Monday 16 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "papan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "papan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kesemua set ini ditulis dengan cara 'tebal papan hitam':
  2. Leher atau papan jari dipasang pada bahagian atas badannya.
  3. Ingauan ngeri tentang dunia berbentuk sekeping papan telah berubah.
  4. Bagaimanapun, kononnya cara ini tidak membantu bayi sekiranya Penanggal masuk melalui papan lantai.
  5. Pihak FRU pula menggunakan dua buah kereta perisai bagi memecahkan pintu papan di rumah Ibrahim Libya.
  6. Insignia untuk baju istiadat dan pakaian no 3 adalah hampir sama pada papan bahu dan epolet (epaulette).
  7. Pelantar atau lantai rumah panjang pula diperbuat daripada papan atau buluh manakala tiangnya pula diperbuat daripada kayu belian.
  8. Suatu ketika dahulu, ahli pelayaran menyangka bumi berbentuk sekeping papan dan sesiapa pelayar yang pergi ke hujung dunia akan jatuh.
  9. Semua jalan di bandar raya ini mempunyai papan tanda dengan nama jalan terpapar dalam Bahasa Melayu dengan kedua-dua aksara tulisan Rumi dan Jawi.
  10. Pada 2013, stadium ini telah mempunyai banyak kemudahan yang baharu seperti papan skor baharu, lampu LED dan lain-lain untuk menghadapi Liga Juara-Juara.
  11. Beliau mengarahkan satu papan tanda "This Is Anfield" dipasangkan di laluan yangperlu digunakan oleh pemain untuk amsuk ke padang untuk tujuan mengusarkan pihak lawan.
  12. Media luaran lain termasuk papan tanda terbang, kapal udara, dan penulisan di langit seperti Ucapan umum dan perhimpunan diatur juga boleh dianggap sebagai media massa.
  13. Oleh sebab kebanyakan papan kekunci dan fon komputer tidak mengandungi tanda makron atau karon, penggunaan digit untuk mewakili nada diamalkan pada akhir setiap suku kata.
  14. Pada pagi hari tersebut, orang ramai mandi di pantai atau sekurang-kurangnya minum air yang telah direndam kertas safar atau papan kecil yang bertulis dengan kalimat suci.
  15. Suatu idea kesinambungan intuitif meskipun kurang tepat diberikan oleh kenyataan bahawa fungsi selanjar adalah fungsi yang grafnya boleh digambar tanpa mengangkat kapur dari papan tulis.
  16. Media luaran merupakan satu bentuk media massa yang terdiri dari papan iklan, tanda atau kenyataan yang diletakkan di luar dan di dalam bangunan perdagangan, stadium sukan, kedai dan bas.
  17. Pulau ini secara sejarah meliputi hutan tropika yang luas, tetapi daerah hutan menyusut dengan cepat kerana pembalakan besar-besaran untuk keperluan industri papan lapis Malaysia dan Indonesia.
  18. Komponen-komponen secara umumnya akan disambungkan bersama-sama, pada kebiasaannya akan dipaterikan pada papan litar bercetak, untuk membina sebuah litar elektronik mengikut fungsi-fungsi tertentu.
  19. Aksara-aksara yang membentuk rujukan tersebut (iaitu &, ;, huruf-huruf dalam eacute, dsb.) terdapat pada semua papan kekunci dan juga disokong dalam semua pengekodan aksara, tetapi bukan huruf x yang literal.
  20. Perkakasan komputer seperti unit pemproses pusat, ingatan (RAM), cakera keras (HDD), papan kekunci (keyboard), tetikus (mouse) dan sebagainya amat penting dalam proses kemasukan, pemprosesan dan penyimpanan maklumat.
  21. Contohnya, huruf e yang bertanda aksen tirus (x), salah satu aksara yang biasanya hanya ditemui pada papan kekunci di Eropah Barat, boleh ditulis dalam mana-mana dokumen HTML dalam bentuk rujukan entiti é atau rujukan angka é atau é.
  22. Selepas itu pihak Berikat menggunakan Afrika Utara sebagai papan loncatan untuk pelanggaran Sicily melalui Operasi Husky pada Julai 1943 dan pelanggaran tanah besar Itali oleh pihak Berikat Allied (September 1943), yang digambarkan oleh Sir Winston Churchill sebagai "bahagian lembut perut Eropah".
  23. Beberapa pertandingan baharu—12 jika diasingkan mengikut jantina—disertakan dalam edisi kali ini, antaranya biathlon berganti-ganti campuran, lompat ski wanita, luncur ais berbunga berpasukan campuran, luge berpasukan campuran, ski paip separuh, slopestyle ski dan papan luncur salji, dan slalom selari papan luncur salji.
  24. Jalan-jalan raya di Yogyakarta kini sudah lebih rapi dan bersih, berbanding dengan tahun-tahun terdahulu kerana komitmen pemerintah daerah Yogyakarta untuk menjadikan Yogyakarta sebagai sebuah kota pelancongan (terbukti dengan ditempatkannya sebuah TV raksasa di salah satu jalan raya Yogyakarta serta juga papan stesen kereta api).
  25. Antara acara-acara menarik dalam upacara pembukaan ini termasuk filem pendek yang dibintangi oleh Daniel Craig sebagai James Bond bersama Ratu sendiri, dan juga persembahan lagu tema Chariots of Fire yang menampilkan pelawak terkenal Rowan Atkinson yang kelihatan leka berangan-angan akan babak larian pantai dalam filem tersebut sambil menekan-nekan satu kunci pada papan nadanya.
  26. Pengilang telah menggunakan kuasa hidro di tempat lain sejak abad ke-1 sebelum masihi, tetapi di Minneapolis antara 1880 dan 1930 penggunaan kuasa hidro adalah sangat luar biasa, ia telah digambarkan sebagai "pusat kuasa air pandu-terus terbesar dunia yang pernah dilihat." Dalam tahun-tahun awal, hutan di utara Minnesota merupakan sumber industri kayu yang beroperasi tujuh belas kilang papan atas tenaga dari air terjun.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...