Monday 16 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "padang"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "padang" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. yang sebelum itu menyewa padang Anfield.
  2. Abu merosakkan padang dan haiwan terbakar.
  3. Susun atur para pemain di padang dipanggil sebagai formasi.
  4. Pada asalnya ia merupakan padang kriket bagi Kelab Selangor.
  5. yang sebelum itu menyewa padang Anfield daripada John Houlding.
  6. Everton berjaya menyewa padang Anfield dengan harga yang murah.
  7. Genting Highlands juga dikenali sebagai padang permainan Malaysia.
  8. Apabila pemilik padang tersebut tidak lagi membenarkan Everton F.C.
  9. Houlding dan Orrell kini ditinggalkan dengan padang yang tiada pasukan.
  10. ditubuhkan pada 15 Mac, 1892 oleh John Houlding, pemilik padang Anfield.
  11. Kawasan tersebut digunakan sebagai padang permainan untuk sekolah tersebut.
  12. Pada musim ketiga pasukan itu, mereka bermain di atas padang di King's Park.
  13. Ketika itu Everton bermain menggunakan kemudahan padang terbuka di Stanley Park.
  14. Didier Drogba dibuang padang kerana menampar Nemanja Vidić di hadapan pengadil.
  15. Gua Niah seluas 12 hektar dan kawasan dalam gua dianggarkan tiga kali padang bola sepak.
  16. Bahrain secara umumnya kepulauan yan rata dan bergurun, mengandungi dataran padang pasir yang rendah.
  17. Sukan padang di Malaysia boleh dikatakan sebagai sukan utama yang dilakukan oleh rakyat berbilang usia.
  18. Kelab ini ditubuhkan pada tahun 1884 sebagai Leicester Fosse, bermain di atas padang berdekatan Fosse Road.
  19. Semasa dua musim pertama kelab itu, mereka bermain di atas padang bola sepak di Castlemain Avenue, Pokesdown.
  20. Ia telah direka bentuk mengikut piawaian Kejohanan Dunia dan Sukan Olimpik dan mempunyai kemudahan padang dan trek.
  21. Sultan Ibrahim membina padang lumba kuda dan membuka ladang di Pagoh, Tasek Utara dan Pasir Pelangi menggunakan JMF.
  22. Sukan padang seperti bola sepak, hoki, ragbi, bowling padang, golf dan lain-lain dimainkan di seluruh pelusuk negara.
  23. Isu-isu alam sekitar yang melanda Bahrain ialah kemusnahan padang pasir dan pesisir pantai kerana kekurangannya tanah.
  24. Arsenal mendahului melalui tandukan Sol Campbell pada minit ke-37, meskipun Jens Lehmann dibuang padang pada minit ke-18.
  25. Pada 15 Mac 1892 John Houlding tewas undi dan Everton mengambil keputusan untuk meninggalkan Anfield and membeli padang baru.
  26. Perlawanan pertama diadakan di padang Anfield adalah perlawan di antara Everton melawan Earlstown, di mana Everton menang 5-0.
  27. Perkasa yang dipimpin Datuk Ibrahim Ali mengadakan perhimpunan awal di padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur.
  28. Pemain tengah sentral bermain banyak peranan di dalam permainan padang dan mungkin yang paling penting di dalam membuat serangan.
  29. Terdapat dua jenis hoki, iaitu satu jenis yang dimain di atas padang rumput, dan sejenis lagi yang dimain di dalam gelanggang ais.
  30. Ia adalah sebuah negara yang mempunyai dataran yang kontang dan mempunyai padang pasir yang luas dengan gunung-ganang disebelah timur.
  31. menggunakan padang di Jalan Priory, John Houlding berjaya menyewa padang baru milik rakannya John Orrell yang terletak di Jalan Anfield.
  32. Dalam bola sepak, seorang pemain tengah ialah seorang pemain yang posisinya terletak di tengah padang di antara penyerang dan pertahanan.
  33. Sukan baru seperti bowling padang dan golf dimainkan oleh golongan yang lebih berkemampuan kerana kos yang agak tinggi untuk melakukannya.
  34. Kebanyakan ukuran padang hoki pada asalnya diteteapkan menggunakan nombor integer ukuran imperial dan dituliskan sedemikian dalam rencana ini.
  35. Perbatasan dengan Mesir dapat digambarkan dengan garis yang hampir membentuk garis lurus yang membelah antara daerah semi-pulau Seena dan padang pasir Al Naqab.
  36. Bahagian utara negara ini yang beriklim tropika mempunyai tumbuh-tumbuhan yang terdiri daripada hutan hujan, hutang jarang, padang rumput, paya bakau, serta gurun.
  37. Menjelang 1938 kerja menyiapkan semua padang lapangan terbang ini siap kecuali di Bintulu, yang telah ditamatkan pada Oktober 1938 disebabkan oleh alasan kewangan.
  38. Arsenal dikurangkan kepada sepuluh pemain di awal perlawanan, dengan penjaga gol Lehmann di buang padang akibat menjatuhkan Samuel Eto'o dipinggir luar kawasan beliau.
  39. Beliau mengarahkan satu papan tanda "This Is Anfield" dipasangkan di laluan yangperlu digunakan oleh pemain untuk amsuk ke padang untuk tujuan mengusarkan pihak lawan.
  40. Bahagian utaranya terdiri daripada gurun dan padang pasir,manakala di bahagian tengah dan selatannya mengandungi kedua-dua lembah savana dan wilayah hutan hujan yang tebal.
  41. Dalam tahun 1891, John Orrell mengancam hendak menamatkan sewaan stadium Anfield, dan John Houlding mencadangkan supaya ditubuhkan sebuah Syarikat Berhad untuk membeli padang tersebut.
  42. Harimau yang mempunyai ciri amat mudah menyesuaikan diri dengan persekitaran baru, terdapat dari kawasan taiga Siberia, ke padang rumput terbuka, ke paya bakau tropika, antara lainnya.
  43. Pada musim bunga pihak Jerman melakukan serangan lanjut terhadap Kesatuan Soviet, tetapi tidak dapat menetapkan antara serangan langsung terhadap Moscow atau menawan padang minyak Caucasus.
  44. Secara amnya Jitra mempunyai seluruh padang sawah padi di bahagian barat dan selatan hanya sedikit berbukit, di sebelah timur berbukit dan di bahagian utara ditanam dengan pokok kelapa sawit.
  45. Kawasan berdekatan dengan lapangan terbang akan dimajukan dengan pembinaan kemudahan riadah untuk penumpang yang keletihan, padang golf, taman tema, pusat membeli-belah, hotel dan taman rimba air.
  46. 10 Zulhijjah merupakan tarikh penting dalam sejarah Islam di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah.
  47. Selepas kelahiran Nabi Ismail, anak kepada Nabi Ibrahim dan isterinya, Siti Hajar, baginda dan ibunya telah dibawa ke sebuah kawasan padang pasir gersang dan kosong di tengah-tengah Semenanjung Arab.
  48. Pihak Athen menempatkan diri mereka di tanah tinggi barat padang rumput dalam kedudukan bagi menghalang kemaraan Parsi ke arah Athen, dan mereka mula menebang pokok bagi menghalang tentera berkuda Parsi.
  49. Menyedari bahawa perang akan meletus tidak lama lagi, Kerajaan Brooke, di bawah Sir Charles Vyner Brooke, melaksanakan kerja awal bagi membina padang lapangan terbang di lokasi terpilih diseluruh negara.
  50. Pada pukul 8, para media telah diberi pengumuman untuk bersedia dan semua peralatan kamera dan media ketika itu dipasang dengan perlindungan plastik atau pelapik kalis air lain di sekitar padang yang lembap.
  51. Namun akhirnya, Kerajaan negeri menerusi Majlis Bandaraya Kuching Selatan membenarkan perhimpunan BERSIH 4.0 diadakan di padang Song Kheng Hai dengan syarat penganjur mesti memastikan ia berlangsung secara aman.
  52. Dalam perlawanan yang tidak menampakkan beza antara kedua pasukan, Alan Kennedy membuat larian di sebelah kiri padang dan membuat rembatan kuat menjaringkan gol yang bolos berhampiran tiang gawang gol Real Madrid.
  53. Kira-kira separuh landskap Hungary terdiri daripada dataran tanah rata atau beralun di Lembangan Karpatos: kawasan padang yang terpenting termasuk Dataran Hungary Kecil di barat, dan Dataran Hungary Besar di tenggara.
  54. Di negara yang mana hoki ais tidak begitu menonjol, jenis hoki yang dimain di dalam padang rumput dikenali dengan mudah sebagai "hoki", sementara di negara yang mempunyai hoki ais, sukan itu dikenali sebagai hoki padang.
  55. Padang Old Trafford telah di bom pada Perang Dunia Kedua, menyebabkan kelab ini meminta ikhsan dari jiran terdekat mereka Manchester City, yang mana membenarkan mereka untuk menggunakanpadang di Maine Road untuk seketika.
  56. John Orrell bersetuju menjual Anfield, tetapi John Houlding juga adalah tuan punya tanah bersebelahan, John Houlding merancangkan supaya Syarikat baru tersebut membeli sekali tanah milik beliau bersekali dengan padang Anfield.
  57. Beliau sekali lagi menyebabkan kontroversi dengan membuang jersi Inter di atas lantai apabila dia mencemuh oleh penyokongnya sendiri di atas padang pada perlawanan separuh akhir Liga Juara- Juara Eropah dengan kelab FC Barcelona.
  58. Pulau Batu Puteh (juga ditulis Pulau Batu Putih mengikut ejaan baru Bahasa Melayu) merupakan sebuah batu tunggul yang mempunyai keluasan sebuah padang bola sepak, terletak di Selat Singapura yang menghadap ke arah Laut China Selatan.
  59. Ia seluas 290 meter persegi dan mempunyai 20 buah bilik, lapan padang bola bersaiz sebenar, kolam renang bersaiz Olimpik, balapan olahraga 200m, kolam acara terjun, dewan gimnastik, dewan serbaguna, dewan pingpong dan gelanggang skuasy.
  60. Biasanya pemain tengah menghabiskan paling banyak tenaga semasa satu-satu perlawanan disebabkan jarak yang mereka rangkumi di atas padang kerana pada masa-masa tertentu, mereka terpaksa balik ke kawasan pertahanan, atau diperlukan untuk serangan dengan penyerang.
  61. Agaricus bisporus yang juga dikenali orang ramai sebagai cendawan butang, cendawan meja atau cendawan tani merupakan salah satu kulat yang boleh dimakan dan tumbuh semula jadinya di kawasanpadang rumput dan ladang-ladang selepas hujan dari lewat musim bunga hingga musim luruh di seluruh dunia.
  62. Kawasan hutan semakin berkurangan dan memberi laluan kepada perluasan padang rumput, maka berubahlah rupa bentuk dan sifat kuda yang beralih kepada rumput sebagai makanan, bertumbuh semakin besar, dan berlari lebih pantas kerana perlunya menyelamatkan diri daripada pemangsa yang juga semakin pantas.
  63. Pertukaran cuaca dan/atau terlebih ragut sekitar 8000 SM mula mengeringkan padang ragut di Mesir, yang akhirnya mendorong kepada pembentukan Sahara, dan puak-puak awal dengan sendirinya terdorong untuk berpindah ke sungai Nil di mana mereka memajukan ekonomi pertanian setempat dan masyarakat yang lebih berpusat.
  64. Kebanyakan pengurus akan meletakkan sekurang-kurangnya seoranng pemain tengah di tengah padang dengan satu tugasan memecahkan serangan pemain lawan manakala pemain lain akan lebih mahir mencipta gol atau mempunyai tanggungjawab yang serupa bagi serangan atau pertahanan, atau seorang pemain sayap,atau lebih kepada seorang pemain penyerang yang tugas utamanya adalah menyerang.
  65. Mengelilingi padang tersebut adalah bangunan bersejarah termasuk Bangunan Kelab Diraja Selangor yang terletak di penjuru padang di mana orang-orang penting Kuala Lumpur sering bertemu, Bangunan Sultan Abdul Samad, Muzium Sejarah Kebangsaan, dan Perpustakaan Peringatan yang dibina 1909, kathedral St Mary's Anglican, bangunan stail Gothik yang berusia lebih seratus tahun dan kompleks Dayabumi moden yang menakjubkan.
  66. Pada waktu ini, kaum Yahudi di rantau ini telah bertambah dari 11% jumlah penduduk pada 1922 ke 30% pada 1940. 28% tanahnya telah dibeli dan dimiliki organisasi Zionist tambah pula dengan tanah peribadi yang dimiliki Yahudi. Wilayah selatan Israel yang besarnya hampir setengah dari keluasan negara Israel adalah tandus dan secara kasarnya adalah padang pasir yag kosong, panas dan tanpa penduduk iaitu di Padang Pasir Negev.
  67. Kedudukan mereka membolehkan mereka mendapat pandangan keseluruhan perlawanan, dan kerana kebanyakan tindakan berlaku di dalam kebanyakan kawasan mereka, pemain tengah juga biasanya bersungguh-sungguh memberikan kawalan yang paling tinggi bagaimana satu-satu perlawanan ini dimainkan.Di bahagian padang ini dikenali sebagai satu "bilik enjin" pasukan, kerana pasukan yang bagus jarang berjaya tanpa pemain tengah yang berkemahiran atau pemain tengah sentral yang pandai memberikan arahan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...