58. Pada bulan Januari yang berikut, Akayev memperkenalkan struktur-struktur kerajaan baru dan melantik sebuah kerajaan baru yang terdiri terutamanya daripada ahli-ahli politik muda yang berkecenderungan reformasi.
  59. Walaupun usianya sebagai rejimen dalam Tentera Darat Malaysia adalah lebih muda daripada Rejimen Askar Melayu Diraja, Rejimen Renjer Diraja bersama memikul beban sebagai pasukan barisan hadapan pertahanan negara.
  60. Pasukan simpanan Australia, ramai yang masih muda dan tidak terlatih, bertempur sebagai pengawal belakang, sehingga mereka digantikan oleh Tentera Australia biasa yang kembali daripada pertempuran di Timur Tengah.
  61. Bagaimanapun, menjelang tahun 1505, Henry VII hilang minatnya terhadap hubungan dengan Sepanyol, dan Putera Wales yang muda ketika itu dipaksa mengisytiharkan bahawa pertunangannya telah diatur tanpa persetujuannya.
  62. Golongan muda bangsawan Inca biasanya diajar membaca Quipu di pusat pengajian Inca yang setaraf universiti moden, yacha-huasi (secara harfiah bermaksud, "rumah pengajaran") sebagai latihan penting untuk menjadi golongan birokrat.
  63. Kekurangan minat dikalangan generasi muda terutamanya dari kaum bukan Melayu menyebabkan ATM mengalami sedikit kesukaran merekrut anggota, barangkali didorong kesedaran yang kurang di pihak orang awam dan pemimpin politik terhadap kepentingan ATM.
  64. Steven menjaringkan gol pertama beliau dalam perlawanan menentang Sheffield Wednesday pada 5 Disember 1999, bila mana pemain-pemain muda Liverpool menunjukkan prestasi yang baik apabila ramai pemain senior terpaksa direhatkan disebabkan kecederaan.
  65. Seekor harimau jantan muda memperoleh wilayahnya sama ada dengan mencari liputan yang tiada harimau jantan yang lain, atau tinggal dalam wilayah harimau jantan lain buat seketika, sehingga usianya dan kekuatannya mencukupi untuk mencabar tuan rumahnya.
  66. Croatia merupakan sebuah negara yang muda tetapi mempunyai banyak sejarah dan berminat untuk mencontohi kejayaan Malaysia terutama dalam bidang ekonomi dan kestabilan politik.Malaysia sentiasa menjadi contoh kepada Croatia mengenai bagaimana untuk mencapai kejayaan.
  67. Mancini telah dipecat dua hari kemudian, kononnya kerana beliau telah gagal mencapai sasaran beliau untuk musim ini tetapi media mencadangkan hubungan antara Mancini dan pemainnya dan juga dengan pengarah kelab itu, manakala keengganan untuk menggunakan pemain muda juga disebut.
  68. Di dalam surat pengesyoran kepada Thomas Edison, Encik Batchelor menulis, 'Saya mengetahui terdapat dua manusia yang hebat dan salah seorang daripadanya adalah anda; manakala seorang lagi adalah orang muda ini,' bagaimanapun isi kandungan surat ini telah disanggah oleh McNichol di dalam bukunya.
  69. Rossum yang pernah dicalonkan untuk Anugerah Seniwati Muda pada 1999 untuk Persembahan Terbaik dalam TV untuk kerjanya di filem televisyen Genius, diikuti oleh lakonan-lakonan seperti Caroline Beels di Snoops dan Audrey Hepburn muda dalam filem televisyen ABC The Audrey Hepburn Story pada tahun 2000.
  70. Kerangka yu sangat berbeda dibandingkan dengan ikan-ikan bertulang seperti misalnya ikan kod, karena terbuat dari tulang muda, yang sangat ringan dan lentur, meskipun tulang muda di ikan-ikan hiu yang lebih tua kadang-kadang sebagian bisa mengapur, sehingga membuatnya lebih keras dan lebih seperti tulang.
  71. Tetapi Herodotus turut menyatakan "Colchians adalah penduduk Mesir...berdasarkan fakta bahawa mereka berkulit hitam dan mempunyai rambut kerinting." (Histories Book 2:104), dan Champollion yang lebih muda (yang mendikripsi Batu Rosetta) dalam Expressions et Termes Particuliers (Pernyataan dan Syarat Khusus) mendakwa bahawa Kemet sebenarnya tidak merujuk kepada tanah, tetapi kepada penduduk negro dalam ertikata "Negara Hitam)".

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...